handdator

Visa fullständig version : Testa att utesluta gluten - hur länge?

Wrista
2024-09-01, 17:45
Jag har en del diffusa bekymmer med magbesvär och ev bristande näringsupptag. Men jag inte celiaki enligt proverna. Jag har fått råd från olika håll att ändå testa att äta glutenfritt. Hur länge bör jag äta glutenfritt för att testa hur kroppen reagerar? Räcker en månad?

Musique
2024-09-01, 18:18
Jag har en del diffusa bekymmer med magbesvär och ev bristande näringsupptag. Men jag inte celiaki enligt proverna. Jag har fått råd från olika håll att ändå testa att äta glutenfritt. Hur länge bör jag äta glutenfritt för att testa hur kroppen reagerar? Räcker en månad?

Jag skulle prova i en månad och utvärdera. Jag drog ner rejält på mitt mejeri-och glutenintag för några år sedan. Gjorde underverk för min mage. Äter mycket sparsamt med mejeri, och kommer nog lägga ner det helt. Gluten ännu mer sällan.. Men det mår jag inte lika kasst av, det är mer atr det blir rätt tråkig mat med bröd och pasta enligt mig.

Armed Dingo
2024-09-01, 18:55
Bör räcka med två veckor för att märka någon skillnad. Kolla så att du verkligen inte råkar få i dig från nåt där du inte tänker på att det finns. Det finns liksom i alla sädeslag, råg, vete, korn. Bulgur = vete = gluten. Couscous. Osv.

Om du äter massa havregryn kan det va värt att köpa glutenfria. Annars är det nog lugnt. Det är inte havren i sig som har gluten men den kan ha processats i samma maskiner som vete och annat.

Wrista
2024-09-01, 19:48
Jag skulle prova i en månad och utvärdera. Jag drog ner rejält på mitt mejeri-och glutenintag för några år sedan. Gjorde underverk för min mage. Äter mycket sparsamt med mejeri, och kommer nog lägga ner det helt. Gluten ännu mer sällan.. Men det mår jag inte lika kasst av, det är mer atr det blir rätt tråkig mat med bröd och pasta enligt mig.

Tydligen så testade dom för laktos. Och det såg bra ut sa dom. Är det någon särskilt med mejeriprodukter som ställer till det för magen? Menade du att det blir tråkigt med glutenfritt bröd och pasta? Gluenfria brödet är vidrigt. Trist då jag älskar mackor. Men pastan går okej tycker jag.

Wrista
2024-09-01, 19:49
Bör räcka med två veckor för att märka någon skillnad. Kolla så att du verkligen inte råkar få i dig från nåt där du inte tänker på att det finns. Det finns liksom i alla sädeslag, råg, vete, korn. Bulgur = vete = gluten. Couscous. Osv.

Om du äter massa havregryn kan det va värt att köpa glutenfria. Annars är det nog lugnt. Det är inte havren i sig som har gluten men den kan ha processats i samma maskiner som vete och annat.

Har testat runt 4 veckor nu. Märker ingen skillnad. Men havregrynen måste jag byta ut för att vara säker. Äter ju 2dl per dag i gröten.

Armed Dingo
2024-09-01, 21:05
Har testat runt 4 veckor nu. Märker ingen skillnad. Men havregrynen måste jag byta ut för att vara säker. Äter ju 2dl per dag i gröten.

Du hade väl inte börjat käka glutenfritt när dom tog proverna ?

Iliyas
2024-09-01, 21:48
Testa köra utan protein pulver om du dricker det.

Jag själv kan bara dricka hydrolyserat protein pulver, vanligt protein från whey, ärtor, soya, biff, whey isolat och kasein gör kaos med min mage även i små doser

Wrista
2024-09-01, 22:24
Du hade väl inte börjat käka glutenfritt när dom tog proverna ?

Helt rätt. Jag skulle äta mycket gluten innan proverna sa läkaren. Det är nu efteråt som jag undviker gluten.

