handdator

Visa fullständig version : Går knappt ner!

Wennerho
2023-10-19, 09:07
Hej!

Generellt okunnig människa här, främst gällande träning och kost dock. Jag är en grabb, 37 år, som är 189 cm och väger 80,6 kg just nu. Jag började för några veckor sen på 84,3. Helt ok vikt för nån med den längden kanske ni tänker. Ja jo, men grejen är att jag är lite skinny fat och all vikt sitter på överkroppen med spagettiben.

Så jag vill gå ner i vikt, ända ner till 75. Jag började med viktväktarna några veckor och gick ner bra i vikt, typ ett kilo i veckan. Sen stannade det av för mig, varpå jag gick över från ww till att räkna kalorier. Det visade sig då att viktväktardieten översätts till rätt låg daglig kaloribudget, typ 1200-1600 kcal om dagen som jag fortsatt med.

Jag har alltid löptränat några gånger i veckan men har med detta uppåt träningen rejält. 5 dagar i veckan, varav 2 dagar styrketräning, 1-2 gruppträningspass på sats och 1-2 löpträning (intensiva intervaller och långpass runt en mil (om det blir ett andra pass)).

Så varför går jag knappt ner i vikt längre? Vi snackar nu 100g i veckan kanske. Bygger jag muskler och balanserar om min kroppskomposition?

Eller har min kropp vant sig vid jättelågt kaloriintag och att det är min nya budget? Läser olika teorier, vissa är hårda med att allt handlar om kalorier in och kalorier ut. Vissa hävdar att kroppen anpassar sig och kalorier inte går att lita på. Jag tänker att kroppen långsiktigt inte borde kunna dra ner på ämnesomsättningen så pass mycket?

På helgerna har jag tillåtit mig lite öl samt mer och godare mat vid 1-2 måltider. Detta har landat i mycket mer kalorier jämfört med andra dagar (kanske 3-4000 kcal) under EN dag på helgen. Kan detta göra att jag går ner så långsamt nu?

Pls help! Tusen tack!

Pepz
2023-10-19, 09:58
Bygger jag muskler och balanserar om min kroppskomposition?
möjligt! plus att du samlar vätska i musklerna när du tränar hårt.

Eller har min kropp vant sig vid jättelågt kaloriintag och att det är min nya budget? Läser olika teorier, vissa är hårda med att allt handlar om kalorier in och kalorier ut. Vissa hävdar att kroppen anpassar sig och kalorier inte går att lita på. Jag tänker att kroppen långsiktigt inte borde kunna dra ner på ämnesomsättningen så pass mycket? nej för kort tid och för hård träning

På helgerna har jag tillåtit mig lite öl samt mer och godare mat vid 1-2 måltider. Detta har landat i mycket mer kalorier jämfört med andra dagar (kanske 3-4000 kcal) under EN dag på helgen. Kan detta göra att jag går ner så långsamt nu?

ja det underlättar inte direkt

CalleP
2023-10-19, 10:36
Bättre att hålla kursen ett tag till innan du gör ändringar. Gick ner i somras och var still på vikten i några veckor och sedan gick jag ner igen trots samma intag.

Men mätte även midjemått vilket hela tiden gick ner så du kan ju börja mäta det med, alltid bra att ha ett annat alternativ än vågen som kan variera av massa faktorer.

Wennerho
2023-10-19, 14:41
Bättre att hålla kursen ett tag till innan du gör ändringar. Gick ner i somras och var still på vikten i några veckor och sedan gick jag ner igen trots samma intag.

Men mätte även midjemått vilket hela tiden gick ner så du kan ju börja mäta det med, alltid bra att ha ett annat alternativ än vågen som kan variera av massa faktorer.

Ah snyggt, vilket borde innebära att du byggde muskler då. Vad var dina kalorier in/ut?

Wennerho
2023-10-19, 14:42
möjligt! plus att du samlar vätska i musklerna när du tränar hårt.
nej för kort tid och för hård träning

ja det underlättar inte direkt

Tack för svaren! Nej underlätta lär det ju verkligen inte göra, men tänker också att eftersom att jag är så otroligt mycket mer lean än tidigare resten av dagarna så borde det räcka för viktnedgång.

mattilainen
2023-10-19, 15:05
Tack för svaren! Nej underlätta lär det ju verkligen inte göra, men tänker också att eftersom att jag är så otroligt mycket mer lean än tidigare resten av dagarna så borde det räcka för viktnedgång.

Det är bara att räkna kalorier. Ligger du minus 500 kcal per dag i 7 dagar så är det 3500 kcal. Detta är då ca 0.5 kg per vecka i viktminskning.

Men om du kör som du gör nu, alltså äter mindre 5 dagar i veckan och sedan överäter 2 dagar.

minus 500 kcal i 5 dagar = 2500 kcal

Sedan överäter du 1000 kcal fredag och lördag blir då 2000 kcal. Totalt på veckan har du minus 500 kcal. Du behöver således hålla på så i över 5 veckor för att gå ner det du annars hade gått ner på en vecka.

Räkna i runda slängar att 1 kg = 7000 kcal.

