handdator

Visa fullständig version : Angående blodprover för hormoner

Armed Dingo
2025-08-22, 13:39
Jag har sedan många många år tillbaks ett provsvar hos Werlabs där både T och SHBG ingår. Mitt SHBG var redan då mycket lågt, dock inom ref.

Nu är jag åter nyfiken på mina nivåer. Snålheten inom mig argumenterar att det räcker för mig att testa min T nivå och jämföra det med den gamla. Dvs att SHBG skulle vara mer konstant, och föga sannolikt kunna minska ännu lägre för att "väga upp" för eventuellt lägre T.

Men ett motargument skulle kunna vara att testet eventuellt visar att T ligger alltjämnt på samma nivå som senast. Men om mitt SHBG dubblats sedan dess innebär detta ändå drygt hälften så mycket biotillgängligt T nu vs då. Men detta får jag ju aldrig reda på om jag bara tar det lilla testet.

Så vad säger ni, ska jag snåla och spara 400 kr eller ta det större testet för 895:- där SHBG ingår?

Följdfråga: Oavsett större eller lilla testet, ska jag deffa ner mig till närmare 80 kg innan jag gör testet? Jag väger 90 kg idag (längd 178cm). Och följdfråga 2 isåfall, ska jag låta det gå några veckor på min lägre vikt innan jag gör testet?

Anledningen till testet är, såklart, att jag misstänker att jag fått låga nivåer.

stridis
2025-08-22, 14:14
Följdfråga: Oavsett större eller lilla testet, ska jag deffa ner mig till närmare 80 kg innan jag gör testet? Jag väger 90 kg idag (längd 178cm). Och följdfråga 2 isåfall, ska jag låta det gå några veckor på min lägre vikt innan jag gör testet?

Beror på hur fet du är nu. Deffa ner till 15% om du behöver det.

Armed Dingo
2025-08-22, 14:39
Beror på hur fet du är nu. Deffa ner till 15% om du behöver det.

Jag är dessvärre kring 20%.

Men låt säga att jag inte brydde mig om antal test jag köper. Om jag gick och gjorde ett test nu, och det visade på lågt T. Detta skulle knappast kunna härledas helt till ”pga att jag är tjock”?. Jag menar, om jag har lågt T nu så beror det mer sannolikt på något annat än att jag ligger på 20% bf. Nog för att det sänker lite grann, men inte såpass att det helt förklarar att jag ligger lågt.

Vad jag borde göra: ta ett stort test, nu. Om det visar på normalt så var saken utredd. Om det visar på lågt så bör jag ta ställning till det direkt, att gå ner drygt 10 kg till kommer inte räcka för att få det normalt.

Och om det nu är lågt så förklarar det en del, och då vill jag veta det nu direkt.

Dogmatix
2025-08-22, 17:12
Ta det stora testet. När du får resultatet kommer du inte kunna släppa att undra vad shbg ligger på.

Langster
2025-08-23, 00:19
Att gå ned i vikt kan nog sänka din produktion snarare än höja den. Kaloriunderskott är snabbaste sättet att sänka testosteronet akut.

Grejen med lågt T pga att man är tjock är ju att man behöver vara tjock på riktigt innan det blir ett problem.

Går du långsamt ned 10kg över ett år typ så kanske det innebär en positiv förändring, men troligen inte om du gör det på 10 veckor. Killgissning.

jmk
2025-08-23, 01:34
behöver du verkligen andras råd? en siffra? ‘nyfiken’ vilket infantilt argument - så om det är fel siffror varför väntar du vad väntar du på kliv på karusellen åk hormonbergodalbanan vad alla sk ‘influensers’ trt osv inte berättar är mycket omfattande konsekvenser som du inte förstår förrän det inte finns något sätt att ändra dem