Visa fullständig version : Motivation för den som avskyr att laga och planera mat?
Hej!
Behöver motivation och sätt att tänka kring det här då jag finner det enormt besvärande att behöva planera och laga mat. Känner enorm frustration över att ens behöva äta på grund av tiden och energin det tar från övrigt i mitt liv.
Jag behöver få i mig nog med kvalitativ mat för att orka träna och återhämta mig och för välmående.
Önskan nu är att äta kvalitativ mat och rätter med hyfsad andel protein utan att räkna på näringsinnehåll eller exakt fördelning. Jag äter så mycket jag känner för så får vi se vad det ger för resultat. Jag kommer orka träna mer och återhämta mig genom att ersätta skitmat och genom att faktiskt äta.
Några saker jag tänker underlättar för min del.
- Ätfönster 8tim per dygn för att minska antal tillfällen jag behöver tänka på mat.
- Få ingredienser
- Få moment i tillagning
- Stor andel råvaror/livsmedel med lång hållbarhet, tänk typ ägg, havregryn, rotfrukter, frysvaror osv.
- Enformighet. Så liten variation som möjligt men ändå få i sig bredden av näringsämnen.
Jag har läst mycket om kost och näring men kommer aldrig till något som fungerar för mig som jag skulle orka hålla i över tid.
Har ni några tips och tankar hur jag skall förhålla mig till detta och kanske idéer för en bra bas och grund för att komma på banan?
RökteUppMinKatt
2024-04-06, 20:47
Detta är vad jag har ätit var dag i 2 år om du vill dra inspiration ifrån det (förutom Måndagar och Torsdagar då jag fastar).
Ny musli = valnötter, chiafrön och havre.
Kyckling lagar jag större sats 2 gånger i veckan.
Annars är det enda jag tillagar tomatsåsen och muslin 10 minuter i mikron.
Har räknat på alla vitaminer och mineraler och detta täcker allt.
https://i.ibb.co/vvRFnNf/Untitled3.png (https://ibb.co/mFgjWnd)
RökteUppMinKatt
2024-04-06, 20:57
Detta är vad jag har ätit var dag i 2 år om du vill dra inspiration ifrån det (förutom Måndagar och Torsdagar då jag fastar).
Ny musli = valnötter, chiafrön och havre.
Kyckling lagar jag större sats 2 gånger i veckan.
Annars är det enda jag tillagar tomatsåsen och muslin 10 minuter i mikron.
Har räknat på alla vitaminer och mineraler och detta täcker allt.
https://i.ibb.co/vvRFnNf/Untitled3.png (https://ibb.co/mFgjWnd)
Muslin = 30g valnötter, 30g chiafrön, 50g havre.
Scratch89
2024-04-07, 13:58
Varför dricker du 100 g olivolja om dagen?
RökteUppMinKatt
2024-04-07, 14:07
Varför dricker du 100 g olivolja om dagen?
Väldigt nyttigt.
Rik på oljesyra och polyfenoler.
Viktigt att köpa rätt olivolja bara då det fuskas väldigt mycket i olivoljebranschen.
skyffelmördarn
2024-04-07, 14:17
Köp maskin som lagar mat åt dig, exempelvis en "slow cooker" du kan lägga i grönsaker, kött, potatis utan att hacka eller fördela och bara trycka på start.
Köper matlåda och tar en shake på jobbet. Omelett och/eller gröt med nått protein till typ keso när jag kommer hem varannan vecka. Varannan lagar jag ett mål till barnen och tar matlåda. Orkar inte laga mat till mig själv.
Räknar så löst man kan räkna men håller koll på vikten och orken.
Scratch89
2024-04-07, 21:56
Väldigt nyttigt.
Rik på oljesyra och polyfenoler.
Viktigt att köpa rätt olivolja bara då det fuskas väldigt mycket i olivoljebranschen.
Jag vågar påstå att det är betydligt nyttigare att äta riktig mat än att hälla i sig 100 gram olja om dagen, men har du kul så kör på!
RökteUppMinKatt
2024-04-07, 22:15
Jag vågar påstå att det är betydligt nyttigare att äta riktig mat än att hälla i sig 100 gram olja om dagen, men har du kul så kör på!
Och det baserar du på exakt vad?
Longevity och hälsa är mitt största intresse. Mitt mål är att leva så länge som möjligt så frisk som möjligt. Jag har spenderat hundratals timmar på min kost för att optimera den. Jag är aktiv följare av flera profiler i longevityfältet.