Wrista
2024-09-01, 22:26
Testa köra utan protein pulver om du dricker det.

Jag själv kan bara dricka hydrolyserat protein pulver, vanligt protein från whey, ärtor, soya, biff, whey isolat och kasein gör kaos med min mage även i små doser

Jag dricker inte proteinpulver. Däremot Kvarg. Arla. Kan vara kassein i den.

Musique
2024-09-02, 06:59
Tydligen så testade dom för laktos. Och det såg bra ut sa dom. Är det någon särskilt med mejeriprodukter som ställer till det för magen? Menade du att det blir tråkigt med glutenfritt bröd och pasta? Gluenfria brödet är vidrigt. Trist då jag älskar mackor. Men pastan går okej tycker jag.

Många har problem att smälta mjölkprotein. Men det märker man ofta då smärtan eller obehaget kommer inom några timmar. Jag skulle börja med att utesluta gluten en månad och utvärdera.

tomten1
2024-09-02, 07:20
I mitt fall kvaddade kaffet min mage. Men å andra sidan drack jag extrema mängder.

Iliyas
2024-09-02, 09:04
Jag kan inte heller äta kvarg, men youghurt fungerar bra. Kaffe är en big no no för mig.

Perramja
2024-09-02, 09:14
Långt ifrån allt som visas på allergitester. Var också inne på glutenspåret med min strulande mage och höll mig borta från det i över 5 månader, ingen skillnad.

Gjorde alla allergitester man kan tänka sig inklusive gastroskopi med prov från tunntarmen-ingenting.

Testade sen att helt utesluta mjölkprodukter och efter en månad var jag en ny människa, magen fungerade helt perfekt igen och stelhet och muskelvärk blev successivt bättre. Testade därefter att lägga till laktosfria mjölkprodukter men då blev det kaos igen. Således troligtvis mjölkprotein men inget som visas på tester, sjukvården har i dagens läge inte full översikt. Kommer säkert bättre metoder framöver..

Musique
2024-09-02, 10:24
Jag kan inte heller äta kvarg, men youghurt fungerar bra. Kaffe är en big no no för mig.

Intressant. Liknande här. Undrar vad det är i just kvargen.

Långt ifrån allt som visas på allergitester. Var också inne på glutenspåret med min strulande mage och höll mig borta från det i över 5 månader, ingen skillnad.

Gjorde alla allergitester man kan tänka sig inklusive gastroskopi med prov från tunntarmen-ingenting.

Testade sen att helt utesluta mjölkprodukter och efter en månad var jag en ny människa, magen fungerade helt perfekt igen och stelhet och muskelvärk blev successivt bättre. Testade därefter att lägga till laktosfria mjölkprodukter men då blev det kaos igen. Således troligtvis mjölkprotein men inget som visas på tester, sjukvården har i dagens läge inte full översikt. Kommer säkert bättre metoder framöver..

Jag funderar på att utesluta mjölk helt ett tag. Vad hade du för symptom i övrigt, eller var det bara magen och muskelvärk?

aibohphobia
2024-09-02, 10:39
Jag dricker inte proteinpulver. Däremot Kvarg. Arla. Kan vara kassein i den.

Hur mycket mjölkprodukter äter du? Jag har helt plötsligt börja få problem om jag äter för mycket, har kunnat hinka i mig mjölk och kvarg tidigare.

LunaSpice
2024-09-04, 15:14
Oom du planerar att göra en utredning eller ta prover för celiaki ska du inte avstå gluten. Det kan ge felresultat när proverna tas. Om du inte ämnar att ta prover eller dylikt kan du absolut prova. Börja med 4-6 veckor och utvärdera. Märker du skillnad kan du långsamt återinföra gluten i din kost och öka successivt.

