Logga in

Visa fullständig version : Vad är er längsta fasta? Erfarenheter?

Dogmatix
2024-07-10, 21:44
Jag har kört varannandagsfasta i ca ett år, men senaste tiden har det blivit lite sådär med det av olika anledningar. Efter att ha tittat på vetenskapens värld fick jag en nytändning och tänkte jag skulle köra lite längre fasta. Det jag tycker är mest intressant med fasta är autofagi och hur det verkar vara hälsofrämjande och föryngrande. Att man sen tappar fett och blir smärtare är ju inte helt fel heller.

Vad jag förstått så är 24h fasta som jag kört tidigare för kort tid för att uppnå autofagi, utan det är snarare där det börjar och de verkliga effekterna kommer först efter 2-3 dygn.

I skrivandets stund har jag kört 56h, och siktar på 72h. Jag har lite lösa tankar på om man eventuellt skulle fortsätta beroende på hur det känns imorgon. Det känns ju lite som att när man nu har gjort den jobbiga biten och tagit sig till 72h och de verkliga effekterna börjar kicka in, så är det ju vinst för varje timme man fortsätter. I vetenskapens värld pratade man om att så mycket som 5 dagars fasta kunde vara bra.

Egentligen är det inte jättejobbigt, hungern känns inte så farlig. Däremot går man konstant runt och tänker på mat, och när man dricker känner man att vattnet landar i en magsäck som verkligen är tom.

Hur länge har ni fastat som längst, och vad är era erfarenheter av längre fasta?

Prsson
2024-07-10, 23:29
Jag har fastat 96h som längst. Upplevde att fösta dygnet var som jobbigast, sen släppte allt sug och hunger efter mat helt märkligt nog. Jag drack vatten och kaffe under fastan. När jag avbröt fastan var jag inte direkt hungrig heller och jag åt knappt första dygnet efteråt. Energinivån var ju inte så hög under min fasta och jag tränade inget, tog någon promenad på sin höjd.

Nästa gång ska jag prova torrfasta istället!

Dogmatix
2024-07-10, 23:47
Jag har fastat 96h som längst. Upplevde att fösta dygnet var som jobbigast, sen släppte allt sug och hunger efter mat helt märkligt nog. Jag drack vatten och kaffe under fastan. När jag avbröt fastan var jag inte direkt hungrig heller och jag åt knappt första dygnet efteråt. Energinivån var ju inte så hög under min fasta och jag tränade inget, tog någon promenad på sin höjd.

Nästa gång ska jag prova torrfasta istället!

Torrfasta har jag inte ens reflekterat över, men när jag googlar verkar det vara en grej. Jag dricker enbart vatten nu, förutom att jag drack en cola-zero på en fika eftersom jag inte ville framstå som en kuf. Jag blir inte direkt törstig, men påminner mig om att dricka emellanåt, och jag ser att urinen är märkbart gulare än normalt. I normala fall dricker man ju i samband med mat och träning, men under dessa dagar varken äter eller tränar jag. Känns inte helt säkert att torrfasta för länge.

Scratch89
2024-07-11, 07:45
Torrfasta som i att inte dricka vatten? Det låter som en väldigt dålig idé.

tomten1
2024-07-11, 08:02
https://karger.com/cmr/article/27/4/242/67781/Dry-Fasting-Physiology-Responses-to-Hypovolemia

