Visa fullständig version : Vilken sida är du på(Israel/Palestina)?
Vilken sida är du på(Israel/Palestina)?
Lafayette
2023-10-09, 17:13
Jag är på de godas sida.
Har pendlat fram och tillbaka i denna fråga mellan åren. Nu har jag landat i att en av grupperna verkar vara mer kapabel att bygga fungerande samhällen och det är nog den jag känner störst sympati för.
King Grub
2023-10-09, 17:31
Det finns väl bara en sida: jesuiterna.
https://bartoll.se/2023/10/israel-hamas-mind-warfare/
Magnus N
2023-10-09, 18:01
Israel givetvis om man har ett så binärt val
Det finns väl bara en sida: jesuiterna.
https://bartoll.se/2023/10/israel-hamas-mind-warfare/
Jag tycker det är genuint obehagligt hur en människa kan spåra ur så där. Vad har hänt med honom, och när hände det? Var det helt plötsligt eller har han gradvis blivit sämre?
Det är som att välja mellan pest eller kolera, varför fanns inte alternativet, ingen sida?
Jag tycker det är genuint obehagligt hur en människa kan spåra ur så där. Vad har hänt med honom, och när hände det? Var det helt plötsligt eller har han gradvis blivit sämre?
Han kanske blev bortförd av utomjordingar och de programmerade honom under hypnos att hans enda syfte i livet skulle att avkoda siffror och upplysa mänskligheten om att jesuiterna ligger bakom alla hemskheter.
Jag är på de godas sida.
"goda",
https://odysee.com/@truthhertzradio:b/War-Crimes-of-Israel:f
https://odysee.com/@thorsteinarolsen:5/VID_20221003_113245_383:f
Magnus N
2023-10-09, 19:25
Dels börjar Hamas be om fred men sedan säger de att de kommer börja avrätta gisslan.
De har kanske insett vad som är på väg att ske, även martyrer är rädda för att dö.
Markinvasion inom någon dag och vi kommer få se ett raserat Gaza, detta kommer vara IDF på steroider.
Förmodligen blir det inte många kvar av de dryga 1,5 miljonerna som bor där (eller hur många de nu är) och de som är kvar kommer ha dåligt med bostäder/vatten/el/gas/mat
Lafayette
2023-10-09, 20:14
Såg en pappa som klappade sin döda bebis. Kommer nog ta några dagar att få ur detta i huvudet. Men jag antar att det är bra att visa detta oscunsurerat.. men helvete. Jag bad inte om att få se det direkt.
Båda är skit.
Från andra världskriget fram till kanske 90-tal var det mest araberna som stretade emot då dom vägrade gå med på en lösning och avtal där vissa delar tillföll Israel såsom vissa, men inte alla, områden Israel tog i krigen som araberna startade.
Någonstans där började den vidriga judiska bosättarrörelsen växa fram. Vanliga judar vakar på en liten by i vars hus det bor palestinier tex på Västbanken. När dom går ut på dagtid för att jobba går bosättarna in i husen, slänger ut allt och barrikaderar sig där. Palestinierna försöker få ut dessa invaderande tjuvar ur sina hus, våld uppstår och israeliska militärpolisen kommer och skjuter tårgas och gummikulor, samt några få riktiga kulor för att få bort palestinierna.
Dom säger till bosättarna att ge sig iväg. Dom vägrar, eller gör så men kommer tillbaka nästa dag. Till slut har bosättarna stulit huset/byn/marken och israeliska armen skyddar bosättarna även om det även i israels ögon är en olaglig bosättning då den tillhör palestinierna.
Ett år senare kommer drajven som alltid kommer då och då då israels regering "godkänner" några tusen olika olagliga bosättningar (hus och mark stulen av illegala tjuvajävlar). Kommer palestinierna tillbaka efter det och kräver sin rätt blir dom skjutna, mördade på öppen gata.
Detta jävla beteendet föder ett satans hat, det är inte konstigt. Ett sådant hat som behövs för att storma en festival och meja ner dansande ungdomar. Att paradera en naken död kvinna på ett bilflak genom gatorna i Gaza.
Till detta har vi tex gator i jerusalem där palestinierna bor på marknivå och där dom har sin gata med butiker, restauranger m.m. Men på andra våningen i husen har bosättare brutit sig in när palestinierna gick till jobbet och snott hans lägenhet. Därifrån kastar dom smutsvatten, spottar och pissar ner på palestinierna som går på gatan nedanför.
Och fängelset Gaza där dom inte ens får åka ut och fiska för långt ut för Israel bestämmer och kontrollerar ALLT.
Båda har lika skuld till det som hände nu.
Ett tips för någon som inte vet mycket om eländet är att leta efter en dokumentär som heter "5 broken Cameras". Den är riktigt bra.
Jag röstar 100% på Palestina men 0% på Hamas. Hamas är skit och det är även israels armé och de som kontrollerar Palestina och begränsar dem som ett enda stort fängelse.
Förstår inte hur man kan vara på Israels sida när dem har fängslat och terroriserat Palestina i alla dessa åren... Förstår inte hur ni tänker?
Tänk om ryssland låser in hela Sverige och begränsar vår mat, sjukvård, el mm och sen så gör vi motstånd men hela världen tycker att Ryssland gör rätt och vi gör fel?
(Säger absolut inte att döda civila är ok, det är helt sjukt från båda sidorna och extremt fegt)
Man får sätta sig i deras skor och förstå att de försöker bryta sig ur detta fängelse även om det är på ett helt fel sätt.
BelowAverage
2023-10-10, 11:24
Om rollerna vore omvända skulle muslimerna behandla judarna ett par resor värre. Måste jag välja så väljer jag judarna.
Men jag har ju fötts med lyxen att jag inte behöver lägga mig i raskonflikter eller religiösa krig.
Inte på ett par år till iaf.
Jag röstar 100% på Palestina men 0% på Hamas. Hamas är skit och det är även israels armé och de som kontrollerar Palestina och begränsar dem som ett enda stort fängelse.
Förstår inte hur man kan vara på Israels sida när dem har fängslat och terroriserat Palestina i alla dessa åren... Förstår inte hur ni tänker?
Tänk om ryssland låser in hela Sverige och begränsar vår mat, sjukvård, el mm och sen så gör vi motstånd men hela världen tycker att Ryssland gör rätt och vi gör fel?
(Säger absolut inte att döda civila är ok, det är helt sjukt från båda sidorna och extremt fegt)
Man får sätta sig i deras skor och förstå att de försöker bryta sig ur detta fängelse även om det är på ett helt fel sätt.
Nja, palestinierna har haft många chanser till fred och avtal men alltid insisterat på att få saker dom aldrig kommer få pga dom krig dom deltagit i mot israel tidigare. Och i frustrationen kommer grupper som hamas med andra och begår rena terrorattentat mot civila i israel. Och då svara israel med motåtgärder.
Även "moderata" Fatah med Abbas i spetsen vägra fördöma det som nu hände och Abbas själv säger att inget annat än 1967 år gränser kommer någonsin accepteras.
Hade det inte varit för bosättarna så hade jag varit väl in på israels sida...
Fredszky
2023-10-10, 11:49
Sverige skulle lätt kunna avvärja situationen Palestina/Israel med tekniker såsom:
* "Sluta skjut"
* Starta ett antal utredningar
* Bjuda problematiska individer på pizza, bulle och saft
* Fritidsgårdsbyggande
Att Sverige inte hjälpt till med denna spetsexpertis än är pinsamt.
Sverige skulle lätt kunna avvärja situationen Palestina/Israel med tekniker såsom:
* "Sluta skjut"
* Starta ett antal utredningar
* Bjuda problematiska individer på pizza, bulle och saft
* Fritidsgårdsbyggande
Att Sverige inte hjälpt till med denna spetsexpertis än är pinsamt.
Glöm inte grundskolevärldens nya vansinnespåhitt: Lågaffektivt bemötande.
När Muhammad sågar huvudet av din fru så bör du fråga lugnt och sakligt om han skulle kunna tänka sig att upphöra med denna handling.
Glöm inte grundskolevärldens nya vansinnespåhitt: Lågaffektivt bemötande.
När Muhammad sågar huvudet av din fru så bör du fråga lugnt och sakligt om han skulle kunna tänka sig att upphöra med denna handling.
Bra förslag så länge man tänker på att slå ner blicken för att inte verka utmanade eller passivt aggressiv.
Den sida med minst islamism får min röst.
Fast då kanske jag skulle behöva hålla på ryssland om de ockuperar oss, så jag har vissa förbehåll.
Armed Dingo
2023-10-10, 12:49
Spelar ingen roll vem som vinner, vinnande sidan kommer snart hitta något nytt att bråka om inbördes.
Fredszky
2023-10-10, 12:55
Spelar ingen roll vem som vinner, vinnande sidan kommer snart hitta något nytt att bråka om inbördes.
Det har varit temat för mellanöstern de senaste 2000 åren så det är lågoddsare.
