handdator

Visa fullständig version : Weaponized Incompetence

trädgårdsmöbel
2024-12-23, 07:15
Jag har en engelskspråkig twitterkompis som jag ofta grälar med, hon är extremfeminist men jag gillar henne ändå. Hon hävdar att män ofta använder sig av Weaponized Incompetence för att slippa göra saker och utnyttja kvinnor. Det går till så att män låtsas att de inte förstår eller kan vissa saker som han egentligen är fullt kapabel till för att kvinnor skall göra det åt honom. Jag hävdar att det där är mer kvinnligt beteende än manligt och efter en stunds grälande kompromissade vi om att Weaponized Incompetence kan användas av bägge kön och att vi agree to disagree om vilket kön som använder det mest.

Vad jag vill veta är om du personligen använder dig av "Weaponized Incompetence".

Rikard Jansson
2024-12-23, 07:43
Inbillar mig att det är ovanligt och att man ofta skyller sitt dåliga tålamod inför någons bristande kompetens på WI.

Andy.da.wohoo
2024-12-23, 09:29
Det förekommer nog hos alla emellanåt.

skyffelmördarn
2024-12-23, 14:33
Kör med det hela tiden, folk är generellt sätt snälla nog att vilja hjälpa en så man själv slipper göra saker.

Langster
2024-12-24, 14:51
Absolut. Ser inget fel i det egentligen. Den som kan utföra sysslan på bästa sätt bör utföra den. Så länge fördelningen är någorlunda jämn.
Män drar nog oftare inkompetens-kortet dock, då kvinnor helt enkelt kommer undan med mer, t.ex byta däck på bilen, bära tunga saker… typ allt som är lite tekniskt och/eller tungt - där har kvinnor frikort, ingen diskussion behövs ens. Men män måste kunna det - och byta blöjor, skura toagolvet från kiss-stänk, veta vilket program och vilket tvättmedel man ska ha till diverse fintvätt osv.
Då får man helt enkelt ta till inkompetens, annars blir det till slut att man måste göra precis allt. Kör allt ylle i 95 grader, så slipper man nästa gång.

BelowAverage
2024-12-24, 15:00
Ska man diska gjutjärnspanna med eller utan diskmedel?

Langster
2024-12-24, 16:10
Ska man diska gjutjärnspanna med eller utan diskmedel?

Med! :angel:

Andy.da.wohoo
2024-12-24, 22:13
Med! :angel:

Nejmenvadfan

Langster
2024-12-24, 22:21
Nejmenvadfan

Exakt, du skulle aldrig låta mig diska din gjutjärnspanna, eller hur? Mission accomplished - Jag vill inte diska din jävla stekpanna.

Andy.da.wohoo
2024-12-24, 22:32
Exakt, du skulle aldrig låta mig diska din gjutjärnspanna, eller hur? Mission accomplished - Jag vill inte diska din jävla stekpanna.

Ett bete jag borde sett igenom men jag är för trött :D

trädgårdsmöbel
2025-01-03, 07:06

Med tanke på hur arga människor blev sist på Kolozzeum under den diskussionen om gjutjärnspannor så skulle jag vilja utveckla till "Jag vågar inte diska din jävla gjutjärnspanna"

Langster
2025-01-03, 13:29
Med tanke på hur arga människor blev sist på Kolozzeum under den diskussionen om gjutjärnspannor så skulle jag vilja utveckla till "Jag vågar inte diska din jävla gjutjärnspanna"

Att inte våga är också en form av inkompetens-krigsföring. Men förstås helt oacceptabelt om det försöks av en man. Kvinnor däremot kommer undan med den varje gång. Att inte våga som man är ett djupt rotat tabu.
Du ska ha nära till känslorna, kunna gråta och visa glädje, men att inte våga… då är du inte längre en man.

Bättre att vara ärlig. Nä, jag vill helt enkelt inte diska din jävla gjutjärnspanna. Jaha, är den för tung för din bräckliga flickhandled? Då har du två val, skaffa en lättare stekpanna eller svält ihjäl.

Mats J
2025-01-07, 09:18
Brukar inte använda det och köper inte när min fru kör med det heller.. vet hon inte så kan jag visa, orkar hon inte så får hon väl träna upp sig etc. Vi har 100% jämställt och är ofta hon tex skottar snö eller hugger ved medans jag tvättar eller städar inne.

Finns inga manliga eller kvinnliga arbetsuppgifter för oss - bara saker som ska göras och vem som helst kan göra det oavsett vad det är.

Jag har tvättat ylle fel många gånger, eller kört en BH i torktumlaren, är inte så jag slipper för det, lär dig göra rätt helt enkelt.

Jeneric
2025-01-07, 11:58
Med risk för att låta som en rödpillerbrorsa så är inte "Weaponized Incompetence" så som kvinnor generellt lever sitt liv?