Abstract
Objective: The aim of this study was to provide a deeper insight into dry fasting (DF) physiology. Design: Ten participants performed DF for 5 consecutive days. Methods: The following parameters were monitored daily: cortisol, aldosterone, high-sensitivity C-reactive protein (CRP), erythropoietin, albumin, uric acid, and vitamin C in serum; vasopressin (ADH), adrenocorticotropic hormone (ACTH), renin, angiotensin II, and total antioxidant capacity (TAC) in plasma; hematocrit and erythrocytes in whole blood; osmolality, noradrenaline, dopamine, adrenaline, Na+, and K+ in 24-h urine; waist circumference and body, urine, and stool weight. Results: The following parameters increased: ADH (60 ± 11%), ACTH (176 ± 34%), cortisol (495 ± 75%), urine osmolality (20 ± 4%), CRP (167 ± 77%), renin (315 ± 63%), angiotensin II (74 ± 21%), aldosterone (61 ± 21%), TAC (80.4 ± 17%), uric acid (103 ± 19%), albumin (18.4 ± 2.4%), erythrocytes (13.4 ± 2.2%), hematocrit (11 ± 1.8%), and the excretion of noradrenaline (40.3 ± 10%) and dopamine (17 ± 5%). The following parameters decreased: waist circumference (8.20 ± 0.61 cm), body weight (7.010 ± 0.3 kg), erythropoietin (65 ± 18%), and the excretion of adrenaline (38 ± 4%) and Na+ (60 ± 16%). The excretion of K+ remained unchanged. Vitamin C decreased, showing a half-life of 4.8 ± 0.7 days. The percent ratios of lost weight components were: urine (52.2 ± 3.7%), insensible water loss (32.2 ± 1.4%), stool (5 ± 0.3%), and respiratory gases, i.e., expired CO2 – incorporated O2 (10.6 ± 5.4%). Conclusion: The mechanisms underlying the hypertonicity and hypovolemia compensation and the ratio analysis of lost weight components were presented. DF demonstrated short-term antioxidant, anti-ischemic, immune-stimulating, anti-edematous, and anti-inflammatory effects. The results may have an impact on developing new concepts for the treatment of edema, obesity, and inflammatory and ischemic diseases.

tomten1
2024-07-11, 08:05
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8746620/

Abstract
Each year in March, adherents of the Bahá’í faith abstain from eating and drinking from sunrise to sunset for 19 days. Thus, Bahá’í fasting (BF) can be considered as a form of daytime dry fasting. We investigated whether BF decreased energy expenditure after a meal and whether it improved anthropometric measures and systemic and tissue-level metabolic parameters. This was a self-controlled cohort study with 11 healthy men. We measured anthropometric parameters, metabolic markers in venous blood and pre- and postprandial energy metabolism at systemic (indirect calorimetry) and tissue (adipose tissue and skeletal muscle microdialysis) level, both before and during BF. During BF, we found reduced body weight, body mass index, body fat and blood glucose. Postprandial increase in energy expenditure was lower and diet-induced thermogenesis tended to be lower as well. In adipose tissue, perfusion, glucose supply and lipolysis were increased. In skeletal muscle, tissue perfusion did not change. Glucose supply and lipolysis were decreased. Glucose oxidation was increased, indicating improved insulin sensitivity. BF may be a promising approach to losing weight and improving metabolism and health. However, outside the context of religiously motivated fasting, skipping a meal in the evening (dinner cancelling) might be recommended, as metabolism appeared to be reduced in the evening.

tomten1
2024-07-11, 08:06
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2589936822000524

Conclusion
Based on our results, we conclude that in subjects with metabolic syndrome, 4-week dawn-to-dusk dry fasting induced anti-atherosclerotic, anti-inflammatory, and anti-tumorigenic PMBC proteome. Randomized, controlled clinical trials are needed to further investigate the effect of dawn-to-dusk dry fasting on subjects with chronic metabolic diseases and metabolic syndrome-induced cancers.

tomten1
2024-07-11, 08:07
https://www.researchgate.net/publication/357335079_Effects_of_Wet_and_Dry_Intermittent_Fast ing_on_Weight_and_Cardiovascular_Risk_Indicators

Abstract
Intermittent fasting (IF) has two broad types: wet (with water) and dry (without water) fasting. Studies suggest that both are effective for reducing weight and for promoting overall metabolic well-being; however, their relative efficacy is not yet established. The study was a 9-day cross-over clinical trial with the purpose to compare the effectiveness of wet and dry fasting. Adult overweight women (n = 18) from Dhaka, Bangladesh were recruited as subjects of this study. It included 3 days of wet IF and 3 days of dry IF (14 h fasting and 50% calorie restriction), with a 3-day washout period (ad libitum intake) in between. Both types of IF resulted in significant weight loss. The loss was significantly higher after 3 days of dry IF (−0.23 ± 0.02 kg; P < 0.05). Waist circumference and BMI were significantly reduced in both interventions (P <0.05) and diastolic pressure changed significantly after dry fasting (P <0.05). None of the biochemical parameters (total cholesterol, triglycerides, HDL-C, LDL-C, atherogenic coefficient, and fasting plasma glucose) changed significantly within or between interventions. The intervention compliance percentage was high for both, with no significant difference. The study findings suggest that both wet and dry IF were effective for weight loss but dry IF was more effective. The biochemical parameters did not change significantly in short term and so longer trials are needed. [Trial registration number: UMIN000041481] Bioresearch Commu. 8(1): 1053-1060, 2022 (January)

