handdator

Visa fullständig version : Kommer jag få akne av whey och casein

VASIFO
2024-10-16, 21:00
Tjenare!

Jag hade tänkt köpa whey pulver eller casein. Han i butiken sa att EAA eller BCAA var bättre för man får akne av whey och casein. Någon som vet om detta stämmer? Jag är rätt ny i fitnessvärlden och på gym så har inte så mycket koll. Jag har alltid haft bra hud utan några problem (är kille använder inte smink eller så) och vill gärna behålla detta. Hade kompisar som fick akne i tonåren och det verkar hemskt.

Tack!

VASIFO
2024-10-16, 21:01
Jag undrar också om det finns andra biverkningar av whey och casein, om någon vet något om detta.

King Grub
2024-10-16, 21:23
"Man" får inte akne. Ett fåtal får det, men det går inte att säga i förväg. I sådana fall är det inte permanent utan försvinner om du slutar.

Det finns inga andra speciella biverkningar av mjölkprotein, förutsatt att du inte är allergisk förstås. Är du känslig mot laktos ska du välja ett isolat där laktosen är borttagen. Eller ett med tillsatta laktasenzymer.

BCAA är värdelöst, har inga muskeluppbyggande effekter.

VASIFO
2024-10-16, 21:28
Är whey och casein samma samma sak som mjölkprotein som finns i vanlig mjölk och ost? Då borde jag väl fått akne av det också i sådant fall? Jag äter vanlig kvarg eller keso varje dag och det har jag aldrig fått akne av. Jag tror att det är laktos i mjölken jag har i kaffet också. Har inte tänkt på det.

King Grub
2024-10-16, 21:31
Ja, vassle och kasein är de två mjölkproteinerna som finns i mjölk, ost, osv.

Tror du lugnt kan använda proteinpulvret.

Dogmatix
2024-10-16, 21:35
BCAA är värdelöst, har inga muskeluppbyggande effekter.

Du får ursäkta min okunskap, men är inte BCAA en delmängd av det man får i ett komplett proteintillskott? Kan inte BCAA då jämföras med samma mängd proteintillskott, bara att det inte är komplett på samma sätt. Eller är det helt värdelöst även om man äter 20-30 gram av det?

King Grub
2024-10-16, 21:43
De tre grenade aminosyrorna sänder signaler för muskeluppbyggnad, men det händer inget speciellt utan övriga essentiella aminosyror.

VASIFO
2024-10-16, 21:47
Ja om det är samma sak så borde jag nog inte reagera på det. Ingen i min familj har akne. Visste inte att kvarg och whey var nästan samma sak.

Det här är kanske en jättedum fråga (eller det kanske alla mina är..) men är det bättre att få allt sitt protein från riktig mat? Alltså mat med mycket protein som kyckling, kött, kvarg och kokt ägg

King Grub
2024-10-16, 21:49
För muskeluppyggnad går det lika bra med bara protein från "riktig mat" som med mat + proteinpulver, bara den totala mängden är lika stor.

King Grub
2024-10-16, 21:51
De tre grenade aminosyrorna sänder signaler för muskeluppbyggnad, men det händer inget speciellt utan övriga essentiella aminosyror.

https://www.strengthlog.com/whey-protein-vs-bcaa/

skyffelmördarn
2024-10-16, 22:03
Ja om det är samma sak så borde jag nog inte reagera på det. Ingen i min familj har akne. Visste inte att kvarg och whey var nästan samma sak.

Det här är kanske en jättedum fråga (eller det kanske alla mina är..) men är det bättre att få allt sitt protein från riktig mat? Alltså mat med mycket protein som kyckling, kött, kvarg och kokt ägg

"Mat" innehåller ju mer än bara protein.

Äter du 100g ryggbiff får du ju i dig zink, magnesium och så. Samma sak med ägg som också innehåller mycket vitaminer och mineraler. Dessutom förpackat på ett bra sätt som kroppen kan ta upp.

King Grub
2024-10-16, 22:09

Äter du 100g ryggbiff får du ju i dig zink, magnesium och så. Samma sak med ägg som också innehåller mycket vitaminer och mineraler. Dessutom förpackat på ett bra sätt som kroppen kan ta upp.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10252490/table/foods-12-02238-t002/

VASIFO
2024-10-17, 07:57

Är det skillnad på hur kroppen tar upp whey vs vanlig mat? Jag kommer ju inte bara äta pulver. Äter vanlig mat också. Men slår whey ut näringen eller vadå?

StarkaUlf
2024-10-17, 08:13
Är det skillnad på hur kroppen tar upp whey vs vanlig mat? Jag kommer ju inte bara äta pulver. Äter vanlig mat också. Men slår whey ut näringen eller vadå?

