handdator

Visa fullständig version : Tre veckor in i halvt-om-halvt egenskapad VLCD, fattas något?

Saikyou
2025-06-16, 15:32
Har prövat upplägget i tre veckor, tänkte det var bäst innan jag försökte söka andras åsikter. Tycker jag fått ihop en hyffsat stabil VLCD, som jag känner inte är alldeles för extrem åt något håll.

Basen ligger nog närmast Ola Wallengren's VLCD som säkert de flesta känner till här, men rätt så modifierad.

Tränar Måndag/Tisdag/Torsdag/Fredag.

Målet med denna tråd är att kanske få nåt tips på något jag inte tänkt på, men mest för att jag har tråkigt och hunden sover.

Viktigt att påpeka att jag inte är extremt noga med exakta mått, för någon måtta(hehe) får det vara. Ibland blir det kanske 35g vassle/kasein istället för 40, ibland 45. Blir nog bra i slutändan ändå.

Upplägget(tider är exempel):

08:00 - Vaknar
08:20 - 12g EAA, 3-4g kreatin, lite seltin mineralsalt. 200mg Koffein om jag känner mig lite seg.
09:00 - Gym. I vattenflaskan: 12g EAA, 3-4g kreatin, 2g Taurin
11:00 - 40g Vassle, någon form av fiber(mestadels psylliumfrön), seltin mineralsalt, bakpulver, halva dagens omega-3, 1/4 av dagens magnesium.
13:00 - 12g EAA, ~1g Taurin
14:15 - 40g kassein, fiber, salt, bakpulver
17:30 - 12g EAA
18:30 - En burk makrill i tomatsås(på brödskiva om jag känner mig extra hungrig), två kokta ägg. Här kommer även uppsjön med kosttillskott:

100% Kollagen 15g (85% Typ 1, 15% Typ 3)
Vitamin d3+k2
Multivitamin
Andra delen av omega 3 (EPA 300mg, DHA 200mg totalt, +vad nu makrillen innehåller)
Grönt Te extrakt (låg koffeinmängd)
HMB
Gurkmeja + Svartpeppar (egenmald)
Slänger ibland in lite extra b-vitamin, mest för att jag har massa liggandes, men tror den kvittar helt.

21:30 - 12g EAA
22:30 - 40-45g kasein, fiber, salt.
22:45 - ZMA, GABA(endast för jag har en burk jag vill bli av med)
23:00-08:00 - Sova, somnar oftast runt 23:30 för 8,5h sömn

Vilodagar är i stort sett samma, fast dricker kasein istället för vassle, blir även ingen vattenflaska till gymmet med EAA, lägger aldrig till brödskivan som stundvis tillkommer.

Ibland så blir det för tight med tid, och då kombinerar jag 14:15 och 18:30 målen helt enkelt, och tar dem på en gång. Är inte helt besatt av att allt ska vara på rätt tid, lägger mest fokus på att låta mellanrummen vara hyffsat bra.

La till makrillen+äggen främst på grund av vitamin-upptag (särskilt K2) och även selen-innehållet, samt att jag upplever det fäktar bort hungern. Tar inte ifrån "enkelheten" av upplägget heller, så det känns bra även om det blir lite extra kalorier.

Ätdag/Refeed

Kör refeed var tionde dag, ätdag istället typ var tredje/fjärde refeed. Har jag refeed en onsdag, så är nästa refeed nästa vecka på fredag eller lördag, osv. På refeed lägger jag mig runt 3000-3500kcal, fortfarande högt proteinintag. En dag käkade jag 1.2 kg entrecoté med bea, ett hög med hasselbackspotatis, en ohelig mängd sparris och champinjoner, och sen var jag ganska nöjd så.

På ätdag så proppar jag i mig vad jag vill, men inte helt gränslöst. 4000-4500kcal ungefär, med kanske lite onyttigheter i mixen. Gillar mest nyttig mat så brukar inte behöva tänka på det för mycket. Ser denna dag mest för själen, snarare än kroppen. Alkohol blir det nog på midsommar, utöver det så dricker jag ingen alkohol.

Tankar och resultat 3 veckor in:

Brukar typiskt hamna på cirkus 1000kcal per dag, +/-100. Min kaloriebalans (väldokumenterad) ligger på runt 2800. Känner mig inte trött om dagarna, inbillar mig att taurinet gör väldigt mycket för den sakens skull. Tränar mest inriktat på styrka, och den har stadigt ökat. Har energi på gymmet, känner mig inte slut även efter tunga 90min+ pass. Vågen har rört sig runt 6kg neråt dessa tre veckorna, men jag bryr mig knappast om min faktiska vikt i sig. Kan omöjligt avgöra muskelmassa, men det känns inte alls som jag tappat något. Högreps (15+) känns marginellt svårare i sista seten, enda negativa jag stött på än så länge. Återhämtningen känns förvånansvärt nog nästan bättre. Dock lite slöare utanför gympassen, men gör inget som är väldigt krävande. Två timmars promenad med hunden om dagen, lite allmänt runt om i huset, inget fysiskt krävande jobb. Går på hikes varannan vecka med övernattning, blir oftast 12-14h totalt promenerades de två dagarna och känner att dom ännu inte påverkats.