tomten1
2024-07-11, 08:19
WCyY3OmdJCg

CalleP
2024-07-11, 09:03
36-40 timmar. Tyckte det var rätt jobbigt första 24 timmarna sen blev det lättare var dock rätt slö.

Scratch89
2024-07-11, 12:26
https://karger.com/cmr/article/27/4/242/67781/Dry-Fasting-Physiology-Responses-to-Hypovolemia

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8746620/

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2589936822000524

https://www.researchgate.net/publication/357335079_Effects_of_Wet_and_Dry_Intermittent_Fast ing_on_Weight_and_Cardiovascular_Risk_Indicators

Ja?

söderkisen
2024-07-11, 15:44
Två dygn. Svårast var att somna dag 1. Dag 2 var hunger och lite seghet som bortblåst och kändes som att jag lika gärna kunnat köra en dag till.

fr0dde
2024-07-11, 15:56
Fem dygn har jag vattenfastat. Var bara jobbigt typ första dagen förutom att jag tänkte på ost hela jävla tiden. Jag var som ett svart hål när jag bröt den dock, var svårt att bli mätt :D

Dogmatix
2024-07-11, 23:01
Det blev 72h för mig. Jag upplever inte som andra att de första 24h var värst, utan tvärt om, var det efter som det riktiga testet kom. Men det är kanske för att jag är van att köra varannandagsfasta, så 24h är ju vardag. Framför allt tyckte jag det var jobbigast när man skulle gå och lägga sig helt tom, och även när man vaknade kändes det tungt sista dagen. Sen blir det ju automatiskt svårt när man börjar ställa in sig på att man snart får äta och fantiserar om mat. Men jag känner mig ändå nöjd, vad jag läst så är 3 dagar tillräckligt för att uppnå alla effekter.

Under dagarna gick det helt ok och jag hade nog kunnat fortsätta, men motivationen fanns inte riktigt och jag kände att kommande natt skulle bli jobbig.

Började äta runt 14 och kl 20 var jag på gymmet och körde lika tungt som vanligt. När jag vägde mig hade jag gått ner 2kg innan jag började äta, och efter att ha ätit och gymmat stod vågen på -1kg. Men antar att den verkliga nedgången är lägre, jag hade ju inte hunnit fylla kroppen med mat helt än.

Fogel
2024-07-13, 23:15
110 timmar körde jag förra veckan. Jämna plågor skulle jag beskriva det som. Läst om dem där hungern gick över eller att de två första dagarna skulle vara värst men det är inget jag känner igen.

Men jag upplevde hunger och låg energi alla dagarna med relativt liten variation.

Upplevde dock aldrig sömmen som ett problem som det var när jag testade VLCD (500kcal per dag)

Musique
2024-07-14, 08:20
Förlorar man inte jättemycket muskler under en sån fasta? Eller tränar ni under tiden?

Såg en kille på youtube som fastade 10 dagar. Gick ner 9 kilo, men han tränade lite varje dag. Enligt hans "mätning" förlorade han inte mycket muskler alls men det kändes som skitsnack.

CalleP
2024-07-14, 13:24
https://www.youtube.com/watch?v=rYg7uiJrVIA
:D

Magrauta
2024-07-14, 21:56
Hur påverkas hormoner av att fasta ofta och/eller länge? Måste man överäta (gå upp i vikt) för att återställa hormonnivåerna efter fastan är klar?

Kischen
2024-07-15, 08:48
110 timmar körde jag förra veckan. Jämna plågor skulle jag beskriva det som. Läst om dem där hungern gick över eller att de två första dagarna skulle vara värst men det är inget jag känner igen.

