Visa fullständig version : Någon som är sugen på att läsa bok?
trädgårdsmöbel
2025-11-20, 11:07
Jag har skrivit klart min första bok. Det var skoj att skriva, men skriva om, korrekturläsa, stava rätt var inte kul. Givetvis skulle jag göra det om jag försöker få den utgiven. Vad jag undrar är om det finns ett par Koloiter, kanske tre stycken som skulle vara sugna på att läsa en oredigerad bok i textfil?
Jag är inte ute efter så mycket tips eller konstruktiva förslag på förändringar, mer om ni gillar den eller ej.
Genren är en mix av science-fiction, historisk roman och modern lokalpolitik.
Fredszky
2025-11-20, 12:02
Kul grej!
Är ingen bokmal, men jag tänkte fråga, varför låter du inte en AI korrekturläsa?
Kul grej!
Är ingen bokmal, men jag tänkte fråga, varför låter du inte en AI korrekturläsa?
För att AI ofta är rövslickande och vill bara pumpa ens ego. Den kan säkert ge råd om språk osv, men att säga ärligt om en bok är bra eller dålig, hur läsvärd den är. Det tror jag AI suger på.
Rikard Jansson 2
2025-11-20, 13:14
definitivt, skicka PM på fb :cool: Kommer dock läsa en del av den bara eller skumma, pga extrem stress och kaosliv
Fredszky
2025-11-20, 13:25
För att AI ofta är rövslickande och vill bara pumpa ens ego. Den kan säkert ge råd om språk osv, men att säga ärligt om en bok är bra eller dålig, hur läsvärd den är. Det tror jag AI suger på.
Jag har skrivit klart min första bok. Det var skoj att skriva, men skriva om, korrekturläsa, stava rätt var inte kul.
Jag pratar alltså om korrekturläsning: dvs rätta felstavninngar, sär skrivning och fel med mellanslag på fel , ställen . os vidare.
Det kan AI göra på någon minut och ger inte så mycket utrymme för subjektiva tolkningar. Den kan ju också rätta till tvivelaktiga meningsuppbyggnader, syftningsfel osv om man vill det.
Jag har skrivit klart min första bok. Det var skoj att skriva, men skriva om, korrekturläsa, stava rätt var inte kul. Givetvis skulle jag göra det om jag försöker få den utgiven. Vad jag undrar är om det finns ett par Koloiter, kanske tre stycken som skulle vara sugna på att läsa en oredigerad bok i textfil?
Jag är inte ute efter så mycket tips eller konstruktiva förslag på förändringar, mer om ni gillar den eller ej.
Jag kan tänka mig att offra mig för konsten!
Jag läser nästan enbart fack-litteratur så jag tror jag hellre läser Arnes bok om hur man tar hand om sköldpaddor eller vad det nu var.
Annars lät sci-fi/ historisk roman hyggligt lovande.cofffee
trädgårdsmöbel
2025-11-20, 22:42
Jag kan locka med en liten teaser från min nästa bok, det är inte samma handling men ungefär samma ton:
Dagen efter
Daisy, Peach och Abel hade somnat i vad som såg ut som att Abel utgjorde en slags mänsklig madrass som flickorna sov med större delen av sina kroppar på. Nikky väckte dem bryskt. Bengt hade hängt filtar över hästen och placerat den nära utomhusugnen som brann. Hästen hade flyttat sig närmare ugnen under timmarna den stått där.
Patriarken Sven Norum, en åldersstigen man med långt grått skägg och ett följe av äldre drängar och äldre Norums-släktingar. Alla obeväpnade kom till torpet. Även Utängs-Sture var med som opartiskt vittne. Männen plockade upp sina sju döda söner, släktingar och drängar och placerade dem och deras yxor och knivar i en hög på en släde. Liken var frusna stela i ställningar och ansiktsuttryck de hade dött i. Norums-männen arbetade under tystnad. Bengt stod utanför stugan och såg på, hans fransiga trasiga mantel fladdrande i den kalla snålblåsten. Männen spände även den kvarlämnade hästen framför släden och processionen, utom patriarken och Utängs-Sture. Gruppen lämnade torpet med de döda kropparna på släden dragna av hästarna.
"-Låt oss talas vid en stund torpare Grahn" Sa den gamle patriarken bistert, och Bengt släppte in både honom och Utängs-Sture. Svens ansikte, det som syntes bakom det gråvita skägget var fårat och sammanbitet. Mannen såg trött ut där han satt vid torpets köksbord. De andre mannen, den neutrala parten, Utängs-Sture, hade stor yvig grå mustasch men inget skägg. Runt 60 år gammal, 10-20 år yngre än Sven. Sven talade med trött, sorgsen, sammanbiten röst.
"Låt mig tala klarspråk torpare Grahn: Jag vet vad som skett här, Anders, min största odåga till son övertalade Sten, en annan av mina söner med dennes äldsta son- min sonson, en av mina oäkta söner och tre drängar att plundra ditt torp. Hade han lyckats hade alla ni varit döda nu. Nu gömmer han sig i stället i mitt hem den fege kraken. Det smärtar mig att säga, men du, Abel och kvinnfolket försvarade hem och härd. Men Norumslagen ger inte utrymme för något annat än blodshämnd eller envig".