Med det sagt så vet jag inte allt. Ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet.
Men vad är det för nonchalant nonseninlägg du kommer med när du skriver som ovan? Vem är du som tror du vet bättre än vad jag vet efter all tid och research jag lagt på min kost?
Vad är ens "riktig mat" :smash:
Storkok på söndagar, gör du två storkok på söndag så har du lunch och middag minst fram till helgen då man orkar mer.
Pulled pork
Köttfärsås
Färdigmarinerad kyckling
Tacogratäng
Köttgryta
Finns massor av lättlagade saker du bara kastar i ingredienserna och låter stå på låg värme ett tag.
Köp 14 glasmatlådor med lock.
Longevity och hälsa är mitt största intresse. Mitt mål är att leva så länge som möjligt så frisk som möjligt. Jag har spenderat hundratals timmar på min kost för att optimera den. Jag är aktiv följare av flera profiler i longevityfältet.
Med det sagt så vet jag inte allt. Ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet.
Men vad är det för nonchalant nonseninlägg du kommer med när du skriver som ovan? Vem är du som tror du vet bättre än vad jag vet efter all tid och research jag lagt på min kost?
För många är det nog lättare att hålla sig mätt på "riktig mat" än på olja, alltså något man behöver tugga och något som tar större plats och stannar kvar i magsäcken lite längre än olja, vilket gör att det är mindre risk att man får i sig för mycket kcal.
För oss "vanliga människor" så är vi nog många som gärna äter något gott och varierar vår kost, då är det lättare att hålla ner energin i kosten om man äter något som är mättande och som ger "matglädje" i brist på bättre ord.
skyffelmördarn
2024-04-08, 09:37
Jag är aktiv följare av flera profiler i longevityfältet.
Kvacksalvare hela bunten.
Nu har väl du en rad diagnoser så det kanske är svårt att tända av helt men du borde verkligen försöka distansera dig själv ifrån så kallade "experter" på internet.
Anders The Peak
2024-04-08, 10:16
Nu har väl du en rad diagnoser så det kanske är svårt att tända av helt men du borde verkligen försöka distansera dig själv ifrån så kallade "experter" på internet.
Håller med föregående talare om det. Det är ett gäng som som ligger högt upp på pyramidspelet och håvar in kosing. Högst upp ligger gudarna David Sinclair/Bryan Johnson sedan följer lärjungarna nedåt i leden.
Sist i ledet är RökteUppMinkatt som betalar 1200 :- för 100 gr NMN. Fast forskningen slår fast att Niacin 250 mg/200 st för 200 :- per kapsel ger samma effekt på NAD+ som 1-2 gr NMN.
För TS så finns det matlådor anpassade för tränande individer kostar ungefär det samma som att köpa och tillaga maten själv...
RökteUppMinKatt
2024-04-08, 12:01
Ja, vi får väl se om 10 år vad forskningen säger och var mänskligheten är :)
You do you and I do me.
RökteUppMinKatt
2024-04-08, 12:01
Håller med föregående talare om det. Det är ett gäng som som ligger högt upp på pyramidspelet och håvar in kosing. Högst upp ligger gudarna David Sinclair/Bryan Johnson sedan följer lärjungarna nedåt i leden.
Sist i ledet är RökteUppMinkatt som betalar 1200 :- för 100 gr NMN. Fast forskningen slår fast att Niacin 250 mg/200 st för 200 :- per kapsel ger samma effekt på NAD+ som 1-2 gr NMN.
För TS så finns det matlådor anpassade för tränande individer kostar ungefär det samma som att köpa och tillaga maten själv...
Visste inte att jag köpte NMN. Uppskattar insikten!
Anders The Peak
2024-04-08, 14:43
Visste inte att jag köpte NMN. Uppskattar insikten!
Det var enbart ett exempel vi kan ta Resveratrol som David Sinclair sålde till ett företag för 750 "" dollar på studier som inte har kunnat upprepas och preparatet påverkar inte Sirtuin 2 som han fortsätter att stå fast vid. Antagligen inte för få ett skadestånd.
David Sinclair and the Resveratrol Controversy - A Path Forward
https://www.youtube.com/watch?v=JAFnD27ffqE
https://www.youtube.com/watch?v=eBxw6_8PivA
Nu kan du säkert påverka Epigenetiken med livsstilsförändringar då det påstås att den är till 80% relaterad till de val vi gör i livet.
Men alla de här kanalerna som sprider ut sina fantastiska preparat är oftast inte relevanta trovärdiga i sin information kring dessa fantastiska preparat.
