Visa fullständig version : Ventilera ut dålig luft på en budget
Decepticon
2024-06-09, 12:58
I vår sommarstuga blir det rätt unken "sommarstugeluft" när det får stå stängt ett tag. Jag funderar på att sätta 2 st tystgående "badrumsfläktar" i tackventilerna som kan snurra när man inte är där. Även om dessa fläktar är avsedda för att snabbt ventilera ur ett badrum så borde det ju funka fast det tar längre tid, vilket inte gör något då dessa kan snurra konstant i veckor. Det står att fläkten ventilerar 100m3/h och vårt stora rum är mindre. Tilluften kommer ju från golvventilerna som jag öppnar på sommaren. Skulle detta göra luften bättre på en budget, eller är det meningslöst? Jag är inte intresserad av att lägga pengar på dyrare lösningar.
skyffelmördarn
2024-06-09, 15:19
Sitter inte den där lukten i typ väggarna?
Decepticon
2024-06-11, 17:31
Sitter inte den där lukten i typ väggarna?
Jo, just därför vill man ventilera ut luften. Men Kolozzeum var visst fel forum för detta.
skyffelmördarn
2024-06-11, 17:52
Jo, just därför vill man ventilera ut luften. Men Kolozzeum var visst fel forum för detta.
Ja jo men jag bara menade att det går väl inte ventilera ut?
Tror en vanlig takfläkt kan göra rätt stor skillnad.
Testa, vad har du att förlora?
byggahus är ett bättre forum för sådant ;)
Rätt vanligt att det blir instängt och unket i sommarstugor som står.
Dock kanske man också ska se det som att befintligt självdrag inte ger tillräckligt bra omsättning på luften.
Även om ni kanske har mer dörrar och fönster öppna de dagar ni är där, men det känns ändå som att det kan vara värt att fundera över att se över att ni har en god ventilation generellt. Inte bara för perioden när det står tomt utan även för de dagar/veckor när det faktiskt ska leva människor där
skyffelmördarn
2024-06-12, 17:18
Var kommer lukten ifrån ens? Och varför luktar det typ samma i alla hus?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.