Visa fullständig version : Bra plats att bo på i Sverige?
skyffelmördarn
2024-08-04, 09:59
Har bott utomlands i några år och blir av och till lite sugen på att flytta tillbaka till Sverige igen, men har ingen aning om vart man ska ta vägen?
Jag tänker mig någon lagom liten stad som kanske inte är så kulturberikad, låg brottslighet inga skjutningar/åt det hållet. Huspriser runt miljonen.
Men ändå kanske att det finns någon sorts service, ett bra gym, livsmedelsbutiker.
Eller är det lika illa överallt i hela landet?
Det har funnits ett antal ställen men det bara fylls på och fylls på så det som återstår är väl mest väldigt små ställen mest ute i ingenstans.
skyffelmördarn
2024-08-04, 10:22
Det har funnits ett antal ställen men det bara fylls på och fylls på så det som återstår är väl mest väldigt små ställen mest ute i ingenstans.
Är det inga speciella delar av landet som är mindre drabbade? Eller områden.
Är det inga speciella delar av landet som är mindre drabbade? Eller områden.
Kanske, men det blir mindre och mindre delar av ställen runt mig. Sen vet jag inte i övriga delar av landet. Jag har inte varit i alla kommuner i vårt avlånga rike.
Fredszky
2024-08-04, 10:47
https://www.healthdigest.com/img/gallery/turkey-bacon-isnt-as-healthy-as-you-think-it-is-heres-why/intro-1596722161.jpg
https://i.ibb.co/rQmWDDZ/Screenshot-20240804-113622-Chrome-2.jpg (https://ibb.co/rQmWDDZ)
Så, nu är alla muslimer, veganer och vänster feminister borta från tråden och vi kan prata om smultronställen.
Sunne
Jag var där för fem år sen, tittade på en fastighet någon mil från Sunne. Åkte in i Sunne innan och kikade omkring lite, gick in på Coop där. Det slog mig att det bara var svenskar överallt. Tror jag inte såg en invandrare. Och så var det i hela Sunne, förutom en invandrarbutik där som sålde lite udda saker, rätt skitig butik som luktade illa, jag köpte en glass där, och ingen anställd verkade sugen på att stå i kassan eller sköta butiken. Jag misstänker att det är någon slags penningtvätt. Sen får man stå ut med att det åker några äldre herrar i raggarbilar lite här och var spelandes hög dansbandsmusik, men det är ett litet pris att betala.
Jag hoppas att det hållt sig så pass svenskt som det var för fem år sen, för det var som en tidsresa tillbaka i tiden till 80-talet. Någon kanske kan bekräfta eller dementera.
skyffelmördarn
2024-08-04, 10:57
Intressant med Sunne, spekulation här nu då ifrån min sida:
Kan det vara så att man har en så pass stark kultur där i grunden (Värmlänningar) så att uppblandningsprojekt inte riktigt fungerar?
Jag kollade på Hagfors en bit ifrån där, verkar ju dock ha haft en del strul där men för några år sedan.
skyffelmördarn
2024-08-04, 11:17
Undra om sysselsättning och inkomst är en bra grund för en plats att bo på? Om folk jobbar och inte driver dank så borde ju kriminaliteten vara lägre
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/arbetsloshet/sjalvforsorjning-per-kommun_1211984.html
StarkaUlf
2024-08-04, 11:20
Jag bor i Norrbotten, i en av dom större städerna. Kulturberikningen kommer man inte ifrån, den finns, men är så klart betydligt mindre än hur det är söderut. Däremot är det ju inga skjutningar, bombningar och såna saker. Väldigt lugnt, sällan det inträffar något allvarligt här.
Oftast är det dom få pundarna i staden som gör något mot varandra, så dom blir väl färre och färre. Man ser dom aldrig.
Hus är väl kanske från strax över miljonen till mycket högre beroende på var man vill bo.
Coop, ICA, Willys. Flera gym. Två-tre restauranger som håller hög kvalité, sen några andra som är okej och flera hamburgerställen och pizzerior så klart.
Flygplats ca 40 min bort med bil/flygtaxi.
skyffelmördarn
2024-08-04, 11:45
Jag bor i Norrbotten, i en av dom större städerna. Kulturberikningen kommer man inte ifrån, den finns, men är så klart betydligt mindre än hur det är söderut. Däremot är det ju inga skjutningar, bombningar och såna saker. Väldigt lugnt, sällan det inträffar något allvarligt här.
Oftast är det dom få pundarna i staden som gör något mot varandra, så dom blir väl färre och färre. Man ser dom aldrig.
Hus är väl kanske från strax över miljonen till mycket högre beroende på var man vill bo.
Coop, ICA, Willys. Flera gym. Två-tre restauranger som håller hög kvalité, sen några andra som är okej och flera hamburgerställen och pizzerior så klart.
Flygplats ca 40 min bort med bil/flygtaxi.
Jag bor i Nord-Norge just nu så Norrland känns ju väldigt aktuellt på grund av hur nära det är rent avståndsmässigt.
