Visa fullständig version : 10 grams dos av glutamin?
jag ska testa gluramin nu över sommaren, hade tänkt att köpa 400 gram av eiselt.
inte så förskräckligt dyrt jämförelsevis med andra.
jag undrar om 10 gram räcker per dag. märker jag något?
5 gram på moron och 5 efter träning?
eller 10 gram vid ett av dessa tillfällen endast?
skulle vara trevligt att veta!!!
kan man ta 5 gram den dagen man inte tränar och 15 den dagen man tränar?
eller inget alls den dagen man tränar.
det känns som om man "slösar" genom att ta på vilodagar.
Äter själv glutamin av sorten Twinlab. Äter 5g per dag. Detta förbättrar återhämtningen något oerhört. Skulle inte äta så mkt som du gör, men det känner du bäst själv. Du frågade om det spelar ngn roll när du äter det. Det gör det inte, kan dock vara bättre att äta 5 g på morgonen och 5 g på kvällen...
Wraith: Äter du inget på vilodagarna heller? För att inte slösa mat :)
Glutamin gör att a) du återhämtar dig snabbare b) utsöndrar mer tillväxthormon. Även större tryck i muskelcellen hör till egenskaperna. Har inte sett några undersökningar, men jag kör efter 'the more the merrier' principen och ligger på 40g per dag med goda resultat, liksom många jag känner. Rekommenderade dosen är ju som bekant oftast i grym underkant!
10 gram per dag är inga problem. Vi har många som tar betydligt högre doser och tycker att det fungerar bra. Det finns även produkter som innehåller glutaminpeptider och då måste man ta ca 15 gram för att få i cig 5 gram rent l-glutamin. Det är viktigast att ta glutamin vid tillfällen då kroppens aminosyrapool har sinat, t ex på morgonen, direkt efter träning eller om du har missat någon måltid. På vilodagarna räcker det säkert med några gram på morgonen och i övrigt äta en bra kost.
/ Henrik
Viktagt är att ta glutaminet efter träning tycker jag, då det förbättrar återhämtningen suveränt. 5 gram glutamin motsvarar ca 60gram glukos i blodet, i återhämtningssyfte. (Har jag för mig)
Tycker att du ska ta 5 gram direkt efter träning och sedan kan du prova om du vill ta de andra 5 grammen på morgonen eller dela upp det på 2 tillfällen, t ex morgonen och innan träning.
Vilodagar är absolut inget slöseri.ta 5 gram på morgonen och 5 gram på kvällen!
Vänligen,
Petrus
tack så mycket för svaren!
Jag ska köpa en 400 grams burk från eiselt.
är detta rent glutamin och inget annat krabb som peptider eller dylikt?
400 g räcker alltså i 40 dagar, i mitt fall.
jag har en oehört ostadig budget på
60 KRONOR i veckan! (veckopeng) alltså 240 i månad. ni förstår nog hur svårt det är att få allt att gå jämnt ut. =)
vi ungdomar har det inte lätt. =)
på eiselts hemsida står det att deras glutamin innehåller 100% L-Glutmain
är det samma som vanligt Glutamin utan L?
Nej. L-glutamin är inte samma sak som bara glutamin. Tror det har nåt med peptidbindningar och spjälkningstid att göra, men kemin får någon annan ta över.
L:et i L-glutamin står för hur aminosyran är vriden, rent strukturellt kemiskt.(Hur isomeren ser ut)
Alla(nästan) naturligt förekommande aminosyror är för övrigt av L-form. Den andra vridning (isomeren) som finns heter D.
L-glutamin och D-glutamin är varandras enatiomerer, spegelbilder. Om någon nu bryr sig...
Summan av kardemumman är att glutamin och L-glutamin är precis samma sak då det säljs som kosttillskott.
Droog, vad skiljer D- respektive L-Glutamin rent kemiskt inne i kroppen då ? Är det bara en av dessa som har de understrukna effekterna ? Lika bra att passa på att lära sig något :)
uhhmmm.. nu blev jag minst sagt förvirrad här. =)
är L-glutamin det bästa eller finns det ett bättre glutamin?
vad är då peptidbundna glutaminer, och vad är dess namn?
Ursprungligen skickat av Wraith:
<STRONG>uhhmmm.. nu blev jag minst sagt förvirrad här. =)
är L-glutamin det bästa eller finns det ett bättre glutamin?
vad är då peptidbundna glutaminer, och vad är dess namn?</STRONG>
Glutamin-Peptides... ;)
Finns både för och nackedelar med båda sorterna, själv föredrar jag L-glutamin.
Vänligen,
Petrus
ok.. ska köra på L-glutamin då.
Ps. jag läste i F. Pauluns bok att 90%(!!)
av glutaminet man äter försvinner i tunntarmen! Eftersom Fredrik är en vis man, så undrar man ju lite..
vad har ni hört??????
Ursprungligen skickat av munter:
<STRONG>Droog, vad skiljer D- respektive L-Glutamin rent kemiskt inne i kroppen då ? Är det bara en av dessa som har de understrukna effekterna ? Lika bra att passa på att lära sig något :)</STRONG>
Först kanske jag ska ta och förklara L- och D-formerna på ett bättre sätt.
Tar det hela från början. Alla 20 aminosyror har en kolatom i som centrum. Denna kolatom binder en sidokedja, (det är den som skiljer aminosyror åt), en aminogrupp, en karboxylgrupp och ett enkelt väte. Aminosyror sitter ihop med varandra med sk peptidbindningar mellan karboxylgruppen och aminogruppen. De bildar då peptider. Då peptiderna är tillräckligt långa kallar vi dem protein.
Hur sidokedjan, vätet, karboxylgruppen och aminogruppen sitter ihop med kolatomen kan varieras. Det finns två inbördes ordningar, isomerer. Dessa kallas som sagt L- och D-form.
D-isomerer av aminosyror finns knappt någonstans naturligt.(Kommer inte på något iaf) Alla aminosyror som finns i organismer är av L-form. (Utom glycine, som är varken D- eller L-, den har nämligen ett väte som sidokedja) Varför det är så vet man inte. L-formen har inga uppenbart bättre egenskaper.
Svar på dina frågor: D-glutamin kommer du aldrig att få i dig genom naturlig väg. Skulle du få det kommer de inte att användas av kroppen.
Om ens L-glutamin har de understrukna effekter som påstås låter jag vara osagt. ;)
fiddebeast
2002-06-04, 21:24
10 gram glutamin e inte mycket om du ska få max effekt!!!!
du ska äta uppåt en 30-50 gram per dag för att få den fulla effekten!!!
Dock så e då denna dos för de lite större grabbarna!!! över + 85 kg o uppåt
Tack Droog. Skriver upp i lilla kemiblocket här :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.