Visa fullständig version : Less på media som återger vetenskapliga artiklar felaktigt
Har sett flera artiklar på senaste tiden på olika teman där man skriver saker i stil med "i en studie hände det och det när deltagarna testade x". När man kollar upp "studien" så ser man sen att det inte alls är någon studie, utan en artikel i tidningen MEDICAL HYPOTHESES. Dvs ingen har genomfört någon studie med deltagare, utan författarna spekulerar kring olika saker (vilket i och för sig kan vara intressant men det kan inte användas som bevis för eller mot något).
Saknar många journalister helt grundläggande läskunskaper?
BelowAverage
2023-10-23, 12:25
Antingen det eller så ljuger de.
Vet inte vad som är värst.
Scratch89
2023-10-23, 16:02
Många journalister verkar främst ha som jobb att få klick på sina länkar, och då spelar det inte så stor roll om det som skrivs är sant eller ej. På samma sätt som det förr i tiden alltid stod "platt rumpa orsakas av för mycket sittande" eller "såhär tappar du 10 kg på 2 veckor - utan att banta!" på löpsedlarna en nyhetsfattig dag.
Dagens trams är bara en modernare version av detta.
Har sett flera artiklar på senaste tiden på olika teman där man skriver saker i stil med "i en studie hände det och det när deltagarna testade x". När man kollar upp "studien" så ser man sen att det inte alls är någon studie, utan en artikel i tidningen MEDICAL HYPOTHESES. Dvs ingen har genomfört någon studie med deltagare, utan författarna spekulerar kring olika saker (vilket i och för sig kan vara intressant men det kan inte användas som bevis för eller mot något).
Kan du länka till något exempel? Inte för att jag misstror dig utan av nyfikenhet!
Kan du länka till något exempel? Inte för att jag misstror dig utan av nyfikenhet!
https://www.healthline.com/health/anxiety/cold-shower-for-anxiety#research
One such 2008 study reviewed the role of hydrotherapy in the treatment of depression. Participants were noted to experience an improvement in their symptoms after several weeks of hydrotherapy. This consisted of 2- to 3-minute sessions of cold water showers at 68°F (20°C), one to two times per day.
"Studien" i fråga:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17993252/
To test the hypothesis, an approach to treating depression is proposed that consists of adapted cold showers (20 degrees C, 2-3 min, preceded by a 5-min gradual adaptation to make the procedure less shocking) performed once or twice daily. The proposed duration of treatment is several weeks to several months.
Minns flera exempel, men kommer inte på på rak arm.
En annan sak är att det i liknande artiklar skrivs att en kalldusch i studier har visat sig öka dopaminet med 250 % (eller hur mycket det nu var), när sanningen är att det resultatet uppnåddes när studiedeltagarna hade legat 30 minuter i ett kallbad, vilket ju inte riktigt är samma sak som en kalldusch på ett par minuter...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.