handdator

Visa fullständig version : Svårt att få i sig maten

obesogen
2004-06-01, 20:47
Det här är ett ämne som säkerligen varit uppe massa gånger förut men eftersom jag är helt värdelös på att använda "sök" funktionen så...
Mitt stora problem är att få i mig tillräckligt med mat.
Det är inte det att jag inte har tid, utan att jag tröttnar så fort. Jag har alltid varit liten i maten och har försökt x antal gånger att :eating: redigt 6 gånger om dan men det funkar inte. När jag äter så ofta blir det liksom inte kul att :eating: utan det blir bara tvång och jag njuter inte lika mycket av maten. Ändå går jag hela tiden och stressar upp mig för att jag ätit för lite.
Ja funderar på att fixa någon slags måltidsersättare som jag kan ha som mellanmål så att jag kommer på kalori + varje dag eftersom jag vill läga på mig.
Någon som har något tips på en bra sådan som man inte får allt för höga insulinpikar om man nu ska dricka den typ 2-3 ggr om dan?
Eller något annat förslag?

Snezz
2004-06-01, 22:42
Börja med lite mat sen öka gradvis... har själv lite problem men nu flyter det på rätt bra. Tar lite tid vänja kroppen vid all mat. Men nu njuter jag nästan av det

Beast
2004-06-02, 00:10
Om du tvingar i dig mer mat än vad du är van till kommer du helt enkelt behöva så mycke efter ett tag för att vara mätt. Det gäller att tvinga ner skiten och inte tänka så mycke på resten.

Eat for performance, not pleasure! :thumbup:

aliquis
2004-06-02, 00:33
lyssna på beast, pressa mat, i 2-3 dagar är det jobbigt men sedan "behöver" du det ;D

(alternativt ät energitätare mat såklart)

bubbleman
2004-06-02, 20:34
Var lycklig ffs...När en annan börjar äta går det ju inte att stoppa och resultatet blir att man blir smällfet.... Måste hela tiden tänka att man inte äter för mycket....

(detta var ett utuselt svar men man ska se positivt på saker och ting);)

Aeis
2004-06-02, 20:54
Originally posted by obesogen
Det här är ett ämne som säkerligen varit uppe massa gånger förut men eftersom jag är helt värdelös på att använda "sök" funktionen så...
Mitt stora problem är att få i mig tillräckligt med mat.
Det är inte det att jag inte har tid, utan att jag tröttnar så fort. Jag har alltid varit liten i maten och har försökt x antal gånger att :eating: redigt 6 gånger om dan men det funkar inte. När jag äter så ofta blir det liksom inte kul att :eating: utan det blir bara tvång och jag njuter inte lika mycket av maten. Ändå går jag hela tiden och stressar upp mig för att jag ätit för lite.
Ja funderar på att fixa någon slags måltidsersättare som jag kan ha som mellanmål så att jag kommer på kalori + varje dag eftersom jag vill läga på mig.
Någon som har något tips på en bra sådan som man inte får allt för höga insulinpikar om man nu ska dricka den typ 2-3 ggr om dan?
Eller något annat förslag?

Har själv känt ibland att jag har lite utav samma problem. Men nu känns det dock bra. Men flytande saker brukar väll gå ner lättare... Så mitt råd skulle nog vara att äta precis som vanligt först och sedan när du är klar gör du en stor kopp med välling att hälla i dig.

Johan1986
2004-06-02, 20:59
Prova dricka apelsinjuice innan du äter. Fick det tipset en gång och det hjälpte.

Om jag förstod det rätt så innehåller det nått ensym som stimulerar magen på något sätt.

Metal_boy_
2004-06-02, 20:59
exakt som fler säger ...du får tvinga i dig maten ..sist jag höjde kaloribehovet åt jag tills jag fick kväljningar..men man måsste det om man vill att magsäcken ska vänja o tänja sig..nu e de inga problem för att få i sig mycke mat...du ska äta när du känner att du kan få i dig en måltid ..inte när magen kurrat efter en i en halvtimme/ timme

King Grub
2004-06-03, 06:41
Äter man tills man får kväljningar... varför? Att trycka i sig en kaloriöverskott tills man blir kräkfärdig ger ju inte extra muskelökningar, bara försämrade förutsättningar för muskelbygge och fettvalkar. Om man verkligen vet att man äter för lite och har svårt att öka på den mängden - visst. Men att som vissa verkar göra, öppna kylskåpet och trycka sig sprängfärdig gång på gång gång under dagen, det är ju rätt bakåfram.

Ett kaloriöverskott är mindre viktigt än vad kalorierna består av.

hallar
2004-06-03, 08:22
Ibland kænner jag før att æta mycket ibland lite. Førsøker att inte låta mig styras af några måste æt mycket fixeringar.

Fokuserar på att æta regelbundet, nyttig mat och inte tills jag ær supermætt. Kan inte æta mig proppmætt 6 gånger per dag och ha allmænt bra vælbeffinande. Men sedan så ær jag ju en klen rackare som ær extrembulkmotståndare också ;)

Men om man vill æta sig proppmætt 6-8 gånger om dagen ær det ju bara att øva sig. Man blir ju bra på det man trænar. Magsæcken vænjer sig vid ett tag att hålla sig i ett mer utstretchat læge vilket leder till mera hunger. Dærfør extremt øverviktiga mænniskor får delar af sin magsæck borttagen (vilket jag tycker ær en helt førkastlig metod).

MVH Ludvig

mange_
2004-06-03, 08:44
Fan jag fattar inte vad som har hänt med folk!! börjar ju likna allvarliga ätstörningar detta!! trycka i sig mat tills man blir spyfärdig kommer inte göra en stor, försök att istället hålla en relativ jämn tillförsel ät 6 små mål om dagen istället för att trycka i dig hela tiden. Jag tror det är så för alla ibland är man hungrig och jävligt sugen på mat ibland inte då äter man bara mindre! antar att du är en nybörjare så du behöver inte vara så överfixerad lär dig bara lite grunder om kost så ska det nog gå bra. så är det bara att strunta i II och GI och allt vad det nu heter!!