Logga in

Visa fullständig version : Djurrätt

TaylorHawkins
2024-01-22, 10:37
Med anledning av SVTs granskning av kycklingindustrin blev jag nyfiken på om ni bryr er om djurhållning när ni handlar mat.

Ett par saker jag tänkte på:

Köper ni mat beroende på hur djuren haft det/vad de utfodrats med?
Vilka, om några, riklinjer har ni när ni handlar protein (svenskt, ekologiskt, etc.)
Tror ni det spelar någon roll för hälsan hur maten producerats, och vilken mat djuret fått (gräsbeteskött, ekologisk mjölk, osv?

Mats J
2024-01-22, 10:58
Ja, jag går efter denna ordning

1) Djurhållning
2) Näring och hälsa
3) Pris
4) Smak

Många saker väljer jag bort helt pga punkt 1, kan inte rättfärdiga köp helt enkelt.

stridis
2024-01-22, 11:02
Går mest på om det är prisvärt.

Så om slutprodukten smakar bra och är hyggligt billig så är det köpläge.

TaylorHawkins
2024-01-22, 11:17

1) Djurhållning
2) Näring och hälsa
3) Pris
4) Smak

Många saker väljer jag bort helt pga punkt 1, kan inte rättfärdiga köp helt enkelt.

Jag vill tänka så. Men det är väldigt svårt att täcka mitt proteinintag då. Har inte råd.

Jag tror ärligt talat inte jag bryr mig egentligen dock. Jag vill tro att jag gör det, men i slutändan är det absolut viktigaste min egen hälsa och mitt välmående. Sen kommer min ekonomi
Djurhållningen är längre ner. Är jag en egoistisk idiot?

Flickvännen och jag hade denna diskussion. Hon är disney-vegetarian. Äter inte söta djur. Kan absolut äta fisk och annat som inte är söta. Och hon erkänner det själv.

Magnus N
2024-01-22, 11:33
1: pris
2: pris
3: pris

Ungefär så är min prioritering

StarkaUlf
2024-01-22, 11:45
Det kött jag köper för vardagsmat är alltid svenskt, men jag går bara efter pris om jag ska välja mellan olika. Men då är det bara kyckling och nötfärs.

Ska jag köpa en bra köttbit så går jag oftast till charkdisken och ber om något dom har där. Då blir det efter smak istället då det i regel smakar bättre än vad dom har färdigpackat. Alternativt går till köttbutiken om jag ska ha något speciellt och då är det alltid lokalproducerat.

Lafayette
2024-01-22, 11:49
Har noll tänk då jag är fattig och lat. Kanske hamnar jag i helvetet.

Mental
2024-01-22, 11:57
Smak följt av pris.
Köper svenska ägg.
Svensk nötfärs och kyckling. Gärna majskyckling.
Visst är den irländska nötfärsen marginellt billigare, men jag tycker den svenska smakar bättre.

en stor stark
2024-01-22, 12:06

1) Djurhållning
2) Näring och hälsa
3) Pris
4) Smak

Typ något sånt. Pris och smak kan variera lite på listan.

Akerhage
2024-01-22, 12:13
Hur vet ni när ni handlar vad för djurhållning det varit på den del som ligger nerpackad? Googlar ni gårdens namn och kikar köttbitar och jämför?

Jag har inte handlat kött på över 2 år nu så minns inte riktigt. Köpte storpack irländsk bland eller nötfärs bara. Nu lever jag på soyafärs eller quornfärs, mackor och unnar mig någon grogg på helgerna.

agazza
2024-01-22, 14:42
1. kvalité, allt nuförtiden är snabbväxande ihoplimmat sockrat skräp
2. lokalitet, ju mer lokalt desto bättre
3. hantering
4. pris

agazza
2024-01-22, 14:43
Hur vet ni när ni handlar vad för djurhållning det varit på den del som ligger nerpackad? Googlar ni gårdens namn och kikar köttbitar och jämför?

