handdator

Visa fullständig version : Den lilla tråden om studier

ceejay
2024-11-18, 10:05
Man kan ju alltid försöka och se om det blir någon diskussion eller om någon har kunskap om ämnet man frågar efter. :)

Jag har funderingar på att studera nästa höst, har gnetat på jobbet i många år nu och vill göra något annat.

Den utbildningen jag kikar på är en kandidat:
https://ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grundniva/natverk-infrastruktur-och-cybersakerhet-ht2025-52557.html

Jag tycker ämnet är intressant. Någon som har input eller känner till något om programmet?

forslund
2024-11-18, 10:35
Jag arbetar som affärsområdeschef inom IT-branschen med ansvar för bland annat cybersäkerhet. Hojta till om du vill ha lite bollning och stöd inom området.

När jag skummar kurserna ser det ut att ge dig en god grund som gör dig klart anställningsbar. Plockar du en master inom cybersäkerhet så har du jobb innan du är klar med studierna.
Viktigast kommer att vara ditt intresse, för det rör sig så vansinnigt snabbt inom cybersäkerhet att du kontinuerligt kommer att behöva lära dig nytt efter skolan.

ceejay
2024-11-18, 10:48
Jag arbetar som affärsområdeschef inom IT-branschen med ansvar för bland annat cybersäkerhet. Hojta till om du vill ha lite bollning och stöd inom området.

När jag skummar kurserna ser det ut att ge dig en god grund som gör dig klart anställningsbar. Plockar du en master inom cybersäkerhet så har du jobb innan du är klar med studierna.
Viktigast kommer att vara ditt intresse, för det rör sig så vansinnigt snabbt inom cybersäkerhet att du kontinuerligt kommer att behöva lära dig nytt efter skolan.

Ah men trevligt!

Tycker du att jag borde förbereda mig på något sätt?
Jag har bett chatgpt sätta ihop lite grundkurser åt mig inom nätverk, it-säkerhet, operativsystem och kompletterat med lite programmering som jag tänkte försöka ta mig igenom innan nästa höst.

Nätverk:
The Bits and Bytes of Computer Networking
Linux for Beginners
Windows Administration Basics

It-säkerhet:
Introduction to Cyber Security Specialization
Cybersecurity Essentials

Totalt sett ett antal veckors studerande.
Samt lite andra kurser. Vill få iaf en grundläggande uppfattning om allting innan jag börjar.
Har du några tips på vad jag bör fokusera på?
Hur duktig bör man bli på programmering?

forslund
2024-11-18, 13:59
Ah men trevligt!

Tycker du att jag borde förbereda mig på något sätt?
Jag har bett chatgpt sätta ihop lite grundkurser åt mig inom nätverk, it-säkerhet, operativsystem och kompletterat med lite programmering som jag tänkte försöka ta mig igenom innan nästa höst.

Nätverk:
The Bits and Bytes of Computer Networking
Linux for Beginners
Windows Administration Basics

It-säkerhet:
Introduction to Cyber Security Specialization
Cybersecurity Essentials

Totalt sett ett antal veckors studerande.
Samt lite andra kurser. Vill få iaf en grundläggande uppfattning om allting innan jag börjar.
Har du några tips på vad jag bör fokusera på?
Hur duktig bör man bli på programmering?

Landskapet inom säkerhet är väldigt brett och går att skära på många sätt.
Du har allt från hardcore hackers/etiska hackare/penetrationstestare, till de som jobbar med nätverkssäkerhet, klientsäkerhet (förenklat: datorer, telefoner m.m.), till de som jobbar med ren informationssäkerhet (förenklat igen: vilken information sitter en organisation på, vad innehåller den, hur skyddar vi den och hur ser vi till att bara rätt personer har tillgång till den).
Vi genomför krisövningar, hanterar incidenter (skarpa cyberattacker).
Vi har jurister som enbart fokuserar på IT-rättsfrågor som GDPR, EU Data Privacy Framework, EU AI ACT osv.

Det går därför inte på ett enkelt sätt säga vad du ska förbereda dig för - men den goda nyheten är att det finns otroligt mycket bra gratismaterial att läsa på lite för att få lite känn för vad som känns mest intressant.
Oavsett spår (bortsett från juristspåret som kräver en annan akademisk examen) kommer du inte gå fel med programmet i Jönköping du länkade för det är bara bra med en rejäl bas som det programmet erbjuder.

