Visa fullständig version : Vad är det sämsta med högermänniskor?
Rikard Jansson
2023-10-21, 19:41
Ja, nu blir det väl jobbigt. Med tanke på att en överväldigande majoritet (?) på forumet är höger numer. Men se det som en tankenöt. Vad som är dåligt med vänstermänniskor kan någon annan göra en tråd om, om de vill. Jag försöker skapa en jämförelse mellan de två olika lägren, där både positiva och negativa karaktärsdrag kan ställas mot varandra.
Så, vad är tydligt dåligt hos högermänniskor, som inte finns på samma sätt hos vänstermänniskor?
TS får väl börja med att ge några slags förslag;
1. Själviska?
2. Överdrivet rädda för okända eller nya saker?
Anders The Peak
2023-10-21, 20:22
ja, du Rickard tror att det är kanske är sämre sidor, egenskaper, som finns både till vänster- och högermänniskor.
Politiskt kanske det är en egenskap som till höger kanske accepteras mer som drivkrafter för att ta sig framåt med risk att vissa blir framstående. Antar att det inte är lika lätt för en vänstermänniska med de egenskaperna att bli accepterade i politiska kretsar.
Generellt tror jag att det är mer en fördom att en grupp människor skulle ha de egenskaperna. I grund och botten vill alla väl men vill genomföra det på lite olika sätt.
Vilken höger pratar du om? Amerikansk höger skiljer sig radikalt åt från svensk höger. Idéfilosofiskt är själviskhet en dygd hos den amerikanska högern (och hos den svenska libertarianismen), jfr. med deras främsta förebild Ayn Rand:
asery3UeBj4
Men att högermänniskor skulle vara rädda för det okända? Det är väl främst de som är entreprenöriella och som ständigt driver utvecklingen framåt i olika avseenden. Det är väl ändå sällan man ser en vänsterperson göra något så riskabelt som att starta ett eget bolag? :)
Rikard Jansson
2023-10-22, 06:21
Vilken höger pratar du om? Amerikansk höger skiljer sig radikalt åt från svensk höger. Idéfilosofiskt är själviskhet en dygd hos den amerikanska högern (och hos den svenska libertarianismen), jfr. med deras främsta förebild Ayn Rand:
asery3UeBj4
Men att högermänniskor skulle vara rädda för det okända? Det är väl främst de som är entreprenöriella och som ständigt driver utvecklingen framåt i olika avseenden. Det är väl ändå sällan man ser en vänsterperson göra något så riskabelt som att starta ett eget bolag? :)
Fast om man tänker på t.ex. progressivitet i samhället och så vidare. Högern brukar ju ses som konservativ menar jag. Och jo vänstermänniskor brukar väl vara de som i större grad startar företag och har idéer medan högern är bättre på att driva dem? Det säger iallafall personlighetspsykologin.
Illustrerade mannen
2023-10-22, 07:59
Detta kanske inte är någon djuplodande analys, men den största bristen är nog att ”högern” inte lyckats få ”vänstern” att inse att de (vänstern) har fel.
trädgårdsmöbel
2023-10-22, 09:05
Högermänniskor har karriärer eller åtminstone jobb de är rädda att förlora och kan därför väldigt sällan/aldrig kasta sten eller kliva in där samhället misslyckas.
The_RobRoy
2023-10-22, 09:40
Högermänniskor har karriärer eller åtminstone jobb de är rädda att förlora och kan därför väldigt sällan/aldrig kasta sten eller kliva in där samhället misslyckas.
Håller faktiskt med här, högermänniskor går mer sällan ut på barikaderna och riskerar något själva. Man jobbar på, har det bekvämt och sitter hemma i soffan och "tycker".
Så de är ryggradslösa fegisar, träl-ättlingar som bara värdesätter sitt arbete de producerar.
skyffelmördarn
2023-10-22, 10:20
Högermänniskor är ganska rädda av sig i största allmänhet. Allt nytt är farligt och förändring är hemskt.
Tror vår civilisation kommer gå under på grund av det.
BelowAverage
2023-10-22, 10:24
Många har haft tur med hälsa, begåvning osv. Väldigt många till höger tror att "det är ju bara att försöka" så lyckas man. Jämfört med vänstern som naivt tror att alla har samma förmåga fast de ändå är medvetna om handikappade eller IQ, tror många högermänniskor att "jag jobbade hårt och det gick bra, andra kan jobba hårt då kommer det alltid gå bra för dem med".
