handdator

Visa fullständig version : Alltså vafan, FORBIDDEN?

40plus
2025-11-11, 10:20
Kollo har blivit näst intill obrukbart.

Jag får hela tiden robottester, både när jag ändrar ämne eller klickar fram en sida samt om jag vill göra en post. Tex "välj alla rutor med hatt" och så finns det några hattar, några kepsar och några soffor. Är en keps en hatt? Nej, inte på svenska och testet är på svenska.

Eller urskilja väskor från fåtöljer. Jag väljer rätt, tror jag, den säger att jag klarade testet och sedan kommer en vit sida med texten "FORBIDDEN" högst upp och jag kan inte längre komma åt kollo alls på en stund. Jag kan se ämnen men vill jag läsa så vit sidan med "FORBIDDEN".

Vilket ålahue har aktiverat ett antirobottest utvecklat av en åsneurinsförsäljare på en bakgata i Hyderabad?

King Grub
2025-11-11, 13:26
Vilket ålahue har aktiverat ett antirobottest utvecklat av en åsneurinsförsäljare på en bakgata i Hyderabad?

Ingen av oss som faktiskt använder sidan.

Ekko
2025-11-11, 13:33

Ser ut att vara amazon WAF som ger bot-test här (https://docs.aws.amazon.com/waf/latest/developerguide/waf-bot-control.html), baserat på url av js fil som används vid testet https://860ba3229bbc.9ba1bf00.eu-west-1.captcha.awswaf.com/860ba3229bbc/8de393885408/e29f6446e6c6/captcha.js

agazza
2025-11-11, 13:36
Jag har samma problem stundvis, den fungerar inte heller, men ibland går det en hel dag utan problem

Fredszky
2025-11-11, 13:52
https://i.imgflip.com/abs79y.jpg

Fredszky
2025-11-11, 13:58
Det måste finnas någon slags krisplan om sladden dras ur kolo för gott.
Stödgrupper, bestämda samlingsplatser om vi tappar bort varandra.
Kanske någon koordinat för en glänta utanför Årjäng där vi kan samlas och fortsätta lösa världens problem.

När jag pluggade på kth så var det någon lirare som tog en dator från datorsalen och ställde den bakom en gardin i ett fönster i ett litet rum på skolan. Datorn körde en privat wow-server ett bra tag innan någon upptäckte det :P

Jag är övertygad att det är något liknande med kolo. Någon städerska upptäcker, "vad är detta" och drar ur sladden. Koloservern är nog bara en bortglömd dator som står någonstans och dammar. Bara en tidsfråga innan den upptäcks.

agazza
2025-11-11, 14:11
Vi har full koll på den i garderoben

Det är bara *vissa* som fjantar på med rättigheter och adminlösen

stridis
2025-11-11, 14:21
https://i.imgflip.com/abs79y.jpg

https://imgs.search.brave.com/4Qkv08UnKKXBJAokgZ2qF2llUrrlHdyclwvBrQOjVeA/rs:fit:860:0:0:0/g:ce/aHR0cHM6Ly9tZWRp/YTMuZ2lwaHkuY29t/L21lZGlhL3YxLlky/bGtQVGM1TUdJM05q/RXhlbmhtT1hCamQy/ZDNiemR5WlRWNmVu/bG9kbWt5ZFdWaWVq/aHJaamhwYURoclpH/OTRNV1J6TVNabGNE/MTJNVjluYVdaelgz/TmxZWEpqYUNaamRE/MW4vVEV6dVhTc25I/ODhMYnk1Q2tPL2dp/cGh5LmdpZg.gif

40plus
2025-11-11, 14:56
Jag har samma problem stundvis, den fungerar inte heller, men ibland går det en hel dag utan problem

Ja det är det som är det värsta, att den ofta inte fungerar och blockerar access även om man löst dess utfrågning.