Men jag upplevde hunger och låg energi alla dagarna med relativt liten variation.

Upplevde dock aldrig sömmen som ett problem som det var när jag testade VLCD (500kcal per dag)

Känns rimligt att det spelar roll hur mycket fett man bär runt på, hur fastan upplevs?

Fogel
2024-07-16, 13:24
Förlorar man inte jättemycket muskler under en sån fasta? Eller tränar ni under tiden?

Såg en kille på youtube som fastade 10 dagar. Gick ner 9 kilo, men han tränade lite varje dag. Enligt hans "mätning" förlorade han inte mycket muskler alls men det kändes som skitsnack.

Sannolikt. Jag tappade 5,3 kg , så mer än ett kg per dygn. Med tanke på hur mycket energi det är i varje kg fett bör stor del av vikten vara fettfri massa. Jag tränade under perioden men muskelproteinsyntesen blir inte positiv utan aminosyror.

Sju dagars total fasta: stor förlust av både fettfri massa och kroppsfett.

Tre dagar efter återgång till normalt kaloriintag: kroppsfettet är fortfarande väck, men den fettfria massan är i princip återställd (och det utan någon träning).

https://www.nature.com/articles/s42255-024-01008-9

Hittar inte hur stor del fett/fettfri massa tappat bestod av i artikeln. Någon som har tillgång till fullängden kan hitta det? Men oavsett så verkade de återhämta sig snabbt.

skyffelmördarn
2024-07-16, 16:49
Fredag kväll till måndag förmiddag.

Musique
2024-07-16, 19:14
Sannolikt. Jag tappade 5,3 kg , så mer än ett kg per dygn. Med tanke på hur mycket energi det är i varje kg fett bör stor del av vikten vara fettfri massa. Jag tränade under perioden men muskelproteinsyntesen blir inte positiv utan aminosyror.

Men fettfri massa är väl mer än muskler? Är väl vatten och sånt också. Har du styrketränat i fyra dagar kan du inte tappar så mycket.

Tog du elektrolyter eller liknande?

Bifftek
2024-07-16, 19:18
36h. Tappade energi, kunde inte sova och blev osocial. Hungern försvann snabbt dock.

Har också legat på daglig kalorunderskott i över ett år när jag redan vägde väldigt lite och hade låg fettprocent. Förvånansvärt så hade jag ganska mycket energi och mådde bra.

dmoller
2024-07-17, 08:33
Gjort 2st 5 dagars. En med saltvatten o en utan.
Utan salt va inge kul, huvudvärk. Med salt var inga problem alls

CalleP
2024-07-17, 13:51
36h. Tappade energi, kunde inte sova och blev osocial. Hungern försvann snabbt dock.

Har också legat på daglig kalorunderskott i över ett år när jag redan vägde väldigt lite och hade låg fettprocent. Förvånansvärt så hade jag ganska mycket energi och mådde bra.

Ungefär som jag upplevede det, dock var jag inte i superbra form när jag gjorde det typ 15-20% kroppsfett så hade ju att ta på.

Fogel
2024-07-17, 17:09
Men fettfri massa är väl mer än muskler? Är väl vatten och sånt också. Har du styrketränat i fyra dagar kan du inte tappar så mycket.

Tog du elektrolyter eller liknande?

Jo, sannolikt mycket vatten och kolhydrater. Svårt att säga hur mycket muskler som försvann när man inte gör några riktiga mätningar. Men om man är i princip återställd dag 3 så är det inte hela värden.

Min plan var att få i mig 10g elektrolyter per dag, men den blandningen var jag tvungen att spä ut ett antal gånger då det smakade som havsvatten och den räckte till dag tre.

Musique
2024-07-20, 11:49
Jo, sannolikt mycket vatten och kolhydrater. Svårt att säga hur mycket muskler som försvann när man inte gör några riktiga mätningar. Men om man är i princip återställd dag 3 så är det inte hela värden.

Min plan var att få i mig 10g elektrolyter per dag, men den blandningen var jag tvungen att spä ut ett antal gånger då det smakade som havsvatten och den räckte till dag tre.