Wrista
2024-09-04, 17:01
Perramja: Intressant det där med mjölk. Jag upplever inte att jag blir dålig av det. Äter några dl av varje produkt varje dag, Mjölk, yoghurt, Kvarg. Jag kanske får prova det efter mina veckor utan gluten. Kan man få problem med näringsupptaget av vissa näringsämnen om magen ställer till det, tex om man inte tål mjölkprodukter?

LunaSpice: vid testet så åt jag gluten som vanligt. Nu efter så kör jag glutenfritt.

Ett Orm
2024-09-05, 20:08
Kör ett blindtest så du inte känner efter extra mycket om du vet vad du fått i dig.

Perramja
2024-09-06, 05:33
Kör ett blindtest så du inte känner efter extra mycket om du vet vad du fått i dig.

Ett blindtest räcker inte om du har en inflammerad tarm. Det krävs att man undgår det magen reagerar på under en längre period för att läka och nollställa, därefter kan man köra blindtester.

Ett Orm
2024-09-06, 06:10
Ett blindtest räcker inte om du har en inflammerad tarm. Det krävs att man undgår det magen reagerar på under en längre period för att läka och nollställa, därefter kan man köra blindtester.

Ja det var när man börjar igen som jag avsåg.
Att blint utesluta blir nog rätt krångligt.

Musique
2024-10-12, 17:57
Hur får ni i er tillräckligt med kalcium utan mjölk?

Jag har inte ätit några mejeriprodukter på två veckor nu och min mage är verkligen otroligt mycket bättre. Blir aldrig uppblåst eller tung i magen efter maten, känns verkligen jätteskönt :)

RökteUppMinKatt
2024-10-12, 19:19
Hur får ni i er tillräckligt med kalcium utan mjölk?

Jag har inte ätit några mejeriprodukter på två veckor nu och min mage är verkligen otroligt mycket bättre. Blir aldrig uppblåst eller tung i magen efter maten, känns verkligen jätteskönt :)

Jag äter inga mjölkprodukter förutom kefir och jag har problem med att mitt kalciumintag är för högt.

Nu bidrar mitt kranvatten med 33% av mitt intag, men utan kranvatten hade jag legat på bra nivåer.

Får kalcium ifrån chiafrön, kyckling, broccoli, havre, mandelmjölk, selleri, granatäpple, kiwi, kefir och mitt vatten.

Musique
2024-10-12, 20:03
Jag äter inga mjölkprodukter förutom kefir och jag har problem med att mitt kalciumintag är för högt.

Nu bidrar mitt kranvatten med 33% av mitt intag, men utan kranvatten hade jag legat på bra nivåer.

Får kalcium ifrån chiafrön, kyckling, broccoli, havre, mandelmjölk, selleri, granatäpple, kiwi, kefir och mitt vatten.

Hnm kefir har jag inte provat. Kanske det kan funka? Jag har mest ätit kvarg innan, och det kan göra magen uppkörd. Är der skillnad på kvarg och yoghurt på så sätt? Hade gärna ätit mjölk. Det är så gott :(

RökteUppMinKatt
2024-10-12, 20:45
Hnm kefir har jag inte provat. Kanske det kan funka? Jag har mest ätit kvarg innan, och det kan göra magen uppkörd. Är der skillnad på kvarg och yoghurt på så sätt? Hade gärna ätit mjölk. Det är så gott :(

Kefir är det som innehåller mest probiotics by far av det jag läst (har dock ingen koll på kvarg).

Jämförelse här som jag har noterat sedan tidigare:

Kefir: 27.7 billion CFU (Colony Forming Units) per 1 cup serving
Kimchi: 2.6 billion CFU per 1/2 cup serving
Yogurt: 3.6 billion CFU per 1 cup serving
Miso: 54.1 thousand CFU per 1 tbsp serving
Sauerkraut: 195.2 million CFU per 1/2 cup serving
Kombucha: 23.1 million CFU per 1 cup serving

Min mage var kass förr. Gjorde två ändringar. Slutade äta tomat (uteslöt lektiner) och började äta 300g kefir 5 dagar i veckan.

Sedan dess har den varit perfekt.