Kör detta upplägget mest för jag tycker det är så tråkigt att gå på halvfart. Kanske är nyttigare och vettigare att lägga sig på standard -500kcal, men jag vill inte spendera hela sommaren på det här. Håller jag dieten stenhårt, med genomsnitt-intag på 1200kcal per dag (högt räknat) så har jag ett underskott på 11,200 kcal/vecka. Detta blir i runda slängar 1,5kg i veckan, vilket gör att jag når mitt mål på -10kg på cirka 7 veckor. Skulle jag istället kört -500kcal per dag, utan några som helst ätardagar eller refeeds, så hade det tagit 22 veckor att nå samma resultat.

(7700x10) / (1600x7) = 6,875
(7700x10) / (500x7) = 22

Återigen, det här är mina egna tankar. Förstår att man kanske tappar mer massa och styrka på en VLCD än en kontrollerad och mer återhållsam diet. Men än så länge upplever jag inte det så. Säkerligen så är detta upplägg inte för alla.

Hur som haver! Undrar mest om det är något galet jag missat, något jag garanterat kommer få brist på eller liknande. Tjo

Pepz
2025-06-18, 09:22
Ja på lång sikt kommer du säkert att få någon brist.
På 10veckor - ingen risk alls

Personligen skulle jag dricka bara vatten med elektrolyter i under träning. att småsnutta på aminosyror är onödigt.
Kreatinet skulle jag ta med vasslet efteråt, här skulle jag lägga till en banan eller några gram annan kolhydrat

Sen skulle jag aldrig välja att köra tunga ätardagar på detta utan hålla mig till 500kcal över balans på en sån dag, med prio kolhydrater

Lycka till!

Ola Wallengren
2025-06-18, 12:42
Förstår inte riktigt upplägget med "refeed" var 10e dag och "ätdag" varje helg? Innebär då 5 resp 6 LCD dagar (á ca 1000-1100 kcal/dag) per vecka. Enligt min beräkning blir det ca 1800 kcal/dag. Dvs ca 1000 kcal i underskott. Inte illa i och för sig. Du tjänar en del att hålla igen lite på ätdagen i vilket fall.

vad gäller näringsintag så är det väl kalcium som det kan bli lågt på.
fiskolja behöver du inte iom makrillen. Inte heller kollagen, vitD, HMB, gurkmeja och svartpeppar. taurin förstår jag inte poängen med. Grönt te kan ju vara uppiggande så det kan ju vara kvar.
Fettväv har en högre energidensitet än 7700 kcal/kg, kanske 8200-8800 kcal/kg eller nått.

Perla
2025-06-20, 07:23
Tkr det ser bra ut. Om det funkar för dig - så kör på det.

Jag har kört liknande koncept.

3 vassle shakes utspridda under dagen, 45g pulver vardera, följt av 4 ägg på kvällen. Inget annat, inga kosttillskott heller för den delen.

skyffelmördarn
2025-07-03, 18:03
Finns det något negativt på kort sikt med att köra riktigt hårt in i kaklet med deffen istället för att tuffa på med -500 som är det vanligt?

Perla
2025-07-04, 09:55
Finns det något negativt på kort sikt med att köra riktigt hårt in i kaklet med deffen istället för att tuffa på med -500 som är det vanligt?

Under en kortare period skulle jag inte tro det finns något negativt.

Risken för störd matbeteende efter en sån diet är dock överhängande.

Saikyou
2025-07-14, 22:57
Ja på lång sikt kommer du säkert att få någon brist.
På 10veckor - ingen risk alls

Personligen skulle jag dricka bara vatten med elektrolyter i under träning. att småsnutta på aminosyror är onödigt.
Kreatinet skulle jag ta med vasslet efteråt, här skulle jag lägga till en banan eller några gram annan kolhydrat

Sen skulle jag aldrig välja att köra tunga ätardagar på detta utan hålla mig till 500kcal över balans på en sån dag, med prio kolhydrater

Lycka till!

Ändrade kreatinet till som du sa för några dagar sedan. La faktiskt till 25g havregryn för ett par veckor sedan när jag började bli lite trött, lite banan på träningsdagar och utan på vilodagar.

Än så länge bara midsommar som blev en tung ätardag, men det kanske man kunde förväntat sig :Virro

Förstår inte riktigt upplägget med "refeed" var 10e dag och "ätdag" varje helg? Innebär då 5 resp 6 LCD dagar (á ca 1000-1100 kcal/dag) per vecka. Enligt min beräkning blir det ca 1800 kcal/dag. Dvs ca 1000 kcal i underskott. Inte illa i och för sig. Du tjänar en del att hålla igen lite på ätdagen i vilket fall.

vad gäller näringsintag så är det väl kalcium som det kan bli lågt på.
fiskolja behöver du inte iom makrillen. Inte heller kollagen, vitD, HMB, gurkmeja och svartpeppar. taurin förstår jag inte poängen med. Grönt te kan ju vara uppiggande så det kan ju vara kvar.
Fettväv har en högre energidensitet än 7700 kcal/kg, kanske 8200-8800 kcal/kg eller nått.