Lafayette
2025-11-11, 17:02
https://imgs.search.brave.com/4Qkv08UnKKXBJAokgZ2qF2llUrrlHdyclwvBrQOjVeA/rs:fit:860:0:0:0/g:ce/aHR0cHM6Ly9tZWRp/YTMuZ2lwaHkuY29t/L21lZGlhL3YxLlky/bGtQVGM1TUdJM05q/RXhlbmhtT1hCamQy/ZDNiemR5WlRWNmVu/bG9kbWt5ZFdWaWVq/aHJaamhwYURoclpH/OTRNV1J6TVNabGNE/MTJNVjluYVdaelgz/TmxZWEpqYUNaamRE/MW4vVEV6dVhTc25I/ODhMYnk1Q2tPL2dp/cGh5LmdpZg.gif

Kolo överlever alltid!

https://m.youtube.com/watch?v=QUTmBinCNhY&list=RDQUTmBinCNhY&start_radio=1&pp=ygUSamFnIHJlc2VyIG1pZyBpZ2VuoAcB

skyffelmördarn
2025-11-12, 11:20
Undra om det kommer minska bottarna? Låter ju som en uppgradering

Mental
2025-11-12, 12:13
Undra om det kommer minska bottarna? Låter ju som en uppgradering

En försämring av upplevelsen för forumets legitima besökare kan inte motiveras med det minskade arbetet med att rensa botar. Jag krigar gärna vidare mot botspam utan den typen av filter så länge som forumet fungerar snabbt smidigt och pålitligt för medlemmarna.

Nattljus
2025-11-12, 15:18
En försämring av upplevelsen för forumets legitima besökare kan inte motiveras med det minskade arbetet med att rensa botar. Jag krigar gärna vidare mot botspam utan den typen av filter så länge som forumet fungerar snabbt smidigt och pålitligt för medlemmarna.
Ord!

stridis
2025-11-12, 19:36
Tycker faktiskt att det blir gammalt väldigt fort med 403 forbidden så fort man inte pausat ens VPN. Son of a biscuit eater.

Robottesterna kan brösta med jämnmod.

Carolinew
2025-11-13, 13:23

Var är gillaknappen?!

:thumbup:

Finns det inget intresse att flytta kolo till en mer modern plattform? Finns ju aktiva forum fortfarande så helt utdött är ju inte konceptet.

Mental
2025-11-13, 13:31
Var är gillaknappen?!

:thumbup:

Finns det inget intresse att flytta kolo till en mer modern plattform? Finns ju aktiva forum fortfarande så helt utdött är ju inte konceptet.

Det finns inget aktivt förvaltande av kollo. Och jag tror att alla former av migrationsförsök skulle leda till att en ytterst liten del flyttar, och ser man till hur otroligt få som är aktiva idag jämfört med topparna så inser man att det kanske rör sig om 10-20 som skulle flytta med och vara aktiva.

Senast admin var inloggad var tidigt 2019. Jag tror vi får vara glada så länge domänen är betald och servern snurrar. Men när det är slut så är det slut.
Jag satte upp en discordserver att falla tillbaka på om det slocknar plötsligt. Den har hela 37 medlemar :d

Lafayette
2025-11-13, 13:33
En gissning när Kolo kommer gå i graven?*popcorn*

Mental
2025-11-13, 13:35
En gissning när Kolo kommer gå i graven?*popcorn*

Själv trodde jag det var slut redan för 5 år sedan. Kan fortfarande inte förstå att det står kvar idag.

smalochklen
2025-11-13, 13:42
Man har ändå lyckats gått från http till https, där s är lika med secure, alltså SSL/TLS-kryptering som gör att ingen kan tjuvlyssna på lösenord, kortnummer eller annan data som inte fanns för nåt år sedan eller så. Så nog händer det grejor

stridis
2025-11-13, 13:44
Jag satte upp en discordserver att falla tillbaka på om det slocknar plötsligt. Den har hela 37 medlemar :d

När det tar slut får jag väl leta upp den på discord.

Carolinew
2025-11-13, 13:44
Det finns inget aktivt förvaltande av kollo. Och jag tror att alla former av migrationsförsök skulle leda till att en ytterst liten del flyttar, och ser man till hur otroligt få som är aktiva idag jämfört med topparna så inser man att det kanske rör sig om 10-20 som skulle flytta med och vara aktiva.