Finns det någon forskning som inte är charlatan om fastans fördelar? Hur lång/ofta ska man fasta egentligen?

Jag skulle nog aldrig göra det oavsett. Men intressant om det finns hälsofördelar ändå.

Dogmatix
2024-07-20, 21:01
Finns det någon forskning som inte är charlatan om fastans fördelar? Hur lång/ofta ska man fasta egentligen?

Jag skulle nog aldrig göra det oavsett. Men intressant om det finns hälsofördelar ändå.

Fasta kan man ju göra av olika anledningar. En anledning är att man har det som diet, och då fungerar de flesta upplägg, 5:2, 16:8, varannandagsfasta osv. Magin där ligger ju i att man totalt äter mindre om man inte äter vissa perioder, och att man går ner i vikt av att äta mindre behöver inte bevisas närmare. Inte heller hälsofördelarna med att inte vara överviktig. För mig är fasta ett bättre upplägg än andra dieter. Jag tycker det är förbannat tråkigt att hela tiden gå runt och tänka på vad jag äter, men att helt inte äta ibland, för att sen ha förmånen att inte behöva bry mig passar bättre.

Den andra anledningen är autofagi. Där är det lite mer oklart. Att autofagi existerar vet man, men resten är ganska outforskat vad jag förstått. Effekterna man pratar om är ju att man ska leva längre, få mindre cancer och andra sjukdomar. Dels har jag förstått att det är svårt att mäta på människor om de får förhöjda nivåer autofagi, och sen är det ju svårt att göra studier där man ska avgöra om folk får mindre cancer eller lever längre av att fasta. När man läser runt så pratar man om att man behöver fasta iaf längre än 1 dygn för att det ska bli någon skillnad, snarare 2-3 dygn, eller t.o.m längre. I vetenskapens värld pratade man om 5 dygn. Jag har för mig att jag såg någon dokumentär där man gjorde försök på möss och såg att det förvisso fungerade, men att man behövde svälta sig på auschwitz-nivå. Men det är onekligen ett ämne många pratar om. Jag som har börjat intressera mig har hela mitt youtube-flöde fullt av "experter" som tycker det är världens grej.

Grub har samlat lite studier som referenser till hans artikel. Några år gammal, men säkert relevant.
https://www.styrkelabbet.se/varannandagsfasta/

skyffelmördarn
2024-07-21, 08:32

Säkert svårt att forska på det, kan tänka mig att det finns massa regler om att svälta folk i flera dagar.

Musique
2024-07-21, 13:22
Fasta kan man ju göra av olika anledningar. En anledning är att man har det som diet, och då fungerar de flesta upplägg, 5:2, 16:8, varannandagsfasta osv. Magin där ligger ju i att man totalt äter mindre om man inte äter vissa perioder, och att man går ner i vikt av att äta mindre behöver inte bevisas närmare. Inte heller hälsofördelarna med att inte vara överviktig. För mig är fasta ett bättre upplägg än andra dieter. Jag tycker det är förbannat tråkigt att hela tiden gå runt och tänka på vad jag äter, men att helt inte äta ibland, för att sen ha förmånen att inte behöva bry mig passar bättre.

Den andra anledningen är autofagi. Där är det lite mer oklart. Att autofagi existerar vet man, men resten är ganska outforskat vad jag förstått. Effekterna man pratar om är ju att man ska leva längre, få mindre cancer och andra sjukdomar. Dels har jag förstått att det är svårt att mäta på människor om de får förhöjda nivåer autofagi, och sen är det ju svårt att göra studier där man ska avgöra om folk får mindre cancer eller lever längre av att fasta. När man läser runt så pratar man om att man behöver fasta iaf längre än 1 dygn för att det ska bli någon skillnad, snarare 2-3 dygn, eller t.o.m längre. I vetenskapens värld pratade man om 5 dygn. Jag har för mig att jag såg någon dokumentär där man gjorde försök på möss och såg att det förvisso fungerade, men att man behövde svälta sig på auschwitz-nivå. Men det är onekligen ett ämne många pratar om. Jag som har börjat intressera mig har hela mitt youtube-flöde fullt av "experter" som tycker det är världens grej.

