Visa fullständig version : Knän som inte klarar av stillasittande i 90 grader
MackeJuve
2024-06-19, 10:04
Tja! Jag är i desperat behov av tips inför morgondagens längre bilfärd. Mina knän mår rätt ok generellt, jag betraktar dom inte som något problemområde. De avskyr dock att stationärt befinna sig med benen i 90 graders vinkel. Jag kan t.ex. inte sitta som normalt folk och avnjuta en biofilm utan behöver sitta längst ned för att kunna sträcka ut benen.
Imorgon kommer jag att sitta trångt ihoppackad bak i en bil i tre timmar. Har lite ångest inför det och söker tips för att "mjuka upp" knäna. Finns det något, typ en tablett, jag kan ta? Kan jag smörja in knäna med något? Alla tips som underlättar uppskattas. Det kanske finns någon med liknande besvär som har kommit på en universallösning.
BelowAverage
2024-06-19, 10:11
Har haft knäproblem sen 13. En sak som hjälper mot min molvärk är djupt huksitt, gunga i bottenläget, resa mig och upprepa några gånger.
Men jag får mest låsningar och molvärk, kanske inte är samma bekymmer som du. Detta ger iaf omedelbar varaktig bättring. Kan ju köra lite strax innan du infinner dig i bilen.
MackeJuve
2024-06-19, 10:15
Har haft knäproblem sen 13. En sak som hjälper mot min molvärk är djupt huksitt, gunga i bottenläget, resa mig och upprepa några gånger.
Men jag får mest låsningar och molvärk, kanske inte är samma bekymmer som du. Detta ger iaf omedelbar varaktig bättring. Kan ju köra lite strax innan du infinner sig i bilen.
Nja, jag besväras ju enbart av knäna i de situationer jag beskriver (biograf och bil). I övrigt känns de hälsosamma. Har haft problem hela livet med att sitta still, när jag var yngre vet jag att jag självdiagnostiserade det som RLS (restless legs syndrome). Det kan bäst beskrivas som en stark önskan om att få sträcka ut benen p.g.a. knäna stelnar till.
Kan absolut testa dina övningar innan avfärd, varför inte liksom.
MackeJuve
2024-06-19, 10:16
Har t.ex. funderat på att smörja in dom med Ormsalva. Inte så kul för övriga i bilen kanske men det får de ta i sådant fall :D Oklart om det hjälper.
skyffelmördarn
2024-06-19, 10:20
Ge alla andra i bilen laxermedel så ni måste stanna hela tiden.
MackeJuve
2024-06-19, 10:21
Helt klart ett alternativ!
ta lite magnesium och ta med dig en massagepistol
MackeJuve
2024-06-19, 10:35
ta lite magnesium och ta med dig en massagepistol
Magnesium i det hänseendet att det är bra mot kramp...?
BelowAverage
2024-06-19, 12:14
Trevligt att se ett holistiskt vårdperspektiv.
Magnesium i det hänseendet att det är bra mot kramp...?
Kan hjälpa musklerna slappna av, tänker det kan vara en muskel som drar i knäet som ger denna obehagliga känslan. Testa smörja någon tigerbalsam också men kanske inte så trevligt när man sitter i en bil med andra.
MackeJuve
2024-06-19, 12:20
Kan hjälpa musklerna slappna av, tänker det kan vara en muskel som drar i knäet som ger denna obehagliga känslan. Testa smörja någon tigerbalsam också men kanske inte så trevligt när man sitter i en bil med andra.
Okok, jag är desperat så jag kan absolut testa. Har ändå magnesium hemma. Testar att smörja in knäna med Ormsalva också. Eventuell stank får övriga i bilen leva med, mitt välmående går först :D
Tja! Jag är i desperat behov av tips inför morgondagens längre bilfärd. Mina knän mår rätt ok generellt, jag betraktar dom inte som något problemområde. De avskyr dock att stationärt befinna sig med benen i 90 graders vinkel. Jag kan t.ex. inte sitta som normalt folk och avnjuta en biofilm utan behöver sitta längst ned för att kunna sträcka ut benen.
Imorgon kommer jag att sitta trångt ihoppackad bak i en bil i tre timmar. Har lite ångest inför det och söker tips för att "mjuka upp" knäna. Finns det något, typ en tablett, jag kan ta? Kan jag smörja in knäna med något? Alla tips som underlättar uppskattas. Det kanske finns någon med liknande besvär som har kommit på en universallösning.
Har ni delat upp bilfärden eller ska du enbart sitta bak? Möjligheten att köra hade möjligtvis underlättat och att du kan stanna några gånger och sträcka på dig lite.
MackeJuve
2024-06-19, 12:53
Har ni delat upp bilfärden eller ska du enbart sitta bak? Möjligheten att köra hade möjligtvis underlättat och att du kan stanna några gånger och sträcka på dig lite.
Hade jag kört bilen hade det varit noll bekymmer men det finns det exakt noll möjlighet att jag får göra. Att turas om att sitta fram är demokratiskt och bra men han som jag utgår från hämtas först och därmed får sitta fram är 190 cm och väger ~110 kg att jämföra med mina 185/83. Så att han sitter där han sitter är egentligen bra.
Jag testar magnesiumtablett och lite Ormsalva och ser hur det fungerar.
