Visa fullständig version : Köpa tv-spel konsoll?
Tänkte köpa en konsoll till äldsta grabben när han fyller 7 år. Det var längesen jag själv spelade. Vad borde jag köpa?
Mina ungar har inte haft tillgång till några skärmar bortsett från tv med barnprogram på kvällarna. Så jag hade helst köpt något stationärt.
Nintendo Switch känns som ett alternativ. Men att den är portabel gör att jag tvekar lite.
Mina pojkar blir 5 och 7 i år. Har några tips på titlar som passar den åldersgruppen? Hade varit kanon om dom kunde spela tillsammans.
Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
Armed Dingo
2024-06-08, 14:15
Det är ju tyvärr Nintendo som har de bästa barnspelen. Men förstår din oro. Kan du lura dom att den inte är portabel? Och om några år när de inser sanningen så berättar du att det var för deras egen skull och ber om förlåtelse med ett nytt Switch.
mattilainen
2024-06-08, 22:37
jag köpte en raspberry pi och laddade ner Batocera på ett USB och sedan laddade jag ner alla gamla NES, SNES, Sega, N64, playstation och liknande. Köpte även till 2 trådlösa kontroller. Superenkelt och kul :)
Andy.da.wohoo
2024-06-08, 23:47
Nintendo Switch har ju största bredd av spel riktade till barn. Finns också tillgång till en hel del gamla godingar om man skaffar Nintendo Switch Online. Men jag tror nog det går att köpa t ex en Playstation 5 och Ratchet & Clank. De finns ju med svenskt tal, vilket varit bra för grabben här hemma.
Men, med det sagt så är kanske en Switch toppen för dina grabbar. Lite Mario kart för dem lär bara göra gott för syskonrivaliteten :D Att den är portabel behöver inte vara ett minus. Nintendo har ju sedan länge lämnat racet om prestanda, om det var därför du tvekade.
Scratch89
2024-06-09, 00:23
Nintendo Switch, sån emulator med gamla NES/SNES , eller ett PlayStation 3. PS3 kostar typ ingenting och massor av bra spel som även passar barn. Om de är så pass unga och inte spelat mycket tror jag inte du behöver investera i senaste generationen.
PS3 lät som ett trevligt alternativ. Sist jag spelade så var PS1 revolutionerande [emoji16]
Är ju väldigt billigt på blocket.
Akerhage
2024-06-11, 09:29
Har du ingen laptop hemma du bara kan koppla in i Tvn och köra någon emulator? Slipper du en gammal ful konsol vid tvn med.
King Grub
2024-06-11, 09:37
Ett problem med emulatorer är att det inte bara är att stoppa i ett cartridge och börja spela för en 5-åring, utan du måste antagligen vara med.
Det finns en uppsjö bra färdiga emulatorer på alieexpress men kolla reviews för många har malware och fruktansvärd latens.
Jag hade köpt ett chippat nintendo wii. Det är bättre för barn att spela nintendospel inbillar jag mig, det är en bättre utmaning på något vis.
Annars så har du ju alla klassiska spel på ett nintendo switch också för lite och ingenting. Bättre känsla än emulator.
Ska du köra emulator hade jag kört en Nvidia shield Pro eller bra laptop.
Scratch89
2024-06-13, 23:21
PS3 lät som ett trevligt alternativ. Sist jag spelade så var PS1 revolutionerande [emoji16]
Är ju väldigt billigt på blocket.
För en sjuåring håller verkligen ett PS3. Många bra spel som passar barn också, t.ex Ratchet and Clank och andra plattform/äventyrsspel.
I veckan köpte jag också en sån där retro-grunka, så man kan spela masssor av gamla NES/SNES-spel osv. Har inte fått hem den än så kan inte utvärdera, men den kostade 700 spänn och man får med två trådlösa kontroller. Det är nog mer roligt för oss som är äldre och kan bli nostalgiska, det kanske inte är lika rockigt för en sjuåring. Men spelen är ju fortfarande bra, trots dassig grafik med dagens mått mätt. :)
Andy.da.wohoo
2024-06-14, 07:43
För en sjuåring håller verkligen ett PS3. Många bra spel som passar barn också, t.ex Ratchet and Clank och andra plattform/äventyrsspel.
I veckan köpte jag också en sån där retro-grunka, så man kan spela masssor av gamla NES/SNES-spel osv. Har inte fått hem den än så kan inte utvärdera, men den kostade 700 spänn och man får med två trådlösa kontroller. Det är nog mer roligt för oss som är äldre och kan bli nostalgiska, det kanske inte är lika rockigt för en sjuåring. Men spelen är ju fortfarande bra, trots dassig grafik med dagens mått mätt. :)
Är det någon utav de officiella från Nintendo du köpt eller något annat bygge? 700 kr för NES/SNES och två trådlösa kontroller lät ju väldigt billigt!
Är det någon utav de officiella från Nintendo du köpt eller något annat bygge? 700 kr för NES/SNES och två trådlösa kontroller lät ju väldigt billigt!Är det i Sverige då är det alieexpressgrejer med 2x markup på priset.
Men 700kr på alieexpress får man nästan en nuc med handkontroller och emulator.
Men många av dom där färdiga emulstorerna kommer med skadlig kod.
Skickat från min CPH2581 via Tapatalk
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.