handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan hälsoappar

Wrenchgirl
2023-12-02, 11:50
Jag vet inte om det här är rätt forumsdel, men eftersom det rör maten så passar det väl bäst här.

Jag har laddat hem Lifesum efter att jag började använda Samsung Health som redan fanns på telefonen och blev lite förbryllad. Enligt Lifesum hade jag bara ätit ca 50% av de kalorier som jag skulle medan Samsung ansåg att jag låg på ett kaloriöverskott. Och då hade jag i båda bokfört både min träning och den rörelse som jag gör på jobbet eftersom jag har ett rätt fysiskt arbete på lager.

Så vem är närmast rätt? ^^

Kan tillägga att jag började spåra främst för att se om jag kunde få i mig det protein som min kropp vill ha för att hålla med min livsstil utan proteinpulver nu när det har gått upp så pass i pris och även lättare att hålla koll på mitt vätskeintag eftersom jag tyvärr är rätt dålig på att dricka vatten de dagar jag varken tränar eller jobbar.

Och ja jag vet att det kan nu bli en debatt över vilken som är mest pålitlig och en del kommer anse att alla är skit. ;)

Kan också nämna att jag använder strenght log som gymdagbok som samarbetar med Google Fit och som i sin tur samarbetar med Lifesum. Och ja Samsung och Lifesum samarbetar också med varandra. Så behöver bara bokföra maten i ena appen för att detr ska hamna i andra.

skyffelmördarn
2023-12-02, 15:02
Pendlar du mycket i vikt eller varför behöver du ha sån koll på exakt hur mycket du får i dig?

Wrenchgirl
2023-12-02, 15:22
Pendlar du mycket i vikt eller varför behöver du ha sån koll på exakt hur mycket du får i dig?

Jo jag har pendlat lite. Som i början av året var jag nere på 40kg. Nu pendlar jag lite mellan 46 och 48kg. Sen tänkte jag se om jag kan få i mig det protein som behövs för muskelbyggnad via bara mat med nuvarande matvanor eller om det är billigare att fortsätta med proteinpulver. Sen om du känner för att räkna ut BMI så är jag 157cm.

Sen behöver jag hjälp att hålla koll på vattenintaget eftersom jag kan nästan bli svimfärdig av vätskebrist innan jag känner törst. Därför tillhör jag en av de irritersamma satarna som ska ha med mig min vattenflaska överallt för att se till att jag får i mig den vätska jag ska ha. ^^

skyffelmördarn
2023-12-02, 19:07
Men du har ju tränat så pass länge nu så du borde ju ha koll på ungefär hur 20, 30, 40 och 50 g protein kan se ut på en tallrik

Om du väger 50 kg behöver du bara få i dig typ 70 g protein, det är ca en och en halv kycklingbröstfilée.

Wrenchgirl
2023-12-02, 19:43
Men du har ju tränat så pass länge nu så du borde ju ha koll på ungefär hur 20, 30, 40 och 50 g protein kan se ut på en tallrik

Om du väger 50 kg behöver du bara få i dig typ 70 g protein, det är ca en och en halv kycklingbröstfilée.

Det är även för att se till att jag får i mig det jag ska eftersom jag tenderar att rasa i vikt när jag blir stressad. Och är nu en tid som jag har ett litet helvete på det privata planet. Och jag har en lillasyster som är en anorexia-överlevare eller som hon säger ätande anorektiker (som en referens till nykter alkoholist), så vet hur illa undernäring kan slå.

skyffelmördarn
2023-12-03, 17:04
Det är även för att se till att jag får i mig det jag ska eftersom jag tenderar att rasa i vikt när jag blir stressad. .

Men det behöver du ju inte räkna kalorier för, tvärtom.

Finns massor med "nyttiga" livsmedel som innehåller mycket kalorier.

Wrenchgirl
2023-12-03, 18:06
Men det behöver du ju inte räkna kalorier för, tvärtom.

Finns massor med "nyttiga" livsmedel som innehåller mycket kalorier.

Gäller att komma ihåg att äta dem med, något som inte är det lättaste när man är stressad. På det gör stressen i kombination med min sjukdom eftersom många reumatiska sjukdomar också ger sig på magen att klara att äta dem. Och då är det lättare om jag bokför.

Sen ontopic, vilken av dem är mer pålitlig?

CarbMind
2024-01-13, 20:46
Som skapare av CarbMind.com vill jag tipsa om vår AI-baserade näringsinformationstjänst. Här kan du söka efter matens näringsinnehåll med både text och bild, vilket ger dig detaljerad information om kolhydrater, protein, och mer. Det är ett perfekt verktyg för att enkelt hålla koll på din kost.