Visa fullständig version : Godbit efter maten?
Illustrerade mannen
2024-11-12, 12:10
Denna kanske borde ligga i "dumma frågor".
Sedan massor av år äter jag endast en gång per dygn - middag. Ligger lågt på kolhydrater oftast. Aldrig läsk, godis, alkohol eller likande. Täcker mitt behov och ligger på hyfsad balans. Nu börjar jag bli vuxen på riktigt - snart 57 år...
Efter middagen, som oftast äts ca 1½-2 timmar innan läggdags, tar jag ibland, sedan ett par månader, (och allt oftare) någon godbit! En dammsugare, en muffin, en negerboll eller likande. Jag har inte ändrat något annat i min kosthållning. Hur påverkar det mig? Självklart kan jag kolla upp macros o.dyl. för produkterna, men i övrigt? Underlättar det metabolismen? Försvårar? Blodsockerhöjningen? Eller annat? Det har påverkat mitt humör positivt - det är gott och trevligt och min fru tycker jag är mer mänsklig...
Jag gör i princip exakt samma sak, fast med mörk choklad (70%). Oftast kan jag dock inte avhålla mig och käkar hela (100 gram) istället för ett fåtal rutor. :)
EDIT: Efteråt käkar jag några magnesiumtabletter. Jag inbillar mig att de negativa aspekterna dämpas genom att ämnesomsättningen ökar. :)
Mest kcal mängden som kommer göra skillnad. Om du inte käkar nån extrem keto-kost, då kan det nog förändra något när du tillför kolhydrater.
Godbitarna är ju sina mackros i det stora hela och inget vare sig dåligt eller bra bara för det heter muffins.
RökteUppMinKatt
2024-11-12, 18:52
Det lär så klart höja ditt blodsocker mer än om du inte åt det.
Socker är också skadligt för tarmfloran (mig veterligen).
Hur stor skada det gör? Svårt att säga.
Jag skulle personligen inte äta det.
Bättre med lite ångkokt broccoli.
Personligen njuter jag lika mycket av frukt och grönsaker som som av godis. Dels på grund av att jag aldrig äter godis och således inte är beroende av det och dels för att jag vet att det ena gör mig gott och det andra gör mig ont.
Men eftersom mumsbiten påverkar ditt humör positivt så är det givetvis en viktig bit att väga in i allt det här. Att reducera negativitet och stress är nog bland det bästa man kan göra för sin hälsa.
Det är väl inte så säkert. Beror ju på hur måltiden innan såg ut. Och med tanke på att mannen äter hela dagens kost på en gång och biten direkt efter blir det nog inte mycket till skillnad att tala om.
Jämför du seriöst en gobit med ångkokt broccoli?
RökteUppMinKatt
2024-11-12, 21:14
Det är väl inte så säkert. Beror ju på hur måltiden innan såg ut. Och med tanke på att mannen äter hela dagens kost på en gång och biten direkt efter blir det nog inte mycket till skillnad att tala om.
Jämför du seriöst en gobit med ångkokt broccoli?
Hur mycket beror givetvis på hur måltiden innan såg ut, men att det inte höjer blodsockert alls är osannolikt - om än väldigt lite.
Bästa är att köpa ett test om man vill veta.
Ja, jag jämför seriöst en gobit med ångkokt broccoli.
Och om det skulle göra det lite vad skulle tänkas hända? Mannen är i övrigt noga och väldigt vältränad vad jag vet.
Har man inte diabetes är så lite inget att öht bry sig om.
Måste vara jobbigt att gå och tänka på om en muffin förstör hela ens metabolism och nån matsked socker pajar ens tarmflora.
Ja, jag jämför seriöst en gobit med ångkokt broccoli.
Nej fyfan full i antinutrienter och smakar gräs! Om man ändå ska unna sig något så skulle jag hellre äta en dammsugare
Lustigt att negerboll inte blev censurerat men ***** går inte
Fi**a
EDIT: har du med det här att göra grub
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.