OnTopic så får min röst gå till den religösa samlingen som minst vill/är uppmanade av heliga skrifter att döda eller förslava "icketroende".
Det har varit temat för mellanöstern de senaste 2000 åren så det är lågoddsare.
OnTopic så får min röst gå till den religösa samlingen som minst vill/är uppmanade av heliga skrifter att döda eller förslava "icketroende".
Finns ingen sådan i mena-regionen, alla de tre abrahamiska religioner handlar om världsherravälde, närmsta du kan komma är zoroastrianism som var irans mest populära religion innan de blev invaderade av araberna på 700 talet och blev muslimskt.
Kush Preka
2023-10-10, 14:57
Jag väljer inte sida.
Hoppas på en tvåstatslösning. Det är dock inte möjligt så länge Hamas existerar. Hamas är ett större hot mot palestinierna än vad Israel är. Ju förr palestinierna inser detta ju bättre.
Båda är skit. Samma vidriga ökenmytologi på båda sidorna.
Såg en pappa som klappade sin döda bebis. Kommer nog ta några dagar att få ur detta i huvudet. Men jag antar att det är bra att visa detta oscunsurerat.. men helvete. Jag bad inte om att få se det direkt.
Jahapp. Så tycker du att vi skall göra något åt den onda sidan? cordon sanitaire på NMR, Nyans, S,V?
Båda är skit. Samma vidriga ökenmytologi på båda sidorna.
0-statslösning?:devil:
Magnus N
2023-10-10, 17:52
Ser ut som att Hamas när de attackerade i lördags och gixk in i en kIbbutz så högg de huvudet av små barn under 2 år.
Mest så man inte tvekar på vilka avskyvärda människor detta är och om man hade någon sorts sympati med dessa djur.
Synd om de fåtal oskyldiga palestinier som kommer drabbas av Israels vedergällning
Ser ut som att Hamas när de attackerade i lördags och gixk in i en kIbbutz så högg de huvudet av små barn under 2 år.
Mest så man inte tvekar på vilka avskyvärda människor detta är och om man hade någon sorts sympati med dessa djur.
Synd om de fåtal oskyldiga palestinier som kommer drabbas av Israels vedergällning
Det fetade låter som ett rent hittepå, har nu något belägg för det?
Här står en del, bland annat nämns halshuggning men inte direkt att just små barn skulle halshuggits.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jl2Opn/kfar-aza-i-israel-barn-och-kvinnor-mordade-av-hamas
Men oavsett är det ett vettlöst barbari och all sympati jag tidigare haft med tex fatah och andra mer moderata grupper är borta så länge dom inte klart fördömer det som hände utan försöker relativisera det.
Nu vill jag se den fullskaliga markinvasionen och det penetrerande knullet som kommer drabba Gaza. Där är det synd om barnen och dom få moderata rösterna men majoriteten där har röstat demokratiskt för Hamas och stött dom så nu blir det himmelriket via ej naturlig död. Good Riddance...
Magnus N
2023-10-11, 05:33
Det fetade låter som ett rent hittepå, har nu något belägg för det?
Ser ut som du hittat en del själv men franska och Amerikanska journalister på plats ska ha bekräftat en del, verkar som just halshuggningarna var lite tveksamt men ser ut som det har skett men inte i en större skala(som om det gör det bättre)
""No one could expect that it would be like this, the horrors that I'm hearing from these soldiers," Zedeck said. "As I mentioned earlier, about 40 babies, at least, were taken out on gurneys ... you continue to see just cribs overturned, strollers left behind, all of these doors left wide open."
Several of the infants were also beheaded by Hamas terrorists, according to OpIndia."
https://nbcmontana.com/news/nation-world/at-least-40-babies-killed-beheaded-in-israeli-kibbutz-outside-gaza-reports-say-israel-palestine-hamas-terrorists-terrorism-invasion-middle-east-conflict-attack
Ser ut som du hittat en del själv men franska och Amerikanska journalister på plats ska ha bekräftat en del, verkar som just halshuggningarna var lite tveksamt men ser ut som det har skett men inte i en större skala(som om det gör det bättre)
""No one could expect that it would be like this, the horrors that I'm hearing from these soldiers," Zedeck said. "As I mentioned earlier, about 40 babies, at least, were taken out on gurneys ... you continue to see just cribs overturned, strollers left behind, all of these doors left wide open."
Several of the infants were also beheaded by Hamas terrorists, according to OpIndia."
https://nbcmontana.com/news/nation-world/at-least-40-babies-killed-beheaded-in-israeli-kibbutz-outside-gaza-reports-say-israel-palestine-hamas-terrorists-terrorism-invasion-middle-east-conflict-attack
Att ta ett indiskt nyhetsmediums ord för vad muslimer gör är som att lyssna på Jercy Sarnecki när det gäller kriminalitet. Dvs finns det ett korn av sanning i dess skitsnack så är det just det, ett korn och inte mer. Resten bör man bortse från.
Men att medvetet döda små barn oavsett metod är 100% barbari, metoden som använts spelar mindre roll.
Magnus N
2023-10-11, 08:00
Att ta ett indiskt nyhetsmediums ord för vad muslimer gör är som att lyssna på Jercy Sarnecki när det gäller kriminalitet. Dvs finns det ett korn av sanning i dess skitsnack så är det just det, ett korn och inte mer. Resten bör man bortse från.
Men att medvetet döda små barn oavsett metod är 100% barbari, metoden som använts spelar mindre roll.
Nu tog jag första bästa då jag var morgontrött :p Men söker du runt så har du franska journalister och Amerikanska.som är.på plats som skrivit samma.
Oavsett om de nu har halshuggit ungarna, enbart att de gått in och dödat dem är avskyvärt tillräckligt
Magnus N
2023-10-11, 08:19
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-67065205
"Inside Kfar Aza where Hamas militants killed families in their homes"
"Mr Ben Zion said Hamas gunmen who killed families, including babies, were "just a jihad machine to kill everybody, [people] without weapons, without nothing, just normal citizens that want to take their breakfast and that's all."
Some of the victims, he said, were decapitated.
"They killed them and cut some of their heads, it's a dreadful thing to see… and we must remember who is the enemy, and what our mission is, [for] justice where there is a right side and all the world needs to be behind us."
Another officer pointed to a bloodied purple sleeping bag. A swollen toe poked out. He said the woman underneath had been killed and decapitated in her front garden. I did not ask the officer to move the sleeping bag to inspect her body. A few yards away was the blackened, swollen corpse of a dead Hamas gunman."
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-67065205
"Inside Kfar Aza where Hamas militants killed families in their homes"
"Mr Ben Zion said Hamas gunmen who killed families, including babies, were "just a jihad machine to kill everybody, [people] without weapons, without nothing, just normal citizens that want to take their breakfast and that's all."
Some of the victims, he said, were decapitated.
"They killed them and cut some of their heads, it's a dreadful thing to see… and we must remember who is the enemy, and what our mission is, [for] justice where there is a right side and all the world needs to be behind us."
Another officer pointed to a bloodied purple sleeping bag. A swollen toe poked out. He said the woman underneath had been killed and decapitated in her front garden. I did not ask the officer to move the sleeping bag to inspect her body. A few yards away was the blackened, swollen corpse of a dead Hamas gunman."
Yepp samma och liknande info hittar jag på många ställen. Men ingen pålitlig nyhetskälla som rent ut påstår att det fanns halshuggna bebisar.
0-statslösning?:devil:
Scorched earth. Skit skall skit ha.
trädgårdsmöbel
2023-10-11, 15:18
Det är en extremt komplex fråga, egentligen vill jag säga Israel men det leder förmodligen långsiktigt till att ännu fler muslimer kommer hit och det vill jag absolut inte.
PixelMiner
2023-10-11, 21:19
Och fängelset Gaza där dom inte ens får åka ut och fiska för långt ut för Israel bestämmer och kontrollerar ALLT.
Man bör dock notera att även Egypten har Gaza i blockad. Gazas sydvästra gräns går emot Egypten. Egyptens blockad började samtidigt som Israel, dvs efter Hamas tog makten 2006.
trädgårdsmöbel
2023-10-12, 00:05
Googla på Apofeni. Tänk dig ett i synnerhet svårt fall av det. Tänk dig att du har detta och sedan upptäcker numerologi som hjälper dig att sortera ihop alla vaga förbindelser och sammanhang du konstant bombarderas av.
Scratch89
2023-10-12, 07:54
Googla på Apofeni. Tänk dig ett i synnerhet svårt fall av det. Tänk dig att du har detta och sedan upptäcker numerologi som hjälper dig att sortera ihop alla vaga förbindelser och sammanhang du konstant bombarderas av.
Jag tycker verkligen att han uppvisar symptom på Schizotyp störning/schizofreni. Det är tragiskt att bevittna och jag hoppas att någon i hans omgivning säger åt honom att söka hjälp.
https://www.wikiwand.com/sv/Schizotyp_st%C3%B6rning
dluddeckens
2023-10-12, 10:31
Jag tycker verkligen att han uppvisar symptom på Schizotyp störning/schizofreni. Det är tragiskt att bevittna och jag hoppas att någon i hans omgivning säger åt honom att söka hjälp.
