handdator

Visa fullständig version : Går ni på handikapptoan?

ceejay
2024-08-30, 17:00
Bion är slut, alla måste utföra sina behov efteråt.
Alla vanliga toaletter är upptagna, ett par st står i kö. HWC är ledig. Tar ni den?

MasterChief
2024-08-30, 17:19
Bion är slut, alla måste utföra sina behov efteråt.
Alla vanliga toaletter är upptagna, ett par st står i kö. HWC är ledig. Tar ni den?

Ja självklart. Den är inte endast för rörelsehindrade, utan är ju anpassad för rörelsehindrade. Jag har nog aldrig sett en rörelsehindrad gå på toa. Korkat att inte nyttja stora toaletter som annars bara skulle användas typ 2 ggr per månad. Och även en rörelsehindrad får väl köa? Det gör de ju överallt, tex affärer.

CalleP
2024-08-30, 17:33
haha ja, tar alltid den om det finns möjlighet.

Dogmatix
2024-08-30, 17:33
Så klart. Handikapptoaletten är inte reserverad exklusivt för handikappade. Det är bara en extra toalett som även handikappade kan använda. Alla toaletter ska används, speciellt om det är köbildning.

Det enda störiga är att toalettpappret brukar vara monterat så det är jävligt svårt att nå när man sitter på toaletten. Fattar inte hur de tänker där. Om jag har svårt att nå, så undrar jag hur en handikappad klarar sig.

skyffelmördarn
2024-08-30, 17:36
Tar alltid den även om den "vanliga" toan är ledig

wQqR779B_YM

Magnus N
2024-08-30, 18:25
100%

ceejay
2024-08-30, 20:44
Alltså, alla gymmare är moraliskt korrupta.

Akerhage
2024-08-31, 06:31
Går in dit även om jag inte är nödig, bara för att få sitta ner lite och ta det lugnt.

JamesD
2024-08-31, 07:07
Väljer alltid handikapp i första hand så man slipper sitta och trängas.

stridis
2024-08-31, 09:28
Alltså, alla gymmare är moraliskt korrupta.

https://64.media.tumblr.com/073944e13a6c606877a05cb90a725da2/d12d32bd2bd45aed-7b/s500x750/61b18f014336e5ffbbbef7dc7137eed7b8099067.gifv

Stoltz
2024-08-31, 10:12
Jadå, är ingen annan toa ledig så är det fritt blås.

Är där andra toaletter lediga däremot så tar jag aldrig handikapptoaletten. Känns dumt att blockera den enda toaletten några personer kan använda när jag har möjlighet att använda vilken som och de finns tillgängliga.

Wrenchgirl
2024-08-31, 14:48
Så klart. Handikapptoaletten är inte reserverad exklusivt för handikappade. Det är bara en extra toalett som även handikappade kan använda. Alla toaletter ska används, speciellt om det är köbildning.

Det enda störiga är att toalettpappret brukar vara monterat så det är jävligt svårt att nå när man sitter på toaletten. Fattar inte hur de tänker där. Om jag har svårt att nå, så undrar jag hur en handikappad klarar sig.

Nackdelen är ju att många med funktionsnedsättning inte kan använda vanliga toan och därmed blockerar du den enda som de kan använda även om vanliga toaletter är tillgängliga. Så du har alternativ. Många andra har inte samma alternativ.

Som svar på frågan så jag tillhör ju själv målgruppen då jag kan ha svårt att röra mig och kunna nyttja de ofta mindre vanliga toaletterna på en dålig dag med högre smärtnivåer med min reumatism. Så ja jag använder handikapptoan när jag har en dålig dag.

Och jag klickar inte i något svar då det inte fanns något som passade oss som tillhör målgruppen.
Skulle vara lite "kul" om man införde så som iallafall en del ställen i USA har där handikapptoan är låst och att man på samma vis som parkeringstillstånd (har själv ett sådant) kan man ansöka om den speciella nyckel som behövs för att låsa upp dessa toaletter. ^^

Dogmatix
2024-08-31, 16:10
Nackdelen är ju att många med funktionsnedsättning inte kan använda vanliga toan och därmed blockerar du den enda som de kan använda även om vanliga toaletter är tillgängliga. Så du har alternativ. Många andra har inte samma alternativ.