Invandring är den magiska lösningen / orsaken till väldigt mycket.
Statusfixerade och mer intresserade av vem som säger något än vad som sägs.
För stort fokus på skatt och pengar, för lite fokus på ideologi.
Sen finns det ju en himla bredd av höger ideologiskt så det är lite knivigt att generalisera. Politiska partier tycker jag inte har så mycket bredd däremot. Högern definieras mer som "inte vänstern" än på egna meriter.
BelowAverage
2023-10-22, 10:55
Bleh, hela mitt första stycke är: högerfolk kan inte skilja på medfödd förmåga och viljestyrka, vänsterfolk kan inte skilja på medfödd förmåga och människovärde.
trädgårdsmöbel
2023-10-22, 10:57
Håller faktiskt med här, högermänniskor går mer sällan ut på barikaderna och riskerar något själva. Man jobbar på, har det bekvämt och sitter hemma i soffan och "tycker".
Så de är ryggradslösa fegisar, träl-ättlingar som bara värdesätter sitt arbete de producerar.
Jag vill inte säga ryggradslösa det är en överdrift utan att vänstern är oerhört stark "bakom kulisserna" (myndigheter osv) och högern är a) ganska feg b) har mycket att förlora. Det räcker.
Högern kan inte kasta sten och bränna bilar på en tisdag, då förlorar den jobbet och åker i fängelse. Vänstern kan göra det för den får pengar ändå och det är inte dens fel utan samhällets.
Högermänniskor är ganska rädda av sig i största allmänhet. Allt nytt är farligt och förändring är hemskt.
Tror vår civilisation kommer gå under på grund av det.
Västerländska civilisationen kommer ju gå under pga demografisk kollaps, en positiv eller neutral demografisk utveckling kräver att att majoriteten av befolkningen har "höger-värderingar" och upprätthåller vissa normer, vilket inte är fallet idag om vi inte räknar med muslimer.
skyffelmördarn
2023-10-22, 11:58
Västerländska civilisationen kommer ju gå under pga demografisk kollaps, en positiv eller neutral demografisk utveckling kräver att att majoriteten av befolkningen har "höger-värderingar" och upprätthåller vissa normer, vilket inte är fallet idag om vi inte räknar med muslimer.
Det jag menar är att om vi ska gå ifrån en typ 0 civilisation till en typ 1 civilisation så måste vi samarbeta mer globalt. Vi kan inte ha delar av världen som är ett totalt mörker och helt avskärmade från oss andra utan alla måste bidra.
Jag vet inte hur det ska gå till men ett extremt "Vi och dom" tänkande kommer inte lösa det.
Det Åkesson vill exempelvis är ju att ta tillbaka oss till 50-talet, jag har inget emot 50-talet men jag vill på något sätt någon gång komma till 2050 talet också.
PixelMiner
2023-10-22, 13:06
Många har haft tur med hälsa, begåvning osv. Väldigt många till höger tror att "det är ju bara att försöka" så lyckas man. Jämfört med vänstern som naivt tror att alla har samma förmåga fast de ändå är medvetna om handikappade eller IQ, tror många högermänniskor att "jag jobbade hårt och det gick bra, andra kan jobba hårt då kommer det alltid gå bra för dem med".
Den här åsikten hittar man extremt ofta hos unga högerpersoner; tänk typiska MUF:are. Vartefter de blir äldre så brukar de flesta högermänniskor också drabbas av någon form av personlig tragedi och då snappa upp lite basal empati på vägen.
Som högermänniska så stör jag mig framförallt på hur mycket i knät på "Svenskt Näringsliv" som Moderaterna sitter. Tycker att de borde lyssna mycket mer på "Företagarna" som representerar mindre bolag. Personligen så tror jag inte att svenska storbolag kommer vara statsbärande på det sätt som M och S aningen drömmande kommer ihåg ifrån 50-60-talet. Utan frågar man mig så är det i mindre bolag som jobben kommer växa fram. Därför är det hos dessa som man borde införa reformer som gör det enklare för dem att växa.
trädgårdsmöbel
2023-10-22, 13:23
Något annat riktigt dåligt med högermänniskor (inte alla, men de flesta) är att de tror sig kunna nå fram till oliktänkande med logiska argument, statistik och att hålla "god ton" "inte sjunka till deras nivå" samt tron på att man kan använda humor och sarkasm som ett politiskt vapen.