Bara för han eventuellt är schizofren betyder det inte att han har fel i sak.
dluddeckens
2023-10-12, 10:32
Valde Isreal i pollen.
Det är ändå en demokrati, även om jag är väldigt tveksam till flera av deras beslut, exempelvis de illegala bosättningarna.
Att vissa väljer orcherna är fullständigt obegripligt men att vissa blir duperade av Saruman är inte bra.
trädgårdsmöbel
2023-10-12, 20:27
Jag tycker det är att dra en förhastad slutsats att säga det. Fast du är den framtida doktorn, inte jag :). Men apofeni kan vara ett symptom på just schizofreni.
Rikard Jansson
2023-10-13, 05:58
Ingen brydde sig om covid 2.0 så dags att sätta något annat i spel. WP WEF
Akerhage
2023-10-13, 08:33
Ingen brydde sig om covid 2.0 så dags att sätta något annat i spel. WP WEF
Har knappt sett en enda artikel om Ukraina-kriget sen förra helgen heller. Blir det Covid->Ukraina->Israel->Aliens->x?
dluddeckens
2023-10-13, 09:06
Har knappt sett en enda artikel om Ukraina-kriget sen förra helgen heller. Blir det Covid->Ukraina->Israel->Aliens->Jesuiterna?
Hjälpte dig!
Har knappt sett en enda artikel om Ukraina-kriget sen förra helgen heller. Blir det Covid->Ukraina->Israel->Aliens->x?
Det beror väl mer på hur du konsumerar nyheter?
DN hade 13 olika nyhetsnotiser/uppslag artiklar om Ukraina/ryssland i går. 3 såhärlångt i dag.
Det skulle behövas FN-trupp som går in för att bevara freden.
Magnus N
2023-10-13, 15:55
lycka till få in FN
Finna ingen fred att bevara, bara upprätthåller en status av terror
Fred finns inte på kartan då bägge sidor följer efterblivna religioner som förespråkar våld, både islam, judendom ser icke-troende som motståndare och fiender, icketroende/gojer/otrogna är mindre värda och tom legimiterade att mörda enligt "heliga" skrifterna.
sUJrXNCfUrk
Fred finns inte på kartan då bägge sidor följer efterblivna religioner som förespråkar våld, både islam, judendom ser icke-troende som motståndare och fiender, icketroende/gojer/otrogna är mindre värda och tom legimiterade att mörda enligt "heliga" skrifterna.
Då vore en 0-statslösning vägen framåt, Kanske kan Israel bli ett protektorat till USA och Palestina återgå som Storbritanniens mandat. Eller, whatever.
Agitator
2023-10-13, 22:18
Saknar alternativet Asfaltera. Religösa dårar som skapar oreda. Världen borde aktivt motarbeta religös idioti och aktivt pusha för att fasa ut idioter.
Jag tror att skulle vi investera i AC och internet åt alla där nere så skulle det bli lugnare
Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
Magnus N
2023-10-14, 06:24
För mig det är rätt kallt i bårhus, kan tänka mig ju fler ifrån Hamas som skickas dit desto lugnare blir det.
Något på spåret där
Wrenchgirl
2023-10-14, 10:33
sUJrXNCfUrk
Gäller väl de flesta större religioner inklusive Kristendomen med. Finns till och med grupper inom budddhismen som verkligen ska vara en fredsreligion som har inställningen "tro som vi eller dö."
Jag tror att skulle vi investera i AC och internet åt alla där nere så skulle det bli lugnare
Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
Fritidsgårdar.
Gäller väl de flesta större religioner inklusive Kristendomen med. Finns till och med grupper inom budddhismen som verkligen ska vara en fredsreligion som har inställningen "tro som vi eller dö."
Ojdå vilka då? Jag känner till buddhistiska grupper som hatar muslimer efter försök till fredlig samexistens dock.
BelowAverage
2023-10-14, 11:32
Som av en händelse är det ju muslimer som buddhister och hinduer ryker ihop med. Och europeer. Och judar.
Vill man vara generös kan man ju hävda att det är för att muslimska områden gränsar till många andra.
Men vilket fall är det återkommande muslimer som hamnar i konflikt.
De är säkert precis likadana som alla andra och har bara haft otur hittills. Tror också på mer AC och fritidsgårdar, har ju fungerat bra så här långt.
Det är just de abrahamiska religionerna som är konfliktsökande iom gamla testamentets budskap om mörda "otrogna" "hedningar" etc.
Hinduism och buddhismen följer ju dharma, har ingen större koll på deras beteende sett till våld mot andra.
Dharma och de åtta nobla vägen/eight fold path förbjuder all form av våld, som sagt ingen är perfekt även följare i dessa religioner kan utöva våld givetvis, finns dock ingen buddhistisk text som legitimerar folkmord i religionens namn eller uppmaning till världsherravälde som bibeln gör.
Wrenchgirl
2023-10-14, 11:48
Det är just de abrahamiska religionerna som är konfliktsökande iom gamla testamentets budskap om mörda "otrogna" "hedningar" etc.
Hinduism och buddhismen följer ju dharma, har ingen större koll på deras beteende sett till våld mot andra.
Dharma och de åtta nobla vägen/eight fold path förbjuder all form av våld, som sagt ingen är perfekt även följare i dessa religioner kan utöva våld givetvis, finns dock ingen buddhistisk text som legitimerar folkmord i religionens namn eller uppmaning till världsherravälde som bibeln gör.
Det håller jag med om att de abrahamitiska religionerna är vädligt intoleranta även mot varandra. Något för att återgå till topic inte direkt minskar fientligheten mellan Israel och Palestina.
Sen om jag får ge min syn gällande vilken sida man står på. Israel är dem som är duktigast på att hetsa och reta genom sina olagliga bosättningar och sedan behandlar Palestiner som andra klassens medborgare. Dock står jag inte heller bakom Hamas metoder.
Sedan gällande hur Israel ens blev en nation hade det varit mer logiskt att skära ut en bit av Tyskland och gjort till Israel än att välja ett ställe med folk som så vitt jag vet inte hade något med Förintelsen att göra.
Sen skulle inte förvåna mig om raketattacken som startade de nya oroligheterna var en ny bricka i spelet från token i Ryssland för att folk ska vända blickarna bort från Ryssland - Ukraina eftersom folk är så pass kortsynta och följer modenycker att de snabbt hoppar på nästa trend att följa och glömmer bort det som annars sker.
Det håller jag med om att de abrahamitiska religionerna är vädligt intoleranta även mot varandra.
En person som inte kan betee sig moraliskt och civiliserat utan religion är jag misstänksam mot.
Vad händer om personen inser att religionen är en bluff, och börjar betee sig som ett svin eftersom inget spelar någon roll om det inte finns en gubbe i molnen som ser allt.
Det är ju vanligt att sekulära judar också har en ohälsosam rasistisk in-ut grupp tänk mot övriga, antagligen bieffekt av religiös indoktrinering, lätt att få grandios självbild när religionen säger att man är "utvald av gud" ser samma tendenser inom kristendomen, islam.
Rikard Jansson
2023-10-14, 12:12
En person som inte kan betee sig moraliskt och civiliserat utan religion är jag misstänksam mot.
Vad händer om personen inser att religionen är en bluff, och börjar betee sig som ett svin eftersom inget spelar någon roll om det inte finns en gubbe i molnen som ser allt.
Det är ju vanligt att sekulära judar också har en ohälsosam rasistisk in-ut grupp tänk mot övriga, antagligen bieffekt av religiös indoktrinering, lätt att få grandios självbild när religionen säger att man är "utvald av gud" ser samma tendenser inom kristendomen, islam.
Tyvärr en trött klyscha. Man ser ju extremt tydligt hur samhällets moral förfaller i skrämmande takt efter att kyrkan har lämnat ett stort hål inom moralstrukturen de senaste 200 åren.
skyffelmördarn
2023-10-14, 12:35
Jag hejar alltid på det lag som vinner.
Lafayette
2023-10-14, 14:35
Jag hejar alltid på det lag som vinner.
Kan man betta?
Magnus N
2023-10-14, 17:45
Ser ut som att marktrupper kommer gå in inatt, blir massivt
Så sant. Det finns en anledning till att tiden då religion styrde mycket i Europa kallas the dark ages. De som tar moral från religion, saknar egen moral.
Kan man betta?
Oddsen kan inte vara speciellt värt de ändå? Pengarna tillbaka för Israel?
Sedan gällande hur Israel ens blev en nation hade det varit mer logiskt att skära ut en bit av Tyskland och gjort till Israel än att välja ett ställe med folk som så vitt jag vet inte hade något med Förintelsen att göra.