Som svar på frågan så jag tillhör ju själv målgruppen då jag kan ha svårt att röra mig och kunna nyttja de ofta mindre vanliga toaletterna på en dålig dag med högre smärtnivåer med min reumatism. Så ja jag använder handikapptoan när jag har en dålig dag.

Och jag klickar inte i något svar då det inte fanns något som passade oss som tillhör målgruppen.
Skulle vara lite "kul" om man införde så som iallafall en del ställen i USA har där handikapptoan är låst och att man på samma vis som parkeringstillstånd (har själv ett sådant) kan man ansöka om den speciella nyckel som behövs för att låsa upp dessa toaletter. ^^

Så här tänker jag.

1.
Det är väldigt sällan man ser någon som tillhör kategorin som verkligen behöver en handikapptoalett som är på väg in där, eller använder den. Jag kan nog räkna gångerna jag sett det på en hand. Det skulle alltså vara ett enormt slöseri med resurser om ingen annan får använda den toaletten de 99% av tiden som de handikappade inte behöver den. En handikapp toalett är bara en vanlig toalett med lite extra features som gör att en handikappad också kan använda den. Jättekonstig logik om man tycker att det ska bli köbildning till de vanliga toaletterna, istället för att nyttja de som finns.

2.
Bara för att man är handikappad så har man ofta inte ett mer akut behov av att komma till en toalett än andra. Man kan väl vänta på sin tur som alla andra. Om någon har ett akut behov att komma in på toaletten så släpper jag så klart fram denne, men det gäller ju både handikappade och icke.

3.
Om jag och en handikappad står och väntar på toaletten och där är två lediga, så får den handikappade så klart ta handikapptoaletten. Jag är inte helt bakom flötet. Det är t.o.m så att jag hellre väljer den vanliga eftersom handikapptoaletterna brukar vara konstigt utformade.

Scratch89
2024-08-31, 17:41
Japp. Det enda negativa är att toarullen ofta sitter helt felplacerad i förhållande till sitsen. Antingen måste man resa sig upp från toan för att nå, eller så behöver man vrida axeln ur led för att komma åt då den sitter typ ovan/bakom.

Wrenchgirl
2024-08-31, 21:24
Så här tänker jag.

1.
Det är väldigt sällan man ser någon som tillhör kategorin som verkligen behöver en handikapptoalett som är på väg in där, eller använder den. Jag kan nog räkna gångerna jag sett det på en hand. Det skulle alltså vara ett enormt slöseri med resurser om ingen annan får använda den toaletten de 99% av tiden som de handikappade inte behöver den. En handikapp toalett är bara en vanlig toalett med lite extra features som gör att en handikappad också kan använda den. Jättekonstig logik om man tycker att det ska bli köbildning till de vanliga toaletterna, istället för att nyttja de som finns.

2.
Bara för att man är handikappad så har man ofta inte ett mer akut behov av att komma till en toalett än andra. Man kan väl vänta på sin tur som alla andra. Om någon har ett akut behov att komma in på toaletten så släpper jag så klart fram denne, men det gäller ju både handikappade och icke.

3.
Om jag och en handikappad står och väntar på toaletten och där är två lediga, så får den handikappade så klart ta handikapptoaletten. Jag är inte helt bakom flötet. Det är t.o.m så att jag hellre väljer den vanliga eftersom handikapptoaletterna brukar vara konstigt utformade.

På tvåan så finns det tyvärr många med olika kroniska sjukdomar, däribland chrons och IBS (inte helt ovanligt bland oss reumatiker) som när det tränger på så är det i stort sett "ur vägen innan det kommer i byxorna."