Nej, det tas upp likadant. Och Whey slår inte ut näringen.
Det han menar är att andra livsmedel, t.ex kött och ägg, innehåller fler näringsämnen än Whey. Som t.ex zink, järn osv.

Det går utmärkt att blanda Whey och vanlig mat.

VASIFO
2024-10-17, 08:36
Okej tack då förstår jag. Ska prova och testa! Sista dum fråga som jag inte förstår - om whey är samma sak som kvarg/mjölk, borde jag inte kunna äta mer av det då bara? Jag förstod det som att whey var unikt på något sätt. Om det är samma sak som andra mjölkprodukter finns ju ingen anledning att prova. Har aldrig märkt något negativt av kvarg eller ost och det kan jag äta flera gånger på en dag.

Läste precis innehållsförteckningen på min kvarg hemma och där står ju vassleprotein, som är whey..?

King Grub
2024-10-17, 09:46
Ja, du kan äta mer protein från vanlig mat istället för att använda proteinpulver.

Proteinpulver har inte någon annan eller större muskeluppbyggande effekt än protein från vanlig mat, utan det är bara en fråga om bekvämlighet och enkelhet, och eventuellt pris och smak.

VASIFO
2024-10-17, 11:40
Okej!

Tack för all input här. Besparade mig den utgiften:)

mattilainen
2024-10-17, 13:30
Ja, du kan äta mer protein från vanlig mat istället för att använda proteinpulver.

Proteinpulver har inte någon annan eller större muskeluppbyggande effekt än protein från vanlig mat, utan det är bara en fråga om bekvämlighet och enkelhet, och eventuellt pris och smak.

En annan fråga. EAA anses väl bättre än BCAA just för att de innehåller alla 9 essentiella aminosyror men vad för effekt har just EAA?

Låt oss säga att man intar det vid ett av dessa tre olika tillfällen.

en dos direkt innan träning.

En dos intages under träning, inte vid ett tillfälle utan låt oss säga under 60 min.

En dos direkt efter träning.

Är någon av dessa att föredra?

Spelar EAA någon som helst roll? Ger det positiv effekt vad du vet?

Spelar det någon roll om man tränar på tom mage? Har för mig att det fanns någon studie att om man ligger nedsövd och intar EAA förlorar man mindre muskelmassa under en viss period mot om man inte intar EAA?

VASIFO
2024-10-17, 19:44
Det här kanske är mycket begärt men jag testar. Har någon exempel på kost-och träningsschema för en hardgainer? Hade varit skönt att undvika nybörjarmisstag. Jag är ganska lång. Idrottat hela mitt liv men inga direkta gymträningspass seriöst. Tänkte kanske fyra pass i veckan. Äter allt, inga allergier :)

baggard
2024-10-17, 19:52
Det här kanske är mycket begärt men jag testar. Har någon exempel på kost-och träningsschema för en hardgainer? Hade varit skönt att undvika nybörjarmisstag. Jag är ganska lång. Idrottat hela mitt liv men inga direkta gymträningspass seriöst. Tänkte kanske fyra pass i veckan. Äter allt, inga allergier :)

Ät vanlig husmanskost.
2x kroppsvikten i gram protein.
Minst 20% av kalorierna från fett.
Resten kolhydrater.

Räkna kalorierna du äter och väg dig varje morgon efter tömning och efter en vecka vet du om du går upp/står stilla/ned i vikt och korrigera kcal-intaget därefter. Vid bulk brukar 4-500kcal över ditt dagliga energibehov rekommenderas.

Gällande gymmet är det viktiga att du regelbundet går till gymmet vecka in och ut år ut och in och ser till att du progressivt lyfter tyngre vikter. Välj ett beprövat träningsschema om du är nybörjare och inte vet du håller på med. Stronglifts 5x5 är bra då lär du dig basövningarna.

skyffelmördarn
2024-10-17, 21:09

Gå inte upp onödigt mycket i vikt, du bygger muskler sämre ju "fetare" du blir.

Ta maten lika seriöst som träningen och tänk progressivt även med maten, börja med att äta 100 g kyckling per måltid och stegra långsamt upp till 110 g, 120 g o.s.v.

Du behöver givetvis inte väga maten, men försök hitta något sätt som gör så att du har koll på vad du stoppar i dig.

Gå aldrig all-in och "grisbulka" från start.

skyffelmördarn
2024-10-17, 21:15
Du behöver inte heller variera varken kosten eller träningen om du inte vill, hitta en proteinkälla du gillar och aldrig tröttnar på och en kolhydratskälla du gillar och aldrig tröttnar på och en fettkälla du gillar och aldrig tröttnar på och sen är det bara köra på.