Sen skulle inte förvåna mig om raketattacken som startade de nya oroligheterna var en ny bricka i spelet från token i Ryssland för att folk ska vända blickarna bort från Ryssland - Ukraina eftersom folk är så pass kortsynta och följer modenycker att de snabbt hoppar på nästa trend att följa och glömmer bort det som annars sker.
Dom flesta har egentligen ingen koll på hur historien ser ut kring regionen.
Israelerna än nog mest sura över den lika stor andel judar som slängdes ut av de angränsade länderna 1947.
Men jag blir förvånad om Israel överlever nästa stora ekonomiska kris i USA. Det blir nog ett utflyttningsland, och regionen blir en ny arabisk dysfunktionell region.
Magnus N
2023-10-15, 18:19
Bret Weinstein....galenpanna :p
Bret Weinstein....galenpanna :p
Fullt rimligt att israel lät det hända, de behövde en förevändning att invadera gaza.
Magnus N
2023-10-15, 18:23
Fullt rimligt att israel lät det hända, de behövde en förevändning att invadera gaza.
som sagt, galenpanna
Tyvärr en trött klyscha. Man ser ju extremt tydligt hur samhällets moral förfaller i skrämmande takt efter att kyrkan har lämnat ett stort hål inom moralstrukturen de senaste 200 åren.
Njae, är det verkligen så?
Har du några konkreta exempel?
Så det är där därför länder som ligger högre på alla mätbara positiva index (frihet, demokrati, utbildning, miljö, sjukvård, möjligheter, etc etc) har minst religion i samhället medan dom länder som har mest religion i samhället ligger längst ner på alla listor.
Ja det finns undantag, tex gulfstater som med olja kan betala alla till att sitta lugnt. Vill du ta USA som ett exempel så är det ett ypperligt exempel. Dom stater som är fattigast och har mest problem är dom stater som är mest religiösa. Och dom stater det går bäst för är minst religiösa.
Hur många länder fanns det säg 1970-2000-talet som var markant bättre än Sverige/Norden (innan invandringen av mena) som samtidigt var mer religiösa? På denna tiden var Sverige betydligt mer sekulärt än dom flesta andra länderna på jorden.
Hur ser det ut i Asien? Om vi bortser från rena diktaturer eftersom dom är onaturliga sett till att dom styrs av få människor och inget demokratiskt samhälle kan växa fram. Vilka länder där är mest stabila och framgångsrika? Är det katolska Filippinerna? Muslimska Indonesien? Eller är det dom minst religiösa länderna såsom Japan, Taiwan, Sydkorea?
Nä du har fel. Helt jävla helfel. Ju mindre religion det finns att förvrida och fördumma desto bättre. Religion i sig medför inget positivt, tvärtom medför det massa negativt.
Tror han kommer svara ex feminism, fri sexualitet, fri abort, hbtq osv.
I min mening är dessa saker inte direkt resultat av sekularisering, snarare liberalism, högre levnadsstandard vilket får effekten att folk väljer bort familjebildning.
Finns sekulära länder där dessa fenomen inte slagit rot i någon stor utsträckning, tänker i ostasien, kina , japan, korea m fl.
Att avgöra vad som är "moraliskt förfall" blir i slutändan en subjektiv bedömning, snudd på omöjligt att definiera objektiv moral.
"gyllene regeln" kommer man väldigt långt på.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_gyllene_regeln
Följer islam eller judendomen denna regeln? Tycker de gör det mestadels inbördes men inte mot utomstående, det är därför så många konflikter uppstår var än de abrahamiska religionerna slagit rot.
Armed Dingo
2023-10-16, 10:24
Jag tror att fientligheten mellan grupperingar inom berörda religioner har samma psykologiska ursprung som heders-kultur. Det är fattigdomen (som i sin tur beror på lägre genomsnittlig IQ i berörda civilisationer) som gör det.
När man ingenting har, blir det immateriella det enda man har. Dvs namnet (här grundar sig hederkultur) och religionen (här fientligheten mellan religioner, från folk som etniskt är så lika varann att de är samma skrot och korn).
Du har ingenting att visa som framgång för dig själv/dina nära förutom ditt namn eller din tro. Vad satsar du då på? Ja namnet och din tro.
Det finns fler samhällen med samma ekonomiska status där detta inte är ett problem. Jag gissar att stoltheten (den förbannade, idiotiska stoltheten) inte finns nerärvd i dessa länder där det går lugnt till.
Magnus N
2023-10-18, 20:31
"Al Arabiya citing Israeli Channel 12: The War Cabinet made it clear to President Biden that a ground invasion of Gaza is inevitable"
https://twitter.com/Apex_WW/status/1714709513641619608
De diplomatiska kanalerna har redan brutit ned, så det är ingen som pratar direkt med andra parter. Det brukar historiskt vara en stark indikation på att det inte går att stoppa maskinen.
Magnus N
2023-10-23, 20:02
Jotam Confino, a MidEast correspondent describes the footage from Hamas's attack Israeli authorities showed at today's closed meeting
https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2Fk8n5lt33dyvb1. jpg
Kan inte infoga bilden av någon anledning
NSFW
https://twitter.com/guy39095887/status/1713600016621740177
"People need to understand how sick this Isis Gaza nazi act .
In the pictures you will see a baby that was cut of of from his mother’s belly after they murder her.
Gaza people elected Hamas = Gaza people elected Isis.
Now Gaza will pay a price like bed before."
Dessa som vänstern hyllar och demonstrerar för på våra gator
Det är en vuxen man på länken ovan inte en baby, någon kvinna kan jag inte heller se
In the pictures you will see a baby that was cut of of from his mother’s belly after they murder her.
Magnus N
2023-10-23, 20:30
Det är en vuxen man på länken ovan inte en baby, någon kvinna kan jag inte heller se
Hon kanske har lagt upp mer på sin tidslinje, är inte registrerad så kan inte kolla upp, men skulle det inte vara så så har hon skrivit fel. Nu var det bara en oskyldig civil man som råkade ut för det..
bunkrulle
2023-10-24, 16:16
Förväntat resultat av omröstningen ändå
bunkrulle
2023-10-24, 20:31
Förväntat resultat av omröstningen ändå
Äsch. Nevermind. Jag mindes fel. Backar sakta ut ur rummet.
Bara faktumet hur palestinaanhängare beter sig får en att vilja "hålla på" Israel.
Jag håller inte på någon av dem, är mer inne på det där att asfaltera eller bomba stället ner i havet. Tycker alldeles för många barn och oskyldiga får sätta livet till. Med religion i ryggen. Terrorister som sitter i saudi eller nånstans som styr Hamas blir nog bara glada av fler döda civila, de får pengar av Iran m fl och kommer fortsätta våldet.
Nu kände jag lite för att tvinga folk välja sida, så jag hade inte med något asfalteringsalternativ. Jag var rädd för att det skulle ha blivit för populärt och ej visat vilken sida som är populärast/rätt/minst dåligt.
Ah förstår. Gissar också att de flesta, åtminstone normala, vill ha fred.
lördagsgrogg
2023-10-26, 18:34
Ah förstår. Gissar också att de flesta, åtminstone normala, vill ha fred.
Hade jag varit palestinier uppväxt i ockupation så hade jag nog planerat militära atacker dagligen.
Jag hade dock inte kunnat vara delaktig i Hamas vidriga handling.
Sen kan jag önska fred hur mycket som helst.
Kan ni verkligen se er i situationen av att vara en palestinier säg 1982? Mellangenerationen som nu har fått nog. Din far levde med ockupationen och du ser dina barn leva med den för evigt.
Har sagt det förut med måste sannolikt repetera det för att inte få skit; Israel var ett fantastiskt sätt att åtminstone lite återbetala judarnas förföljning. Men dom var krigsskadade och blev hemska. Om man inte kan se att det är apartheid dom nu gör är man en total idiot.
Dom byggde för fan en jävla mur och begär att alla visar papper varje dag. Hur mer tydligt kan det bli?
Man behöver inte vara psykolog för att se något så oerhört enkelt men alla låtsas som ingenting för att dom är så aggressiva och kallar alla antisemiter.
Magnus N
2023-10-26, 20:06
Då Israel blev angripna direkt vid skapandet samt har flera grannar som vill utrota dem, hur ska de lösa detta utan mur samt kontroller ?
Då Israel blev angripna direkt vid skapandet samt har flera grannar som vill utrota dem, hur ska de lösa detta utan mur samt kontroller ?
"Hur ska de lösa detta utan mur samt kontroller?",
Låta alla leva i samma stat med samma villkor?
Judar levdnadsvillkor och samexistens med muslimer var bättre innan staten Israel.
När Israel skapades fördrevs palestinier, finns egentligen inga legitima skäl att göra anspråk på landytan det baseras helt på religiös supremacism från sagoboken torah/gamla testamentet.
Magnus N
2023-10-26, 21:00
Judar levdnadsvillkor och samexistens med muslimer var bättre innan staten Israel.
