Visa fullständig version : Hur påverkas ni av sötningsmedel?
Sötningsmedel. Ni som konsumerar förhållandevis mycket eller åtminatone har gjort det tidigare. Tex dricker litervis med lightläsk. Hur upplever ni att era kroppar reagerar på detta? Något negativt? Jag upplever att jag blir lös i magen när jag dricker mycket lightläsk.
Och jag misstänker att mitt näringsupptag ev blivit sämre.
Armed Dingo
2024-07-04, 05:21
Sötningsmedel. Ni som konsumerar förhållandevis mycket eller åtminatone har gjort det tidigare. Tex dricker litervis med lightläsk. Hur upplever ni att era kroppar reagerar på detta? Något negativt? Jag upplever att jag blir lös i magen när jag dricker mycket lightläsk.
Och jag misstänker att mitt näringsupptag ev blivit sämre.
Jag får någon slags huvudvärk av det om jag dricker det på tom mage. Om det är tillsammans med mat brukar jag inte märka nåt. Men jag dricker det inte alls längre.
Min mage är redan kaos sen ung ålder så jag märker ingen skillnad och jag kör sötningsmedel i typ allt.
Från godis med sötningmedel blir jag gasig och lösskiten. Aspartam och såndär-k funkar finfin.
söderkisen
2024-07-04, 16:48
Jag brukar märka av lite huvudvärk vid stora mängder lightläsk. För mig att jag sett King Grub posta något om huvudvärk och aspartam
Langster
2024-07-04, 20:16
Aldrig märkt av något negativt.
Däremot positivt, som att man kan känna sig lite mer tillfredsställd på en lågkaloridiet. Enklare att hydrera kroppen när drickan är god. Enklare att få i sig extra protein när proteinpulvret är gott etc.
Men som ett Orm skrev, skillnad på sötningsmedel och sötningsmedel, sockeralkoholer som finns i tuggummi och sockerfritt godis kraschar magen.
Och Stevia har den negativa effekten att det smakar äckligt.
Som ovan, känner inte att det påverkar mig.
När jag var liten tyckte jag light-dricka var vämjeligt men nu är det sockersötad blask som smakar konstigt, för att jag så sällan dricker det. Men, back in the day, när sockerläsk var normen, minns jag att jag inbillade mig att det kändes "annorlunda" efter att jag druckit fun light eller cola light. Kanske på grund av den på den tiden obekanta bismaken och kanske den uteblivna "sockerkicken". :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.