Kräver ju att man har pannben för det då, men ärligt talat så väger det upp att man slipper tänka så mycket över vad man ska äta hela tiden med att det är enformigt att äta.

VASIFO
2024-10-18, 09:45
Ja jag har ju inga problem att äta samma nästan varje dag. Är inte så intresserad av matlagning. Jag spelar hellre musik eller tränar och gör matlådar. Har ni något exempelschema?

skyffelmördarn
2024-10-19, 08:08
Ja jag har ju inga problem att äta samma nästan varje dag. Är inte så intresserad av matlagning. Jag spelar hellre musik eller tränar och gör matlådar. Har ni något exempelschema?

Kyckling/Magert nöt/fläskkött

Potatis/Ris.

Nötter/Olivolja.

Det lättaste är nog att du själv väljer ut vad du gillar då är sannolikheten att du följer det högst.

VASIFO
2024-10-19, 08:45
Tack men jag menade träning. Sorry om det var otydligt

skyffelmördarn
2024-10-19, 09:23
Tack men jag menade träning. Sorry om det var otydligt

https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-for-nyborjare/

Jag hade bytt ut övningarna mot övningar du gillar bättre eller om du är osäker på tekniken, maskiner fungerar lika bra om du har tillgång till bra maskiner.

Exempelvis hade jag aldrig kört bänkpress utan satsat på hantlar eller en maskin istället.

VASIFO
2024-10-19, 19:52
Är allt protein lika bra? Alltså spelar det någon roll jag äter typ ägg eller kvarg efter mitt träningspass. Läste att man ska få i sig 20 gram protein efter träning

King Grub
2024-10-19, 21:22
Allt från djurriket (kött, fisk, ägg, mjölk osv) är lika bra i praktiken. Äter du bara vegetabiliskt protein måste du äta mycket mer, kanske 35-40 gram för att det ska motsvara 20 gram protein från kött, ägg osv.

VASIFO
2024-10-20, 07:04
Tack så mycket för svar!!

VASIFO
2024-10-23, 14:11
Hej! En annan fråga jag faktiskt inte hittar svar på när jag googlar. Nästan alla kostscheman har kycklingfilé i sig, ofta både lunch och middag. Jag har lite svårt att äta det sen jag fick salmonella av det.. Det går om jag tvingar men helst inte. Kan jag byta ut kycklingen mot något annat? Tips på vad?

tomten1
2024-10-23, 14:30
Kalkon. :)

Sverker
2024-10-23, 18:10
Hej! En annan fråga jag faktiskt inte hittar svar på när jag googlar. Nästan alla kostscheman har kycklingfilé i sig, ofta både lunch och middag. Jag har lite svårt att äta det sen jag fick salmonella av det.. Det går om jag tvingar men helst inte. Kan jag byta ut kycklingen mot något annat? Tips på vad?

Fisk ? Fet eller mager, färsk eller fryst. Konservburk för att slippa tillaga.

skyffelmördarn
2024-10-23, 18:21

Mager nöt/fläskfärs.

VASIFO
2024-10-23, 18:58
Mager nöt/fläskfärs.

Tack för tips. Tänkte att kyckling var speciellt på något sätt. Jag äter redan en del köttbullar och pannbiff på köttfärs. Är det lika bra som kyckling för proteinet etc?

skyffelmördarn
2024-10-23, 19:22
Absolut inga problem men har du mer fett i köttet så får du ju se upp med fettet på andra ställen.

Anledningen till att man väljer magra proteinkällor som kyckling är för att man vill få i sig andra typer av fetter ifrån andra källor.

StarkaUlf
2024-10-23, 19:24
Tack för tips. Tänkte att kyckling var speciellt på något sätt. Jag äter redan en del köttbullar och pannbiff på köttfärs. Är det lika bra som kyckling för proteinet etc?

Jajemän, det är minst lika bra som kyckling.

VASIFO
2024-10-23, 19:29
Hade jag inte en aning om. Trodde kyckling var bättre, det är ju i varenda kostschema minst en gång om dagen. Går allt kött lika bra? Nötfärs är ju ganska mycket biligare till exempel

skyffelmördarn
2024-10-23, 19:32
Hade jag inte en aning om. Trodde kyckling var bättre, det är ju i varenda kostschema minst en gång om dagen. Går allt kött lika bra? Nötfärs är ju ganska mycket biligare till exempel

Dina kalorier är ju som en budget och du får välja vad du vill spendera det på.