Ett skämt i stil med "Jag identifierar mig som attackhelikopter" är/var kanske roligt, men det fungerar inte annat än som en predikan för kören. Högern verkar inte kunna släppa det där "humor som vapen"-tänket utan verkar genuint tro att sådant får andra att tänka efter vilket man borde lärt sig efter 15? år av att stånga huvudet i väggen på det sättet att de inte gör.
Anders The Peak
2023-10-22, 14:13
Något annat riktigt dåligt med högermänniskor (inte alla, men de flesta) är att de tror sig kunna nå fram till oliktänkande med logiska argument, statistik och att hålla "god ton" "inte sjunka till deras nivå" samt tron på att man kan använda humor och sarkasm som ett politiskt vapen.
Ett skämt i stil med "Jag identifierar mig som attackhelikopter" är/var kanske roligt, men det fungerar inte annat än som en predikan för kören. Högern verkar inte kunna släppa det där "humor som vapen"-tänket utan verkar genuint tro att sådant får andra att tänka efter vilket man borde lärt sig efter 15? år av att stånga huvudet i väggen på det sättet att de inte gör.
Tror att vi ofta glömmer det sociala arvet i de här frågorna. Många framstående höger människor ärver föräldrars förmögenhet och nätverk som blir rena bananskal oavsett begåvning, eller de behöver ha normal IQ för det och kommer inte undan som vår kung utan begåvning som anstår en person i den positionen och framtida kungligheter.
Men det du nämner är ett problem som uppstår när vi endast umgås med likar med samma värderingar oavsett höger eller vänster det begränsar den naturliga utvecklingen som sker i tvärfunktionella grupper med annan syn på verklighet samtid etcetera.
trädgårdsmöbel
2023-10-22, 14:54
Tror att vi ofta glömmer det sociala arvet i de här frågorna. Många framstående höger människor ärver föräldrars förmögenhet och nätverk som blir rena bananskal oavsett begåvning, eller de behöver ha normal IQ för det och kommer inte undan som vår kung utan begåvning som anstår en person i den positionen och framtida kungligheter.
Men det du nämner är ett problem som uppstår när vi endast umgås med likar med samma värderingar oavsett höger eller vänster det begränsar den naturliga utvecklingen som sker i tvärfunktionella grupper med annan syn på verklighet samtid etcetera.
Om man bortser från de framstående. Högermänniskor idag har ofta(st) ett klent socialt och kulturellt arv, föräldrar utan förmögenhet och lever av sitt eget arbete och hamnar i misär utan det. Vänstermänniskor är oftare de med arvet, både socialt, skyddsnät och förmögenhetsmässigt.
Anledningen till att tex. Trump och Åkesson är populära idag beror inte på rika vita män, utan på fattiga vita män. Högern är arbetarklassen som gör alla otacksamma men nödvändiga skitjobb.
Den högern du tänker på finns knappt inte längre, de människorna är mer i mitten och deras barn är vänster.
BelowAverage
2023-10-22, 15:31
Att få folk att ändra åsikt är lite av en omöjlighet från första början. Och som folk beter sig just nu kan man ju inte ens diskutera med meningsmotståndare, än mindre få dem att ändra åsikt ifall man faktiskt har rätt. Sen tror jag inte det någonsin skett diskussion mellan meningsmotståndare, anspänd fred verkar vara bästa scenariot.
Jag spenderade iaf ett antal år att då och då prata statistik och politik med kamrater i plugg, med tjejkompisar (apropå feminism / vänster) och med kollegor av och till.
I bästa fall fick man "jag tror inte på sån statistik / jag har inte tid (ork) att läsa på" i värsta fall i dagsläget antar jag man kan få prata med HR.
För att inte tala om här på forumet, det går ju inte att nå fram.
Och om man till slut "vinner" eller känner att man "vinner", så försvinner ju motparten bara från diskussionen, smidigt och bekvämt för denne. Sen stångas man igen nått halvår senare när incidenten är bortglömd. Och att kalla det diskussion är smickrande, även många av de mest anständiga här på forumet tenderar ju, kanske oavsiktligt, att falla tillbaka på retorik snarare än faktiska argument. Jag tycker det är kul att argumentera men det får man nästintill aldrig göra, blir ju alltid pajkastning direkt.
