handdator

Visa fullständig version : Minimalistisk hudvård

Musique
2024-08-01, 19:29
Det verkar vara en del på brädan som är väldigt sparsamma vid användning av schampoo, balsam tvål, krämer, etc. Badrumsprodukter helt enkelt.

Själv jobbar jag på ett stort livsmedelsföretag inom den branschen och har blivit mer skeptisk till produkterna med tiden. Det finns otroligt lite evidens för att merparten av hud-och hårvård faktiskt fungerar. Det är en miljardindustri som jag själv har gett alldeles för mycket pengar till. Och då är jag inte ens särskilt intresserad.

Vill gärna läsa lite erfarenheter av badrumsprodukter. Vad använder ni och varför? Hur har ni som använt mindre produkter gått tillväga och vad är era anekdoter?

Akerhage
2024-08-02, 07:17
Tandkräm, handtvål, hudlotion (använder samma för allt, ansiktet, pung, kropp), duschcreme, deo, parfym, hårvax använder jag.

Schampo och balsam i princip aldrig, kanske 1 gång i månaden typ. Duschar kanske 3-5 gånger i veckan.

tomten1
2024-08-02, 07:23
Använder endast Aleppotvål (https://www.jordklok.se/sv/articles/2.36.3782/lagertval-traditionell-aleppotval-1-40-lagerbarsolja-ca-170-200-g). Funkar utmärkt som schampo.

Akerhage
2024-08-02, 08:28
Använder endast Aleppotvål (https://www.jordklok.se/sv/articles/2.36.3782/lagertval-traditionell-aleppotval-1-40-lagerbarsolja-ca-170-200-g). Funkar utmärkt som schampo.

Luktar den gott med eller?

tomten1
2024-08-02, 08:31
Luktar den gott med eller?

Det har hänt att jag har fått konstiga exemplar som har luktat gödsel (precis som vissa skrivit i kommentarerna). Men på senare tid har alla de övriga luktat gott.

tomten1
2024-08-02, 08:36
Kan tillägga: tror att det har med andelen lagerbärsolja att göra. 40% bör vara det säkra alternativet (och det enda jag köper).

Ett Orm
2024-08-02, 09:41
Ett milt schampo som jag använder över hela kroppen.
Överhuden är ju död så jag vet inte vad riktigt att det är tänkt man kan göra annat än rengöra och se till att den håller viss mäng fett eller olja.

Sen får man punkmarkera div exem och blämmor och svamp.

Iliyas
2024-08-02, 10:25
Head & shoulders schampoo
Hydrokortison om jag får något utslag
Olivolja med lite rosmarin olja till ansiktet.
Dove men deo stick
sensodyne rapid relief tandkräm

Musique
2024-08-02, 11:22
Hur gamla är ni? Nyfiken på er som är 50+, har ni använt hudvård, solkräm eller liknande?

Det enda jag märkt gör skillnad är träning och kost för mig. Har aldrig fått märkbart bättre hy eller hår av någon skönhetsprodukt.

Dogmatix
2024-08-02, 11:45
Använder inget. Solskydd ibland på sommaren om jag ska vara ute mycket, speciellt utomlands.

skyffelmördarn
2024-08-02, 17:17
Funderar på att börja duscha med grönsåpa, tankar?

Anders The Peak
2024-08-02, 19:38
Funderar på att börja duscha med grönsåpa, tankar?

Den här är bättre både för kläderna och som kroppsvård. Väldigt dryg räcker med minimalistisk mängd för både kropp och kläder
https://www.galltval.se/cdn/shop/products/GalltvalAktivBramiljoval_900x.jpg?v=1636459859

Kryss
2024-08-02, 22:02
Har alltid en fast tvål i duschen, ibland köps någon dyrare variant som luktar gott men ofta barnängens barntvål. Håret är så kort att det inte behövs någon schampo men det har jag använt förut.

Använder en enkel hudlotion för ansikte/händer och idomin för läppar.

Det är nog allt, ingen deo eller parfymer och dylikt. Gillar inte parfymerade produkter (undantag för lättdoftande duschtvål) överlag.

Alltid en fast tvål vid handfatet också där jag växlar mellan barnängen eller "neutral".