Grub har samlat lite studier som referenser till hans artikel. Några år gammal, men säkert relevant.
https://www.styrkelabbet.se/varannandagsfasta/

Tack! Att fasta i tre dagar är rätt brutalt. Jag fick en magbakterie en gång och kunde inte äta på ett dygn. Hade så lågt blodtryck att jag svimmade typ varje gång jag ställde mig upp haha.

Säkert svårt att forska på det, kan tänka mig att det finns massa regler om att svälta folk i flera dagar.

Om det är frivilligt?

Dogmatix
2024-07-21, 17:06
Tack! Att fasta i tre dagar är rätt brutalt. Jag fick en magbakterie en gång och kunde inte äta på ett dygn. Hade så lågt blodtryck att jag svimmade typ varje gång jag ställde mig upp haha.

Du får ta hänsyn till att det inte bara är fastan som gör dig blek när du är sjuk på det sättet, utan sjukdomen i sig tar ju hårt på dig. Men sen är det mycket en vanesak också. Kroppen har ju en inbyggd ät och sov klocka. Äter du kl 12 varje dag, så är kroppen inställd på det och sätter igång med hormoner och annat som gör dig hungrig kl 12 varje dag. Så första gången man fastar så kan det bli väldigt jobbigt redan vid första måltiden man skippar.

Men det är övergående, fastar man ett par ggr så lär man sig hantera det. Det är både en psykologisk spärr att man tror det ska gå åt skogen att inte äta, men även hormonellt. Så man går ju inte på en tredagars fasta första gången, utan kanske 16:8 eller 24h för att känna på det. Jag har kört varannandagsfast länge, så de första 24h av min tredagarsfasta reflekterade jag knappt över att jag fastade. Efter 3 dygn började det dock kännas av på ett nytt sätt. Då var verkligen allt som cirkulerade i kroppen från tidigare måltider slut. Inte direkt så att hungern var det värsta, men man är slut på energi, trög, lite yr osv.

Hade jag kunnat så hade jag nominerat min mor till en Oscar. Där har vi ett exempel på hur psykologiskt jobbigt en fasta kan vara. En gång blev maten försenad en timme, då jäklar fick man höra om hur blodsockret var lågt, blodtrycket konstigt, yrsel, svårt att andas osv. Man gick bärsärkagång i skafferiet efter knäckebröd och trots att man i panik fick i sig mer kalorier än en normal måltid redan innan maten var klar, så gick det inte att rädda. Hon är för övrigt fullt frisk, så ingen diabetes eller annat som spökar.

DiktatorN
2024-07-21, 17:13
Cirka fyra dygn (ofrivilligt såklart).

Fasta är bara rent trams, ät på rätt sätt istället för att syssla med sådant trams.

RökteUppMinKatt
2024-07-21, 19:17
Fasta är bara rent trams, ät på rätt sätt istället för att syssla med sådant trams.

Experten har talat.

DiktatorN
2024-07-22, 00:46
Experten har talat.

Jag vet en hel del om kost ja. Skulle definitivt kalla mig expert på det. Även om det inte är mitt yrke.

Musique
2024-07-22, 16:00
Du får ta hänsyn till att det inte bara är fastan som gör dig blek när du är sjuk på det sättet, utan sjukdomen i sig tar ju hårt på dig. Men sen är det mycket en vanesak också. Kroppen har ju en inbyggd ät och sov klocka. Äter du kl 12 varje dag, så är kroppen inställd på det och sätter igång med hormoner och annat som gör dig hungrig kl 12 varje dag. Så första gången man fastar så kan det bli väldigt jobbigt redan vid första måltiden man skippar.

Men det är övergående, fastar man ett par ggr så lär man sig hantera det. Det är både en psykologisk spärr att man tror det ska gå åt skogen att inte äta, men även hormonellt. Så man går ju inte på en tredagars fasta första gången, utan kanske 16:8 eller 24h för att känna på det. Jag har kört varannandagsfast länge, så de första 24h av min tredagarsfasta reflekterade jag knappt över att jag fastade. Efter 3 dygn började det dock kännas av på ett nytt sätt. Då var verkligen allt som cirkulerade i kroppen från tidigare måltider slut. Inte direkt så att hungern var det värsta, men man är slut på energi, trög, lite yr osv.