Jag har inte handlat kött på över 2 år nu så minns inte riktigt. Köpte storpack irländsk bland eller nötfärs bara. Nu lever jag på soyafärs eller quornfärs, mackor och unnar mig någon grogg på helgerna.

Kött kommer bara från jägare och gårdar i länet som man känner till, snack går rätt fort.

Vinter
2024-01-22, 15:40
Jag utgår från ägg. Det är en no-brainer, rent ekonomiskt och moraliskt.

TaylorHawkins
2024-01-22, 16:01

jag hade väldigt gärna ätit 8-10 ägg per dag. Men det tror jag verkligen inte är bra :(

skyffelmördarn
2024-01-22, 18:45

Kan inte hönorna få ont i rövhålet av att värpa hela tiden så mycket då?

Ett Orm
2024-01-22, 21:22

De har inget rövhål utan en kloak.
Det är nog inte värphöns största problem dock.

Jag köper svenskt så mycket jag kan och hoppas på det är det minst dåliga.

Fordon
2024-01-23, 09:03
Enda gången jag inte köper svenskt nötkött är om det är wagyu. Övrigt kött ska alltid vara svenskt (undantag norsk lax). Ägg ska alltid vara frigående utomhus. Så långt sträcker sig min etik.

TaylorHawkins
2024-01-23, 09:08
Hur tänker ni kring mejeri? Många goda mejerier med mycket protein är på dansk mjölk tyvärr :(

Iliyas
2024-01-23, 09:49
Träffat 4 st gris slaktare och ingen av de äter gris pga hur dåligt de blir behandlade från att de födds upp tills de ska slaktas. Regler följs inte.

40plus
2024-01-23, 10:11
Dagens i-landsproblem.

"Har äggen du äter skitits ut av en höna med kollektivavtal och arbetstidsförkortning?"

Jag föredrar att äta svenskt om jag kan, men plånboken styr. Moralen kring djur styrs av plånboken.

Numera har jag kommit upp mig så att jag kan undvika irländsk galna ko sjuke kött samt dansk salmonellakyckling. Men annat såsom kravmärkt, frigående hönsafjös etc, näe.

skyffelmördarn
2024-01-23, 19:09
Jag fattar fan inte varför det är så svårt att göra djurhållning moraliskt hållbart?

Grisar som står trångt.

Varför kan dom inte bara gå utomhus? Dom är ju uppenbart gjorda för det. Kanske göra någon sån öppen ladugårdslösning där dom både kan vara inne och ute som dom vill.

Kostar ju inget att ha djuren utomhus tänker jag när väl staketet sitter uppe.

TaylorHawkins
2024-01-23, 19:18
Jag har familj som arbetat nötkött och jordbruk, har en del koll på Gröna Gårdar via dom.

Det är otroligt mycket dyrare att ha djuren på bete än inomhus. Eftersom du måste ha dem inne på vintern och du måste ha ligghall för djuren så betalar du i princip dubbelt eftersom du måste ha tillgång till bägge utrymmen. Dubbla hektarpriset. Djuren måste fodras och det är mycket jobbigare samt dyrare att göra utomhus.

Men det främsta är att om du har djuren ute så kommer de äta av gräset -> växa långsammare. Det går absurt mycket fortare att ha djuren inomhus och ge dem kraftfoder.

Vill man läsa mer är både Resta Gårds hemsida och Gröna Gårdar bra. De förklarar hur jordbruket går till när man har djur på bete.

Det är chockerande hur långt från livsmedelsproduktion vi kommit egentligen. De flesta verkar tro att maten bara dyker upp på ICA. Jag tror faktiskt att det spelar roll vad djuren ätit, på näringsvärdet.

skyffelmördarn
2024-01-23, 20:30
Jag har familj som arbetat nötkött och jordbruk, har en del koll på Gröna Gårdar via dom.