The man himself, tack för inspirationen!!

Skrev nog otydligt där. Menade att var tionde dag kör jag refeed på snäppet över kaloriebalans, men var tredje/fjärde refeed blir istället för refeed en ren cheat day. Men blev bara så på midsommar i slutändan, var mest att det var min tanke.

Började bli för jobbigt för ett par veckor sedan, så har växlat om lite och kör nu refeed på kaloriebalans en gång i veckan och lägger även till en dag på 1800 kcal. Så Onsdagar ligger jag på 2800-3000kcal och Lördagar runt 1800kcal. Övriga runt 1200.

Hur kalcium skulle vara ett problem förstår jag inte då jag äter kaseinpulver? Den jag har ligger på 222% RDI, 1779mg, per 100g. Har även hårt vatten där jag bor.
Gjorde blodprov för 3 veckor sedan, 2.4 mmol/Liter på kalciumet, alla andra värden på normal.

Fiskoljan har du nog fasan väldans rätt i, kunde spara en slant där nu när jag faktiskt trycker i mig en burk varje dag.
Vitamin D är väl för K2 upptaget, vilket inte är helt fel?
Kollagen verkar det vara delade åsikter om, men jag har för första gången i mitt liv kunnat misshandla min handleder med diverse curls utan att få ont i dom sedan jag började med det.
HMB förvånar mig, antagligen är jag ouppdaterad. Var väl ganska starka belägg för att det var bra under hård diet för 10 år sedan? Hade varit glad om jag sluppit det, dyrt att köpa i kapslar och pulvret smakar bäversvans.
Gurkmeja + Svartpeppar har väl haft belägg i decennier at det är bra? Ledhälsa, återhämtning, antiinflammatoriskt osv. Känns som allt det är bra särskilt med hård träning och VLCD. Dock så är det ju fantastiskt billigt, så finns väl lite motivation att sprida kunskap om det. Min blodvärden har blivit kanon sen jag började med det för några år sen iallafall, och brukar köpa på mig nåt kg när jag är i Taiwan på något apotek.
Typ samma vad gäller taurinet, är ju svinbilligt och ska ha lite liknande effekter som gurkmeja+svartpeppar. Lite hjärthälso-effekter och bra för vätskebalansen med har jag för mig?

Tog ett blodprov för 3 veckor sedan för att se om något verkligen gått snett i dieten. Såg bra ut när jag körde det genom chatgpt. Har 2 veckor kvar på dieten, tänkte ta ett även då för att se om något förändrat. Bytt ut allt förutom sista kaseinshaken till vassle isolat och justerade ner kalium-salt lite när jag införde banan, utöver det har jag inte förändrat något.

Sammanfattning av dina värden:
Värde Ditt resultat Tolkning
Triglycerider 0,7 mmol/L 🟢 Lågt & utmärkt
HDL (bra kolesterol) 2,4 mmol/L 🟢 Exceptionellt bra
LDL Inom gräns 🟢 Helt normalt
Glukos 4,7–5,0 🟢 Perfekt
Natrium 142 🟢 Helt normalt
Kalium 4,1 🟢 Idealisk nivå
Kalcium 2,4–2,5 🟢 Hög-normal men ok
Albumin/krea-kvot 0,7 🟢 Inga tecken på njurskada
Kreatinin, eGFR Bra 🟢 Ingen njurpåverkan

Mäter inte kroppsfett eller liknande. Men har ökat i styrka vartenda pass, trots att jag har rätt hög volym. Knäböj, mark, bänk, OHP har gått upp 2,5kg mer vartenda vecka. Kört 5x3 och 3x10 på samtliga varje vecka. Även ökat på alla övriga övningar också. Vågen har märkligt nog stått nästan stilla sen jag gjorde tråden dock, men visuellt så har jag tappat en hel del kroppsfett iallafall.

Ola Wallengren
2025-07-17, 08:00
Ok.
Det du kallar refeed skulle jag snarare kalla dietpaus, eftersom om det inte blir energi+kolhydratöverskott så fyller du inte på några glykogendepåer. En dietpaus på energibalans är utmärkt om man tycker det jobbigaste med dieten är just dietandet och inte att träningen går segt.

Kalciuminnehållet varierar ganska mycket i olika proteinpulver och kan bero på vilken form av kasein bl.a. Kombinerar du med Vit D+K2 så ökar detta också upptag och användning av kalcium, men dessa tillskott skall inte behövas om kalciumintaget är ok, dina vit D nivåer är ok och du inte har benskörhet. Kalciumnivåerna i blodet speglar sällan intaget eller "brist" av kalcium, eftersom halten i blodet regleras noga, på bekostnad av kalcium i skelett.
Kollagen+gurkmeja+svartpeppar kan man ju testa om man har ledproblem, men evidensen för effekt är låg. En stor del kan vara placebo eller naturliga variationer. Om det finns en komponent av inflammatorisk påverkan så kan en LCD sänka denna, därav minskade symtom.
Om ZMA tar slut behöver du sannolikt ett annat magnesiumtillskott.