De tips du fått från ChatGPT kommer säkert ge dig det jag beskriver ovan, för det är trots att viktigast att du tycker det du snöar in dig på är roligt så du faktiskt vill bli bättre på det du gör varje dag. Har du den inställningen och visar på allmänt bra arbetsmoral har du jobb hos oss "imorgon" (och alla våra kollegor). Så pass bristfällig är kompetensen.

En stor majoritet av svensk IT är baserat på Microsoftplattformen, så att gå någon av de oändligt många gratiskurserna från dem är inte fel:

https://learn.microsoft.com/en-us/credentials/certifications/security-compliance-and-identity-fundamentals/?practice-assessment-type=certification

För att svara på din fråga om programmering så kommer ytterligare ett "det beror på"- svar. Ska du bli den vassaste av de vassaste när det kommer till tekniska penetrationstester/hacking osv så kommer du behöva (vilja) lära dig en del.
Vill du bara bli jäkligt bra och jobba med säkerhet samt casha ut en schysst lön så finns det mesta i programvaror idag och resten lär du dig utan att vara programmeringskung.
Gudarna ska veta att jag inte är någon programmeringsguru men det har gått okej för mig.

Och innan alla IT-kungar hoppar på mig så vet ni såväl som jag att ovan är en förenklad bild av verkligheten och det finns tusen nyanser till men jag hinner inte skriva en bok. :D

ceejay
2024-11-18, 14:42
Uppskattar svaret!

Skall ha det du säger i åtanke, känns som att jag är relativt rätt ute i alla fall.

Armed Dingo
2024-11-18, 14:52

Hur står sig någon som läst ovan länkat program jämfört med någon med högskoleingejör inom säg, datateknik, som gjort ett eget projekt inom säg, cybersäkerhet? Med allt annat lika.

Jag syftar inte på mig själv. Jag har bara fått en ordentlig skepsis och irritation mot alla fil. kand-program och har börjat uppfatta dom som rena scams. Ett sätt att få folk att tro att de läser något smart, men när de väl lagt sina 3 år så är utbildningen inte värt något när man får konkurrera mot de som läst motsvarande fast ”på riktigt”. De är alltså ett statligt sanktionerat slöseri av ens ovärdeliga tid. Det gör mig vansinnig att tänka på.

ceejay
2024-11-18, 21:32
Haha, det var en negativ inställning. :) Du får det att låta som att jag ska plugga genus.

Armed Dingo
2024-11-18, 21:39
Haha, det var en negativ inställning. :) Du får det att låta som att jag ska plugga genus.

Kan absolut vara att jag har en överdriven uppfattning. Tänkte därför försöka nappa forslund för att få höra det direkt från the horses mouth.

Och det var i all välmening då jag är intresserad av ämnet själv och också hade kunnat hoppa på en sådan utbildning. Då vill man inte upptäcka att det inte dög efteråt.

Scratch89
2024-11-18, 22:13
Hur står sig någon som läst ovan länkat program jämfört med någon med högskoleingejör inom säg, datateknik, som gjort ett eget projekt inom säg, cybersäkerhet? Med allt annat lika.

Jag syftar inte på mig själv. Jag har bara fått en ordentlig skepsis och irritation mot alla fil. kand-program och har börjat uppfatta dom som rena scams. Ett sätt att få folk att tro att de läser något smart, men när de väl lagt sina 3 år så är utbildningen inte värt något när man får konkurrera mot de som läst motsvarande fast ”på riktigt”. De är alltså ett statligt sanktionerat slöseri av ens ovärdeliga tid. Det gör mig vansinnig att tänka på.

Ger inte högskoleingenjörsutbildningar också en fil. kand? Alltså tre år, 180 hp, med C-uppsats. Du kanske tänker på YH/KY-utbildningar?

ceejay
2024-11-18, 22:21
Kan absolut vara att jag har en överdriven uppfattning. Tänkte därför försöka nappa forslund för att få höra det direkt från the horses mouth.

