Visa fullständig version : Viktväktarna verkar ha ett bra system, eller?
Kralligare
2024-05-19, 16:23
När jag kollar igenom VV uppdaterade principer och deras nollpointsmat, så finns där mycket bra proteinrik mat som man kan äta så mycket man vill av. En polare rasade i vikt men åt mer mat än han någonsin sin gjort och är helnöjd med konceptet. Alltid mätt och går ner i fettvikt då han kan vräka i sig protein. Är det någon som provat detta?
Har kompisar som gått på viktväktarna och de har gått ner så länge de var med. Systemet är rätt bra, men en stor del är nog invägningarna och att man är med i något gemensamt.
Som allt annat så funkar det bara så länge man faktiskt gör det.
När jag kollar igenom VV uppdaterade principer och deras nollpointsmat, så finns där mycket bra proteinrik mat som man kan äta så mycket man vill av. En polare rasade i vikt men åt mer mat än han någonsin sin gjort och är helnöjd med konceptet. Alltid mätt och går ner i fettvikt då han kan vräka i sig protein. Är det någon som provat detta?
Jag har inte provat det, men har haft flera patienter som kört det med gott resultat. Men å andra sidan funkar i stort sätt alla dieter så länge man följer de. När LCHF var det som skulle frälsa världen tror jag halva min bekantskapskrets körde det, med mestadels gott resultat, min mor inräknad där. Idag håller ingen längre på med det. Jag tror det i längden blev för begränsande att inte äta kolhydrater, ett liv utan bröd, pasta och öl....
Tror det kan bli samma med VV för många, när man inte längre väger sig i grupp utan ska stå på egna ben faller nog många.
Kralligare
2024-05-20, 16:36
Jag tänkte att det kunde vara ett enklare sätt att deffa på, att istället för att väga och räkna kalorier så kan man äta sig mätt på nollpointsmat, t.ex. kycklingfilé, ägg, grönsaker och frukter och så slösa sina points på att tillsätta lite fett. T.ex. olja på rostade morötter och blomkål, kycklingfilé och tsatsiki, det är typ noll points i deras pointssystem. Jag utgår ifrån att appen räknar ut allt åt en. Man kan ju spara points för att kunna ta ett par pilsner på fredagen. Jag tyckte det kändes rätt bra när jag läste om detta och vad jag vet från bekantas erfarenheter. De personer som jag vet har provat VV gillar inte ens nollpointsmaten, men det gör ju jag vilket borde underlätta ännu mer, då de mest äter pointsmat och då blir det lite skralt med energi..
Jag tänkte att det kunde vara ett enklare sätt att deffa på, att istället för att väga och räkna kalorier så kan man äta sig mätt på nollpointsmat, t.ex. kycklingfilé, ägg, grönsaker och frukter och så slösa sina points på att tillsätta lite fett. T.ex. olja på rostade morötter och blomkål, kycklingfilé och tsatsiki, det är typ noll points i deras pointssystem. Jag utgår ifrån att appen räknar ut allt åt en. Man kan ju spara points för att kunna ta ett par pilsner på fredagen. Jag tyckte det kändes rätt bra när jag läste om detta och vad jag vet från bekantas erfarenheter. De personer som jag vet har provat VV gillar inte ens nollpointsmaten, men det gör ju jag vilket borde underlätta ännu mer, då de mest äter pointsmat och då blir det lite skralt med energi..
Det blir inte magiskt kalorifritt bara för att du säger att du kör VV och att maten är 0 points. Kycklingfilé är fortfarande 1000kcal per kilo. 10 ägg är 750kcal osv.
Säg att du gör en rejäl byggaromelett på 15 ägg och 1kg kyckling. Då har du en bit över 2k kcal och massor av points över till bira, men viktminskningen blir därefter. VV bygger på att man äter normalstora portioner och varierat. De som de sätter 0 points på är inte nödvändigtvis bara sånt som är lågt i kalorier utan sånt som de anser är nyttigt och vill att man baserar sin kost på framöver.
https://cmx.weightwatchers.com/assets-proxy/weight-watchers/image/upload/v1669673073/visitor-site/prod/se/NollPointslista_SE_A4.pdf
För gemene man är det nog ett bättre sött att se på kost.
För gemene man är det nog ett bättre sött att se på kost.
jo, men inte om man vill utnyttja systemet för att få äta så mycket som möjligt :)
Kralligare
2024-05-21, 22:53
Ska man äta sådana mängder så väljer man inte VV. Man kan förstås inte äta 2 kg kyckling och 20 ägg osv.
StarkaUlf
2024-05-22, 09:51
Ska man äta sådana mängder så väljer man inte VV. Man kan förstås inte äta 2 kg kyckling och 20 ägg osv.
Han pekar bara ut vad som kan gå fel med VV.
Många tror att dom kan äta hur mycket som helst av något bara för att det ger "noll" poäng. Sen förstår dom inte varför dom aldrig tappar vikt.
jo, men inte om man vill utnyttja systemet för att få äta så mycket som möjligt :)
Nä, men har man det tankesättet spelar det ingen större roll vilken form av kosthållning man har.
Man kan äta sig fet på alla sätt, utom ren kcalräkning, och ändå följa dietens regler.
Han pekar bara ut vad som kan gå fel med VV.
Många tror att dom kan äta hur mycket som helst av något bara för att det ger "noll" poäng. Sen förstår dom inte varför dom aldrig tappar vikt.
Men man måste fan lägga manken till om man ska ska få sig för mycket kcal om man håller sig till den maten utan att tillsätta fett mm.
StarkaUlf
2024-05-23, 13:19
Men man måste fan lägga manken till om man ska ska få sig för mycket kcal om man håller sig till den maten utan att tillsätta fett mm.
Ägg, lax och annan fet fisk drar ganska snabbt iväg.
Och sen kombinerar ju folk det med livsmedel som är energirikare och ger mer än 0 poäng.
Men en del av dom som då går blint på poängen tror ju att dom kan fylla ut hur mycket som helst med nollpoängare. Även om dom har ätit 2000 kalorier av det andra.
För man går ju inte upp i vikt av nollpoängare.
Man kan förstås inte äta 2 kg kyckling och 20 ägg osv.
Challenge accepted.
Ägg, lax och annan fet fisk drar ganska snabbt iväg.
Och sen kombinerar ju folk det med livsmedel som är energirikare och ger mer än 0 poäng.
Men en del av dom som då går blint på poängen tror ju att dom kan fylla ut hur mycket som helst med nollpoängare. Även om dom har ätit 2000 kalorier av det andra.
För man går ju inte upp i vikt av nollpoängare.
Visst är det så. Men det är det som är lite smart med deras system är att det inte är baserat på antal kcal. En point är alltså inte tex 100kcal utan en point munk kanske är 10 kcal medan en point ostkaka kanske är 150 kcal. Så det är byggt så man ska kunna äta mycket om det är rätt mat och det finns utrymme för noll-pointsmaten.
Men visst kan man fucka upp det om man anstränger sig. Vet att kompisen krånglade som fan med att komma runt systemet men han gick ner ändå.
Jag gick ner väldigt bra med WW för 12-13 år sedan. Då var programmet dessutom sämre ur proteinsynpunkt. Jag håller med om att det är ett väldigt genomtänkt program.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.