Nä, det finns inga barrikader, och det finns ingen vilja till kunskap, bara makt och pengar.
Sverige kanske var en gång i tiden, som folk skrivit om 50talet, ett samhälle med mer tillit och gemenskap. Nu handlar det bara om vem som kan sticka ned handen längst ned i botten av kakburken.
M.a.o inte värt att argumentera för eller ta personlig risk i naiv förhoppning att förändra något eller hjälpa främlingar, det bästa man kan göra är att köra ena näven i kakburken och peka på en annan grupp med andra näven.
Ta hand om sig själv och sina nära. Är man en mainstreamad politisk varelse kanske man känner samhällelig lojalitet eller gemenskap. Eller om man är del av en grupp med stark tribalitet antar jag man kanske kan få faktiskt stöd och gemenskap inom en större grupp, jag känner bara med mina absolut närmaste vänner och familj, Petersson och Johansson finns inte.
Fredszky
2023-10-22, 16:36
Sverige kanske var en gång i tiden, som folk skrivit om 50talet, ett samhälle med mer tillit och gemenskap. Nu handlar det bara om vem som kan sticka ned handen längst ned i botten av kakburken.
Vad tror du det finns för anledningar till att det har förändrats på detta vis?
Fredszky
2023-10-22, 16:37
Högermänniskor verkar vara sämre på att göra bra musik.
Eller i allafall det motsatta har jag märkt, när det är en riktigt skön melodi med inlevelse är det en oftare en vänstermupp som gjort den snarare än en högermupp.
Kaktus123
2023-10-22, 16:49
Nu var frågan inte riktad till mig, men. När staten samlar in väldigt stora delar av folkets resurser kommer det bli mer lukrativt att spela efter statens uppsatta regler/charad som eventuellt kan bli väldigt konstgjorda och felriktade än att vara produktiv och skapande på riktigt och naturligt sätt. Helt enkelt människor är incitamentsdrivna har staten för mycket pengar att leka med kommer folk se till att få del av dessa, är uppsatta regler för att få del av dessa destruktiva kommer det snabbt gå utför.
BelowAverage
2023-10-22, 17:21
Tror som kaktus skriver att när man tar resurser folk förtjänat som skatt och sedan godtyckligt delar ut dem bland olika grupper, påhittade eller verkliga. Så skapar man lite av ett nollsummespel där alla andra grupper är fiender som kämpar om samma resurs. Demokrati som folk pratar om det ser mest ut som "hur kan jag få mest av andras skattepengar/ behålla mest av mina egna".
Mindre fokus vid uppfostran på plikt dvs ge, mer fokus på rättighet dvs få / ta.
Invandringen som i mina ögon gjort gruppskillnader mer synliga. Men tror huggsexan om resurser och den allt mer minutiösa indelningen i grupper. Förr var det tid rik / fattig. Sen medelklass på det. Sen man / kvinna. Nu x sexuell läggning. Hela tiden mer och mer indelningar man tycker skiljer en från andra människor som man för viss tid sedan man kanske hade sett mer som sina likar.
En mer materiell syn på vad vårt land är. Folks syn på samtiden verkar ha genomgått flera förändringar och behållt lite varje gång. Typ klassamhälle, hippie, jämlikhet kön, jämlikhet etnicitet, jämlikhet läggning.
Sällan man hör någon slags nedbrytning av rättigheter och skyldigheter oavsett kön/ läggning/ hudfärg. Ser för mig väldigt märkligt ut när man skulle kunna stanna vid universella principfrågor, hur man hela tiden ska hatta iväg till senaste fluga och dela in människor i allt mindre grupper.
Mitt senaste hatobjekt är byråkrati och meningsdöd. Det ser ut att ha symbios med statusfixering och social media. Form över funktion. Så länge något ser bra ut eller låter bra. Men det är något jag tror pågått väldigt länge och bär mer skuld än t.ex invandring, som jag tror är ett symptom av meningsdöd .
Där lägger jag stor skuld på hur vår skola ser ut, jag tycker man blir korkad av skolan. Man lär sig att alltid underkasta sig auktoriteter, svartvitt tänkande, enkelspåriga svar. Enkelspåriga svar är ett problem inom medicin t.ex, folk har väldigt svårt att diagnostisera multisjukdom. Ansatsen man har till varje patient är som ett hasardspel, man tittar på oddsen utifrån patientens ålder, kön, övervikt och blodprover som läkare. Väldigt formulaiskt. Inte "vad skulle kunna vara problem" där alla möjlig svar är tillgängliga, utan är du över 60 med höftsmärta kan det bara någonsin vara artros, t.ex. Plötsligt är människor över 60 immuna mot ryggproblem, cancer osv. Fast de kan ha cancer någon annanstans, såklart. Bara inte som ger smärta runt höft.