Hade jag kunnat så hade jag nominerat min mor till en Oscar. Där har vi ett exempel på hur psykologiskt jobbigt en fasta kan vara. En gång blev maten försenad en timme, då jäklar fick man höra om hur blodsockret var lågt, blodtrycket konstigt, yrsel, svårt att andas osv. Man gick bärsärkagång i skafferiet efter knäckebröd och trots att man i panik fick i sig mer kalorier än en normal måltid redan innan maten var klar, så gick det inte att rädda. Hon är för övrigt fullt frisk, så ingen diabetes eller annat som spökar.

Dricker ni någon lightläsk under fastan? Det är ju lite salt och koffein i det. Det skulle nog göra hela upplevelsen betydligt bättre, för mig i alla fall :D. Men då kanske autofagin försvinner?

RökteUppMinKatt
2024-07-22, 16:12
Jag vet en hel del om kost ja. Skulle definitivt kalla mig expert på det. Även om det inte är mitt yrke.

Ja, du skiner verkligen med din kunskap och dina referenser.

Dogmatix
2024-07-22, 20:18
Dricker ni någon lightläsk under fastan? Det är ju lite salt och koffein i det. Det skulle nog göra hela upplevelsen betydligt bättre, för mig i alla fall :D. Men då kanske autofagin försvinner?

I princip inte. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så fick det bli en cola zero första gången eftersom jag var i ett socialt sammanhang. Att fasta är ju inte så socialt accepterat. Dock dricker jag vatten blandat med lite salt emellanåt. Saltvatten blir sjukt uppskattat efter ett tag, man är så glad att få i sig något som smakar något. I övrigt tycker jag av princip att fastar man så gör man det riktigt och håller inte på med olika lightprodukter osv. Vad jag förstått så kan det eventuellt störa den potentiella autofagin också.

Många som förespråkar fasta brukar ju försvara sitt kaffe dyrt och heligt. Måste vara jobbigt att vara så beroende att man inte kan släppa det.

Musique
2024-07-23, 20:17
Jag kan få lite stress-finnar av längre tid utan mat. Kan börja klia (?) i ansiktet nästan också. Händer det er under fasta? Provade ett tag att skippa frukost bara men kände direkt att jag blev väldigt frusen och kall inför lunch.

Edit* om någon vet vad "faste-kliande" och stress-finnar kan bero på när man inte äter på ett tag tar jag gärna emot info :) Hade varit intressant. Äter jag som nu, 3-5 gånger per dag. Slipper jag det så det är skönt. Har tänkt att det hänger ihop med något stresshormon kanske.

Dogmatix
2024-07-24, 10:11
Jag kan få lite stress-finnar av längre tid utan mat. Kan börja klia (?) i ansiktet nästan också. Händer det er under fasta? Provade ett tag att skippa frukost bara men kände direkt att jag blev väldigt frusen och kall inför lunch.

Edit* om någon vet vad "faste-kliande" och stress-finnar kan bero på när man inte äter på ett tag tar jag gärna emot info :) Hade varit intressant. Äter jag som nu, 3-5 gånger per dag. Slipper jag det så det är skönt. Har tänkt att det hänger ihop med något stresshormon kanske.

Nej, jag har aldrig upplevt något liknande. Har man aldrig fastat så blir det som sagt jobbigt redan första måltiden man hoppar över. Det är både psykologiskt och hormonellt. Skulle gissa att det är övergående problem för de flesta.

Det är lätt att det blir en spiral av att man går och känner efter nya symptom, man känner sig lite hungrig så går tankarna igång och man börjar frysa, tycker man är yr osv. När man har gjort det ett par gånger och vet att man klarar av det så blir man trygg i situationen och går inte runt och känner efter hela tiden.

Att vara utan mat ett tag är egentligen inget konstigt för människan, det är en modern företeelse att vi hela tiden har mat tillgänglig och äter hela tiden. Evolutionärt har det antagligen snarare varit så att man fått gå utan mat en tid, för att sen lyckas fälla ett djur.