När Israel skapades fördrevs palestinier, finns egentligen inga legitima skäl att göra anspråk på landytan det baseras helt på religiös supremacism från sagoboken torah/gamla testamentet.
Hur menar du att de ska leva ihop när en stor del vill utrota den andra sidan? Du ser inte en skaplig konflikt där?
Inte för att vara krass, men befolkningar har fördrivits genom hela världshistorien och du ser inte polacker, tyskar etc krävs sina gamla landområden tillbaks som de förlorade under krig
Judar har levt där lika länge som palestinierna. Dom som konsekvent varit emot en palestinsk stat och fred med Israel sedan Israel bildades är araberna inkl palestinierna. Därav alla krig startade av araberna gentemot Israel.
Även nu efter all denna tid så säger Abbas, den mest moderata palestinska ledaren nu, att han aldrig kommer att diskutera något annat än 1967 års gränser annars får det vara dvs fortsätta som nu. Och det har varit krig efter 67.
Att staten Israel bildades är ett faktum, blame första världskriget, andra världskriget och britterna.
Dessutom har judarna haft historiska stater där innan (tusentals år sedan), i exakt det området. Men där har aldrig någonsin varit en palestinsk stat.
Så ska man göra ett argument att något av dom två folken, judar och palestinier, har mest historisk koppling och rätt till en egen stat där så är det de facto judarna som har den större rätten.
Och den största anledningen till att det inte finns någon palestinsk stat är araberna själva då flera av dom (länder/regioner/folk/ledare) uttryckligen svär att aldrig acceptera Israels existens och aldrig skriva fredsavtal.
Agitator
2023-10-27, 18:08
Felet är att man styckade upp det i två delar och stöttar ena sidan lite mer i övertrampen.
Bästa hade varit om det blev ett land som de andra bara bor i och inte kan få stöd att göra uppror i. Den här konflikten skulle skjutits ner direkt under 70talet. Big mistake att låta de hålla på.
Magnus N
2023-10-27, 18:49
Ser ut som att IDF ökar pressen ikväll
"Kriget" är fake, det ni ser är bara regisserad teater av jesuiterna,
Remember, this psy-op, this staged and fake war, has been heavily coded with the Superior General of the Jesuit Order, Arturo Sosa. His birthday is November 12, so this convoy of ’20 trucks’ mostly transporting ‘food,’ ‘water’ and ‘meds,’ (as in medical supplies,) arrived in Gaza exactly 22 days before his birthday.
Källa, bartoll.se
Men vad är det för seriöst fel på karln?
Kan någon hjälpa mig förstå varför så många vevar mot Israel?
Magnus N
2023-10-27, 20:38
Ser mest ut som de vanliga vänsterpersonerna som är ute och vevar, att de sedan syns och hörs mycket påverkar intrycket.
Antagligen för vissa människor tenderar att heja på underdogen, kanske i kombination med nyheter dagligen om döda civila, flera tusentals barn har ju dött hittills pga israels bomber.
T2V6JyXyhtc?feature=shared
Magnus N
2023-10-28, 09:58
Vilket ickesvar och enbart luft ifrån Kina
Denna saudiska man skräder inte med orden.
https://twitter.com/Imamofpeace/status/1718357352515023181
Anledningen verkar vara att ca 80% av de som har dött/mördats består av barn, kvinnor och gamlingar. Om detta verkligen är sant så är det fruktansvärt.
Det är ingen som har sitt förstånd i behåll som kallar detta för krig, det är rentav en avrättning av oskyldiga.
bunkrulle
2023-10-29, 14:57
Anledningen verkar vara att ca 80% av de som har dött/mördats består av barn, kvinnor och gamlingar. Om detta verkligen är sant så är det fruktansvärt.
Det är ingen som har sitt förstånd i behåll som kallar detta för krig, det är rentav en avrättning av oskyldiga.
Hamas målbild är ju till minst 90% civilbefolkning.
Hamas väljer att använda barn, kvinnor och gamlingar som mänskliga sköldar för sina militära mål.
Israels målbild är militära mål.
Israel förvarnar alltid innan bombning sker. Skickar dessutom knock-knock bomber för att ge en sista varning.
Men visst. Det är avrättning av oskyldiga från Israela sida. Och enbart Israel är bovarna i detta drama.
Hamas attackerade ju så klart militära mål på festivalen, hade ihjäl militära mål som bara råkade se ut som kvinnor, barn och gamlingar i byar. Hamas är helt oskyldiga. *screwy*
Och ledaren i Hamas ligger väl runt med lyxeskorter i Qatar.
Och ledaren i Hamas ligger väl runt med lyxeskorter i Qatar.
Njae, om de är någonstans så är det med några av alla tusentals ryssar i Dubai.
Hamas målbild är ju till minst 90% civilbefolkning.
Hamas väljer att använda barn, kvinnor och gamlingar som mänskliga sköldar för sina militära mål.
Israels målbild är militära mål.
Israel förvarnar alltid innan bombning sker. Skickar dessutom knock-knock bomber för att ge en sista varning.
Men visst. Det är avrättning av oskyldiga från Israela sida. Och enbart Israel är bovarna i detta drama.
Hamas attackerade ju så klart militära mål på festivalen, hade ihjäl militära mål som bara råkade se ut som kvinnor, barn och gamlingar i byar. Hamas är helt oskyldiga. *screwy*
Pratar om palestinska befolkningen som mördats av Israel inte om terroristerna Hamas som också bär skulden.
Hamas och Israel är båda terrorister. Israel varnade dem och bad dem att fly till södra Gaza sen så var dem så snälla så dem bombade södra Gaza och dödade även avsiktligt reportrar...
Magnus N
2023-10-29, 18:24
Med tanke på att Hamas medvetet använder mänskliga sköldar samt gömmer sig under sjukhus etc är det makalöst att Israel enbart orsakat så lite civila dödsoffer hitintills.
Vad säger israel-hanrejerna i tråden om detta?
https://www.friatider.se/israels-hemliga-plan-tom-hela-gaza-och-skicka-befolkningen-till-europa
https://www.expressen.se/nyheter/lackt-dokument-israels-planer-for-gaza-efter-kriget/
Vad säger israel-hanrejerna i tråden om detta?
https://www.friatider.se/israels-hemliga-plan-tom-hela-gaza-och-skicka-befolkningen-till-europa
https://www.expressen.se/nyheter/lackt-dokument-israels-planer-for-gaza-efter-kriget/
Är ungefär lika förvånad som om någon påstått att vatten är vått. Med tanke på alla problem som varit och arabernas konstanta ovilja och direkta vägran att skriva fredsavtal eller acceptera Israels existens så förstår jag att man vill ha bort eländet, och med eländet syftar jag på Hamas och dess följare. Hundratusentals araber lever i fred som israeliska medborgare i Israel så det är möjligt.
Sinai hade varit bra, ut med dom i öknen. Lite cow shopping med Egypten så kanske dom små grönscarfade liven hade kunnat leva ut sina perversioner i öknen på avstånd från civilisationen.
Ja, man behöver ju inte vara begåvad för att inse att det är ett scenario vi behöver ta höjd för.
För att ha en översvämmande mängd Palestinier och Hamas här vill vi inte ha, det fungerar inte och ingen kan ärligt säga att de inte såg det komma utan att idiotförklara sig själv så hårt att majoriteten av Samhall skrattar åt en.
Vissa gör inte reklam för palestinasidan iaf.
Q8JqowPZqlo
Magnus N
2023-10-31, 19:06
Fick stänga av efter 10min. Så som han medvetet missuppfattade och fultolkar allt var för mycket.
Omar skulle varit hårdare med
https://i.imgur.com/zi202vC.jpg
Jag vet inte vad som är äckligast. Att Hamas med flera använder mänskliga sköldar när de begår terrorbrott, eller att naiva människor i väst går på det.
Halloween Israel-Hamas Fake News by the Numbers
https://bartoll.se/2023/11/jabalya-airstrike/
Jag ser på twitter hur ”nazisterna” i SD ställer sig på judarnas sida och försvarar deras rätt att försvara sig medans representanter för vänstern går i demonstrationståg tillsammans med människor som vill utrota alla judar.
Som referens så verkar riktiga nazister heja på Hamas, tillsammans med vänstern och miljörörelsen.
You can’t make this shit up.
Om någon vill försöka rationalisera bort det som händer så finns det andra sätt att protestera mot oskyldiga döda i Gaza än att skrika ”From the river to the sea” tillsammans med islamister. Man kan rimligtvis börja med att peka ut de ansvariga, dvs Hamas.
Ett stort antal civila tyskar dog under andra världskriget. Är det de allierade som bär det moraliska ansvaret, eller nazisterna? Skulle britter och amerikaner låta nazityskland fortsätta kriga för att inte oskyldiga tyskar skulle drabbas?
Inte en chans.
Scratch89
2023-11-01, 20:47
Jag ser på twitter hur ”nazisterna” i SD ställer sig på judarnas sida och försvarar deras rätt att försvara sig medans representanter för vänstern går i demonstrationståg tillsammans med människor som vill utrota alla judar.