Och det var i all välmening då jag är intresserad av ämnet själv och också hade kunnat hoppa på en sådan utbildning. Då vill man inte upptäcka att det inte dög efteråt.

Jag håller med i sak. Har läst en hel del mardrömshistorier om utbildningar som inte gav något i slutändan.

PixelMiner
2024-11-18, 22:54
Ger inte högskoleingenjörsutbildningar också en fil. kand? Alltså tre år, 180 hp, med C-uppsats. Du kanske tänker på YH/KY-utbildningar?

Ingenjörsutbildning ger Teknologie kandidatexamen efter tre år, 180 HP.
Dessutom kan man om man följt programmets kursplan kvittera ut en högskoleingenjörsexamen.

The_RobRoy
2024-11-19, 04:35
Man kan ju alltid försöka och se om det blir någon diskussion eller om någon har kunskap om ämnet man frågar efter. :)

Jag har funderingar på att studera nästa höst, har gnetat på jobbet i många år nu och vill göra något annat.

Den utbildningen jag kikar på är en kandidat:
https://ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grundniva/natverk-infrastruktur-och-cybersakerhet-ht2025-52557.html

Jag tycker ämnet är intressant. Någon som har input eller känner till något om programmet?

Är det inte bättre att göra något som detta, istället för Jönköping?

https://executive-ed.xpro.mit.edu/professional-certificate-cybersecurity

ceejay
2024-11-19, 07:40
Ingen aning, vet ej vad kursen innehåller exakt och vad det betyder, samt att den bara är 24 veckor. Samt online.

Tror en längre utbildning och på campus skulle vara bättre och lättare för inlärning :) Man måste ju fortsätta att utbilda och lära sig efteråt också.

forslund
2024-11-19, 08:02

Oerhört svår fråga att svara på utan att bli allt för diplomatisk för sanningen är att det aldrig är "allt annat lika". Jag förstår din fråga så ska försöka att inte fastna i semantik. Faktum är bara att rekrytering kan i sig vara extremt komplext. Det som klingar absolut högst för mig och de chefer jag har rapporterandes till mig som rekryterar medarbetare inom dessa fält är driv, vilja att lära sig och affärsmannaskap (eller läs: rent sunt förnuft i många fall). Du har kunder oavsett som du jobbar internt på en driftavdelning eller i t.ex. konsultverksamhet. De som innan intervjun fråga hur de kan maximera sina chanser, eller efter att de inte fått jobbet fortsätter hänga i för att få reda på hur de kan bli bättre.

Men; till din fråga. Jag får inleda med att återigen säga det beror på - det beror alltså på vilket område inom IT som du vill jobba och vad du förväntar dig för instegsjobb.
Tar vi cybersäkerhet så ser jag spets som det absolut viktigaste - alltså att du kan grundläggande säkerhet väldigt bra. Jämför jag med en valfri högskoleingenjör inom datateknik (https://studieinfo.liu.se/program/6IDAT#curriculum) så ger det programmet som ceejay länkar till absolut mer spets.

Vill du jobba inom ren nätverksteknik finns det ett mycket bättre program i jönköping (https://ju.se/16/1313589.html#showmore-Kurser).

Vill du jobba inom driftverksamhet, t.ex. hantera stora serverparker, datacenter osv så sätter jag datateknik-programmet högst.

Det finns helt enkelt inte en "one size fits all" här, utan det är tusen om och men och det beror på.

YH-utbildningar däremot har vi nog inte anställt en enda inom vad jag vet - de brukar tyvärr ge alldeles för lite spets och för... grund grund.

Det allra viktigaste är att det finns ett genuint intresse - det kommer nya tekniker varje år som ni kommer att behöva anpassa er inom. Tycker ni inte det är roligt kommer det snabbt att bli en belastning.
Ingen, oavsett vilken av utbildningarna ovan, kommer göra att ni är supervassa, men ni kommer ha en tillräckligt solid bas att stå på för att lära er massor av era mer seniora kollegor. Utvecklingskurvan och lönen kommer att följa därefter.