Hade jag kört bilen hade det varit noll bekymmer men det finns det exakt noll möjlighet att jag får göra. Att turas om att sitta fram är demokratiskt och bra men han som jag utgår från hämtas först och därmed får sitta fram är 190 cm och väger ~110 kg att jämföra med mina 185/83. Så att han sitter där han sitter är egentligen bra.
Jag testar magnesiumtablett och lite Ormsalva och ser hur det fungerar.
Okej! :D Ni kanske hinner med någon bensträckare om ni inte är grymt tidspressade inför midsommar.
Om inte annat eftersom du är du, så har du ju möjligheten att köra en liten joggingtur dit istället :D?
MackeJuve
2024-06-19, 13:07
Okej! :D Ni kanske hinner med någon bensträckare om ni inte är grymt tidspressade inför midsommar.
Om inte annat eftersom du är du, så har du ju möjligheten att köra en liten joggingtur dit istället :D?
Vi stannar garanterat åtminstone en gång på vägen upp :) Och jag kommer att överleva. Det är mer att det känns segt att ha den där faktorn med knäna som ett ständigt orosmoln över sig, därför jag ville kolla om det fanns något att göra åt det.
Det hade nog uppskattats av de andra i bilen om jag tog på mig att löpa till Åland ;) Däremot hade nog midsommar varit i farozonen då.
Sup dig full i bilen så kommer knäna inte kännas något
MackeJuve
2024-06-19, 13:33
Sup dig full i bilen så kommer knäna inte kännas något
Har, utan att skämta, så klart övervägts.
intepurewhey
2024-06-19, 13:46
Böjer du mycket? Mina knän blir inte alls glada över att sitta still i perioder när jag böjer mycket.
Tyvärr inget tips som hjälper akut. Kanske en valium eller stark tablett typ om du har kvar från någon operation.
MackeJuve
2024-06-19, 14:27
Böjer du mycket? Mina knän blir inte alls glada över att sitta still i perioder när jag böjer mycket.
Tyvärr inget tips som hjälper akut. Kanske en valium eller stark tablett typ om du har kvar från någon operation.
Jag gör ju inte det, jag böjer faktiskt inte ö.h.t. Det närmaste jag kommer böj är bulgariska splitböj men jag kör inga mängder av den övningen.
Jag kör på magnesium och Ormsalva :D
Är du hyfsat tight i quadsen och höften?
Vill minnas att kneesovertoesguy sa precis samma sak att han inte kunde sitta i en bil med benen böjda utan att få ont som fan och var tvungen att slänga upp dom på instrumentpanelen.
Om du kör thomas-testet hur ser det ut då för dig?
https://www.physio-pedia.com/images/thumb/e/e8/Tightness_of_tensor_fasciae_latae.jpg/267px-Tightness_of_tensor_fasciae_latae.jpg
Kanske kan det hjälpa knäna om du kör ett ordentligt stretchpass för quads o höften precis före bilresan
MackeJuve
2024-06-20, 07:29
Är du hyfsat tight i quadsen och höften?
Vill minnas att kneesovertoesguy sa precis samma sak att han inte kunde sitta i en bil med benen böjda utan att få ont som fan och var tvungen att slänga upp dom på instrumentpanelen.
Om du kör thomas-testet hur ser det ut då för dig?
https://www.physio-pedia.com/images/thumb/e/e8/Tightness_of_tensor_fasciae_latae.jpg/267px-Tightness_of_tensor_fasciae_latae.jpg
Kanske kan det hjälpa knäna om du kör ett ordentligt stretchpass för quads o höften precis före bilresan
Körde testet, höftböjarna kändes tighta och det vet jag också att de är. I övrigt så vet jag inte riktigt vad det sa. Kan absolut testa en liten stretchrutin innan avfärd.
Mitt "tips": tig och lid.
MackeJuve
2024-06-20, 08:12
Mitt "tips": tig och lid.
Det är det som jag normalt gör. Hade jag varit drama queen hade jag ju insisterat på att sitta fram eller köra bilen. Nu sätter jag mig där bak och tar smällen, som en jävla hjälte :hbang:
Fredszky
2024-06-20, 15:23
Jag har inga tips, men jag begär en rapport efter färden hur allt gick, för nu är jag så pass investerad i denna berättelse.
Fredszky
2024-06-22, 09:17
Nu har jag ett tips.
Spänn knät/benet. Liksom statiskt. Pumpa lite så.
Det hjälpte mig igår vid en lång bilresa.
MackeJuve
2024-06-24, 07:39
Det gick bra! Tog mangesiumtablett innan avfärd, jag vet inte hur stor effekt det hade men nu när bilfärden gick bra så är jag väl fast med att ta magnesium innan varje liknande färd... :) Knäna var faktiskt inga bekymmer alls men jag hade också bästa baksätesplatsen med mest utrymme. Lite bekymmer med röven på vägen hem så vi fick stanna en gång för min skull, den gillade inte att sitta på mittensätet.
BelowAverage
2024-06-24, 09:40
Nå, vems tips var bäst?
MackeJuve
2024-06-24, 09:49
Nå, vems tips var bäst?
Iliyas var bäst men jag kommer ju aldrig att få något faktiskt svar på hur hjälpsamma magnesiumtabletterna var. Men jag tog magnesium och hade drägliga bilfärder så Iliyas vinner.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.