Visa fullständig version : Literatur om att förebygga diabetes
Sambon har under sina 2 graviditeter åkt på diabetes. Nu senast fick hon först metformin och sedan ta insulin för att få bukt med det. Hon är inte övervikt.
Hon är till vardags väldigt stillasittande och rör sig inte i onödan. Äter väl mat som de flesta som inte tränar och tänker på kosten, dvs pasta, bröd och mer eller mindre näringslösa kolhydrater tar upp en stor del av kalorierna.
Hon är 38 nu och jag känner att det är klokt att börja tänka framåt redan nu om det ska kunna undvikas att bli något som inte bara dyker upp under graviditet.
Scratch89
2025-02-18, 12:42
Graviditetsdiabetes behöver inte vara kopplat till livsstil, särskilt om den är autoimmun. Det blir en hel del förändringar i hormonnivåer som till viss del motverkar insulinets effekter.
Men vad är det specifikt du frågar efter? Det klassiska och mest effektiva är ju att hålla en normal vikt och träna, gärna en blandning av styrketräning och konditionsträning på hög och låg intensitet. Gärna något varje dag.
Men vad är det specifikt du frågar efter? Det klassiska och mest effektiva är ju att hålla en normal vikt och träna, gärna en blandning av styrketräning och konditionsträning på hög och låg intensitet. Gärna något varje dag.
Jag läste att hon löper en förhöjd risknatt på sikt få diabetes så hade velat införskaffa en bok till henne eftersom länkar och uppmaningar hjälper föga. Hon är stark motståndare till fysisk aktivitet tyvärr. Väldigt lat när det gäller den biten.
Se till att barnen hittar någon fysisk aktivitet som lockar med mamma också. Bättre att själv delta än att sitta på läktaren och titta när barnen tränar.
se till att barnen hittar någon fysisk aktivitet som lockar med mamma också. Bättre att själv delta än att sitta på läktaren och titta när barnen tränar.
+1000
Se till att barnen hittar någon fysisk aktivitet som lockar med mamma också. Bättre att själv delta än att sitta på läktaren och titta när barnen tränar.
Det är såklart en fin lösning men jag tänker mig att hon behöver aktiveras mer än så. Har en 2.5-åring och en som är prick en vecka Idag.
tacossnail
2025-03-21, 03:58
Sambon har under sina 2 graviditeter åkt på diabetes. Nu senast fick hon först metformin och sedan ta insulin för att få bukt med det. Hon är inte övervikt.
Hon är till vardags väldigt stillasittande och rör sig inte i onödan. Äter väl mat som de flesta som inte tränar och tänker på kosten, dvs pasta, bröd och mer eller mindre näringslösa kolhydrater tar upp en stor del av kalorierna.
Hon är 38 nu och jag känner att det är klokt att börja tänka framåt redan nu om det ska kunna undvikas att bli något som inte bara dyker upp under graviditet.
Det låter klokt att börja tänka framåt! Små förändringar som mer rörelse i vardagen och att minska snabba kolhydrater kan göra stor skillnad. Kanske prova mer protein och fiber för stabilare blodsocker?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.