Å andra sidan, finner ni cybersäkerhet som roligt och spännande finns det ingen roligare tid att jobba inom ämnet än nu.

forslund
2024-11-19, 08:07
Är det inte bättre att göra något som detta, istället för Jönköping?

https://executive-ed.xpro.mit.edu/professional-certificate-cybersecurity

Bättre och bättre. Inom de fält vi arbetar inom så klingar en valfri examen från högskola inte högre än det du länkar. Det viktigaste är att kandidaten kan påvisa sin kunskap på ett bra och tydligt sätt, så för mig spelar det ärligt ingen roll var ifrån kunskapen kommer.

Så det är nog mest upp till personen att landa i vilken väg som passar bäst. För vissa passar det kanon att mosa igenom en 24-veckorskurs medan andra får en bra läromiljö av ett universitet och blir bättre på det sättet.

Det som brukar kunna skilja högskolekandidater mot de som lärt sig på annat sätt är sitt sätt att kunna uttrycka sig någorlunda i skrift. De är generellt bättre på att skriva rapporter, utlåtanden, systemdokumentation m.m. än de som inte gjort det. Generellt då.

ceejay
2024-11-19, 08:54
I slutändan handlar det väl om personen själv. Finns säkert många som är kompetenta som aldrig tagit en kurs på universitet i sitt liv, eller kanske till och med aldrig en kurs online. Självlärda.

Jag börjar i princip på noll iaf. :)

Vill du jobba inom ren nätverksteknik finns det ett mycket bättre program i jönköping (https://ju.se/16/1313589.html#showmore-Kurser).

.
Du länkade till utbildningen jag länkade från början, var det meningen?

forslund
2024-11-19, 10:23
I slutändan handlar det väl om personen själv. Finns säkert många som är kompetenta som aldrig tagit en kurs på universitet i sitt liv, eller kanske till och med aldrig en kurs online. Självlärda.

Jag börjar i princip på noll iaf. :)

Du länkade till utbildningen jag länkade från början, var det meningen?

Precis så.

Oj, jag var nog lite snabb. Det verkar som att Jönköping har anpassat sitt program sedan jag pratade med dem sist och riktat sitt datakommunikationsprogram(nätverk) mer mot cybersäkerhet och tagit bort det som motsvarade det jag studerade back in the days.
Då var det datavetenskapliga programmet med inriktning datakommunikation och nätverk som jag studerade men jag arbetade då som nätverkskonsult utan cybersäkerhetsinriktning när jag blev klar.

Här är motsvarande program:
https://www.mdu.se/utbildning/utbildningsplan?id=1723

Men i slutändan så ska du välja det som känns mest intressant och ta det därifrån. Undvik bara YH-utbildningar som förlitar sig mycket på LIA/praktik - oftast kan vi inte ta mot studenter från de programmen för de är för grunda helt enkelt.

Vill du sticka ut på riktigt och gå all in så går du Jönköpingsprogrammet och kryddar med det Robroy länkade - eller mosar gratiskurser från Microsoft (som i princip tar upp motsvarande).
Har massor av mer tips att ge hur du kan sticka ut mot dina studiekamrater men då behöver du landa i vilket program du söker - så tar vi det därifrån.

ceejay
2024-11-19, 10:27
Uppskattar att du tar dig tid att svara!

Planen är att mosa gratiskurser, gissningsvis kommer det vara väldigt skönt att förstå och kunna en del saker innan programmet ens börjar.

Kommer definitivt be om hjälp och tips om du är villig att bistå :)

The_RobRoy
2024-11-19, 11:01
Tänker att man går i Jönköping om man vill ha studielivet och allt dedär. Men är det inte små-glin för dig att hänga med ceejay?

Medans om du bara vill ha kunskapen så lär du dig på nätet, gratis-kurser osv osv. Sen vill man kanske ha något att visa upp i slutändan, svårt att skriva på CV:t suttit senaste 3 åren och tittat på YT. Så då tänker jag att en MIT kurs lär ju kunna klinga rätt fint att man är seriös med detta. Kostnaden är ju inte så brutal och det lär garanterat vara en bra kurs..

ceejay
2024-11-19, 11:04
Fan, det är nog första gången någon indirekt säger att jag är lite gammal. :)
Tbh tror jag att det är en hel del som är 25-30+.

Sen skulle jag nog också behöva just ett miljöombyte.

Mental
2024-11-19, 11:09
Fan, det är nog första gången någon indirekt säger att jag är lite gammal. :)
Tbh tror jag att det är en hel del som är 25-30+.

