Visa fullständig version : Utbildning PT
Wrenchgirl
2023-11-04, 09:37
En liten fundering.
Jag har funderat på att när döttrarna har flyttat ut och blivit mer självgående utbilda mig till PT, dels för att få mer kunskap om träning men även för att ha en side-business för att få in liten extra krona och kanske täcka in ett litet hål i marknaden då det inte finns så många PT av vad jag har sett som har kunskap om kroniska sjukdomar då jag är som en del redan vet reumatiker.
Men fick erbjudande nu om en distansutbildning för halva priset (sponsor) där jag så klart då får göra reklam för dem under tiden jag utbildar mig. Dock en grej som jag undrar lite är att den som jag pratade med om det påstod även att för att underlätta avbetalningen skulle jag även få tillgång till någon app så jag kunde coacha folk under tiden och tjäna in pengar. Så för är jag lite fundersam hur det stämmer. den praktiska examinationen kommer även gå till så att jag via ett videosamtal kommer att instruera en kompis och visa att jag vet hur man gör, både kunskapsmässigt och även hur jag kan föra vidare kunskapen till en klient. Och självklart ett teoretiskt prov.
Någon som har erfarenhet av upplägget? Jag är mest fundersam över det att jag tydligen ska kunna tjäna in pengar under tiden.
King Grub
2023-11-04, 12:38
Om du har eller får klienter under tiden så finns det inget hinder. Du behöver inte ha någon PT-examen för att få arbeta som PT.
Wrenchgirl
2023-11-04, 12:47
Om du har eller får klienter under tiden så finns det inget hinder. Du behöver inte ha någon PT-examen för att få arbeta som PT.
Okej :) Var lite orolig annars för att det var någon typ av pyramidgrej. Som det är ju något kosttillskottsmärke som håller på med multivitaminer som de är väl lagliga i sin organisation men gränsar nästan mot pyramidspel. ^^
Scratch89
2023-11-04, 21:50
Okej :) Var lite orolig annars för att det var någon typ av pyramidgrej. Som det är ju något kosttillskottsmärke som håller på med multivitaminer som de är väl lagliga i sin organisation men gränsar nästan mot pyramidspel. ^^
Jag skulle säga att risken för att det är pyramidliknande är ganska stor. Man betalar en stor summa pengar för ganska lite egentlig kunskap. Vill man jobba som PT på ett gym som kräver en viss utbildning är det värt det, men annars vet jag inte. Man kan arbeta som PT utan någon som helst formell utbildning eller diplom.
Dogmatix
2023-11-04, 23:07
Jag skulle säga att risken för att det är pyramidliknande är ganska stor. Man betalar en stor summa pengar för ganska lite egentlig kunskap. Vill man jobba som PT på ett gym som kräver en viss utbildning är det värt det, men annars vet jag inte. Man kan arbeta som PT utan någon som helst formell utbildning eller diplom.
Håller med. PT är inte en skyddad titel, eller knappt ens en titel. Om jag hade fått för mig att jag skulle vilja jobba som PT så hade jag nog skrivit ut ett eget diplom, som vid en granskning hade visat att jag utfärdat det själv.
Scratch89
2023-11-05, 01:37
Jag vill bara förtydliga att mitt inlägg ovan inte alls var en diss mot personliga tränare. Under ett par år arbetade jag ihop med personliga tränare och de var otroligt duktiga på sitt jobb. De hade högt förtroende bland de som de tränade och de var peppiga, kunniga, fick folk att komma tillbaka och träna, var duktiga instruktörer osv.
Men det är inte ett arbete som faktiskt kan kräva formell kompetens, eftersom det inte är en skyddad titel. Jag arbetade också som PT utan någon form av diplom, men jag har ju dock en examen i närliggande ämne.
mattilainen
2023-11-05, 14:24
Jag gick en PT-kurs när jag började jobba på friskis och svettis för typ 17 - 18 år sedan nu. två veckor med det absolut mest basic jag sett. Helt onödigt. Jag fick den dock gratis och "arbetade" på friskis och svettis då alla nya kunder fick typ 1 timma gratis PT. Hur tråkigt som helst då typ alla valde att ta denna timman för den var ju gratis men man insåg ju 1 min in i mötet att denna personen aldrig kommer sätta sin fot i gymmet och sen fick man i 1 h försöka vara seriös och visa upp gymmet och övningar..
Jag hade ju mer kunskap bara från att vara intresserad än av det jag lärde mig på utbildningen som var 2 veckor. Så jag skulle säga "sälja skinnet innan björnen är skjuten" och med det menar jag skaffa dig kunder och se över intresset innan du betalar för en utbildning du troligtvis inte behöver. Har du kunskap och intresse redan nu så kommer säkert det räcka för att lära ut till dom som vill ha din hjälp. Troligtvis kommer du få helt totala nybörjare och då krävs absolut inte någon utbildning mer än erfarenhet och kunskap som du troligtvis själv har.