StarkaUlf
2024-08-04, 12:00
Jag bor i Nord-Norge just nu så Norrland känns ju väldigt aktuellt på grund av hur nära det är rent avståndsmässigt.
Ah alright. Stanna i Norge ;)
Nackdelen här uppe är ju att utbudet är ganska begränsat just nöjesmässigt. Efter ett tag har man inget nytt att göra/testa på, om du inte vill köra en jävla massa bil till andra ställen långt bort.
Men vill man bara bo lugnt och kunna flyga iväg ibland, så finns det egentligen inget att klaga på.
skyffelmördarn
2024-08-04, 12:08
Problemet med Norge är att husen är helt sinnessjukt dyra och i extremt dåligt skick mot vad du kan få tag på i Sverige och sen ligger dom också väldigt avsides. Vi pratar långt ut på vischan med 10 mil till närmsta kiosk i princip.
https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?location=0.20018&property_type=1&sort=PRICE_ASC
StarkaUlf
2024-08-04, 12:16
Drygt :D där mina föräldrar bor, ett område 3 km utanför centrum, så går husen normalt sett för 1-1.5 miljoner nu (förutom dom få som är nybyggda ofc). Det är ett väldigt bra område, otroligt lugnt och inga konstiga typer där. Majoriteten som bor där har bott där ganska länge, så sällan det flyttar in nya människor. Fina hus med bra tomter.
Uppe på E4:n efter en minut om man vill.
StarkaUlf
2024-08-04, 12:29
Sen finns det områden säg 5-6 km utanför som är bra också. Liknande priser på hus. På dom ställena finns dessutom lokala matvarubutiker, Coop/ICA, så man behöver inte in till stan om man inte vill.
Sen kan man välja att bo lite längre bort i mindre byar, blir i regel lite billigare hus. Mindre folk i rörelse of course, men finns alltid ett Coop/ICA där också t.ex. Lite större tomter i regel men också lite äldre hus för det mesta. Blir lite mer isolerat.
Albatross
2024-08-04, 13:48
Hagfors är trevligt, jag bor själv där. Prisvärt. Värmland i allmänhet är tämligen befriat från kulturberikning. Har svårt att tänka mig att bo någonstans mer... "urbant".
skyffelmördarn
2024-08-04, 14:12
Hagfors är trevligt, jag bor själv där. Prisvärt. Värmland i allmänhet är tämligen befriat från kulturberikning. Har svårt att tänka mig att bo någonstans mer... "urbant".
Kul! Tänk att även fast vi inte är så många aktiva kvar här inne så har vi fortfarande bra bredd. Jag gillar att ha skogen inpå knuten så då lockar ju Värmland väldigt mycket.
Men det känns lite som att många av dom där orterna kan klappa ihop när som helst? Skulle du rekommendera någon att flytta dit?
Jag bor eventuellt i samma stad som Ulf, beskrivningen är identisk i alla fall. Jag upplever att det är ganska förstört här också om man rör sig inne i stan samt i vissa områden. Däremot blir det ju en naturlig segregation så oftast märker man det inte när man bor i villa osv. Naturligtvis inte lika illa som söderut med just skjutningar och annat men det är definitivt inte trevligt överallt trots det.
skyffelmördarn
2024-08-04, 15:24
Jag bor eventuellt i samma stad som Ulf, beskrivningen är identisk i alla fall. Jag upplever att det är ganska förstört här också om man rör sig inne i stan samt i vissa områden. Däremot blir det ju en naturlig segregation så oftast märker man det inte när man bor i villa osv. Naturligtvis inte lika illa som söderut med just skjutningar och annat men det är definitivt inte trevligt överallt trots det.
Tror det är oundvikligt när en kommun når ett visst antal invånare.
The_RobRoy
2024-08-04, 15:27
Djursholm och Täby villaområden ner mot vattnet är riktigt fina, tyvärr 20 miljoner för något vettigt.
Intressant med Sunne, spekulation här nu då ifrån min sida:
Kan det vara så att man har en så pass stark kultur där i grunden (Värmlänningar) så att uppblandningsprojekt inte riktigt fungerar?
Jag kollade på Hagfors en bit ifrån där, verkar ju dock ha haft en del strul där men för några år sedan.
Sunne är dessutom väldigt vackert med sjön Fryken som omgärdar "stan" och dessutom flyter rakt igenom centrum.
Jag växte upp där.
Albatross
2024-08-04, 17:15
Kul! Tänk att även fast vi inte är så många aktiva kvar här inne så har vi fortfarande bra bredd. Jag gillar att ha skogen inpå knuten så då lockar ju Värmland väldigt mycket.
Men det känns lite som att många av dom där orterna kan klappa ihop när som helst? Skulle du rekommendera någon att flytta dit?
Byn är väl tämligen beroende av den största arbetsgivaren, järnverket. Så visst, precis som alla andra avfolkningsorter. Samtidigt så flyttar det hit tyskar och holländare i mängd, så de ser väl någon slags framtid ändå.
Själv jobbar jag på distans (kontor i Stockholm) så är inte så brydd. Gillar mest att ha det lugnt och skönt utan en massa folk, och med dräglig levnadskostnad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.