handdator

Visa fullständig version : Datatrafik i Schweiz

dluddeckens
2023-11-20, 12:29
Hej,

Förstått att Schweiz inte omfattas av billig surf med telefonen, som i EU/ESS.

Jag är kass på teknik, vad behöver jag göra med min telefon för att det inte ska dra en massa datatrafik?

Stänga av roaming vill jag minnas att man gjorde förr. Räcker det ihop med att man inte aktivit använder appar och dylikt.

Ursäkta min okunnighet, när det kommer sånt här, känner jag mig väldigt gammal :d

StarkaUlf
2023-11-20, 13:09
Har du Telenor så kan du surfa i Schweiz utan extra kostnad. Gjorde det i somras, skaffade dom enbart för det.

Annars är det bara att stänga av mobildata medans du är där och bara surfa med wifi. Då klarar du dig.

dluddeckens
2023-11-21, 12:15
Har du Telenor så kan du surfa i Schweiz utan extra kostnad. Gjorde det i somras, skaffade dom enbart för det.

Annars är det bara att stänga av mobildata medans du är där och bara surfa med wifi. Då klarar du dig.

Tack för ditt svar!

Jag har faktiskt Telenor på mitt jobbabonnemang, får surfa med det då.

Akerhage
2023-11-21, 13:25
Tack för ditt svar!

Jag har faktiskt Telenor på mitt jobbabonnemang, får surfa med det då.

Jobbet betalar ju, bara surfa på oavsett!*flex*

Korken69
2023-11-24, 16:31
Jag hade dubbelkollat det med Telenor också för ibland skiljer det sig mellan Telenor Företag och Telenor privat. Oavsett så är det nog dyrt att ringa och smsa också, bara så du inte glömmer det!

Har du Obegränsat+ så verkar det vara gratis (100gb) om jag tolkar det rätt? https://www.telenor.se/foretag/roaming/schweiz/

StarkaUlf
2023-11-24, 17:42
Det kostar inget extra med Telenor som privat. Var som sagt där i somras och surfade på med Telenor. Jag dubbelkollade även med deras support innan jag skaffade abonnemanget.

Vad kostar det att ringa och surfa utomlands? I EU/EES kostar det faktiskt inget extra alls. Det gäller oavsett om du har kontantkort eller mobilabonnemang hos oss.

Surfa som hemma även utanför EU
Du surfar som hemma även i USA, Turkiet, Storbritannien, Gibraltar, Andorra, Schweiz, Serbien, Montenegro, Thailand, Malaysia och Myanmar.

Korken69
2023-11-26, 16:32
Det kostar inget extra med Telenor som privat. Var som sagt där i somras och surfade på med Telenor. Jag dubbelkollade även med deras support innan jag skaffade abonnemanget.

Jo precis, nu har ju TS sagt att han har Telenor via jobbet och där gäller som sagt inte alltid samma regler. T.ex visar ju min länk att om man inte har Obegränsat plus så kostar det 149/dygnet för 2gb om jag tolkar det rätt.

StarkaUlf
2023-11-26, 16:40
Ah, nu är jag med. Jo då kan det vara klokt att kolla vad dom har för abonnemang.