Betala ingenting, allt finns gratis på nätet ;)
Wrenchgirl
2023-11-07, 06:18
Tackar för inspel. Pratade både med en kompis som har gått en distans och även ägaren till den lilla lokala gymkedja som jag tränar på och kommer att skita i den utbildningen. Han som äger Gymkedjan sa att han anställer hellre en utan PT-licens men genuint intresse än en som kommer med en distanskurs. �� Och lite synd att inte PT är en skyddad titel för det skulle rensa ut en hel del mindre seriösa
Tackar för inspel. Pratade både med en kompis som har gått en distans och även ägaren till den lilla lokala gymkedja som jag tränar på och kommer att skita i den utbildningen. Han som äger Gymkedjan sa att han anställer hellre en utan PT-licens men genuint intresse än en som kommer med en distanskurs. �� Och lite synd att inte PT är en skyddad titel för det skulle rensa ut en hel del mindre seriösa
Hur många tror du hade gått högskola för att bli PT (som flesta skyddade titlar kräver)?
Wrenchgirl
2023-11-07, 09:16
Hur många tror du hade gått högskola för att bli PT (som flesta skyddade titlar kräver)?
Det finns ju några skyddade titlar som man kan få på gymnasiet tror jag som undersköterska och osäker på mekaniker (var själv en av få tjejerna på fordon) :) Och tja vad kostnaderna för en PT-utbildning är så är det inte så långt från ett år högskola.
Det finns ju några skyddade titlar som man kan få på gymnasiet tror jag som undersköterska och osäker på mekaniker (var själv en av få tjejerna på fordon) :) Och tja vad kostnaderna för en PT-utbildning är så är det inte så långt från ett år högskola.
USK'a är den enda och tillkom i år? (Om vi bortser från elektriker, men det kräver att du är lärling efter skoltiden).
Hursom, lycka till, kör hårt osv
Wrenchgirl
2023-11-07, 12:16
USK'a är den enda och tillkom i år? (Om vi bortser från elektriker, men det kräver att du är lärling efter skoltiden).
Hursom, lycka till, kör hårt osv
Det har du rätt i. Och samma egentligen även m d mekaniker att även om man inte går lärling på samma sätt så får man ju inte en bil att reparera redan dag ett efter studenten på jobbet. :)
Och som tidigare nämnt så det blir ingen PT-utbildning. 15'000:- är ändå 15'000:- att göra annat för (däribland spara) som är mer till nytta.
Skyddade titlar:
Apotekare
Arbetsterapeut
Audionom
Barnmorska
Biomedicinsk analytiker
Dietist
Fysioterapeut
Kiropraktor
Läkare
Logoped
Naprapat
Optiker
Ortopedingenjör
Psykolog
Psykoterapeut
Röntgensjuksköterska
Receptarie
Sjukhusfysiker
Sjuksköterska
Tandhygienist
Tandläkare
Kurator (inom hälso- och sjukvården)
Lärare
Djursjukskötare
Djurfysioterapeut
Veterinär
I Sverige är yrken som kräver yrkeslegitimation eller nautiska behörigheter reglerade
yrken. Därutöver är följande yrken även reglerade
Reglerade Yrken:
Advokat
Auktoriserad revisor
Auktoriserad tolk
Auktoriserad translator
Brandskyddskontrollant
Civila yrkespiloter
Elinstallatör
Fastighetsmäklare
Flygteknisk underhållspersonal
Fritidspedagog
Godkänd revisor
Hovslagare
Kabinpersonal
Massaoperatör
Trafiklärare
Väktare
Mekaniker är inte skyddat på något sätt, det kan vem som helst kalla sig, samma som med PT
Wrenchgirl
2023-11-07, 15:55
Skyddade titlar:
Apotekare
Arbetsterapeut
Audionom
Barnmorska
Biomedicinsk analytiker
Dietist
Fysioterapeut
Kiropraktor
Läkare
Logoped
Naprapat
Optiker
Ortopedingenjör
Psykolog
Psykoterapeut
Röntgensjuksköterska
Receptarie
Sjukhusfysiker
Sjuksköterska
Tandhygienist
Tandläkare
Kurator (inom hälso- och sjukvården)
Lärare
Djursjukskötare
Djurfysioterapeut
Veterinär
I Sverige är yrken som kräver yrkeslegitimation eller nautiska behörigheter reglerade
yrken. Därutöver är följande yrken även reglerade
Reglerade Yrken:
Advokat
Auktoriserad revisor
Auktoriserad tolk
Auktoriserad translator
Brandskyddskontrollant
Civila yrkespiloter
Elinstallatör
Fastighetsmäklare
Flygteknisk underhållspersonal
Fritidspedagog
Godkänd revisor
Hovslagare
Kabinpersonal
Massaoperatör
Trafiklärare
Väktare
Mekaniker är inte skyddat på något sätt, det kan vem som helst kalla sig, samma som med PT
My bad. :) Åter till topic så har jag iallafall tackat nej nu till utbildningen eftersom den verkade inte riktigt seriös efter att ha pratat m d lite annat folk.
Anledningen till att jag tog mig n mekaniker var lite på grund av lättare brain fog och att jag har själv ett certifikat från branschorganisationen efter avklarat slutprov innan jag tog studenten. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.