Sen skulle jag nog också behöva just ett miljöombyte.

Jag saknar studentlivet lite, jag pluggade när jag var 26-29 och kände mig ganska gammal i jämförelse med resten av Umeåstudenterna, men jag var ju ganska partyglad och småbarnslig av mig så jag smälte in rätt bra. Vi hade 3-4 40+are i klassen och de höll sig hela tiden för sig själva och umgicks inte med övriga.

Jag är för övrigt sugen på att plugga igen, men det finns absolut inte tid och plats för det i mitt liv just nu. Och jag har mitt drömjobb mer eller mindre.

intepurewhey
2024-11-19, 12:05

Planen är att mosa gratiskurser, gissningsvis kommer det vara väldigt skönt att förstå och kunna en del saker innan programmet ens börjar.

Du vet säkert om detta men det finns flera bra universitet i USA som erbjuder massa gratiskurser/material. T.ex. https://pll.harvard.edu/subject/cybersecurity

ceejay
2024-11-19, 13:25
Jag saknar studentlivet lite, jag pluggade när jag var 26-29 och kände mig ganska gammal i jämförelse med resten av Umeåstudenterna, men jag var ju ganska partyglad och småbarnslig av mig så jag smälte in rätt bra. Vi hade 3-4 40+are i klassen och de höll sig hela tiden för sig själva och umgicks inte med övriga.

Jag är för övrigt sugen på att plugga igen, men det finns absolut inte tid och plats för det i mitt liv just nu. Och jag har mitt drömjobb mer eller mindre.
Alla dessa fria val, det är svårt. :)
Du vet säkert om detta men det finns flera bra universitet i USA som erbjuder massa gratiskurser/material. T.ex. https://pll.harvard.edu/subject/cybersecurity

Yea har sett en del sådana!

Mental
2024-11-19, 13:52
Alla dessa fria val, det är svårt. :)

Yea har sett en del sådana!

Det är det! Men jag rekommenderar helt klart att studera på plats, föreläsningar och labbar fysiskt är bra om man föredrar den typen av lärande. En del trivs ju inte alls med det utan vill sitta ensam på kammaren och pilla. Men jag lär mig bäst i en miljö med andra som är taggade nyfikna och vill lära sig.

forslund
2024-11-19, 14:48

Då är du på rätt väg och självklart bollar jag gärna!

Armed Dingo
2024-11-19, 15:53
Oerhört svår fråga att svara på utan att bli allt för diplomatisk för sanningen är att det aldrig är "allt annat lika". Jag förstår din fråga så ska försöka att inte fastna i semantik. Faktum är bara att rekrytering kan i sig vara extremt komplext. Det som klingar absolut högst för mig och de chefer jag har rapporterandes till mig som rekryterar medarbetare inom dessa fält är driv, vilja att lära sig och affärsmannaskap (eller läs: rent sunt förnuft i många fall). Du har kunder oavsett som du jobbar internt på en driftavdelning eller i t.ex. konsultverksamhet. De som innan intervjun fråga hur de kan maximera sina chanser, eller efter att de inte fått jobbet fortsätter hänga i för att få reda på hur de kan bli bättre.

Men; till din fråga. Jag får inleda med att återigen säga det beror på - det beror alltså på vilket område inom IT som du vill jobba och vad du förväntar dig för instegsjobb.
Tar vi cybersäkerhet så ser jag spets som det absolut viktigaste - alltså att du kan grundläggande säkerhet väldigt bra. Jämför jag med en valfri högskoleingenjör inom datateknik (https://studieinfo.liu.se/program/6IDAT#curriculum) så ger det programmet som ceejay länkar till absolut mer spets.

Vill du jobba inom driftverksamhet, t.ex. hantera stora serverparker, datacenter osv så sätter jag datateknik-programmet högst.

Det finns helt enkelt inte en "one size fits all" här, utan det är tusen om och men och det beror på.

YH-utbildningar däremot har vi nog inte anställt en enda inom vad jag vet - de brukar tyvärr ge alldeles för lite spets och för... grund grund.