Som referens så verkar riktiga nazister heja på Hamas, tillsammans med vänstern och miljörörelsen.
You can’t make this shit up.
Om någon vill försöka rationalisera bort det som händer så finns det andra sätt att protestera mot oskyldiga döda i Gaza än att skrika ”From the river to the sea” tillsammans med islamister. Man kan rimligtvis börja med att peka ut de ansvariga, dvs Hamas.
Ett stort antal civila tyskar dog under andra världskriget. Är det de allierade som bär det moraliska ansvaret, eller nazisterna? Skulle britter och amerikaner låta nazityskland fortsätta kriga för att inte oskyldiga tyskar skulle drabbas?
Inte en chans.
Den Goda Vänstern, som skrikit högt om att de hör stöveltrampen från 30-talet så fort Jimmie Åkesson kommit på tal, glänser helt med sin frånvaro nu. Antisemitism är bara hett när det kommer från rätt sida. Enligt intersektionalitetens normer kan inte offer vara förövare.
Den Goda Vänstern, som skrikit högt om att de hör stöveltrampen från 30-talet så fort Jimmie Åkesson kommit på tal, glänser helt med sin frånvaro nu. Antisemitism är bara hett när det kommer från rätt sida. Enligt intersektionalitetens normer kan inte offer vara förövare.
Det är ju svårt att inte börja undra över varför vänstern hatar så kallade nazister när man är helt ok med antisemitism i andra sammanhang. Det är tydligen mer kontroversiellt att vilja begränsa Sveriges invandring till EU’s miniminivå än att vilja utplåna den judiska staten.
https://i.imgur.com/Pvf0B09.jpg
Magnus N
2023-11-01, 21:16
Det är ju svårt att inte börja undra över varför vänstern hatar så kallade nazister när man är helt ok med antisemitism i andra sammanhang. Det är tydligen mer kontroversiellt att vilja begränsa Sveriges invandring till EU’s miniminivå än att vilja utplåna den judiska staten.
Att man kan hata nazister och judar samtidigt ser jag inte varför det skulle rent logiskt vara fel om man ska ta vänsterns tankar i försvar. Sedan att de i denna konflikt hamnar rätt ofta fel är en annan :p
Magnus N
2023-11-01, 21:20
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/398255093_10161134423282920_2362151664059313332_n. jpg?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=Ln23tDSTLQoAX-Nfs7l&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=00_AfBW-v56h7dOKq3mn9bjTsUrQN11fnROSVnJF2ysz0G9XA&oe=6547C28A
mjo, vi säger så, om nu någon hade tvivel
Att man kan hata nazister och judar samtidigt ser jag inte varför det skulle rent logiskt vara fel om man ska ta vänsterns tankar i försvar. Sedan att de i denna konflikt hamnar rätt ofta fel är en annan :p
Jag kan ge dig att det inte är det mest ologiska jag har sett på vänsterkanten :d
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/398255093_10161134423282920_2362151664059313332_n. jpg?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=Ln23tDSTLQoAX-Nfs7l&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=00_AfBW-v56h7dOKq3mn9bjTsUrQN11fnROSVnJF2ysz0G9XA&oe=6547C28A
Med tanke på att grannländerna attackerade Israel i samma stund som det landet började existera, just för att man inte kunde acceptera en judisk nation som granne, så är bilden du delade inte långsökt alls. Det är väl snarare förvånande att inte alla har fått memot.
https://i.imgur.com/kHW935m.jpg
https://i.imgur.com/O95uMFE.jpg
Den svarta fläcken i pannan visar att han är en "well prayed man". Huden blir mörkare av att dunka huvudet i golvet femtioelva gånger om dagen. Detta är stenåldersmänniskorna som hyllas av vänstern.
Inte en chans.
Jag tror brandbombningarna av Dresden skulle ses annorlunda idag, även kärnvapnen över japan.
The_RobRoy
2023-11-02, 09:53
Världen är mest rutten överallt, trist, men så är det. Till och med USA håller ju på att gå ner sig rejält med alla hemlösa och människor som faller utanför systemet. Land of the free, yeah right.
Min lösning på detta hade varit att få FN att pusha så många länder som möjligt att öppna sina gränsen för utvandring ur denna region. Troligen mer judar till västvärlden och Muslimer till arabvärlden. Alla har 10 år på sig att flytta, sen blir hela området tömt på folk i det närmaste 100 åren.
Det kommer ju aldrig ta slut annars, det visar ju historien.
Fredszky
2023-11-02, 12:56
Västvärlden kommer att falla eller gå ner sig rejält med alla öppna gränser.
Fler ska dela på tårtan men inte lika många som bidrar proportionerligt.
Ökad kriminalitet, sjukvård osv kostar. Företag flyttar, mindre skattepengar. Det blir en ond spiral tills västvärlden är ungefär lika pissigt som valfritt u-land.
Banker tjänar fint på nya skuldsättningar dock.
Eller vad säger du, Reinfeldt, som öppnade gränserna, och sen fick väldigt välbetalt jobb hos bank of america efter sin statsministerperiod, som av en händelse.
Det blir en ond spiral tills västvärlden är ungefär lika pissigt som valfritt u-land.
Men vi kommer fullständigt bada i högt stående kulturer, så det måste ju va bra ändå! *rolleyes*
Jag tror brandbombningarna av Dresden skulle ses annorlunda idag, även kärnvapnen över japan.
Fair enough. Jag tror däremot att förståelsen för extrema lösningar skulle bli högre ju närmare fronten man befinner sig, speciellt i situationer när angriparna gömmer sig bland civila.
Det här är den stora faran med att använda sig av mänskliga sköldar när man angriper sina motståndare. Om oskyldiga ändå dör i drivor när man försvarar sig så är risken överhängande att man till slut slutar bry sig helt om konsekvenserna för de civila på den angripande sidan.
lördagsgrogg
2023-11-02, 15:22
https://i.imgur.com/zi202vC.jpg
Jag vet inte vad som är äckligast. Att Hamas med flera använder mänskliga sköldar när de begår terrorbrott, eller att naiva människor i väst går på det.
Mmh ok, för palestinier sa precis så 1948...
Hamas finns för övrigt bara för att Israel stödde dom ekonomiskt. Detta då den sekulära palestiniska staten blev för stark.
Att stödja det då lilla fragmentet som var religiös och galen tyckte man var smart. Och det fungerade ju uppenbart för trettio år senare tog dom makten. Så det är väl en smart psyops.
Ska man vara lite mer nutida så fungerar det ju också oerhört väl för Benjamin Netanyahu som ju sannolikt blivit avsatt idag om det inte vore för vad som hänt. Och han har ju tiotals år i fängelse att se fram emot om han inte vore statsöverhuvud.
Ska du svara så var vänlig och påstå inte att jag försvarar den slakten på oskyldiga som Hamas gjort.
Men du kan själv gärna försöka försvara den slakt Israel gjort på oskyldiga i 50+ år. Man har konstant varje år dödat tio gånger fler än palestiniska terrorister gjort.
Jag känner mig inte ett dugg konspiratorisk när jag säger att man medvetet låtit palestinier lida oerhört i sin apartheidregim. Just för att få en reaktion så man har en anledning att helt utplåna dom. Herregud dom har ju inte ens låtit dom boende på Gaza fiska för att få mat.
Som man sår får man skörda.
Oerhört sorgligt och man hade hoppats på bättre från ett folk som fått lida så oerhört genom historien.
Att sen USA:s kristna konservativa ivrigt hejar på är sen att bygga tragiken ytterligare. För dom är så snedvridet kristna att dom vill ha Armageddon där judarna dör för att vi alla ska nå frälsning.
Magnus N
2023-11-02, 16:35
Konspirationsteorin att Netanyahu skulle vara involverad i massakern den 7/10 Är rätt befängd. Den om.något är garanten för att han kommer ryka ifrån sin position om något.
Cui Bono, vem tjänade på attacken mest den 7:e
Israels plan är att etniskt rensa alla som stannar i gaza, flytta befolkningen till sinai och även få dom att fly till europa, lägga beslag på marken där och antagligen göra det till sitt.
https://jonathancook.substack.com/p/israels-long-held-plan-to-drive-gazas
Mmh ok, för palestinier sa precis så 1948...
Hamas finns för övrigt bara för att Israel stödde dom ekonomiskt. Detta då den sekulära palestiniska staten blev för stark.
Att stödja det då lilla fragmentet som var religiös och galen tyckte man var smart. Och det fungerade ju uppenbart för trettio år senare tog dom makten. Så det är väl en smart psyops.
Ska man vara lite mer nutida så fungerar det ju också oerhört väl för Benjamin Netanyahu som ju sannolikt blivit avsatt idag om det inte vore för vad som hänt. Och han har ju tiotals år i fängelse att se fram emot om han inte vore statsöverhuvud.