Det är otroligt mycket dyrare att ha djuren på bete än inomhus. Eftersom du måste ha dem inne på vintern och du måste ha ligghall för djuren så betalar du i princip dubbelt eftersom du måste ha tillgång till bägge utrymmen. Dubbla hektarpriset. Djuren måste fodras och det är mycket jobbigare samt dyrare att göra utomhus.

Men det främsta är att om du har djuren ute så kommer de äta av gräset -> växa långsammare. Det går absurt mycket fortare att ha djuren inomhus och ge dem kraftfoder.

Vill man läsa mer är både Resta Gårds hemsida och Gröna Gårdar bra. De förklarar hur jordbruket går till när man har djur på bete.

Det är chockerande hur långt från livsmedelsproduktion vi kommit egentligen. De flesta verkar tro att maten bara dyker upp på ICA. Jag tror faktiskt att det spelar roll vad djuren ätit, på näringsvärdet.

Men utomhus kostar ju inget? Så jag ser inte hur det är dubbla priset om man nu har marken tillgänglig då och äger den så man inte måste hyra extra av någon men bönder har ju i regel bra tillgång till mark.

Jag antar att det knepiga är när det blir storskaligt.

TaylorHawkins
2024-01-23, 21:35
Men utomhus kostar ju inget? Så jag ser inte hur det är dubbla priset om man nu har marken tillgänglig då och äger den så man inte måste hyra extra av någon men bönder har ju i regel bra tillgång till mark.

Det kostar mycket mer att ha kor på bete kontra inomhus. Allt är storskaligt. Vi pratar inte att ha en ko på gården.

Ett Orm
2024-01-23, 23:09
Det kostar mycket mer att ha kor på bete kontra inomhus. Allt är storskaligt. Vi pratar inte att ha en ko på gården.

Nä det är bara att ha den gå omkring och skapa öppna landskap och äta fritt växande ensilage från diken och annat som inte går att odla på.

Källa: flem här på forumet.

TaylorHawkins
2024-01-23, 23:21
Och en mjölkerska ska ut och mjölka varje ko för hand när korna mjölkas i snitt tre gånger per dag? Och kor skadar sig inte ute på stenar och skit, kontra att ligga helt still, domesticerade i ett stall?

Löjeväckande hur vissa tror att det funkar. Sverige är det enda land i världen med beteskrav. I Danmark kan en ko leva ett helt liv i ett stall. Mjölkas dygnet runt och åka rätt in till slakt efteråt.

Ekko
2024-01-23, 23:39
Hur tänker ni kring mejeri? Många goda mejerier med mycket protein är på dansk mjölk tyvärr :(

Åh fy fan, danska varor, oacceptabelt!

40plus
2024-01-24, 07:25

Marken kreaturen går på kan inte användas till annat tex odling, mark är likt fastigheter en resurs som bara ökar i värde år till år. Som också nämnts så kan djuren äta oönskad föda, skada sig m.m. Någon skall också gå ut till djuren, få med foder samt vatten. Det är så jävla många saker som blir mer tidsödande och svårare med djur ute än djur inne. Dom som arbetar kring djuren jobbar inte gratis, och det går åt en sjuhelvetes massa mer arbetstid per grisafan eller kossehelvete att ha dom ute på grönbete än att ha dom inomhus i en kontrollerad effektiv miljö.

G.W
2024-01-24, 08:19
Bryr mig i priset främst. Eller rättare sagt prisvärdhet. Köper hellre från lokala slaktaren lite dyrare om man ska göra en god köttbit, då vet man vad man får.

I övrigt så bryr jag mig inte om djurrätt. Tittar på tjurfäktning då jag reser till Spanien t.ex. Djur är djur och människan är människan.

wintersnowdrift
2024-01-24, 09:56

Detta. Tid är pengar när det kommer till djuruppfödning/livsmedelsproduktion. Det är först vid slakt du får betalt. Ju mer kött du lyckas producera på kortare tid, desto högre lönsamhet. Det förstärks ytterligare av att slakterierna premierar uppfödare som kan leverera en hög, förutsägbar tillgång till slaktdjur. Dvs storskaliga uppfödare tjänar dessutom bättre på sitt kött än vad småskaliga uppfödare gör.

