handdator

Visa fullständig version : Diet - rätt eller fel

waduhek
2024-01-15, 17:16
Hej

Har börjat att deffa inför våren och målet är egentligen inte att tappa kilon, utan mer få fram lite magrutor och bli allmänt rippad.

Enligt diverse sidor och appar är det 2700kcal jag ska få i mig, och med mitt kostschema ligger jag på cirkus 2100kcal.

Är 185cm, väger 75kg och tränar gym 5 dagar i veckan.
Promenader och ibland jogging på helgerna.

Frukost: 2dl Havregryn, 1dl kassein, 3dl havremjölk, 0.5dl Kvarg

Mellanmål: 1dl Whey100

Lunch: 200g 5% nötfärs, 160g potatis, 0.5dl lätt creme fraiche

Mellanmål (efter gym): 1dl Whey100

Middag: 200g 5% nötfärs, 160g potatis, 0.5dl lätt creme fraiche

Mellanmål: 1dl Kasein shake, 2 riskakor.

Varje morgon kör jag: 5g kreatin och i vitaminväg:
c-vitamin, d-vitamin, magnesium, zink, kalcium, järn.

Kör detta 7 dagar i veckan och fuskar inte med något.

Är detta rätt väg? Saknas det något?

Börjar se resultat - men vill maximera det så gott det går.

Lämna gärna lite feedback!

HVR
2024-01-16, 15:17
Det saknas grönsaker, frukt, bär, nötter. Hade aldrig kört en så ensidig kost 7 dagar i veckan. Ditt totala energiintag verkar säkert stämma och runt 2000 kcal om dagen bör du tappa vikt. Men som sagt, själva dieten bör du nog variera betydligt mer - inte minst för att inte tröttna på ditt upplägg.

bunkrulle
2024-01-16, 17:44
185 cm lång och väger 75 kg och ska deffa?

waduhek
2024-01-16, 18:05
Det saknas grönsaker, frukt, bär, nötter. Hade aldrig kört en så ensidig kost 7 dagar i veckan. Ditt totala energiintag verkar säkert stämma och runt 2000 kcal om dagen bör du tappa vikt. Men som sagt, själva dieten bör du nog variera betydligt mer - inte minst för att inte tröttna på ditt upplägg.

Vad är anledningen till Frukt och grönt? Och isåfall vilka?

7 dagar i veckan med samma kost är inget bekymmer direkt, trivs rätt bra med samma mat dagligen (har kört det i ca 2 månader nu).

Och ja, 75kg och ska deffa - för mycket fett på kroppen så vill skala bort det innan jag påbörjar en clean bulk.

aibohphobia
2024-01-16, 18:08
Vad är anledningen till Frukt och grönt? Och isåfall vilka?

7 dagar i veckan med samma kost är inget bekymmer direkt, trivs rätt bra med samma mat dagligen (har kört det i ca 2 månader nu).

Och ja, 75kg och ska deffa - för mycket fett på kroppen så vill skala bort det innan jag påbörjar en clean bulk.

Du kommer inte se någon skillnad om du går ned i vikt då du uppenbarligen saknar muskler med den vikten/längden. 150g protein per dag och tung styrketräning i minst ett år innan du börjar fundera på någon slags deff.

Scratch89
2024-01-23, 10:16
Ägg, fet fisk, grövre grönsaker (broccoli, morot, kål, spenat osv) saknas.

dluddeckens
2024-01-23, 15:07
Ägg, fet fisk, grövre grönsaker (broccoli, morot, kål, spenat osv) saknas.

+1

--

Förstår inte riktigt hur du menar, du skriver att du inte vill tappa vikt, och att du är energineutral på ca 2700 kcal, men kastar upp ett kostschema på 2100 kcal.

Ett riktigt tråkigt kostschema, men endel bryr sig inte vad de äter, så kanske fungerar för dig.

Lycka till.