handdator

Visa fullständig version : Bästa tvålen för torr hur och förvaring i gymväskan?

Wrenchgirl
2024-08-17, 20:56
Hej!

Jag har sett lite olika rörande om det är bättre för huden med flytande tvål/duschcreme eller gamla hederliga tvålklampen för huden och alla säger lite olika. Jag kör oparfymerat så doften är mindre viktigt men har känslig hud och har en tendens att speciellt under vintern få sandpapperhud och torrsprickor på händerna så att det spricker mellan knogarna om jag knyter nävarna. Och nej det var inte kul under pandemin när man skulle sprita händerna med dessa torrsprickor så jag tvättade händerna istället en extra gång. ^^

Och om gammal hederlig fast tvål är bäst, hur förvarar man den bäst i gymväskan då jag duschar på gymmet efter träningspasset? :)

Mass-Tech
2024-08-18, 01:10
Och om gammal hederlig fast tvål är bäst, hur förvarar man den bäst i gymväskan då jag duschar på gymmet efter träningspasset? :)

En helt vanlig tvålask löser väl det problemet.

Anders The Peak
2024-08-18, 07:42
Hej!

Jag har sett lite olika rörande om det är bättre för huden med flytande tvål/duschcreme eller gamla hederliga tvålklampen för huden och alla säger lite olika. Jag kör oparfymerat så doften är mindre viktigt men har känslig hud och har en tendens att speciellt under vintern få sandpapperhud och torrsprickor på händerna så att det spricker mellan knogarna om jag knyter nävarna. Och nej det var inte kul under pandemin när man skulle sprita händerna med dessa torrsprickor så jag tvättade händerna istället en extra gång. ^^

Låter mer som om du tvättar dig för mycket och vintertid är ofta väldigt kyligt och torrt där du bor. Du borde tvättare dig mer sällan så att huden behåller sitt skydd. Händerna det är ett problem men det går bra att tvätta händerna under rinnande vatten ca 1 minut utan tvål för att få bort virus.

Ett Orm
2024-08-18, 15:21
Barnängen hårdtvål blir jag också torr av.
Använder billigaste schampot över hela kroppen vilket duger fint om det inte är oljor mm som ska bort.
Annars finns typ lactasyl(stavning?)för intimtvätt som också funkar på hela kroppen.
Annars är ljummet vatten oftast nog om man bara är svettig.
Alternativt då naturligtvis att smörja med fet kräm ofta.

Deffen
2024-08-18, 16:20
Lactasyd, som Ett Orm tipsar om. Bästa handkrämen är försvarets hudsalva (den heter så) som finns på apoteket. Den innehåller dock jordnötsolja (allergirisk) så man tänker på vad man tar i efter att ha smort in händerna. Enklast är att applicera den vid sänggående och det hjälper oftast hela nästa dag.

Wrenchgirl
2024-08-18, 17:57
Lactasyd, som Ett Orm tipsar om. Bästa handkrämen är försvarets hudsalva (den heter så) som finns på apoteket. Den innehåller dock jordnötsolja (allergirisk) så man tänker på vad man tar i efter att ha smort in händerna. Enklast är att applicera den vid sänggående och det hjälper oftast hela nästa dag.

Jag använder Neutral tvål och duschcreme.
Jordnötter är mer bannlyst än fri press i Nordkorea då mina döttrar är allergiska. �� Ibland köper jag en på apoteket också.

tomten1
2024-08-18, 20:49
Jag har tidigare vurmat för Aleppotvål (https://www.jordklok.se/sv/articles/2.36.3782/lagertval-traditionell-aleppotval-1-40-lagerbarsolja-ca-170-200-g?srsltid=AfmBOorFroLEqOsx6tr4Mj2TD4mwGdpWgqV983Vl BxBpqC0dHzvgTDwg), prova med den. :)

Anders The Peak
2024-08-19, 08:14
Jag har tidigare vurmat för Aleppotvål (https://www.jordklok.se/sv/articles/2.36.3782/lagertval-traditionell-aleppotval-1-40-lagerbarsolja-ca-170-200-g?srsltid=AfmBOorFroLEqOsx6tr4Mj2TD4mwGdpWgqV983Vl BxBpqC0dHzvgTDwg), prova med den. :)

En fråga har du några hudbesvär som blir bättre med tvålen ?

Hur ofta tvättar du dig med tvålen ?

Borde vi tvätta hela kroppen med tvål?
– Rent allmänt ska vi vara rädda om vårt fettlager på huden. Vi ser ingen fördel med att använda tvål över hela kroppen, vi är ganska självrengörande på stora delar av huden, om vi ska vara ärliga. Men händerna är det viktigt att tvätta noga, eftersom vi rör en massa saker med dem och sedan petar oss i ansiktet.*

*Ofta inte alls nödvändigt om vi inte varit i miljöer som är riskbärande typ sjukvård, kollektivtrafik...

tomten1
2024-08-19, 09:25
En fråga har du några hudbesvär som blir bättre med tvålen ?

Nä. Använder den främst på grund av dess naturliga ingredienser.

Hur ofta tvättar du dig med tvålen ?

Dagligen.

tomten1
2024-08-19, 09:34
Kan tillägga en sak. En huvudingrediens i den här tvålen är olivolja, och olivolja är superbra för huden enligt min erfarenhet. Den återfuktar väldigt väl och är mild för huden.

tomten1
2024-08-19, 09:48
Ett sista tillägg. Bara 40% lagbärsolja är bra. De andra varianterna är hemska.

Musique
2024-08-19, 15:33
Kan tillägga en sak. En huvudingrediens i den här tvålen är olivolja, och olivolja är superbra för huden enligt min erfarenhet. Den återfuktar väldigt väl och är mild för huden.

Enligt min erfarenhet är det helt tvärt om. Olivolja lägger sig som ett extra lager flott, absorberas inte alls. Har du använt i ansiktet?

tomten1
2024-08-19, 15:44
Har du använt i ansiktet?

Det jag iofs inte gjort.

Musique
2024-08-19, 16:11
Det jag iofs inte gjort.

Man kan kladda på vad som helst på händerna, och väldigt mycket på övriga kroppen. Ansiktet är något helt annat.

skyffelmördarn
2024-08-19, 16:48
Jag har en egentillverkad 100% organisk "lotion" du kan få om du vill, begränsad mängd dock.

tomten1
2024-08-19, 18:46
Man kan kladda på vad som helst på händerna, och väldigt mycket på övriga kroppen. Ansiktet är något helt annat.

Instämmer.