Logga in

Visa fullständig version : Vad är normal puls i vardagen egentligen?

Bandid0
2023-12-29, 13:12
Efter att jag köpt min pulsklocka har jag börjat fundera om det här är normalt. Bilden visar ett dygn för mig då jag endast varit hemma och antingen varit stillasittande eller gjort enklare hushållssysslor. Varje stapel representerar 30 min. Det som är konstigt är att pulsen far omkring i så vida intervall även när jag suttit ner i timmar! Det går aldrig en halvtimme utan att den far upp mot eller över 100. Även på natten är det fullt av plötsliga pulstoppar. Är detta normalt? Hur ser det ut för er andra som har klockor med liknande funktion?

https://i.imgur.com/5dcioMo.jpg

agazza
2023-12-29, 13:21
Jag ligger mellan mest mellan 70 och 100

Småbarnsförälder, 35 år. stressigt jobb

Vilopuls på 55

CalleP
2023-12-29, 13:36
48-50 vid vila annars vet jag inte.

Fordon
2023-12-29, 13:49
Normal puls ligger mellan 60-100. Ligger man ner har man lägre puls än när man står osv. Vid sömn är det lägre än i vaket tillstånd. Pulstoppar förekommer regelbundet under sömn. Den här bilden skulle kunna tillhöra nästan vem som helst i befolkningen.

DoktorK
2023-12-29, 15:19
Ja det är helt normalt.

Du är varken Gunde Svan eller Daniel Lambert.

spoon
2023-12-29, 21:48
Helt normalt.

Såhär ser min dag ut. Ligger väl mellan 60-80 när jag är uppe på benen.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231229/186881324a67c076d80639e64253e70f.jpg

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk

Fredszky
2023-12-30, 01:37
Stundtals högre puls utan fysisk aktivitet låter lite udda.
Allergi? Sjukdom? Ångest/stress?
Men jag är ingen doktor.

Jag har vilopuls på 43.
90-100 när jag går promenader.
130-160 vanligen när jag tränar racketsport.
Drygt 180 maxpuls.

Bandid0
2023-12-30, 09:51
Ja jag tycker att en puls som håller på mellan 70-110 även vid stillasittande är märklig. Men jag äter ju mediciner bland annat så det kanske beror på det.

mattilainen
2023-12-30, 11:31
Jag är nog inte en "normal" person då jag tränar BJJ, MMA typ 5 dagar i veckan och 3 pass gym men ligger runt 42 - 60 i puls i vila (42 när jag ligger och vilar och runt 48 - 50 när jag sitter och verkligen slappnar av), men går snabbt upp om man gör saker som att städa eller liknande. Det är normalt att pulsen snabbbt går upp till 100 men den ska också komma ner igen snabbt så fort du slutar med aktiviteten du gjort. Jag skulle säga att normal puls är 60 - 80 i vila för en vanlig svensson.

skyffelmördarn
2023-12-30, 12:23
Det här är varför vissa inte borde ha "hälso gadgets".

spoon
2023-12-30, 20:48
Det här är varför vissa inte borde ha "hälso gadgets".Utveckla?

skyffelmördarn
2023-12-31, 11:39
Utveckla?

Skapar väl en massa oro? "Är det här normalt" vissa saker borde man inte ha koll på bara helt enkelt.

Hos vissa personer ska jag säga, andra kan ha bra koll på det men jag vet många som sagt att sen dom började mäta sin sömn så har sömnen blivit sämre för att man hela tiden tänker på det.

Bandid0
2023-12-31, 14:11
Skapar väl en massa oro? "Är det här normalt" vissa saker borde man inte ha koll på bara helt enkelt.

Hos vissa personer ska jag säga, andra kan ha bra koll på det men jag vet många som sagt att sen dom började mäta sin sömn så har sömnen blivit sämre för att man hela tiden tänker på det.

Det kan ju ge kunskap om hälsotillstånd som behöver utredas, t.ex. möjlig sömnapné.

Ekko
2024-01-02, 01:12
Lite konstig fråga att ställa eftersom man kan få ett svar väldigt snabbt & enkelt genom att googla det. Sen lär ju vilopulsen vara lägre än average på forumet eftersom det är ett tränings-forum där average person nog är i lite bättre form än average person i sverige. Men om man vill jämföra med andra som tränar kanske frågan är mer logisk, det är dock inte "normal" puls i så fall.

Bandid0
2024-01-02, 10:22
Lite konstig fråga att ställa eftersom man kan få ett svar väldigt snabbt & enkelt genom att googla det. Sen lär ju vilopulsen vara lägre än average på forumet eftersom det är ett tränings-forum där average person nog är i lite bättre form än average person i sverige. Men om man vill jämföra med andra som tränar kanske frågan är mer logisk, det är dock inte "normal" puls i så fall.

Nja, där har du fel. Det är lätt att hitta information om normal vilopuls. Att hitta relevant information om vad som är ett normalt pulsintervall hos en given individ vid stillasittande eller utförande av vardagssysslor inomhus hittar jag inte.

Information om normala pulsintervall verkar över huvud taget inte gå att hitta.

Eftersom det inte verkar gå fram för vissa vad jag menar med pulsintervall så ska jag exemplifiera:

Om jag springer oå löpbandet på en viss hastighet, låt säga 10 t.ex, då kommer min puls ligga kring ett visst värde. Jag kan mäta måndag, onsdag, fredag. Pulsen kommer vara ungefär densamma varje gång och knappast diffa mer än +/- 5 hjärtslag per minut. Den puls som en viss person har vid en viss aktivitet kallar jag för pulsintervall. Pulsintervallet vid konditionsträning hos mig är både förutsägbart och ganska smalt. T.ex. 120-130 vid löpning i viss hastighet. På samma sätt tänker jag att det borde vara egentligen vid alla sorters aktivitet: man ver ungefär var en person hamnar pulsmässigt vid en given aktivitet och ansträngningsnivå.

Med ovanstående beaktat så framstår det inte som normalt att pulsen kan fara omkring i ett spann på 50-slag när man sitter vid skrivbordet, eller ännu värre - när man ligger och sover!

Så min fråga kvarstår: vad är ett normalt pulsintervall för en given person vid en viss aktivitet? Personligen tänker jag mig att den bör vara ganska snäv, typ inte mer än 10-20 slag.

Att "normal vilopuls är mellan 50-100" har ingenting med min frågeställning att göra.

Fordon
2024-01-03, 09:02
Du kan ha en vilopuls vid sömn på 50 men ändå få pulstoppar runt 120. Vid sömn. Det är fler saker är fysisk rörelse som påverkar pulsen. Om du inte vet svaret så är det väl onödigt att tycka att den bör hålla sig inom ett visst intervall?

Utöver det så kommer du aldrig få helt tillförlitliga värden utan ett pulsband som är kopplat till klockan.

Bandid0
2024-01-28, 10:43
Hittade en vetenskaplig definition på takykardi och den var att dygnsmedelvärdet är över 90 slag i minuten. Så då har jag i alla fall det att föehålla mig till.

Men som vältränad man borde jag ligga långt under det. Mitt dygnsmedelvärde senaste två månaderna har legat kring 70-80.

Ska köra mer konditionsträning och se om det hjälper.