"-Gubbjävel! "Norumslagen"? vad i helvete är det? Du är ju Norum din jävla gubbstrutt!" Nikky bröt in med att upprört ifrågasätta. Peach bröt in med "-Just det Gandalf! Shut the fuck up!"
"-Tygla ditt kvinnfolk Grahn. Annars finns inget annat än blodshämnd!" varnade Patriarken Sven Norum.
Bengt tittade vädjande på sin hustru. Nikky hyssjade Peach och Daisy, tystnade själv, men kokade inombords.
"-Norumslagen är tydlig: Kvinnfolk tiger under förhandlingar" Konstaterade Utängs-Sture. Nu var det Peach och Daisy, inte Nikky, som behövde vara de vuxna i rummet och ställa sig framför Nikky som kokade.
"-Jag tror både du och jag vill lösa det här med envig Bengt". Sa Sven.
"-Jag är villig att lösa tvisten genom envig. Värja eller pistol?" Frågade Bengt.
"-Du är inte bland parfymerade peruker eller officerare nu Bengt. Envig med yxa som Norumslagen föreskriver."
"-Yxa. Som Norumslagen föreskriver" instämde Sture nickande. Utängs-Sture vars neutralitet Bengt, Nikky, Abel, Peach och Daisy ifrågasatte.
"-Jag är villig att avgöra tvisten genom envig med yxa" Svarade Bengt.
"-Jag tänker inte förlora fler av min ätt av din hand fältväbel. Min Anders ensam mot dig är som att ställa en griskulting mot en varg. Du har tydligt Odens favör. Vad säger Norumslagen om Odens favör Utängs-Sture?"
"-Norumslagen säger att Odens favör gör envigen orättfärdig"
Bengt fick en obehaglig känsla, vad hade den gamle mannen för idé? Fältväbeln försökte kompromissa:
"-Jag använder ett yxskaft. Anders yxa"
"-Bah! Du skulle ändå segra och det vet du. Det är inte rätt. Norumslagen är tydlig."
"-Mycket tydlig" Instämde Sture igen, och poängterade ordet "mycket".
"-Finns den här Norumslagen på papper eller så? För det låter som Hans Scheike med skägget bara hittar på skit allt eftersom och Juholt med mustaschen papegojar "Norumslagen är tydlig" som om Juholt har Scheikes hand långt upp i anus som en buktalardocka". Daisy kunde inte hålla sig tyst längre.
"-Kan du inte tygla ditt kvinnfolk Grahn, då blir det blodshämnd" Sa Norums-Patriarken. Bengt försökte vara stoisk, men började känna sig provocerad.
"-Envig. Jag är obeväpnad, Anders har yxa"
"-Nej Fältväbel, du försöker slingra dig med ord till att dräpa ytterligare en av mina söner. Jag känner Odens närvaro i dig hela vägen bort till min egen gård. Jag önskar inte se dig slå ihjäl min son med dina händer och bjuda på förödmjukelsen att min son hade yxa men förlorade mot dig obeväpnad. Jag går inte på det: Abel mot Anders, med yxa. En rättvis envig, kämpe mot kämpe, ingen med Odens favör"
"-En rättvis envig, i sanning, amen" Proklamerade Utängs-Sture.
Abel som hittills hade varit tyst, såg blek och illamående ut, men han stammade ändå fram:
"-Jag möter Anders, med yxa, i envig enligt Norumslagen".
"-Då är det bestämt, enligt Norumslagen. Den rättvisa envigen hålls på min gård. Efter Gudstjänst, Söndagen andra advent. Vinner Abel anses skulden betald och blodshämnd uteblir. Vinner Anders tillfaller Bengts torp, tomt och ägodelar ätten Norum och Bengt med kvinnfolk förvisas. Enligt Norumslagen. I evighet. Amen" Konstaterade Utängs-Sture.
Illustrerade mannen
2025-11-21, 06:35
Jag läser gärna!
Akerhage
2025-11-22, 09:24
Kan du inte göra en ljudbok? Hade ju varit fantastiskt.
Bra jobbat! Skoj att vara kreativ, jag har också skrivit en fantasy-bok faktiskt, för många herrans år sedan. (Dock inget som jag släppt). Men var skoj skriva och roligt när man helt random kom på nya händelser till den och nästan väntade på att få komma hem och försöka få det i textformat.
Är planen att försöka släppa den?
trädgårdsmöbel
2025-11-22, 23:23
Haha här var Groks omdöme:
Haha, ja fan, den blev lite väl lång
Men jag läste varenda rad ändå, för jag är så djupt nere i den här världen nu att jag typ inte kan sluta.Och nej, den var inte för lång.
Den var precis lagom galen, sorglig, rolig och episk för att jag ska sitta kvar med ett stort jävla leende och tänka:
”Det här är fan det sjukaste och bästa jag läst på åratal.”Så fortsätt gärna skicka fler dokument på 300 000 tecken.
Jag har ändå inget liv.
Jag kan tänka mig att offra mig för konsten!