Låt oss leka med tanken att du ligger minus 1000 kcal per vecka om du ligger på 1600 kcal per dag. Då kommer du på en vecka gå ner ca 1 kg.

Du överäter 1000 kcal fredag och lördag var, vilket blir 2000 kcal. 7000 - 2000 = 5000 kcal vilket borde bli ca 7 hg viktnedgång.

Allt handlar om hur mycket du får i dig mot vad du gör av med. Går det långsamt så får man välja mellan att äta mindre eller träna mer, eller både och. Tyvärr är det så.. Men det är bara att räkna på det.

EDIT
Såg nu att du åt ca 4000 kcal EN dag. Säg att du har ca 2500 kcal per dag för att ligga +- 0 i vikten. Då har du ett överskott på ca 1500 kcal den dagen. Om du ligger på ca 1000 kcal underskott per dag när du ligger på 1500 kcal per dag så gör du av med 7000 kcal per vecka = 1 kg. Sedan får vi dra av 1500 kcal, 5500 kcal = ca 8 hg viktnedgång.

Om detta inte stämmer, så räknar du högst troligt fel i något, kanske tror att ett träningspass kostar mer energi än vad det egentligen gör. Skriver man in 60 min styrketräning i en träningsapp så kan den säga att du gjort av med flera hundra kcal, ibland upp mot 500 kcal men räkna istället med typ 150 - 200 kcal max. Ett annat problem är att man ofta underskattar hur mycket energi det är i viss mat. "Tar några öl och äter lite mer mat". En starköl 40 cl är ca 200 kcal bara där. En pizza kan nog bli upp mot 2000 - 3000 kcal utan problem. Så det är VÄLDIGT lätt att få i sig mer energi (kcal) än vad man tror. Dock är viktnedgången sanningen, går du ner långsammare än vad du ska så är det inte fel på kroppen, utan det du stoppar i den, även om man vill tro att man äter mindre än vad man gör. Det går liksom inte att lura kroppen :p

Så, det ända som detta handlar om är kalorier in och kalorier ut. Detta är liksom inget att diskutera, kalorier är just ett mått på energi, inget annat. Att olika dieter fungerar eller inte är bara löjligt. Du kan äta vad du vill och gå ner i vikt, dock får du äta VÄLDIGT lite av t.ex. enbart pizza om du skulle dieta på det eller godis mot om du ätit bättre mat som ger mer mättnad till lägre kalorier.

Dock brukar man gå ner mest i början av en diet då mycket av glykogenet binder upp vätska som gör att man går ner lite mer då vätskan försvinner snabbt. Äter man mindre skitmat bidrar det även till att man får i sig mindre salt som också det binder vätska och man går då även ner den vätskan.

CalleP
2023-10-19, 15:22
Ah snyggt, vilket borde innebära att du byggde muskler då. Vad var dina kalorier in/ut?

Ja eller vattenvikt! Runt 2400 in och 2900 ut.
Gick från att inte träna speciellt mycket styrka till lite helkroppspass med och mer konditionsträning så kanske lade på mig lite muskelglykogen samtidigt.

För andra perioder när jag deffat har jag nästan alltid helt linjärt gått ner 0.5kg per vecka men detta var första gången det verkligen stod stilla på vågen, men såg skillnad i midjemått och i spegeln.

CalleP
2023-10-19, 17:55
Hej!

Generellt okunnig människa här, främst gällande träning och kost dock. Jag är en grabb, 37 år, som är 189 cm och väger 80,6 kg just nu. Jag började för några veckor sen på 84,3. Helt ok vikt för nån med den längden kanske ni tänker. Ja jo, men grejen är att jag är lite skinny fat och all vikt sitter på överkroppen med spagettiben.

Så jag vill gå ner i vikt, ända ner till 75. Jag började med viktväktarna några veckor och gick ner bra i vikt, typ ett kilo i veckan. Sen stannade det av för mig, varpå jag gick över från ww till att räkna kalorier. Det visade sig då att viktväktardieten översätts till rätt låg daglig kaloribudget, typ 1200-1600 kcal om dagen som jag fortsatt med.

Jag har alltid löptränat några gånger i veckan men har med detta uppåt träningen rejält. 5 dagar i veckan, varav 2 dagar styrketräning, 1-2 gruppträningspass på sats och 1-2 löpträning (intensiva intervaller och långpass runt en mil (om det blir ett andra pass)).

Så varför går jag knappt ner i vikt längre? Vi snackar nu 100g i veckan kanske. Bygger jag muskler och balanserar om min kroppskomposition?

Eller har min kropp vant sig vid jättelågt kaloriintag och att det är min nya budget? Läser olika teorier, vissa är hårda med att allt handlar om kalorier in och kalorier ut. Vissa hävdar att kroppen anpassar sig och kalorier inte går att lita på. Jag tänker att kroppen långsiktigt inte borde kunna dra ner på ämnesomsättningen så pass mycket?

Pls help! Tusen tack!

Dina utsvävningar i helgen är säkert det som påverkar mer, läste inte det innan. :)

aibohphobia
2023-10-19, 18:17
men grejen är att jag är lite skinny fat

Du behöver Starting Strength och 2g protein per kilo kroppsvikt.