Dessutom om jag ska bemöta ettan på en gång så ser man ju inte alltid om den som går in där tillhör målgruppen eller inte. Som i mitt fall syns det inte alltid att jag har ont och har svårt att röra mig men det blir betydligt svårare om jag skulle gå in i de mindre toaletterna eftersom jag just då behöver det större utrymmet för att få av mig jackan exempelvis. Likaså om det är riktigt illa en dag kan jag ta hjälp av armstöden för att ta mig upp efter. Samma gäller även de med exempelvis MS. Så bara för att du inte ser om personen har en funktionsnedsättning så betyder det inte att denne inte har någon. Och på så sätt faller ju det att "om jag ser någon med funktionsnedsättning så låter jag den ta toan." Jag vet många reumatiker som har fått rätt sura blickar för att de inte reser sig om en äldre kommer ombord på en stadsbuss eller om de sitter på de platser som är för personer med funktionsnedsättning just för att det inte alltid syns.

Och på trean med din logik skulle man kunna också kunna använda brandsläckare till annat för kan själv räkna på en hand som jag har sett någon behöva använda dessa. jag vet dålig jämförelse då det är nödutrusnting. Men grundlogiken är ju densamma.

Så själv skulle jag välkomna systemet de har i USA. ^^

skyffelmördarn
2024-08-31, 21:27
Jag har alltid dörren olåst, är det någon som har panik och måste in så får man ju reda på det.

Rikard Jansson
2024-09-01, 07:07
Ja. Ser inte handikappstoa som handikappsparkering som ska vara ledig ifall det kommer en handikappad. Den är bara handikappsanpassad för att de inte kan använda vanliga toaletter, men de kan allt stå i kö i 3 min precis som alla andra. Edit: puckfemma, typ

Använder dock handikappsparkeringar också så fort jag får chansen.

Iliyas
2024-09-01, 10:55
Tar ju max 2-3 min sen är man klar, inte som att man sitter en halvtimme som om man vore hemma.

baggard
2024-09-01, 11:43
Intressant att läsa vad folk tycker. Jag har alltid sett handikappstoan som helig och inte använt den om jag verkligen inte behövde och då har jag alltid känt mig dum när jag kliver ut från den efteråt.

Men tycker ni har rätt i det ni säger så nu jävlar ska den börjar användas.

Fredszky
2024-09-01, 11:57
Då jag vid ett flertal tillfällen identifierat mig som mentalt handikappad, använder jag handikappstoaletten med sinnesro.

skyffelmördarn
2024-09-01, 12:16
Då jag vid ett flertal tillfällen identifierat mig som mentalt handikappad, använder jag handikappstoaletten med sinnesro.

Sant, ibland känner man sig ju helt efterbliven; vilken toalett ska man ta då?

Fredszky
2024-09-01, 12:17
Borde det inte heta funktionsvarieradstoalett förresten?

BelowAverage
2024-09-01, 19:30
Borde det inte heta funktionsvarieradstoalett förresten?

Sålänge spolfunktionen är konsekvent tänker jag att man kan säga "toalett".

Brukar också anse handikappfunktionsvariationstoan som något helig. Men tillber bara porslinstronen.

40plus
2024-09-02, 06:20
Är alla toaletter upptagna så tar jag den första lediga oavsett om det är en handikapptoa. Att vara nödig är lika jävligt för alla oavsett handikapp. Kan jag hålla mig kan dom.

Är det många lediga kan jag ibland ta handikapptoan ändå. Som så många andra sagt så är den inte fridlyst för handikappade, den är bara utformad så att handikappade lättare kan använda den.

Jag är 47 år gammal. I 47 år har jag sett tusentals handikapp toaletter i tusentals byggnader, museum, affärer, köpcentra, på båtar, flygplatser, sjukhus, vårdcentraler, tandläkare etc etc.

Jag har, tills denna dag, ännu ej sett en enda människa i rullstol eller uppenbart handikappad använda en handikapptoalett. Så fråga är ett ickeproblem.

intepurewhey
2024-09-02, 09:08
Ja. Passar på att köra lite dips i klätterställningen som finns också.

baggard
2024-09-02, 10:03
Klockrent klipp för tråden förresten

mPzjbXgaVOk

Verkar inte gå att embedda längre eller vad gör jag för fel??

Normal länk... https://www.youtube.com/watch?v=mPzjbXgaVOk

ceejay
2024-09-02, 14:57
mPzjbXgaVOk