Ska du svara så var vänlig och påstå inte att jag försvarar den slakten på oskyldiga som Hamas gjort.
Men du kan själv gärna försöka försvara den slakt Israel gjort på oskyldiga i 50+ år. Man har konstant varje år dödat tio gånger fler än palestiniska terrorister gjort.
Jag känner mig inte ett dugg konspiratorisk när jag säger att man medvetet låtit palestinier lida oerhört i sin apartheidregim. Just för att få en reaktion så man har en anledning att helt utplåna dom. Herregud dom har ju inte ens låtit dom boende på Gaza fiska för att få mat.
Som man sår får man skörda.
Oerhört sorgligt och man hade hoppats på bättre från ett folk som fått lida så oerhört genom historien.
Att sen USA:s kristna konservativa ivrigt hejar på är sen att bygga tragiken ytterligare. För dom är så snedvridet kristna att dom vill ha Armageddon där judarna dör för att vi alla ska nå frälsning.
Det här är ganska intressant. Många pekar på detta och siffrorna stämmer, men dom verkar utgå ifrån att Israel slår tillbaka som ren hämnd. Och därför ska dom inte få döda fler än Hamas/andra gjorde.
Det är en jävla tankevurpa för när en självmordsbombare spränger sig på en buss och mördar å lemlästar civila kvinnor och barn så funderar inte en demokratisk stat på det exakta antalet dödsoffer så att man kan döda lika många i sin hämnd.
Man funderar på vem bombaren är, vilka han hade stöd ifrån, vilken grupp som sände ut honom, vilken imam som lovordade alla jungfrur som bombaren skulle få i himmelen etc. Och sedan försöker man slå ut detta nätverket omkring bombaren, eller så mycket man kan av det, så att ingen ny bombare snart kommer från samma nätverk och individer.
Och när alla inblandade lever i och gömmer sig i tätbefolkade områden så blir det civila dödsoffer. Alternativet är att göra inget. Eller bygga en mur. Hur fan israelerna än gör så ska det skrikas från rödvinsvänstern om hur hemska israelerna är. Dom skall tydligen bara låta sig utplånas av dom som uttryckligen säger att dom ska döda alla judar och utplåna staten Israel. Eller ska Israel bara få svara med att döda lika många palestinier som Hamas/andra gjorde?
Hade du blivit glad och nöjd om Israel alltid svarade med en ren hämnd baserat på exakt det antal dödsoffer som slaktades på en musikfestival?
Är du nöjd om Israeliska soldater överraskar en civil palestinsk folkfest och mejar ner några hundra flyende civila så länge antalet dödsoffer är lika?
Magnus N
2023-11-03, 09:24
Se vad Hezbollahs ledare säger idag i sitt tal. Om han kastar in Libanon fullt i kriget eller om han nöjer sig med ett svavelosande tal
Se vad Hezbollahs ledare säger idag i sitt tal. Om han kastar in Libanon fullt i kriget eller om han nöjer sig med ett svavelosande tal
Uncle Sam är redo att slå ut den offensiva förmågan hos både Hezbollah, Iran, proiranska styrkor i Syren osv. Så dom lär sitta lugnt i båten.
Magnus N
2023-11-03, 12:28
Uncle Sam är redo att slå ut den offensiva förmågan hos både Hezbollah, Iran, proiranska styrkor i Syren osv. Så dom lär sitta lugnt i båten.
Mest sannolika. Men man vet aldrig med de som är så ideologiska, kan han skicka sin egen son till döden så varför inte sina trupper
Mest sannolika. Men man vet aldrig med de som är så ideologiska, kan han skicka sin egen son till döden så varför inte sina trupper
Det är sant. Sedvanlig logik och moral är inget som huserar i sinnet på religiösa fanatiker.
Men jänkarna har nog via back channels gjort klart för dom inblandade som är sugna på att ge sig in i leken (Iran och dess allierade/stödtrupper) att om så sker så kommer dom få se vad 3 hangarfartygstridsgrupper samt markbaser i området kan göra.
Magnus N
2023-11-03, 13:15
Det är sant. Sedvanlig logik och moral är inget som huserar i sinnet på religiösa fanatiker.
Men jänkarna har nog via back channels gjort klart för dom inblandade som är sugna på att ge sig in i leken (Iran och dess allierade/stödtrupper) att om så sker så kommer dom få se vad 3 hangarfartygstridsgrupper samt markbaser i området kan göra.
Absolut. Det förs med säkerhet diplomati där, läst att fransmännen är medlare på ställen med.
Vi Får Se, tror han ska hålla sitt tal nu om 1-2timmar
Magnus N
2023-11-03, 14:55
Ser ut som väntat. Han slänger Hamas under bussen och uppmanar till ett krig på sociala medier istället :)
Samt fick IDF ut med att det inte blir något vapenstillestånd förrän all gisslan är släppt, ingen respit för Hamas, nu ska de nötas ner helt.
trädgårdsmöbel
2023-11-04, 10:55
Vad som oroar mig mest med konflikten är om det kommer leda till ännu fler svartmuskiga i Sverige. SD sitter långt upp i borgerlighetens anus, och vill M öppna våra hjärtan så blir det antagligen så. Dessutom är det bara en tidsfråga innan det är vänsterstyre igen.
Jag ser ett mardrömsscenario, flashbacks till flyktingkrisen, med ändlösa horder av araber, nordafrikaner, palestinier, afghaner och afrikaner som vandrat genom Europa och går över Öressundsbron. Batiktanter på rad med refugees welcome skyltar och handhjärtan.
PixelMiner
2023-11-04, 17:24
Intressant perspektiv på varför arabländerna runt om Israel inte vill släppa in Palestinier i sina länder som flyktingar.
TLDW: Man har prövat förut och det har slutat i kaos.
r7GAg8sWDpI
Magnus N
2023-11-04, 17:29
Intressant hur stark ställning Erdogan tar mot Israel och för Hamas i detta krig.
skyffelmördarn
2023-11-04, 17:49
Vad som oroar mig mest med konflikten är om det kommer leda till ännu fler svartmuskiga i Sverige. SD sitter långt upp i borgerlighetens anus, och vill M öppna våra hjärtan så blir det antagligen så. Dessutom är det bara en tidsfråga innan det är vänsterstyre igen.
Jag ser ett mardrömsscenario, flashbacks till flyktingkrisen, med ändlösa horder av araber, nordafrikaner, palestinier, afghaner och afrikaner som vandrat genom Europa och går över Öressundsbron. Batiktanter på rad med refugees welcome skyltar och handhjärtan.
https://www.regeringen.se/globalassets/regeringen/bilder/regeringen/bilder-statsradssidor/maria-malmer-stenergard-2023.jpg
Maria tar ingen skit, och inte emot något heller.
Magnus N
2023-11-04, 18:06
"A must watch: IDF attack dogs go after Hamas-ISIS terrorists inside their tunnels in the Gaza Strip and take them down.
Hear the terrorists scream."
https://twitter.com/ofirgendelman/status/1720844002520396222
För att muntra upp på en lördagskväll :kickass:
Magnus N
2023-11-08, 19:14
Intressant läsning:
https://www.nytimes.com/2023/11/08/world/middleeast/hamas-israel-gaza-war.html
"Hamas leaders say they waged their Oct. 7 attack on Israel because they believed the Palestinian cause was slipping away, and that only violence could revive it."
"It was necessary to “change the entire equation and not just have a clash,” Khalil al-Hayya, a member of Hamas’s top leadership body, told The New York Times in Doha, Qatar. “We succeeded in putting the Palestinian issue back on the table, and now no one in the region is experiencing calm.”"
WiltTheStilt2
2023-11-09, 17:36
Jag är inre insatt ordentligt i frågan för att kunna ge ett svar jag kan stå för.
Precis som med 99%(100%?) av kändisar på en viss lista.
Magnus N
2023-11-09, 19:00
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/398580331_2394769444042244_2199131695472851252_n.j pg?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=BjKSGX-57zUAX8JKyLq&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=00_AfDIpD3FvTf9M2MUn7hLO0ypkCZbLWfyiBGgsUpGKsVA ww&oe=6552D190
Fredszky
2023-11-09, 22:43
Nej jag har inget ansvar att se och lyssna på den skräck osv...
trädgårdsmöbel
2023-11-11, 07:25
Jag är inre insatt ordentligt i frågan för att kunna ge ett svar jag kan stå för.
Precis som med 99%(100%?) av kändisar på en viss lista.
Du behöver inte vara så djupt insatt i frågan, utan det räcker med att jämföra grupp mot grupp. Vilken grupp är värst? Om du kunde knäppa med fingrarna och en av grupperna försvann från Sverige vilken hade du behållit?
Du har svaret där.
Magnus N
2024-01-08, 21:26
IDF varit aktiva idag, lyckats ha ihjäl både en högre uppsatt inom IRGC samt en av de högsta ledarna inom Hezbollahs Radawan.
Sakta men säkert maler de ner terroristernas kapacitet.