Äter du en fetare bit kött som 20% blandfärs eller liknande, så kommer du ju inte att kunna äta lika många ägg, avokado, nötter eller andra "nyttigare" fettkällor.

Jag väljer alltid magrare proteinkällor för att ha roligare kolhydrater till istället för roligare protein och tråkigare kolhydrater.

VASIFO
2024-10-23, 19:34
Jag är ju som sagt inte så påläst än men försöker läsa mer. Det finns väl mer saker i proteinmat än bara proteinet. Andra näringsämnen som kanske finns i kyckling men inte kött. Annars hade man väl inte rekomenderat det tänker jag?

VASIFO
2024-10-23, 19:35
Har aldrig tänkt att jag skulle undvika viss mat för att äta mer av annan. Är det för att du inte vill gå upp i vikt?

skyffelmördarn
2024-10-23, 19:49
Har aldrig tänkt att jag skulle undvika viss mat för att äta mer av annan. Är det för att du inte vill gå upp i vikt?

Nej kan ju vara för att man mår bra av att äta vissa saker.

Säg att du ska äta 100 g fett totalt över dagen.

Du kan då välja att äta 100 g fett via grädde.

Eller 100 g fett via avokado, nötter, ägg, fet fisk.

VASIFO
2024-10-23, 20:12
Nej kan ju vara för att man mår bra av att äta vissa saker.

Säg att du ska äta 100 g fett totalt över dagen.

Du kan då välja att äta 100 g fett via grädde.

Eller 100 g fett via avokado, nötter, ägg, fet fisk.

Men det var ju precis det jag menade med första frågan om kyckling haha? Ska jag få i mig 150g protein (2 gram per kilo kroppsvikt) så kan ju få det av kyckling och whey endast (som nästan alla kostscheman) eller köttfärs och ägg (gör ofta omelett till lunch eller frukost eller kvarg)

King Grub
2024-10-23, 20:19
Jag är ju som sagt inte så påläst än men försöker läsa mer. Det finns väl mer saker i proteinmat än bara proteinet. Andra näringsämnen som kanske finns i kyckling men inte kött. Annars hade man väl inte rekomenderat det tänker jag?

Nötkött är bland det mest näringsrika du kan äta, och du kan i princip leva endast på det. Det går inte med kyckling.

VASIFO
2024-10-23, 20:27
Okej jag måste nog försöka läsa på mer.. men det är en djungel. I grunden ville jag bara slippa få kvälningar av kyckling men ändå hålla mig nära vad jag kan se rekomenderas för styrketräning med protein och så.

King Grub
2024-10-23, 20:56
Du behöver inte äta ett gram kyckling.

Gillar du nöt och gris så är det lika bra eller bättre i alla avseenden.

skyffelmördarn
2024-10-23, 22:15
Men det var ju precis det jag menade med första frågan om kyckling haha? Ska jag få i mig 150g protein (2 gram per kilo kroppsvikt) så kan ju få det av kyckling och whey endast (som nästan alla kostscheman) eller köttfärs och ägg (gör ofta omelett till lunch eller frukost eller kvarg)

Jag skrev ju nöt/fläskfärs ovan.

Att jag började prata om fett var ju för att du skrev att du åt köttbullar och pannbiff

Vilket jag utgår ifrån är gjort på blandfärs.

Vilket brukar innehålla en del fett.

Och det var därför jag skrev att det fettet kan du ju få ifrån andra "bättre" källor.

skyffelmördarn
2024-10-23, 22:25
Nu gissar jag ju bara att dina kostscheman har kycklingen för att det är en mager proteinkälla, och då fungerar det ju inte att ersätta en mager proteinkälla med en fetare proteinkälla utan att ändra på andra saker i upplägget.

Jag demoniserar alltså inte fett i kosten, bara gör dig observant på att du inte kan följa ett schema på 2500 kcal per dag och byta ut saker i det och förvänta dig samma resultat.

VASIFO
2024-10-24, 07:04
Du behöver inte äta ett gram kyckling.

Gillar du nöt och gris så är det lika bra eller bättre i alla avseenden.

Nu gissar jag ju bara att dina kostscheman har kycklingen för att det är en mager proteinkälla, och då fungerar det ju inte att ersätta en mager proteinkälla med en fetare proteinkälla utan att ändra på andra saker i upplägget.

Jag demoniserar alltså inte fett i kosten, bara gör dig observant på att du inte kan följa ett schema på 2500 kcal per dag och byta ut saker i det och förvänta dig samma resultat.