Senast admin var inloggad var tidigt 2019. Jag tror vi får vara glada så länge domänen är betald och servern snurrar. Men när det är slut så är det slut.

Det är inte många aktiva medlemmar nej, men om statistiken stämmer verkar det ju ändå vara en hel del trafik från icke-medlemmar? Med ett modernare koncept tror jag att man skulle kunna fånga upp många av dessa. Men det innebär förstås en investering och en risk som jag gissar att ingen vill ta i dagsläget.

Vore otroligt tråkigt om forumet försvann *cry*

Mental
2025-11-13, 13:57
Det är inte många aktiva medlemmar nej, men om statistiken stämmer verkar det ju ändå vara en hel del trafik från icke-medlemmar? Med ett modernare koncept tror jag att man skulle kunna fånga upp många av dessa. Men det innebär förstås en investering och en risk som jag gissar att ingen vill ta i dagsläget.

Vore otroligt tråkigt om forumet försvann *cry*

Det är botsvärmar, både reklambotar, sökmotorspindlar och sedan alla jävla AI företag som damsuger internet på allt i textväg de kan träna sina LLMer på

Carolinew
2025-11-13, 14:17
Det är botsvärmar, både reklambotar, sökmotorspindlar och sedan alla jävla AI företag som damsuger internet på allt i textväg de kan träna sina LLMer på

Jaha :( Jeez, tiderna förändras.

Men jag begriper fortfarande inte var folk diskuterar träning numera. Träning är ju mer inne än någonsin, folk hänger mer på internet än någonsin, och ingen av de sociala medierna fyller samma funktion som ett forum. Men det är väl bara jag som blivit gammal då :laugh:

Mental
2025-11-13, 14:32
Jaha :( Jeez, tiderna förändras.

Men jag begriper fortfarande inte var folk diskuterar träning numera. Träning är ju mer inne än någonsin, folk hänger mer på internet än någonsin, och ingen av de sociala medierna fyller samma funktion som ett forum. Men det är väl bara jag som blivit gammal då :laugh:

För mig är det väl löpargrupper på facebook. Vart de yngre håller till vet jag inte. Men idag är det lättare att hitta videor och texter om träning än det var på den tiden som forumet exploderade.

Dogmatix
2025-11-13, 16:59

Någon har ju uppenbarligen brytt sig tillräckligt för att implementera denna skitlösningen.

skyffelmördarn
2025-11-13, 18:37
Själv trodde jag det var slut redan för 5 år sedan. Kan fortfarande inte förstå att det står kvar idag.

Undra vad forumet kostar i drift. Har för mig att jag frågade om det i någon av dom andra trådarna som dök upp när forumet låg nere ett par dagar.

Personen som skapade forumet måste ju ha gjort ett bra jobb för att få forumet att på något sätt "försvinna i bokföringen"

Eller också har företaget väldigt otydliga fakturor.

skyffelmördarn
2025-11-13, 18:41
Jag känner nästan en plikt att komma in här ibland om det skulle vara så att personen som betalar för allt det här på riktigt har ett genuint intresse av att det ska finnas ett forum för personer som är intresserade av träning.

En riktig eldsjäl med andra ord.

Dogmatix
2025-11-13, 18:52
Undra vad forumet kostar i drift. Har för mig att jag frågade om det i någon av dom andra trådarna som dök upp när forumet låg nere ett par dagar.

Personen som skapade forumet måste ju ha gjort ett bra jobb för att få forumet att på något sätt "försvinna i bokföringen"

Eller också har företaget väldigt otydliga fakturor.

Gissar på att forumet går med vinst genom annonserna, därför det finns kvar.

skyffelmördarn
2025-11-14, 09:18
Gissar på att forumet går med vinst genom annonserna, därför det finns kvar.

Kul om dom använder bottar för att skapa någon sorts annons-pengamaskin

Trodde inte de va så mycket pengar i det, speciellt inte med tanke på hur få aktiva det är.

