handdator

Visa fullständig version : Appen Lifesum och dess uppskattningar av energiförbrukning

lindieweb
2024-01-19, 20:11
Hej,

Jag försöker göra en clean bulk. Gillar inte att få utbuktande mage vilket är ett återkommande problem då jag lätt får ballongmage och förstoppning pga medicinering. Detta syns såklart mest när jag har några extra kilon. Därför har jag haft en tendens att få lite obehagskänslor av detta och då äter jag mindre i någon vecka för att bli av med det. Detta är ju förstås ingen perfekt metod att gå upp i vikt för snabbt, 3-4 kg på Ett par veckor och sen någon slags deffliknande vecka efter det.

På grund av det här vill jag göra en långsam viktuppgång för att bygga muskler men undvika att ligga på för stort överskott och panikbanta igen. Använder Lifesum som fungerar väldigt bra för att lägga in maten men är tveksam till energiförbrukningen vid styrketräning och promenader. Motsvarar verkligen styrketräning i 90 minuter och 100 minuters "strövande" 600 kcal? Förstår att det beror på hur påfrestande och energikrävande träningen/promenaden är men som något slags snitt. Är det rimligt?

Har börjat föra anteckningar över kaloriintag per dag som jag kompletterar med mängden protein som glufsas ner i strupen. Väger mig också dagligen för att få statistik och förstå detta. Så kommer förstå detta över tid men jag är en rastlös soon to be gubbe!

Jag är 1.95, väger runt 90 kg och skulle gissa att mitt kroppsfett är runt femton. Svårt att säga men har tydliga rutor i spegeln i omklädningsrummet efter träningen(😁) och inte mycket fett överlag. Jag tränar tre stycken helkroppspass(modifierat helkropp hypertrofi av styrkelabbet)i veckan som tar ungefär två timmar. Promenerar runt 10.000 steg per dag. Vad tror ni? Är 3500 kcal en clean bulk(~300kcal+)
eller är det som appen menar min +-noll förbrukning?

PS. Ursäkta för lång text som skulle kunna vara mycket kortare. Var på skrivhumör tydligen. Tack på förhand till er som tar er igenom texten och ger svar.

Kram till alla kralligga kollisar.
Lindieweb

Magnus N
2024-01-19, 20:41
Är väl en rimlig startnivå att lägga sig på, sedan får du såklart kontrollera under veckorna hur vikten beter sig med detta intag och aktivitet för att sedan göra de justeringar som du ser behövs

lindieweb
2024-01-19, 21:30
Ja, det känns som det bästa alternativet för kontroll och förståelse för ens förbrukning. Om jag skulle följa appen slaviskt skulle det gå upp och ner, 500 kcal upp eller ner beroende på aktiviteter under dagen. Då verkar det bättre, framförallt enklare på flera sätt att lägga sig på samma kaloriintag varje dag. Sen räkna ut någon slags snitt hur mycket jag går upp i veckan. Räkna ut ett medeltal för veckans vikt typ.

Tack för tipset. Ska prova 3500 i ett par veckor och se vad som händer.

PS. Vad är din/er åsikt om påverkan från skitmat (halv&helfabrikat, snabbmat, godis etc) på formen kortsiktigt? Säg att man samtidigt håller sig til okej macros och äter redigt med protein. Kommer denna skitmat och snacks påverka prestation/fysikens utseende eller är det mer långsiktiga problem man får räkna med om man äter så under lång tid?

lindieweb
2024-01-21, 09:27
Utöver frågan om kostappen Lifesum så undrar jag om konditionsmaskiner på gymmet. Om någon kan svara på hur nära en modern motionscykel från "Star trac"(finns på fitness24seven) är i sina uppskatttningar av energiförbrukning är vore jag tacksam. Antar att den utgår från någon slags medelkropp, gissar på 180 cm och 80 kg(helt taget ur luften) kanske. Om det nu är en faktor i sammanhanget. Cyklade intervaller i 45 min och förbrände enligt MC runt 1000 kcal. Sträckan blev 21.9 och antar att det är km. Var inga superhårda intervaller då jag är rätt otränad.

Oavsett så tycker jag skattningar från appar och konditionsapparater verkar otroligt överdrivna i hur mycket man förbränner vad vet jag. Så snälla, hjälp mig.
Finns det redan trådar i ämnet så får ni gärna länka till dem då jag inte får till det med kolozzeums sökfunktion eller att söka på Google.

Tack så hemskt mycket på förhand.
Lindie "för tillfället karloriräknaren" Web.