Då borde väl mager nötfärs funka ganska bra? Jag har inte tänkt så mycket på mitt fettintag än. Vi hade höns hela min uppväxt så jag har ätit mycket ägg. Åt alltid det efter träning. Det är ju gansks fett. Jag köper oftast vanlig köttfärs bara, den är väl 10 eller 12 procent.

skyffelmördarn
2024-10-24, 07:43
Det är som sagt inga problem med fullfet färs heller bara du inte tror att det innehåller lika många kalorier som kycklingbröstfilé.

Ägg är väldigt bra mat.

VASIFO
2024-10-24, 13:24
Har inte tänkt än på kalorierna. Mest sett över protein. Räknar du alla kalorier? Det kommer väl med typ smör och så som jag steker i. Ibland har ju det till maten också. Borde jag byta ut eller väga allt det? Man kan väl göra allt i ugnen utan fett också kanske.

skyffelmördarn
2024-10-25, 19:18
Har inte tänkt än på kalorierna. Mest sett över protein. Räknar du alla kalorier? Det kommer väl med typ smör och så som jag steker i. Ibland har ju det till maten också. Borde jag byta ut eller väga allt det? Man kan väl göra allt i ugnen utan fett också kanske.

Beror på om du ska upp eller ner i vikt, vissa behöver räkna kalorier andra inte.

Wrenchgirl
2024-10-25, 21:08
Du får ursäkta min okunskap, men är inte BCAA en delmängd av det man får i ett komplett proteintillskott? Kan inte BCAA då jämföras med samma mängd proteintillskott, bara att det inte är komplett på samma sätt. Eller är det helt värdelöst även om man äter 20-30 gram av det?

Det blir lite som att försöka bygga en bil med bara en ratt, tre däck och ett avgasrör- Du behöver de andra delarna med för att få till bilen. Samma med aminosyror. :)

Rörande topicen om finnar av vassle så hörde jag på poddcasten Jokklo och Mandy att ena tjejen var känslig för laktosen och det gav finnar. Jag kör själv isolat/whey100 som har betydligt mindre laktos.

VASIFO
2024-10-26, 07:46
Beror på om du ska upp eller ner i vikt, vissa behöver räkna kalorier andra inte.

Jag vill nog hålla mog där jag är eller gå upp.

Jag har förstått att proteinet ska vara 1,5-2 gram per kilo av kroppsvikten. Fettet ska vara 0,5-1 gram av samma. Jag får i mig lite för mycket fett när jag slog in på lifesum (som räknar ut kalorierna). Äter lite över 90 gram per dag om jag äter gott och proteinrikt haha

King Grub
2024-10-26, 11:11
Det är inte dåligt med mer fett.

VASIFO
2024-10-26, 12:06
Okej nej kanske men det är inte fettkällor som brukar anses hälsosamma tror jag. Jag får mycket fett från ägg och köttfärs haha. Vet inte om jag vill ändra jättemycket men jag vill ju se resultat av min styrketräning. Tänkte inte en sekund på detta när jag idrottade (orientering) som mest kansle borde gjort det

skyffelmördarn
2024-10-26, 12:36
Vad som är bra fettkällor är ju upp till dig, hur du mår och hur du vill må.

VASIFO
2024-10-26, 16:13
Aldrig tänkt på att jag skulle må dåligt över mat/kost. Förutom akne av whey det hade varit jobbigt. Men det har jag inte fått.

VASIFO
2024-11-02, 08:33
Det är inte dåligt med mer fett.

Vad som är bra fettkällor är ju upp till dig, hur du mår och hur du vill må.

Jag har försökt räkna på ett kostschema, och då blir det nästan 115 gram fett per dag. Fettkällorna är mest ägg och köttfärs. Är det okej? Jag kan få ner fettet till 90 gram om jag äter kyckling bara (blä). Men annars blir det liksom mycket fett om jag äter mycket protein. Försöker få i mig 130-140 gram per dag.

StarkaUlf
2024-11-02, 08:45
Jag har försökt räkna på ett kostschema, och då blir det nästan 115 gram fett per dag. Fettkällorna är mest ägg och köttfärs. Är det okej? Jag kan få ner fettet till 90 gram om jag äter kyckling bara (blä). Men annars blir det liksom mycket fett om jag äter mycket protein. Försöker få i mig 130-140 gram per dag.

Det är okej, det är inget fel med det.

VASIFO
2024-11-02, 09:03
Nästan alla scheman jag ser äter mycket mer protein och mindre fett. Är det bättre för styrketräning?

skyffelmördarn
2024-11-02, 09:29
Nästan alla scheman jag ser äter mycket mer protein och mindre fett. Är det bättre för styrketräning?

Säkert, men inget du behöver oroa dig över på den nivån du är på.