Det allra viktigaste är att det finns ett genuint intresse - det kommer nya tekniker varje år som ni kommer att behöva anpassa er inom. Tycker ni inte det är roligt kommer det snabbt att bli en belastning.
Ingen, oavsett vilken av utbildningarna ovan, kommer göra att ni är supervassa, men ni kommer ha en tillräckligt solid bas att stå på för att lära er massor av era mer seniora kollegor. Utvecklingskurvan och lönen kommer att följa därefter.

Å andra sidan, finner ni cybersäkerhet som roligt och spännande finns det ingen roligare tid att jobba inom ämnet än nu.
Det där svaret uppskattas mycket, tack för tiden!

ceejay
2024-11-21, 18:12
Gjorde en kort kurs på microsoft learn, introduction to networking, tog typ 2h.
Gjorde sen kunskapstest inför den längre cisco networking basics och insåg att jag iaf tagit åt mig något.

ceejay
2024-11-28, 17:24
Har lagt upp en studieplan för mig själv, i princip bara cisco änsålänge:

Cisco Networking Basics 22h. Påbörjad
Computer hardware basics 6h
Operating systems basics 12h
Network technician 70h —>CCST Network exam
Junior Cybersecurity Analyst 120h—->CCST cybersecurity exam

Kanske söker lite motivation eller feedback här i tråden. :)

Armed Dingo
2025-01-07, 21:37
Hur går det för dig?

ceejay
2025-01-07, 22:11
Håller på. Inte lagt jättemycket tid i mellandagarna och fram till nu. Kanske kan göra ccst network om 30h plugg till. Alldeles strax klar med en längre kurs.

ceejay
2025-01-14, 10:16
Hur bör jag tänka kring tjänstledigt rent logistiskt?
Tänkte datum när jag ska börja studera, rimligt att ansöka från och med dagen innan introduktionen och sätta slutdatum när programmet är slut?

Scratch89
2025-01-14, 15:58
Hur bör jag tänka kring tjänstledigt rent logistiskt?
Tänkte datum när jag ska börja studera, rimligt att ansöka från och med dagen innan introduktionen och sätta slutdatum när programmet är slut?

För att det inte ska bli krångel med Försäkringskassan skulle jag rekommendera att du söker tjänstledighet exakt samma dagar som utbildningen är. Om du behöver någon dag på dig att förflytta dig eller förbereda dig på något sätt hade jag då istället tagit ut en semesterdag eller liknande, för att täcka hålet.

ceejay
2025-01-14, 19:02
tack för svar

Just nu lutar det åt att söka tjänstledigt från den dag det börjar, och bara ta ut lite semester innan det så jag kan fixa grejer som behövs.

Den andra stora frågan just nu är hur jag ska tänka kring extrajobb samt sommarjobb mellan terminerna. Arbetsgivaren har ju rätt att neka mig att jobba på annat ställe under tjänstledigt, och om jag ska försöka vara tjänstledig på sommaren och hitta ett relevant sommarjobb till utbildningen, eller om jag ska jobba där jag är nu under sommaren.

Har du/ni haft några problem att extrajobba hos annan arbetsgivare under tjänstledigheten? Är liksom på annan ort.

Scratch89
2025-01-16, 15:41
Man kan ha kvar sin tjänstledighet och vara anställd på timmar hos någon annan. Jag har dock faktiskt tjänstledigt men jobbar på timmar hos SAMMA arbetsgivare. Vet inte riktigt varför arbetsgivaren skulle misstycka att du sommarjobbar nån annanstans; de borde ju redan ha täckt upp din tjänst när det väl är dags.

ceejay
2025-01-16, 19:57
Yea jag utgår ifrån att det är lugnt i det caset.

Frågan är sen hur jag ska göra med sommarlovet. Ej tjänstledig och komma tillbaka för jobb på min nuvarande arbetsplats eller söka relevant sommarjobb för utbildningen.

ceejay
2025-02-05, 08:36
Ännu en fråga:
Jag söker tjänstledigt de första två terminerna nu.
Det blir i detta fall från 20250825-20260607. Så kommer jag tillbaka och jobbar nästa sommar.

Kan jag lägga in en ny tjänstledighetsansökan i januari/februari nästa år för kommande två terminer? Jag vet liksom inte vilka terminstider som gäller än för kommande år.
Dvs, kan jag lägga in ny ansökan under tiden jag redan är tjänstledig?