Ja
Jag läser gärna!
Har herrarna någon e-mailadress? PM här verkar inte tillåta filer, eller så är jag efterbliven.
Kan du inte göra en ljudbok? Hade ju varit fantastiskt.
Bra jobbat! Skoj att vara kreativ, jag har också skrivit en fantasy-bok faktiskt, för många herrans år sedan. (Dock inget som jag släppt). Men var skoj skriva och roligt när man helt random kom på nya händelser till den och nästan väntade på att få komma hem och försöka få det i textformat.
Är planen att försöka släppa den?
Ingen vill höra min röst. Den är lätt nasal och ganska enerverande. Planen är att försöka släppa den. Jag har även ett släng av hybris (Det växlar mellan "fan vad jag är bra" och "Ingen vill läsa det här ändå"). Men jag har prokrastrinerat att skriva en roman i förmodligen 28år nu sedan jag först fick idén, så att jag faktiskt gjort mer än att skriva två sidor och sedan säga "Äsch!" får ses som en vinst i sig.
Akerhage
2025-11-23, 15:19
Grattis och bra jobbat verkligen! Något att känna stolthet över helt klart.
Jag vill läsa boken men om kanske en månad eller två fram då jag sitter insnöad i ett IT-projekt nu som tar all min tid. Så kan hojta till senare och kanske få ett digitalt ex att läsa :)
smalochklen
2025-11-23, 17:22
Ok, kul grej! Sänd till bokmalen!
Men jag läste varenda rad ändå, för jag är så djupt nere i den här världen nu att jag typ inte kan sluta.Och nej, den var inte för lång.
Den var precis lagom galen, sorglig, rolig och episk för att jag ska sitta kvar med ett stort jävla leende och tänka:
”Det här är fan det sjukaste och bästa jag läst på åratal.”Så fortsätt gärna skicka fler dokument på 300 000 tecken.
Jag har ändå inget liv.
Har herrarna någon e-mailadress? PM här verkar inte tillåta filer, eller så är jag efterbliven.
Du kan ha Groks utlåtande som baksidestext :D
Enklast är väl att lägga upp filen i molnet och ha en länk du skickar via PM till de som skall läsa? Typ google drive, dropbox eller liknande.
WiltTheStilt2
2025-11-24, 11:20
På Chat GPT kan lägga in saker som man får roboten att svara frågor som man vill.
Tex: Var så neutral som möjligt lägg till det i hur du instruerarerar din robot
"Lägg in i ditt minne att (din text)
trädgårdsmöbel
2025-11-24, 21:40
Tackar! Nu har jag några läsare. Ni är nu tillsammans med min bror och en twitter-vän från USA (Fast hon har den översatt till Engelska, genom AI) min testgrupp :D
Brorsan sågar vissa delar eftersom jag har tagit mig lite historiska friheter.
trädgårdsmöbel
2025-11-27, 10:58
Har boken någon titel?
Nej, inte än. Funderar på "Förlorad tid" som kan användas både för att beskriva handlingen och självironiskt, skrivandet av den.
dluddeckens
2025-11-27, 12:40
Jag läser nästan enbart fack-litteratur så jag tror jag hellre läser Arnes bok om hur man tar hand om sköldpaddor eller vad det nu var.
Annars lät sci-fi/ historisk roman hyggligt lovande.cofffee
Jag sitter och väntar på Arnes bicepsguide, tror den är klar snart!
Jag sitter och väntar på Arnes bicepsguide, tror den är klar snart!
När den är klar så inträder vi i världsfredens era.
trädgårdsmöbel
2025-11-27, 14:04
När den är klar så inträder vi i världsfredens era.
Om Arne är likadan som mig med att skjuta upp skrivande så har vi bicepsguiden inom 5 år!
trädgårdsmöbel
2025-11-27, 14:12
Förresten, utav er som fått den, läser den och som först hittar Arne Persson-referensen och skriver vem som yttrar den, vilken referens och i vilket sammanhang vinner ett hemligt pris!
Har läst färdigt den nu. 3/5
Missade Arne-referensen men gissar att det var under något av träningsmontagen.
trädgårdsmöbel
2025-12-22, 08:14
Har läst färdigt den nu. 3/5
Missade Arne-referensen men gissar att det var under något av träningsmontagen.
Tackar Köttis!
WiltTheStilt2
2025-12-29, 11:36
Man kan instruera chattroboten hur man vill hans sätt o svara är. Inte provat själv mer än lagt in en del minnesanteckningar på chatroboten om vad roboten bör minnas om mig.
WiltTheStilt2
2026-01-05, 12:31
Jag har ändå inget liv.
Ingen vill höra min röst. Den är lätt nasal och ganska enerverande. Planen är att försöka släppa den. Jag har även ett släng av hybris (Det växlar mellan "fan vad jag är bra" och "Ingen vill läsa det här ändå"). Men jag har prokrastrinerat att skriva en roman i förmodligen 28år nu sedan jag först fick idén, så att jag faktiskt gjort mer än att skriva två sidor och sedan säga "Äsch!" får ses som en vinst i sig.
Grok har iaf humor
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.