handdator

Visa fullständig version : Lågintensivt vs Högintensivt

swiftin
2004-05-28, 11:05
Jag vet att detta har varit på tapeten ett antal gånger, men jag vill ändå höra mig för.

När man springer bränner man ju, som bekant, främst kolhydrater, och dessa tas från muskelglykogenet. Detta försämrar ju ens styrketräningspass då man inte kommer orka lika mycket. Visst, man hamnar på energiminus, men vad förbränner kroppen sen, när glykogenet tillslut tar slut i musklerna? Fett?

Lågintensiv cardio bränner ju större andel fett, och inte (någonting) muskelglykogen i någon större utsträckning? Detta gör väl att man inte känner någon negativ effekt på styrketräningen då man har kvar det mesta av glykogenet i kroppen. Och då kan bygga muskler även på deff, då det mestadels är fett som försvinner, som egentligen inte har någon inverkan för muskelbygge? Förutsatt att man äter så mycket fett man behöver givetvis.

Gör detta att man, i princip, kan ligga på 1000 kcal energiminus och ändå ha ett bra tryck inför passen genom att promenera väldigt mycket?

Långa frågor, jag vet. :notme:

Tacksam för svar!

shirunai
2004-05-28, 11:19
Efter ett hårt pass återhämtar du dig med mat...sen om det är kaloriminus totalt på dygnet så har du ändå fyllt på efter intensiva passet, korta intensiva pass sprarar ju även på musklerna, jag menar de är ju till för att användas.

Olsson
2004-05-28, 11:47
För att gå mer rakt på sak. Kör både lågintensivt och högintensivt. Det är bra att kombinera. Med högintensiv träning förbättrar du konditionen och förbränningen sen kompleterar du med lågintensiv träning. Till en viss gräns är det så ja, att ju mindre du drar ner på maten och istället ökar cardion så kommer du att få bättre tryck på styrkepassen och förmodligen bättre fettförbränning oxå trots att du ligger på lika stort engergiunderskott. Kör du för mkt förbränningsträning så tröttar du ju ut kroppen väldigt mycket trots att du stoppar i dig bra med mat.