Eller hur vårdens syfte uttryckligen är att ge vård. Samtidigt som det blir allt svårare att ens få kontakt med vården. Man skapar relativt bra digitala system för att boka besök men kan inte ens boka besök till läkare "for det är för stor efterfrågan". Helt absurt.
Liksom, ring och boka taxi. Omdelbart svar av en människa, god service. De vill tillhandahålla sin tjänst.
Uppenbarligen så VILL sjukvården inte tillhandahåll sin tjänst längre. Det kostar för mycket pengar.
Alltså är det nya direktivet inte att ge vård, utan att spara pengar. Och spara pengar trycker undan det gamla, offentliga direktivet allt mer.
Sånt verkar pågå i alla möjliga myndigheter. Och jag tycker det är lite läskigt att föreställa mig hur sköterskor på 1177 tänker och rättfärdigar sitt beteende när de avvisar patienter som egentligen behöver vård för att det vore ju onödigt, eller skulla kosta pengar. Att hela den här förändringen faktiskt vilar på vad tusentals människor väljer att göra eller inte görs till vardags.
Meningsdöd. Varför är jag läkare? För att ge vård till folk som behöver det, eller för att spara pengar staten slösat bort på löften den inte vill hålla?
Den frågan verkar folk inte ställa sig och då får vi vad vi har idag
Sen bör i mina ögon en funktionell demokrati faktiskt att ställa grupp mot grupp, om än fredligt. Men just nu tycker jag detta förnekas. Samtidigt som man hela tiden ställer grupper mot varandra i hur man presenterar verkligheten.
Bara mycket märkliga och motsägelsefulla saker. Jag har svårt att sätta fingret på orsakerna till varför vi är där vi är. Det är väl prisfrågan trots allt.
trädgårdsmöbel
2023-10-22, 19:37
Högermänniskor verkar vara sämre på att göra bra musik.
Eller i allafall det motsatta har jag märkt, när det är en riktigt skön melodi med inlevelse är det en oftare en vänstermupp som gjort den snarare än en högermupp.
Där håller jag inte med alls. Högermänniskor vinner i alla genrer, tom i Rap.
trädgårdsmöbel
2023-10-22, 19:56
Ett annat fel med högermänniskor är att de precis som vänstermänniskor på senare tid har blivit ett åsiktspaket. Tycker man si om så, måste man även tycka så om si.
Jag kommer ihåg en tid där man kunde vilja skicka tillbaks alla muslimer till öknen men ändå vara positiv till abort tex.
...tom i Rap.
Fredszky pratade förvisso om MUSIK...
Ett annat fel med högermänniskor är att de precis som vänstermänniskor på senare tid har blivit ett åsiktspaket. Tycker man si om så, måste man även tycka så om si.
Jag kommer ihåg en tid där man kunde vilja skicka tillbaks alla muslimer till öknen men ändå vara positiv till abort tex.
Det är sociala mediers fel( och även övrig media samt google). Det gäller hela mainstreamfållan från vänster till höger. Om folk tänkte själva så skulle det bli mer spännande och mer genuint.
skyffelmördarn
2023-10-23, 10:04
Det är sociala mediers fel( och även övrig media samt google). Det gäller hela mainstreamfållan från vänster till höger. Om folk tänkte själva så skulle det bli mer spännande och mer genuint.
Speciellt Twitter, så in åt helvete mycket tribalism där inne så man blir mörkrädd.
Nästan så man undrar om dom har kompletta följarlistor dom bara delar mellan varandra så att ekokammaren kan hållas lufttät.
Värst är att folk tenderar att rösta och tänka politiskt som det är ett fotbollslag man hejar på.
Tycker mig märka att högerfolk väljer mer av vad som är bäst för dom själva och dess omedelbara närhet och vänserfolk något mer flummigt som bäst för alla eller nått. Det ältas gammal skit från båda sidor.
Jag anser det bör vara mer - bäst för ett Sverige mina barn ska växa upp i.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.