Det finns undantag tex Dr Brad Stanfield samt några till som gör metodologiska granskningar av de påståenden som ges.
Förhoppningsvis är du en förståndig person som redan har genomskådat kvacksalvarna eller de överdrivna effekterna av preparaten.
RökteUppMinKatt
2024-04-08, 15:06
Det var enbart ett exempel vi kan ta Resveratrol som David Sinclair sålde till ett företag för 750 "" dollar på studier som inte har kunnat upprepas och preparatet påverkar inte Sirtuin 2 som han fortsätter att stå fast vid. Antagligen inte för få ett skadestånd.
David Sinclair and the Resveratrol Controversy - A Path Forward
https://www.youtube.com/watch?v=JAFnD27ffqE
https://www.youtube.com/watch?v=eBxw6_8PivA
Nu kan du säkert påverka Epigenetiken med livsstilsförändringar då det påstås att den är till 80% relaterad till de val vi gör i livet.
Men alla de här kanalerna som sprider ut sina fantastiska preparat är oftast inte relevanta trovärdiga i sin information kring dessa fantastiska preparat.
Det finns undantag tex Dr Brad Stanfield samt några till som gör metodologiska granskningar av de påståenden som ges.
Förhoppningsvis är du en förståndig person som redan har genomskådat kvacksalvarna eller de överdrivna effekterna av preparaten.
Ja, jag vet allt det där redan och jag käkar inte resveratrol heller :)
Även om David Sinclair är en av många som jag lyssnar på, så är jag också fullt medveten om tveksamheterna kring honom. Men det är inget exklusivt med just honom. Man ska vara kritisk till alla som tjänar pengar på det de marknadsför.
Rapamycin hade jag velat experimentera med (även om jag behöver sätta mig in mer i det då det var ett tag sedan jag kikade på det), men först och främst är min förhållning till longevity bra kost, bra sömn, meditation och andra vardagliga faktorer såsom att utmana sig själv, tänka positivt, etc.
Det är ni som kommer med påhopp ifrån ingestans utan att faktiskt veta vem jag följer eller vad jag har förhållning till de olika personer som jag följer. Att kalla alla inom longevityfältet för kvacksalvare är lagom trångsynt.
Men vill man leva med en mindset alá 1980 så för all del. Jag föredrar att följa mänsklighetens framgång med spänning och att anpassa mig efter nya rönn för att ge mig själv de bästa möjligheterna att vara en del av framtiden.
Anders The Peak
2024-04-08, 16:01
Men vill man leva med en mindset alá 1980 så för all del. Jag föredrar att följa mänsklighetens framgång med spänning och att anpassa mig efter nya rönn för att ge mig själv de bästa möjligheterna att vara en del av framtiden.
idag
Jag talade om i generella drag att din nick var längst ned i hierarkin i exemplifieringen eftersom du kommer vara det i praktiken oavsett.
Nu är din antydan till 1980-tal ganska vag och minst lika illa som min exemplifiering. Har faktiskt tagit mig tid och gått genom det som de här seriösa personerna med diverse titlar lägger fram. Granskat som så många andra gör av deras påståenden på ett vederhäftigt sätt.
Den här David Sinclair är en mycket hal person som bara antyder och beskriver vad han äter för preparat utan att längre påstå något som helst om dess påverkan på åldrande eller hälsa. Utan pratar hellre om sin forskning utan att nämna något om apoteket som han stoppar i sig dagligen. De finns inte längre kvar i hans visioner om att stoppa åldrandet. Utan apoteket han stoppar i sig den här månaden är enbart till för att få procenten/intäkter på försäljningen.
RökteUppMinKatt
2024-04-08, 16:28
idag
Jag talade om i generella drag att din nick var längst ned i hierarkin i exemplifieringen eftersom du kommer vara det i praktiken oavsett.
Nu är din antydan till 1980-tal ganska vag och minst lika illa som min exemplifiering. Har faktiskt tagit mig tid och gått genom det som de här seriösa personerna med diverse titlar lägger fram. Granskat som så många andra gör av deras påståenden på ett vederhäftigt sätt.
Den här David Sinclair är en mycket hal person som bara antyder och beskriver vad han äter för preparat utan att längre påstå något som helst om dess påverkan på åldrande eller hälsa. Utan pratar hellre om sin forskning utan att nämna något om apoteket som han stoppar i sig dagligen. De finns inte längre kvar i hans visioner om att stoppa åldrandet. Utan apoteket han stoppar i sig den här månaden är enbart till för att få procenten/intäkter på försäljningen.
