handdator

Visa fullständig version : Den lilla tråden om studier

ceejay
2024-11-18, 10:05
Man kan ju alltid försöka och se om det blir någon diskussion eller om någon har kunskap om ämnet man frågar efter. :)

Jag har funderingar på att studera nästa höst, har gnetat på jobbet i många år nu och vill göra något annat.

Den utbildningen jag kikar på är en kandidat:
https://ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grundniva/natverk-infrastruktur-och-cybersakerhet-ht2025-52557.html

Jag tycker ämnet är intressant. Någon som har input eller känner till något om programmet?

forslund
2024-11-18, 10:35
Jag arbetar som affärsområdeschef inom IT-branschen med ansvar för bland annat cybersäkerhet. Hojta till om du vill ha lite bollning och stöd inom området.

När jag skummar kurserna ser det ut att ge dig en god grund som gör dig klart anställningsbar. Plockar du en master inom cybersäkerhet så har du jobb innan du är klar med studierna.
Viktigast kommer att vara ditt intresse, för det rör sig så vansinnigt snabbt inom cybersäkerhet att du kontinuerligt kommer att behöva lära dig nytt efter skolan.

ceejay
2024-11-18, 10:48
Jag arbetar som affärsområdeschef inom IT-branschen med ansvar för bland annat cybersäkerhet. Hojta till om du vill ha lite bollning och stöd inom området.

När jag skummar kurserna ser det ut att ge dig en god grund som gör dig klart anställningsbar. Plockar du en master inom cybersäkerhet så har du jobb innan du är klar med studierna.
Viktigast kommer att vara ditt intresse, för det rör sig så vansinnigt snabbt inom cybersäkerhet att du kontinuerligt kommer att behöva lära dig nytt efter skolan.

Ah men trevligt!

Tycker du att jag borde förbereda mig på något sätt?
Jag har bett chatgpt sätta ihop lite grundkurser åt mig inom nätverk, it-säkerhet, operativsystem och kompletterat med lite programmering som jag tänkte försöka ta mig igenom innan nästa höst.

Nätverk:
The Bits and Bytes of Computer Networking
Linux for Beginners