Vissa hävdar att man t.o.m får bättre hy av att fasta.

r3mpuh
2024-07-26, 16:42
Längsta total fast: 8 dagar(196h), varav första 6 dagar vattenfasta & sista 2 dagar torrfasta.

Längsta torrfasta: 5 dagar/120 timmar. ("Hard Dry Fast"; inge mat, vätska eller hudkontakt med vatten)

Musique
2024-08-02, 20:14
Nej, jag har aldrig upplevt något liknande. Har man aldrig fastat så blir det som sagt jobbigt redan första måltiden man hoppar över. Det är både psykologiskt och hormonellt. Skulle gissa att det är övergående problem för de flesta.

Det är lätt att det blir en spiral av att man går och känner efter nya symptom, man känner sig lite hungrig så går tankarna igång och man börjar frysa, tycker man är yr osv. När man har gjort det ett par gånger och vet att man klarar av det så blir man trygg i situationen och går inte runt och känner efter hela tiden.

Att vara utan mat ett tag är egentligen inget konstigt för människan, det är en modern företeelse att vi hela tiden har mat tillgänglig och äter hela tiden. Evolutionärt har det antagligen snarare varit så att man fått gå utan mat en tid, för att sen lyckas fälla ett djur.

Vissa hävdar att man t.o.m får bättre hy av att fasta.

Den fetstilta biten tycker jag är mest intressant. Börjat blir mer intresserad (och medveten) om hur ofattbart långt ifrån vår evolutionära miljö vi lever i idag.

Kanske ska testa på att fasta kanske två dagar för att se hur man mår under perioden. Är det farligt att fasta längre än t.ex. en vecka?

Starvation
2024-08-03, 09:27
Längsta total fast: 8 dagar(196h), varav första 6 dagar vattenfasta & sista 2 dagar torrfasta.

Längsta torrfasta: 5 dagar/120 timmar. ("Hard Dry Fast"; inge mat, vätska eller hudkontakt med vatten)

Vrf kör man torrfasta? Kanske stryka med för det är skoj? Vatten har ju ingen effekt i jämförelse med mat...

Starvation
2024-08-03, 09:36
Den fetstilta biten tycker jag är mest intressant. Börjat blir mer intresserad (och medveten) om hur ofattbart långt ifrån vår evolutionära miljö vi lever i idag.

Kanske ska testa på att fasta kanske två dagar för att se hur man mår under perioden. Är det farligt att fasta längre än t.ex. en vecka?

Inget farligt med fasta under ett par dagar. Kör du längre än ett par dagar borde du ha koll på lite grejer som saltintag och vikt vid start kan inte vara "låg". Man kan köra helt utan att ha koll på något, men varför ta risken, de flesta har inte ens känt på fasta under hela sitt liv, kroppen har packat ner informationen som behövs användas långt ner, börja lätt.

Dogmatix
2024-08-03, 11:13

Börjar man fasta mer än en vecka så gå man åt det extrema åt andra hållet. Om man säger att vi evolutionärt inte är gjorda för att äta hela tiden, så är vi ju inte heller skapta för att gå utan man hur länge som helst. Där finns några på youtube som har fastat i en månad eller längre, men de har också ofta varit ganska överviktiga. Ska man köra mer än en vecka så ska man nog fundera på varför och hålla koll så man inte skadar sig.

Bjorneman
2024-08-03, 20:13
1 vecka.

Musique
2024-08-04, 08:51
1 vecka.

Berätta gärna detaljer - tränade du något? Hur mådde du?

Jompi
2024-08-11, 19:47
Har kört vattenfasta 10 dagar som längst, har man passerat 3 dagar så kan man köra på ett bra tag till enligt mig.

Lite kuriosa, Började en Måndag att reppa 110*10 vilket i princip var mitt max då, gjorde samma sak måndagen efter under fastan. Går finfint o träna på 7 dagars fasta iaf.

Fastar inte så mycket i övrigt längre då jag inte är helt övertygad om hälsoeffekten. Men visst 1-3 dagar då o då är säkert bara bra.

Raschmus
2024-08-12, 12:15
Ni som fastat får gärna skriva hur styrkan mått och hur ni upplever minskad muskelmassa.