Är otydlig.
Med 1980-tal så syftade jag på Skyffelmördaren :)
Du har skrivit vettiga inlägg.
Alla industrier är fyllda av giriga individer som bara vill mjölka den på pengar. Hälsoindustrin är inget undantag.
Ju mer mainstream och populärt det blir att leva längre och friskare, desto mer av dessa individer kommer vi dessutom att få se.
Gäller alltid att vara kritisk och att ifrågasätta allt, inom alla områden. Att lita blint på vad en enskild individ säger är som bäddat för problem.
Det är alltid fördelaktigt att vara nyfiken och dessutom ha för vana att aktivt söka på det man inte vill höra.
Om man hör att resveratrol hypas och man blir hypad av det, istället för att insta-köpa eller söka på något som bekräftar ens bias (såsom "the benefits of resveratrol") så söker man på det som eventuellt krossar ens bias ("negative effects about resveratrol", "does resveratrol really work"), etc.
Nu svävar jag ut lite här. Poängen är att man givetvis djupdyker i saker och ting och inte litar blint på vad folk säger.
Scratch89
2024-04-08, 22:33
Longevityfolket är charlataner. Och att basera en tredjedel av sitt dagsintag av energi på en näringsfattig källa är inte definitionen på hälsosamt. Men vad vet jag om det, jag har ju bara ett par hundra högskolepoäng inom ämnet, det slår ju såklart inte videos på Youtube eller en hög placering på Dunning-Kruger-kurvan.
Fast dom som lever längst äter ju kalorifattigt som tusan och är väldigt stilla.
En motor som inte körs håller ju längst, men är det verkligen att leva?
Langster
2024-04-09, 09:18
Laga 1-2 kg kycklingfilé åt gången i ugn. Till det ugnsrostad potatis/rotsaker, koka broccoli när det är dags att äta.
I ugn lagar sig maten själv. Ställ in, ställ klockan, glöm bort - tills klockan ringer. På detta sätt har du minst en måltid om dagen i en vecka som kräver nästan noll matlagning och är nyttigt och gott.
Om man lever ensam ÄR det inte jättekul att laga mat. Man får göra det enkelt för sig och laga mycket åt gången så man slipper laga mat varje måltid.
Testa fram 3-5 maträtter som går att laga i stora batcher som du tycker om och kan äta varje dag - och blir goda även som matlåda. Sen går man lägga typ 2 timmar på helgen till att laga, det är det värt.
Scratch89
2024-04-09, 16:58
Hej!
Behöver motivation och sätt att tänka kring det här då jag finner det enormt besvärande att behöva planera och laga mat. Känner enorm frustration över att ens behöva äta på grund av tiden och energin det tar från övrigt i mitt liv.
Jag behöver få i mig nog med kvalitativ mat för att orka träna och återhämta mig och för välmående.
Önskan nu är att äta kvalitativ mat och rätter med hyfsad andel protein utan att räkna på näringsinnehåll eller exakt fördelning. Jag äter så mycket jag känner för så får vi se vad det ger för resultat. Jag kommer orka träna mer och återhämta mig genom att ersätta skitmat och genom att faktiskt äta.
Några saker jag tänker underlättar för min del.
- Ätfönster 8tim per dygn för att minska antal tillfällen jag behöver tänka på mat.
- Få ingredienser
- Få moment i tillagning
- Stor andel råvaror/livsmedel med lång hållbarhet, tänk typ ägg, havregryn, rotfrukter, frysvaror osv.
- Enformighet. Så liten variation som möjligt men ändå få i sig bredden av näringsämnen.
Jag har läst mycket om kost och näring men kommer aldrig till något som fungerar för mig som jag skulle orka hålla i över tid.
Har ni några tips och tankar hur jag skall förhålla mig till detta och kanske idéer för en bra bas och grund för att komma på banan?
Det finns en del saker jag kommer att tänka på direkt.
Frukostalternativ kan vara t.ex havregrynsgröt. Om man vill göra det enkelt för sig, kan du lägga havregrynen i vatten (eller mjölk) över natten i kylskåpet, så kallad overnight oats. Det kommer vara klart att äta dagen efter, och du behöver inte ens värma det i mikron (men det rekommenderas). Gör storkok på ägg varje vecka, säg 14 ägg då du kan äta två ägg till varje grötmåltid.
Kvarg/keso med frukt ger bra mättnad, mycket protein och kostfiber.
