handdator

Visa fullständig version : Muskelryckningar

dluddeckens
2023-10-21, 09:53
Hej,

Haft muskelryckningar i 3-4 dagar i min vänstra arm, inte så att det resulterar i att armen rör sig. Men muskeln rör sig nästa hela tiden, händer väl alla att en muskel rycker till ofrivilligt, men aldrig upplevt att det hållit på i flera dagar i sträck.

Normalt och ofarligt?

Är inte speciellt orolig, men tänkte man kunde fråga dem samlade expertisen här *flex*

King Grub
2023-10-21, 10:12
Det är nästan alltid ofarligt och kan bero på en massa saker, från stress och oro till för mycket koffein till för lite av vissa vitaminer och mineraler (B12, kalcium, D-vitamin, magnesium, t ex) till för mycket av andra (B6).

För det mesta försvinner de av sig själva innan man kommer på vad som orsakade dem.

Är det ett specifikt ställe kan det också vara en irriterad nerv.

Efter hård träning har alla fascikulationer. De syns inte hos majoriteten, men tittar man med ultraljud så är de där.

Fortsätter det under lång tid och man uteslutit alla sjukdomar och brister klassar man det som BFS - benign fasciculation syndrome: man vet inte orsaken men det är inte farligt.

Normalt? Nej, normalt är inga fascikulationer i vila om man inte ansträngt sig. Men normalt är överskattat. Icke normalt betyder inte automatiskt farligt.

Googlar du hittar du massor av otrevliga saker inklusive det värsta av allt, men den risken är minimal. Det är bara om fascikulationerna ackompanjeras av samtida oförklarig och progressiv muskelsvaghet som det är befogat att oroa sig.

Fasciculationer är också så funtade att om man börjar fokusera på dem och stressa upp sig för dem så sprider dem sig.

skyffelmördarn
2023-10-21, 10:22
Fasciculationer är också så funtade att om man börjar fokusera på dem och stressa upp sig för dem så sprider dem sig.

Känns som att det är så med allt, kollegor på jobbet som börjar snora lite och säger "Åh gud nej nu håller jag minsann på att bli förkyld och har jag inte lite feber också?" blir mycket riktigt förkylda och får feber inom kort.

dluddeckens
2023-10-24, 07:22
Normalt? Nej, normalt är inga fascikulationer i vila om man inte ansträngt sig. Men normalt är överskattat. Icke normalt betyder inte automatiskt farligt.

Googlar du hittar du massor av otrevliga saker inklusive det värsta av allt, men den risken är minimal. Det är bara om fascikulationerna ackompanjeras av samtida oförklarig och progressiv muskelsvaghet som det är befogat att oroa sig.

.

Därför jag frågade här istället för att googla, då hade jag förmodligen självdiagnosticerat mig med ALS vid det här laget.

Tack för ditt svar Grubben! :hbang:

För övrigt rycker det fortfarande lite på samma ställe, men intensiteten har avtagit.