handdator

Visa fullständig version : Tråden om IT

ceejay
2024-12-07, 18:22
Finns ju inget på ämnet.
Nåväl.

En uppgift jag har är att installera Ubuntu på en VM, allt går bra tills jag ska försöka få internet på skiten.
Har letat fram att det kan vara knepigt eller omöjligt då jag kör Wifi 6e på moderkortet just nu och att ubuntu inte verkar stödja det.
Är det nätverkskabel som gäller? Då blir det isåfall affären. :)

Mental
2024-12-08, 08:39
Finns ju inget på ämnet.
Nåväl.

En uppgift jag har är att installera Ubuntu på en VM, allt går bra tills jag ska försöka få internet på skiten.
Har letat fram att det kan vara knepigt eller omöjligt då jag kör Wifi 6e på moderkortet just nu och att ubuntu inte verkar stödja det.
Är det nätverkskabel som gäller? Då blir det isåfall affären. :)

Det var en del strul runt Ubuntu 22 och tidigare, men idag ska det inte vara ett problem. Är det inte svarade ett VM pass through problem? Är det Ubuntu 24? Vilket wifichip har du på moderkortet?

ceejay
2024-12-08, 10:21
Av någon anledning funkade det utan att behöver pilla med det igår. Jag är noob så har ingen större koll på hur det fungerar. Kan inte påstå att jag har gjort något annorlunda, men poff så kom jag in på kolozzeum på VM. :)

Deffen
2024-12-08, 10:28
Det ska vara fullt stöd f o m kernel 5.10. Ibland kan det behövas en proprietär drivrutin om det är specifik hårdvara men tillverkarna har blivit duktigare på att tillhandahålla dessa.