Som andra sagt ovan; storkok. Ställ dig på söndagen och laga många portioner av samma rätt så du kan äta varje dag. Det finns ju såklart många förslag, men köttfärssås är lätt att göra på ett par-tre kilo och går att göra både enkel och avancerad, beroende på hur snabbt du tröttnar på enformigheten. ;)
Långpanna med kyckling/fläskfilé och rotfrukter är också enkelt, och det brukar gå att få in allt under samma session (men rotfrukterna behöver nog ställas in typ 20-30 minuter innan). Hel laxsida går att köpa ganska billigt i butiken och ger mat för flera dagar, antingen med kokt potatis eller ris, eller så tar du samma rotfrukter du hade till det andra köttet.
Sås-situationen kan man lösa enkelt genom att alltid ha olika creme fraiche-varianter hemma, med olika smaker som passar till olika rätter.
PixelMiner
2024-04-11, 10:10
Ja, det är ju helt stört. Bryan Johnson skriver ju tom själv på sin hemsida att hans kost+kosttillskott kostar honom $1684,50 i månaden. Det blir i runda slängar runt 18000 SEK/mån. Men är man internetmiljonär så är man. *screwy*
Vad är grejen med bär? Alla inom longevity trycker mycket bär. Visst, det är inte onyttigt, men är det så mycket bättre än annat för antioxidanter och så? Eller vad vill man i bären?
intepurewhey
2024-04-12, 16:46
100g olivolja är ju sjukt.
Kan du länka till studierna som legat till grund för att du kommit fram till att det är en optimal dos?
Personligen tror jag på balans och variation, så länge grunden är sund.
Ja, det är ju helt stört. Bryan Johnson skriver ju tom själv på sin hemsida att hans kost+kosttillskott kostar honom $1684,50 i månaden. Det blir i runda slängar runt 18000 SEK/mån. Men är man internetmiljonär så är man. *screwy*
Bryan säljer sitt "blueprint stack" för prisvärda prenumerationskostnaden 4746 SEK exklusive frakt per månad. Inkluderar naturligtvis hans egna olivolja.
https://blueprint.bryanjohnson.com/products/the-blueprint-stack
Kush Preka
2024-04-13, 09:17
Mitt bästa tips är att hitta en kvinna som gillar att laga mat.
StarkaUlf
2024-04-13, 09:29
Bryan säljer sitt "blueprint stack" för prisvärda prenumerationskostnaden 4746 SEK exklusive frakt per månad. Inkluderar naturligtvis hans egna olivolja.
https://blueprint.bryanjohnson.com/products/the-blueprint-stack
Man blir arg när man läser sånt där.
Fan vad folk är dumma i huvudet nu för tiden (dom som går på sånt)
Man blir arg när man läser sånt där.
Fan vad folk är dumma i huvudet nu för tiden (dom som går på sånt)
Min tanke är att hela konceptet om longevity är mäns motsvarighet till plastikoperationer. Man håller folk rädda för att åldras, bli fula och okapabla. Kvinnor håller ungdomen vid liv genom att operera sig, män genom att lägga ner mängder av pengar på tillskott och dyra livsmedel.
En konsekvens av att vi utsätts för perfekta ideal 24/7 via våra telefoner. Man är alltid för ful, för fattig, för misslyckad.
skyffelmördarn
2024-04-13, 13:34
Min tanke är att hela konceptet om longevity är mäns motsvarighet till plastikoperationer. Man håller folk rädda för att åldras, bli fula och okapabla. Kvinnor håller ungdomen vid liv genom att operera sig, män genom att lägga ner mängder av pengar på tillskott och dyra livsmedel.
En konsekvens av att vi utsätts för perfekta ideal 24/7 via våra telefoner. Man är alltid för ful, för fattig, för misslyckad.
Visst är det så, det tråkiga är ju bara att det är så långt ner i åldrarna. Man ska väl inte behöva oja sig över att bli gammal förens man är på riktigt gammal och inte när man är typ 30.
Visst är det så, det tråkiga är ju bara att det är så långt ner i åldrarna. Man ska väl inte behöva oja sig över att bli gammal förens man är på riktigt gammal och inte när man är typ 30.
Den biologiska klockan tickar dock.
Fast dom som lever längst äter ju kalorifattigt som tusan och är väldigt stilla.
En motor som inte körs håller ju längst, men är det verkligen att leva?
Hahaha, bra fråga!
Men hänger det inte också på genetik? :d
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.