handdator

Visa fullständig version : Fodmap/IBS maträtter och proteintillskott

agazza
2024-12-13, 08:32
Jag har börjat tagit tag i mina problem privat nu och kör efter Fodmap principen.

Några reflektioner såhär långt

1 Arg på mig själv att jag inte börjat tidigare då en så lätt sak som dietändring har påverkat så mycket till det positiva

2 Det här är ju löjligt svårt att kombinera med högkalorilivsstil och högt proteinintag.

Bakgrunden är att jag sakta blivit tröttare, grinigare, cyniskare, haft magont, konstant upprörd mage, dåliga sömnrutiner, mycket oro, mycket ångest osv.

På under en vecka har i princip allt försvunnit av att jag gått från att äta MYCKET och OFTA av allt gott.

Jag tycker jag varit duktig på att äta relativt bra ändå utan godis och prefabrikat.

Men denna vecka har jag i princip bara ätit broccoli, ris och kyckling i buljong.

Jag har uteslutet, vilket jag misstänker är mina bovar, Stora kaloriintag åt gången, Laktosprodukter, Nightshade grönsaker, kaffe och alkohol.

Det som gör mig rent förbannad är hur fort jag blev energiladdad, har slutat ta powernaps runt lunch efter tre dagar, nu efter en vecka kan jag återigen jobba som en maskin igen utan att distrahera mig själv eller kämpa med dampbeteenden.

Hur som helst

Nu skall ju detta pågå någon månad och jag hoppas på att magen skall återfå sina fornstora dagar

Men det finns ju inget att äta?

Tips på fodmap maträtter?

Vad kan jag köpa för proteinpulver som inte är super dyrt och smakar apa?

spoon
2024-12-13, 09:45
Den här är ganska bra.

Jag tycker inte att du ska få panik. Det är ingen skada om du äter lite mindre i en månad. Skippa proteinpulver och fokusera på att bli bra I magen. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20241213/a565930b1c2c5f66b23f361471b5ff39.jpg

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk

agazza
2024-12-13, 12:35
Den här är ganska bra.

Jag tycker inte att du ska få panik. Det är ingen skada om du äter lite mindre i en månad. Skippa proteinpulver och fokusera på att bli bra I magen. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20241213/a565930b1c2c5f66b23f361471b5ff39.jpg

Skickat från min SM-S901B via TapatalkTackarr

Skickat från min CPH2581 via Tapatalk

Armed Dingo
2024-12-14, 21:25
Jag har börjat tagit tag i mina problem privat nu och kör efter Fodmap principen.

Några reflektioner såhär långt

1 Arg på mig själv att jag inte börjat tidigare då en så lätt sak som dietändring har påverkat så mycket till det positiva

2 Det här är ju löjligt svårt att kombinera med högkalorilivsstil och högt proteinintag.

Bakgrunden är att jag sakta blivit tröttare, grinigare, cyniskare, haft magont, konstant upprörd mage, dåliga sömnrutiner, mycket oro, mycket ångest osv.

På under en vecka har i princip allt försvunnit av att jag gått från att äta MYCKET och OFTA av allt gott.

Jag tycker jag varit duktig på att äta relativt bra ändå utan godis och prefabrikat.

Men denna vecka har jag i princip bara ätit broccoli, ris och kyckling i buljong.

Jag har uteslutet, vilket jag misstänker är mina bovar, Stora kaloriintag åt gången, Laktosprodukter, Nightshade grönsaker, kaffe och alkohol.

Det som gör mig rent förbannad är hur fort jag blev energiladdad, har slutat ta powernaps runt lunch efter tre dagar, nu efter en vecka kan jag återigen jobba som en maskin igen utan att distrahera mig själv eller kämpa med dampbeteenden.

Hur som helst

Nu skall ju detta pågå någon månad och jag hoppas på att magen skall återfå sina fornstora dagar

Men det finns ju inget att äta?

Tips på fodmap maträtter?

Vad kan jag köpa för proteinpulver som inte är super dyrt och smakar apa?

Härligt att du hittat något som förbättrar livet. Kan du länka nåt inlägg där du skriver om problemen du haft? Jag minns att du skrev angående naparna om dagarna.

agazza
2024-12-14, 23:15
Härligt att du hittat något som förbättrar livet. Kan du länka nåt inlägg där du skriver om problemen du haft? Jag minns att du skrev angående naparna om dagarna.Kan skriva ut något utförligt någon dag

Men från runt tonåren har jag alltid haft halsbränna, alltid ätit mycket skräpmat, toast och kryddig mat, samt festat

Därefter har jag jobbat jättemycket, festat och ätit skräpmat

Runt 26 års ålder började magvärken komma ibland efter grillfester osv

Då tog jag en näve bikarbonat då och då och fortsatt grilla, festa och stressa

Därefter blev jag pappa, tanig, stressad, fortsatt med grillat och skräpmat, byte festande mot kaffe och snus

Jag har alltid ätit kopiösa mängder kalorier, och har länge skitit minst 3 gånger om dagen

Alltid varit uppsvälld, trött och haft lite ont i tarmarna efter vissa måltider, gått till läkare och fått esaomeprazol

Nu börjar jag förstå att jag nog sakta men säkert dödat min tarmflora rätt ordentligt

Nu när jag äter mindre måltider oftare som är utan laktos, låg fodmap och utan gluten så känner jag mig sjukt mycket fräschare, piggare och mer välmående, som i en yngre killes kropp, mer skarptänkt, mindre dampig och även gladare.

Det är löjligt hur lättvänt det här var

Skickat från min CPH2581 via Tapatalk

-squat-
2025-01-01, 11:50
5OjvFWLTtTU&t