Visa fullständig version : Tråden för ChatGPT
Tråden kanske dör fort, men vem vet.
Någon som använder den för specifika syften förutom att den är underhållande? Kanske inom jobbet?
Har funderingar på att plugga nästa år så ber den hjälpa mig att lägga upp en plan för att förbereda mig lite inför det. Det är ändå ganska skoj. Premium kan jag tänka mig är väldigt användbart i många fall.
Fredszky
2024-11-17, 00:10
Jag sitter just nu och filar på ett script (dvs den gör 99% av kodningen :)) som backtestar aktier för optimala nivåer att köpa samt sälja. Scriptet bruteforce-testar alltså olika parametrar.
Hade aldrig orkat koda det manuellt, och man häpnar hur bra den gör det.
Börjar med claude.ai och fortsätter med ChatGPT när mina gratisprompter tar slut.
Har blivit hjälpt med massor av aktierelaterad kodning innan detta, java/php, apps script, formler i googlesheets. Använder det dagligen till sånt.
Förutom det så hjälpte den mig tidigare idag att formulera ett mer formellt brev, sånt är den också bra på.
Jobbar inom mjukvaruutveckling och använder chatgpt då och då, inte till att faktiskt skriva implementation till ett specifikt problem, utan mer för att få information som man annars skulle googla fram. T.ex vad ett specifikt fel kan bero på, eller lite ideér för möjliga lösningar till ett visst problem.
Skulle sällan använda kod direkt från chatgpt dock, för där är den ofta bristfällig.
Jobbar inom mjukvaruutveckling och använder chatgpt då och då, inte till att faktiskt skriva implementation till ett specifikt problem, utan mer för att få information som man annars skulle googla fram. T.ex vad ett specifikt fel kan bero på, eller lite ideér för möjliga lösningar till ett visst problem.
Skulle sällan använda kod direkt från chatgpt dock, för där är den ofta bristfällig.
Vilken ChatGPT är det tal om här? o1 eller gratisvarianten som är tillgänglig för alla?
Vilken ChatGPT är det tal om här? o1 eller gratisvarianten som är tillgänglig för alla?
Betalar för en licens, så har använt båda.
Betalar för en licens, så har använt båda.
Intressant, trodde att o1 var mer imponerande än så.
PixelMiner
2024-11-17, 20:14
Man får väl några minuter o1 per dag även i gratisvarianten, om jag förstått det rätt.
Men oavsett; jag själv använder framförallt ChatGPT som en form av stack overflow som jag snabbt kan ställa följdfrågor till. Använder den framförallt för att när jag måste jobba i programspråk som jag inte behärskar fullt ut.
Men en annan sak jag kommit på är att jag kan på ChatGPT att generera bra testdata åt mig. Jag förklarar hur testdatat skall se ut och så genererar ChatGPT en datafil åt mig enligt den specifikation som jag gett. Funkar 9 ggr av 10.
En mer udda variant var när jag skulle hålla ett anförande på en branschkonferens. Då ville de att jag på förhand skulle skicka in en kort presentation av mig själv som konferencieren skulle använda för att presentera mig för publiken. Löstes lätt av ChatGPT genom att jag klistrade in mitt CV och så bad jag om en lämpligt lång presentation som skulle passa konferensens tema. Vad dock tvungen att tona ner resultatet lite grann, då ChatGPT verkligen tog i när den förklarade hur "world leading" jag var.
SannedTempos
2024-11-18, 13:23
Jag jobbar som IT-ansvarig och använder ChatGPT och Copilot-assistenten en hel del. Mest till att sammanfatta olika EU-direktiv och lagstiftning, bereda ärenden, budgetplanering, osv. Det fungerar bra även om det alltid kräver en del efterarbete för att få det "opti".
Jag gick över till Claude precis för att påbörja ett litet programmeringsprojekt. Använde Chatgpt för att skapa ett program som håller koll på mina gymtränandes träningskort, när betalningar går ut osv och även snabbt kolla över lite bokföringssiffror. Nu ska det bli betydligt mer avancerade grejor (utan att jag kan programmera på något sätt). Ska använda flutter/dart för att programmera. Lite surt att det finns en token limit i pro-versionen dock.
