Visa fullständig version : Normalt viktnedgång på en vecka
Brukar man gå ner mer än 0,5 kg i fettvikt den första veckan på deffen?
förutsatt att man skött kosten och ätit ca 500 kcal mindre varjedag. Tänker mest på att det borde försvinna en del vatten också. Eller?
ja.... du har ~1300 posts.. du måste ha läst en hel del trådar och också sett att det nästan skrivs i varenda deff-tråd. Eller?
Ja , är det kolhydraterna du främst dragit in på så har du säkert tappat en del vätska samt glykogendepåer. Det går inte att svara på en sådan fråga mer exakt utan att veta allt om ditt upplägg, logga dina dagar osv.
shirunai
2004-06-07, 08:50
1-1½kg brukar jag tappa första veckan sedan mellan 400-600gram i vikt däreften kanske lite mer andra veckan.
Okej. Jag har inte dratt ner på kolhydraterna så mycket. Drar mer ner på fettet istället.
Jag har inte gått ner mer än kanske 300-500 gram i kroppsvikt på en vecka nu. Det kan ju lika vara vatten.
Tycker jag ser lite resultat. Känns som jag har blitt av med lite fett runt magen iaf, även ifall det inte är något överdrivet så tycker jag det syns.
Jag brukar gå ner 1,5-2 kg första veckan hur lungt jag än tar det med deffen.. Det mesta är dock vatten och glykogen.. sen vecka 2 går kurvan o lägger sig på 400-500 gram down i veckan..
Tror det är väldigt individuellt hur kroppen reagerar på en kostomställning. Vissa, jag numera, äter bra hela tiden och jag räknar med att när jag ska tappa nästa gång så kommer jag inte gå ner 1-2 kg första veckan.. men e man vann att tokbulka får nog hjärnan en knäpp..
Kan inte det bero på att många kanske går in för hårt första veckan? att dem tappar så mycket som 1-2 kg.
Jag känner mig ha rätt bra koll på hur mycket kcal jag behöver och som jag stoppar i mig. Räknar lite smått, men inte vid varje måltid.
Jag tränar styrke 4 ggr/veckan, kör HIIT 3 ggr/veckan efter träningen, samt promenerar 30-40 min de dagar jag inte tränar.
Ligger på ungefär 2000 kcal nu. Kör dock inte så hårt med vad jag stoppar i mig utan försöker mer hålla kolla på kcalorierna. Har heller itne dratt ner på kolhydraterna då jag tycker dem behövs för att orka med allt.
Är mestadels stillasittande om dagarna. Kanske det är därför jag inte tappat mer?
Några tips?
Mål: vill komma ner till 10%bf och har nu ca 12.
Kan även tillägga att träningen går BRA. Har inte märkt nån större styrkeförlust än så länge och jag har bra ork under träningen. Kör på KCG kreatin.
Du är kille va?..
Jag tror att 2000 är på tooook för lite.. Jag tänkte också satsa på 2000 i våras.. slutade med att jag låg på 2600..då tappade jag mest okvalitativ massa så att säga.. samt att huvudet och träningen gick bra som fan..
Originally posted by stybb
Du är kille va?..
Jag tror att 2000 är på tooook för lite.. Jag tänkte också satsa på 2000 i våras.. slutade med att jag låg på 2600..då tappade jag mest okvalitativ massa så att säga.. samt att huvudet och träningen gick bra som fan..
kille ja... jag väger 64-65 kg och är ca 172 cm. 20 år..
Tror du det är för lite? jag har sett många "proffs" som ligger på nästan samma, trots att dem väger betydligt mer än mig.
Jag tror inte 2000 är för lite.... min energiförbrukning ska vara ca 2500 under en dag då jag styrketränar och kör HIIT. Då har jag räknat med att jag inte rör på mig så mycket under dagen.
Sparrisen
2004-06-07, 22:46
Om du "bara" väger 65 kg på 170 cm så kandet väl inte vara så mycket fett?