Mazr
2025-02-16, 11:47
Tjo ceejay! Vad blev det för utbildning?

Jag har också funderat fram och tillbaka på att börja plugga igen. Varit extremt sugen på IT-säkerhet sen ett par år tillbaka. Jag blev antagen till en YH-utbildning - IT-säkerhetstekniker för nästan två år sen, men blev erbjuden ett heltidsjobb inom nåt annat. Jag valde jobbet då jag var i behov av stålar, men nu lockar det igen.

Sitter nu och ska starta Official ISC2 Online Self-Paced Training for Certified in Cybersecurity (CC). Följer även en del YT-tutorials och läser artiklar samt försöker skapa mig en uppfattning om hur arbetsmarknaden ser ut.

Spännande tid framöver.

Scratch89
2025-02-16, 13:11
Dvs, kan jag lägga in ny ansökan under tiden jag redan är tjänstledig?

Ja. Sen kan arbetsgivaren välja att bevilja just de datum du ansöker, eller erbjuda andra datum, men det ska väl mycket till för att arbetsgivare ska sätta sig på tvären. Du har ju rätt att ta tjänstledighet för studier.

ceejay
2025-02-16, 13:35
Tjo ceejay! Vad blev det för utbildning?

Jag har också funderat fram och tillbaka på att börja plugga igen. Varit extremt sugen på IT-säkerhet sen ett par år tillbaka. Jag blev antagen till en YH-utbildning - IT-säkerhetstekniker för nästan två år sen, men blev erbjuden ett heltidsjobb inom nåt annat. Jag valde jobbet då jag var i behov av stålar, men nu lockar det igen.

Sitter nu och ska starta Official ISC2 Online Self-Paced Training for Certified in Cybersecurity (CC). Följer även en del YT-tutorials och läser artiklar samt försöker skapa mig en uppfattning om hur arbetsmarknaden ser ut.

Spännande tid framöver.
Tror det kan vara kul att göra något nytt. Jag har varit i samma bransch i snart 8 år och börjar ledsna lite. Visst, det är bekvämt och lönen är tillräckligt bra för att jag ska kunna spara 15k+ i månaden, men hjärnan är rätt less :) Tycker du ska fortsätta!

Det lutar fortfarande åt: https://ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grundniva/natverk-infrastruktur-och-cybersakerhet-ht2025-52557.html
Ja. Sen kan arbetsgivaren välja att bevilja just de datum du ansöker, eller erbjuda andra datum, men det ska väl mycket till för att arbetsgivare ska sätta sig på tvären. Du har ju rätt att ta tjänstledighet för studier.
Gött! Jo det verkar inte vara några större problem.

ceejay
2025-03-14, 22:33
Nu lutar det lite åt: https://ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grundniva/datateknik-inbyggda-system-ht2025-52560.html

:D

Armed Dingo
2025-03-16, 21:00
Nu lutar det lite åt: https://ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grundniva/datateknik-inbyggda-system-ht2025-52560.html

:D

Kul! Jag kommer läsa något liknande men lite mer hårdvara/elektro.

https://www.kth.se/utbildning/hogskoleingenjor/elektroteknik

Man kan alltså välja mellan inriktning elkraft eller inbyggda system i tredje året.

Det verkar helt klart vara en trend att vikta om sig till detta. Förhoppningsvis har inte tåget gått än på ett bra tag.

På programmet jag länkat kan man välja kurser inom nätverk med mera i tredje året. Kanske går att göra på det du länkade också?

ceejay
2025-03-22, 06:10
Ah men kul! En snubbe jag tränar går civilingenjör elektro. Just den är tydligen väldigt tung på matten. :)
Det verkar inte vara nätverk på utbildningen jag kikar på. Någon valfri valbar kurs på slutet.

Tänkte åka ned till jönköping idag då det är öppet hus, kika runt lite.

ceejay
2025-03-31, 10:08
Well.
Valde Linköping till slut. Högskoleingenjör Datateknik.

Armed Dingo
2025-04-03, 12:25
Well.
Valde Linköping till slut. Högskoleingenjör Datateknik.

Gött! Högskoleprovet i helgen?