Jag bor ute på vischan och köper allt kött vi äter av grannar som bedriver småskalig djuruppfödning (detta är då en hobby/sidoverksamhet, INGEN kan livnära sig på denna typ av djuruppfödning i Sverige).

agazza
2024-01-24, 10:07
En grej som slagit mig sen jag började leva lite gammeldags mot min vilja är hur mycket godare kyckling/höns smakar än butiksköpt, köpkyckling har ju ingen karaktär överhuvudtaget.

TaylorHawkins
2024-01-24, 19:08
Karaktären bryr jag mig inte om. Men fan, det känns sådär att fåglarna inte ens har fjädrar.

Efter att ha läst mer här på forumet och generellt har jag övertygat min flickvän om att vi ska börja äta mer kött. Hon har låga järnvärden.

TaylorHawkins
2024-01-24, 19:43
Detta. Tid är pengar när det kommer till djuruppfödning/livsmedelsproduktion. Det är först vid slakt du får betalt. Ju mer kött du lyckas producera på kortare tid, desto högre lönsamhet. Det förstärks ytterligare av att slakterierna premierar uppfödare som kan leverera en hög, förutsägbar tillgång till slaktdjur. Dvs storskaliga uppfödare tjänar dessutom bättre på sitt kött än vad småskaliga uppfödare gör.

Jag bor ute på vischan och köper allt kött vi äter av grannar som bedriver småskalig djuruppfödning (detta är då en hobby/sidoverksamhet, INGEN kan livnära sig på denna typ av djuruppfödning i Sverige).

Så bra egentligen. Vi funderar starkt på att börja käka gräsbeteskött, REKO-ägg och ekologisk mjölk/yoghurt som proteinkällor. Det behöver verkligen inte bli så dyrt. Gröna Gårdar har nötfärs för 180kg/kr. Gräsbeteskött. REKO-ägg är lika dyra som vanliga.

Punk
2024-01-24, 19:59

:laugh::laugh::laugh:

lördagsgrogg
2024-01-25, 18:55
Jag tror det finns ett enormt behov av lokalproducerat allt. Jobbar lite på en livsmedelsbutik och sådant blir köpt direkt.

Varje gång vi gör plats för lokala varor tar dom slut på en dag eller två och sen är det tomt. Det kan vara allt från dumplings till oxfile.

För butiker är detta ett stort problem då man inte kan märka om hyllor hela tiden för något som bara finns några dagar ibland. Detta hur mycket man än vill och kan stötta lokala producenter.

Men man gör det ändå för man vill stödja lokala producenter. Men det är inte oprolematisk. Jag har funderat en hel del på detta men inte hittat något svar.

För det är ju märkligt att något som konsumenter vill ha inte kan kommma på hyllorna.

Vad som oftast händer är att någon lokal producent som har problemet får höra detta. Och väljer att gå till nästa nivå där man har kanske 20-30 produkter och kan få en hel hylla och egen distribution. Dvs en egen kille som kommer och fyller på hyllan varje vecka.

Det är dock ett jävligt stort steg och innebär oftast att man gör 20 produkter man inte egentligen ville göra. Man ville ju bara göra det man gjorde först djävligt bra. Ofta innebär det också att man måste bli ett större företag och ta in pengar utifrån. Med allt vad det innebär.

När man bara ville kanske bara ha 150 ankor och sälja äggen. Eller göra 4000 dumplings i veckan. Att sälja kött kan man ju glömma, det går inte om man är småbonde. Det är 100 gånger billigare att äta det själv eller byta med grannar än att sälja.

Detta trots att nog ett styckat lamm kan gå för 12.000 kronor i butik. Som bonde får man kanske 400 kr för det, förmodligen mindre efter slaktaren är betald.

TaylorHawkins
2024-01-26, 20:33
Ni som köper kyckling, vilket märke tycker ni är bäst? Icke-ekologisk