Ja. Använder den för att jämföra och hitta skillnader eller likheter mellan olika skolor, åsikter eller slutsatser om olika teorier.
Scratch89
2024-11-18, 16:17
Den är helt okej duktig på typ biokemi, cellbiologi och sånt, men den svarar ganska svepande och ibland har den fel (eller ljuger!).
Fredszky
2024-11-18, 16:37
Frågade ChatGPT igår om jag kunde träna 2 timmar kardioträning i hyfsat tempo, med lite halsont, den tyckte det.
Sen googlade jag och en del källor säger att det är livsfarligt för det fins en viss risk att få hjärtinflamation av det (vilket var vad jag trodde sen innan).
Så man kanske inte ska lite blint på svaren.
Den räknade fel på hur många plastpåsar det går på en tygpåse fast den själv radade upp siffrorna. Rätt knas.
Jag använder chatgpt för att svara min chef.
Smidigt att bara printscreena in chatter.
Jag använder chatgpt för att svara min chef.
Smidigt att bara printscreena in chatter.
Hej Agazza,
Jag förstår att det kan kännas smidigt att använda AI-verktyg som ChatGPT för att snabbt skapa svar, men jag vill ge dig en vänlig påminnelse om att det finns risker med detta, särskilt när det gäller arbetsrelationer.
Om din chef skulle få reda på att du inte skriver dina svar själv, kan det leda till missförstånd eller osämja. Det kan uppfattas som att du inte lägger ner din egen tid och tanke på kommunikationen, vilket i sin tur kan skada förtroendet mellan er. Chefer förväntar sig ofta genuina och personliga svar, särskilt i frågor som rör arbetsplatsen eller specifika projekt.
AI är ett fantastiskt verktyg för att få inspiration, men det är viktigt att alltid säkerställa att slutprodukten känns personlig och autentisk. På så sätt kan du upprätthålla en god relation med din chef samtidigt som du drar nytta av teknikens möjligheter.
Lycka till, och jag hoppas att det fortsätter fungera bra för dig på jobbet!
wintersnowdrift
2024-11-19, 10:00
Jag använder ChatGPT mycket när jag kodar, ffa för att generera små funktioner och enhetstester, debugging, lite SQL queries och sånt där.
Jag tycker att ChatGPT fortfarande suger rätt hårt när det gäller att skriva texter från scratch, men att agera reviewer eller att skriva om befintliga texter är guld! Alltifrån mail till vetenskapliga papers funkar utmärkt. Härom veckan använde jag den till att skriva ett argumenterande PM utifrån en mängd research jag gjort och använde i prompten. Det blir sällan (aldrig) perfekt på första försöket men ger ändå en otrolig produktivitetsvinst.
intepurewhey
2024-11-19, 10:12
Hej Agazza,
Jag förstår att det kan kännas smidigt att använda AI-verktyg som ChatGPT för att snabbt skapa svar, men jag vill ge dig en vänlig påminnelse om att det finns risker med detta, särskilt när det gäller arbetsrelationer.
Om din chef skulle få reda på att du inte skriver dina svar själv, kan det leda till missförstånd eller osämja. Det kan uppfattas som att du inte lägger ner din egen tid och tanke på kommunikationen, vilket i sin tur kan skada förtroendet mellan er. Chefer förväntar sig ofta genuina och personliga svar, särskilt i frågor som rör arbetsplatsen eller specifika projekt.
AI är ett fantastiskt verktyg för att få inspiration, men det är viktigt att alltid säkerställa att slutprodukten känns personlig och autentisk. På så sätt kan du upprätthålla en god relation med din chef samtidigt som du drar nytta av teknikens möjligheter.
Hahahaha
De få gångerna jag har testat den har jag fått felaktiga svar och icke körbara sqler... så jag håller mig till stackoverflow som den gamle man jag är...
Hej Agazza,
Subtilt:d
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.