Mental
2025-11-14, 09:39
Någon har ju uppenbarligen brytt sig tillräckligt för att implementera denna skitlösningen.

Tror att det är något AWS har gjort, inte någon som administrerar kollo.

Fredszky
2025-11-14, 16:37
Varför belönas jag med en "403 Forbidden" i en halvtimme efter jag valt rätt hattar eller stolar?

skyffelmördarn
2025-11-14, 18:01
Varför belönas jag med en "403 Forbidden" i en halvtimme efter jag valt rätt hattar eller stolar?

Tror bara det blir så när man klickat fel, din bot!

PixelMiner
2025-11-14, 22:29
Känns som en captcha lösning ifrån Temu. Det är ju samma hinkar och sängar hela tiden

exevision
2025-11-17, 07:56
Går alltid att maila mmsports order@mmsports.se
Det gjorde jag förra gången forumet låg nere. Vi kanske alla skulle maila och fråga om detta?

40plus
2025-11-17, 09:19
Tror bara det blir så när man klickat fel, din bot!

Nej. Jag har flera gånger klickat rätt, fått bekräftat att jag klickat rätt och sedan kommer en helvit sida med FORBIDDEN och hela forumet är obrukbart i kanske 30 min.

King Grub
2025-11-17, 16:45
Nej. Jag har flera gånger klickat rätt, fått bekräftat att jag klickat rätt och sedan kommer en helvit sida med FORBIDDEN och hela forumet är obrukbart i kanske 30 min.

Det hände mig när jag skulle banna en spambot. Och det var sent på kvällen, så spamlänken fick ligga kvar till dagen därpå. Precis motsatt effekt som antagligen tänkt.

40plus
2025-11-19, 09:03
Det hände mig när jag skulle banna en spambot. Och det var sent på kvällen, så spamlänken fick ligga kvar till dagen därpå. Precis motsatt effekt som antagligen tänkt.

Jag skrev ett svar till dig och tryckte "skicka svar" varpå jag fick gissa bilden. Jag gissade rätt, detta bekräftades av åsneruinförsäljarprogrammet och sedan följde en vit sida med FORBIDDEN.

Nu testar jag igen även om jag inte orkar skriva om mitt förra svar, nu väljer jag engelska som språk på urinappen så får vi se om det går bättre.

stridis
2025-11-20, 16:07
Inbilska kanaljer, satans hängpungesvett!

Alltså, dubbelt upp med forbidden, det här fungerar ju inte!

40plus
2025-11-21, 07:24
Inbilska kanaljer, satans hängpungesvett!

Alltså, dubbelt upp med forbidden, det här fungerar ju inte!

Nej det suger musten ur en. Jag har inte längre lust att skumma igenom kollo flera gånger om dagen som jag normalt gör under arbetstid.

För det är så satans tungrott och buggigt så att man ofta och när som helst blir utelåst i en halvtimme även om man väljer rätt bilder. Så jag skiter nog i det tills dåren som lade in detta vänsterideologiska hinder rättar sitt fel.

Jag kan garantera att trafiken från äkta kolonister redan minskat markant, om inte så kommer det bli så om några dagar till.

PixelMiner
2025-11-21, 07:43
Tycker att jag får fler problem när jag kör på mobil och surfplatta, jämfört med när jag kör på datorn.

Fredszky
2025-11-21, 19:43
Jag är glad över den nya implementationen.

Först får man ett interaktivt spännande pusselspel.
Sen som bonus får man ett roulettespel om man ska få en forbidden eller inte efter pusselspelet.

Två spel, helt gratis!

Man vet aldrig hur det slutar!

skyffelmördarn
2025-11-30, 11:51
Fan vilket "snopet" sätt att döda forumet på alltså, vem hade det på sin bingobricka? Av alla sätt det kunde sluta på...

skyffelmördarn
2025-11-30, 16:56
Har det här försvunnit nu? Jag har inte behövt leta efter en enda jävla väska idag.