Megatuttarna
2004-06-07, 22:56
Jag tappar runt 1kg/vecka i början, sedan avtar det och ligger runt 0.5kg/vecka. Torskar inte allt för mkt muskler på det, visst kan man bli nojig när mkt vätska åker ur en och man känner sig tom men det är inget man bör oroa sig över då vätskan kommer tillbaka såfort du höjer lite på kollisarna.
jag gick ner 5kg på 2 veckor... trots att jag låg på ett udnerskott på 500kcal... åt mer protein också för att jag vägde filerna efter stekning. Så jag blev av med en massa vätska iaf.
Originally posted by SwedeForce
Om du "bara" väger 65 kg på 170 cm så kandet väl inte vara så mycket fett?
nej då, jag har itne speciellt mycket fett på kroppen. Ligger väl kring 12% BF nu, skulle jag tro. Grejen är den att jag vill testa abcde-dieten och därför vill jag komma ner till kring 10% för att inte bli för bulkig under uppbyggnadsfasen. Jag gillar inte att ha för mycket fett på kroppen därför vill jag ha ett bra utgångsläge innan jag kör på abcde.
Okej. antar att det är välditg individuellt hur mycket man förlorar första veckan. Jag kanske får röra lite mer på mig eller äta lite bättre.
Tänker inte så mycket på vilket fett jag äter. Bör jag göra det? jag borde väl gå ner så länge jag ligger på kcal- oavsett ivlket.
Callister
2004-06-08, 07:23
Om din kost består av friterade smörbollar och coca cola med extra tillsatt socker går du nödvändigtvis inte ner i vikt, även om du ligger på ett energiunderskott.
Sen lagrar kroppen hellre det "onyttiga" fettet, mättat. Så det är bra om du äter mer av de nyttiga fetterna, omättat.
Wilson:
2000Kcal är inte för lite!!!!
Men tanke på att du mest sitter stilla så är det troligen faktiskt för mkt. Om du ändå inte är aktiv varför drar du ned fettet och inte kolhydraterna då? Testa att dra ned kolhydraterna istället och höj fettet. Du har helt rätt när du skriver att du hellre håller koll på Kcal än på typen av näring. Det är mkt mkt viktigare bara håll proteinet hyffsat högt. Sen kan du köra på snabba kolhydrater och mättat fett utan problem om du vill. Resultatet kommer bli helt marginellt sämre än om du haft stenkoll på fleromättade fetter och långsamma kolhydrater.
Hur mkt Kcal man förbrukar beror helt på aktivitetsnivån. Tex så ligger jag själv runt 5000-6000Kcal i förbrukning under en dag på jobbet eller om jag kör ett hårt träningsschema. Sitter jag i skolan endast ligger jag runt 2000. Om man är stor eller liten eller fet eller vältränad spelar inte så stor roll alltså om man inte använder kroppen.
Så aktivera dig mera och fortsätt ligga på 2000 med större andel fett än tidigare så blir det säkert bra:)
Originally posted by KIRE
Wilson:
2000Kcal är inte för lite!!!!
Men tanke på att du mest sitter stilla så är det troligen faktiskt för mkt. Om du ändå inte är aktiv varför drar du ned fettet och inte kolhydraterna då? Testa att dra ned kolhydraterna istället och höj fettet. Du har helt rätt när du skriver att du hellre håller koll på Kcal än på typen av näring. Det är mkt mkt viktigare bara håll proteinet hyffsat högt. Sen kan du köra på snabba kolhydrater och mättat fett utan problem om du vill. Resultatet kommer bli helt marginellt sämre än om du haft stenkoll på fleromättade fetter och långsamma kolhydrater.
Hur mkt Kcal man förbrukar beror helt på aktivitetsnivån. Tex så ligger jag själv runt 5000-6000Kcal i förbrukning under en dag på jobbet eller om jag kör ett hårt träningsschema. Sitter jag i skolan endast ligger jag runt 2000. Om man är stor eller liten eller fet eller vältränad spelar inte så stor roll alltså om man inte använder kroppen.
Så aktivera dig mera och fortsätt ligga på 2000 med större andel fett än tidigare så blir det säkert bra:)
Jo, fast tycker kolhydraterna behövs under dagarna jag tränar. Brukar inte käka lika mycket kolhydrater under träningsfria dagar.
Jag ska nog följa ditt råd att röra på mig mer ifall jag inte går ner mer. tack :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.