PixelMiner
2025-11-30, 17:18
"This is the way the world ends
This is the way the world ends
This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper."
- T. S. Eliot (https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hollow_Men)

Lafayette
2025-11-30, 19:00
Har det här försvunnit nu? Jag har inte behövt leta efter en enda jävla väska idag.

Lyllos

PixelMiner
2025-11-30, 21:33
"This is the way the world ends
Not with a bang but with lots of hinkar."

skyffelmördarn
2025-12-01, 10:41
Lyllos

Verkar fan vara tillbaka idag.

Dessutom verkar inte AI kunna skilja på en väska och en påse, för den bilden längst ner till vänster är fanimej en påse!

40plus
2025-12-08, 09:31
Almadullah!

Idag för första gången sedan eländet började kan jag fritt surfa omkring på kollo utan hattfrågor och Forbidden.

Har det upphört, har det självläkt, äro pesten fördriven?

Edit: nej, den kom so fort jag gjorde ett inlägg. Men inte annars, och den verkar nu fungera.

40plus
2025-12-09, 16:12
Så fort jag postat ovanstående inlägg så kom det tillbaka med full kraft. Kan inte ens öppna en tråd utan att välja hattar eller klockor vilket går fint men ändå följs av vita sida med Forbidden.

skyffelmördarn
2025-12-10, 15:39
Så fort jag postat ovanstående inlägg så kom det tillbaka med full kraft. Kan inte ens öppna en tråd utan att välja hattar eller klockor vilket går fint men ändå följs av vita sida med Forbidden.

Jag hade också märkligt nog en hel dag utan att jag åkte på patrull

WiltTheStilt2
2025-12-15, 11:23
Fick det nu för första gången när jag skulle läsa denna tråd. Bättre system än steams iaf där detn
ofta krånglar. Skit iaf.

stridis
2025-12-15, 11:25
Fick det nu för första gången när jag skulle läsa denna tråd. Bättre system än steams iaf där detn
ofta krånglar. Skit iaf.

Oh, you sweet summer child...

CalleP
2025-12-23, 15:43
Helt omöjligt att posta här, Lord buckethead.

WiltTheStilt2
2025-12-29, 11:34
Oh, you sweet summer child...

Idag 0 problem

Arne Persson
2025-12-29, 23:44
Har inte funkat på länge... Nu verkar det äntligen funka igen...

Arne Persson
2025-12-29, 23:44
Piss

Arne Persson
2025-12-30, 00:18
Tydligen kom dom fram trots allt...:d

Thunde12
2025-12-30, 08:27
Fixa detta skit tack

exevision
2026-01-01, 13:22
Fixa detta skit tack

Maila MMSports och be dem fixa detta.

Fredszky
2026-01-02, 16:06
En stol i bergen? och på stranden? En gigantisk keps i stan?
Jag tror den börjar att flippa ur!
https://i.ibb.co/3mG7PRbp/Untitsled.png

skyffelmördarn
2026-01-09, 16:31
Maila MMSports och be dem fixa detta.

Jag tror vi har kommit fram till för länge sen att MMsports typ inte svarar längre och inte verkar bry sig.

En annan sak med att maila dom är att dom kanske blir påminda om att det här fortfarande betalas för och stänger ner det.

exevision
2026-01-18, 09:05
Jag tror vi har kommit fram till för länge sen att MMsports typ inte svarar längre och inte verkar bry sig.

En annan sak med att maila dom är att dom kanske blir påminda om att det här fortfarande betalas för och stänger ner det.

Som sagt så mailade jag dem förra gången forumet låg nere. De svarade och sidan kom igång igen.

Wrenchgirl
2026-01-18, 15:29

Tja de lade ju ned sin egen tidning, sen köpte de BODY Magazine och lade ned det också troligen för bristande lönsamhet.

skyffelmördarn
2026-01-18, 18:48
Som sagt så mailade jag dem förra gången forumet låg nere. De svarade och sidan kom igång igen.

Oj, på riktigt? Det var konstigt! Hade helt missat det...

Kanske lite sent påkommet nu men du kunde ju passat på och frågat varför ingen tar tag i det bättre.