Nu har vi nått steg två. När Yemen, Syrien och Iran tar en mer aktiv roll i en expanderande konflikt.
Troliga konsekvenser: Störningar på oljemarknaden. Störningar i handeln genom Suez.
"Ukraina? Vem har tid för Ukraina?" Eskalering av attacker på amerikanska baser i regionen. Ett steg närmre att det blir ohållbart att ha så många fronter öppna på samma gång.
Inkompetent västmedia sitter och spelar på läppen, och måste försöka fundera ut vad som egentligen händer och hur dom ska rapportera det.
Magnus N
2024-01-26, 20:36
"The US State Department halts funding for UNRWA pending an investigation into its involvement in the October 7th massacre."
https://twitter.com/Natsecjeff/status/1750900090036944922
Mycket bra, kan hoppas fler länder gör detsamma och stryper ekonomin för terroristkramarna
Lite mer gällande FN och Hamas etc
https://edition.cnn.com/2024/01/26/middleeast/unrwa-fires-staff-members-october-7-attacks-intl/index.html
"CNN
—
The UN relief agency operating in Gaza said Friday that Israel had accused some of its staff of being involved in the October 7 attacks, and that their contracts would be “immediately” terminated.
The United Nations Relief and Works Agency (UNWRA) Commissioner-General Philippe Lazzarini said Israeli authorities provided the agency “with information” alleging several of its employees participated in Hamas’ murderous rampage into southern Israel, when the militant group killed at least 1,200 people and abducted more than 250 others."
Magnus N
2024-01-27, 19:00
Fler bra nyheter idag
"Italy, US, Canada, Australia all stop UNWRA funding over Hamas allegations"
https://www.euronews.com/my-europe/2024/01/26/eu-extremely-concerned-by-alleged-un-staff-involvement-in-7-october-attacks-on-israel
Så det var ett inside job? Och de fick bara sparken? Någon som inte stämmer... Borde ju vara dödsstraff på detta utan tvekan.
Sen så var det ju inte Hamas som dödade 1200 var väl Israel som dödade en stor del också.
Sen så är detta inte ett krig, utan det är en massaker.
Magnus N
2024-01-28, 05:48
Så det var ett inside job? Och de fick bara sparken? Någon som inte stämmer... Borde ju vara dödsstraff på detta utan tvekan.
Sen så var det ju inte Hamas som dödade 1200 var väl Israel som dödade en stor del också.
Sen så är detta inte ett krig, utan det är en massaker.
Israel dödade en stor del av de 1200? Något som styrker det?
Massaker på det sättet att Hamas sakta men säkert försvinner ifrån denna planet. Mycket bra
Israel dödade en stor del av de 1200? Något som styrker det?
Massaker på det sättet att Hamas sakta men säkert försvinner ifrån denna planet. Mycket bra
Ja bevis finns det säkert om man letar runt, avslöjades att de dödade en massa civila den dagen, gamla nyheter var exempelvis ett par från israel som sa att militären sköt på allt och alla.
Sen ytterliggare bevis som de upprepat gånger visat att det är deras tillvägagång sätt när det gäller att besvara eld genom att att skjuta och bomba som om det vore vilda västern utan hänsyn till civila.
Deras syn på palestinska barn och oskyldiga är att de inte är människor finns gott om videos från deras soldater där de säger detta.
Magnus N
2024-01-28, 11:21
Ja bevis finns det säkert om man letar runt, avslöjades att de dödade en massa civila den dagen, gamla nyheter var exempelvis ett par från israel som sa att militären sköt på allt och alla.
Sen ytterliggare bevis som de upprepat gånger visat att det är deras tillvägagång sätt när det gäller att besvara eld genom att att skjuta och bomba som om det vore vilda västern utan hänsyn till civila.
Deras syn på palestinska barn och oskyldiga är att de inte är människor finns gott om videos från deras soldater där de säger detta.
Så bevis "Finns säkert om man letar", jo den känns stabil :)
Hade de inte tagit hänsyn till civila hade vi haft 10x dödsoffer vid detta laget, bara idiotiskt att hävda annat
Vi har 10x mer dödsoffer och kanske även 100x om de i stället valt att gå in med soldater från början och rensat byggnader och leta efter Hamas terrorister, ex med drönare eller barn som de brukar använda.
Men enklare att bomba allt och alla och låta dem svälta först.
Fler bevis att de bombar höger och vänster är att de till och med råkar döda Israeliska soldater med deras bombande och skjuta på varandra.
Magnus N
2024-01-28, 15:27
Vi har 10x mer dödsoffer och kanske även 100x om de i stället valt att gå in med soldater från början och rensat byggnader och leta efter Hamas terrorister, ex med drönare eller barn som de brukar använda.
Men enklare att bomba allt och alla och låta dem svälta först.
Fler bevis att de bombar höger och vänster är att de till och med råkar döda Israeliska soldater med deras bombande och skjuta på varandra.
Du lever i en fantasivärld om du tror en militär skickar in marktrupper i städer innan man mjukat upp med flyg/artilleri.
Absolut Har de bombat en hel del men de har varit väldigt restriktiva jämfört med vad som kunnat ske när en överlägsen armé kastar handsken.
Finemang att de äntligen verkar bestämt sig för att utrota islamisterna och terroristerna som har konstant attackerat Israel i decennier.
Du lever i en fantasivärld om du tror en militär skickar in marktrupper i städer innan man mjukat upp med flyg/artilleri.
Absolut Har de bombat en hel del men de har varit väldigt restriktiva jämfört med vad som kunnat ske när en överlägsen armé kastar handsken.
Finemang att de äntligen verkar bestämt sig för att utrota islamisterna och terroristerna som har konstant attackerat Israel i decennier.
Israel har inte längre en överlägsen militär. Går man in i Libanon finns risken idag att Israels ekonomi krashar pga Hezbollah beskjutning av Israels infrastruktur.
Det är en betydligt svårare situation än folk fattar. Eftersom väst media är totalt inkompetenta med information.
Magnus N
2024-01-29, 06:01
Israel har inte längre en överlägsen militär. Går man in i Libanon finns risken idag att Israels ekonomi krashar pga Hezbollah beskjutning av Israels infrastruktur.
Det är en betydligt svårare situation än folk fattar. Eftersom väst media är totalt inkompetenta med information.
Först och främst var det Hamas vi pratade om.
För det andra, visst är Hezbollah mer kapabla men i ett krig mot Israel kommer de bli överkörda.
Israels agenda är tömma hela hela Gaza och ta över landområdet, målet är fördriva folket, "förinta" Hamas är skitsnack den strategin fungerar inte blir motsatt effekt
Dagen de drar sig tillbaka hur många nya Hamassolder har de skapat inom bara några år lätt fler än innan den 7:e oktober utan tvekan..
Magnus N
2024-01-29, 13:32
Israels agenda är tömma hela hela Gaza och ta över landområdet, målet är fördriva folket, "förinta" Hamas är skitsnack den strategin fungerar inte blir motsatt effekt
Dagen de drar sig tillbaka hur många nya Hamassolder har de skapat inom bara några år lätt fler än innan den 7:e oktober utan tvekan..
Trevlig konspirationsteori där :)
Gör de jobbet bra och får till ett byte i styre i Gaza så kan det nog gå bra, bygger såklart på att palestinierna vill ha fred och välfärd istället för krig och misär.
Magnus N
2024-01-29, 20:55
Kanske en deal på gång gällande reste av gisslan
https://en.globes.co.il/en/article-israel-agrees-hostage-deal-report-1001468907
"The deal would see the release of the remaining Israeli hostages in phases starting with the women and children, followed by phased pauses in the fighting and aid deliveries to Gaza, along with the exchange of Palestinian prisoners, the source told "NBC.""
Trevlig konspirationsteori där :)
Gör de jobbet bra och får till ett byte i styre i Gaza så kan det nog gå bra, bygger såklart på att palestinierna vill ha fred och välfärd istället för krig och misär.
Vi har en situation då löst anknutna grupper testar USAs förmåga att strida i området genom attacker på amerikanska baser i Syrien, Irak. Ett halvdussin amerikaner har dött och ett hundratal skadade. Houthi testar förmågan röda havet. Och Iran jävlas på andra fronter.
Israel var inne och rensade minor vid Libanons gräns. Vilket indikerar att Israels ledare vill attackera Hisbollah.
Hur vet vi det? Hisbollah brukar lägga upp filmer och rakt ut skriva vad Israelerna håller på med. Ganska effektiv taktik för att stärka moralen hos andra grupper.
Samtidigt håller Israels missilförsvar på att skjuta slut på missiler. Tveksamt om Israel kan skydda sin viktiga infrastruktur mot Hisbollah missiler.
Iran besköt mål i Pakistan och Syrien med missiler. Vilket i stort var en maktdemonstration. Gör en cirkel från Pakistan till Israel. "Hit når vi".
Det är lite av en förenkling av politiken och konflikten i området.
Magnus N
2024-01-29, 21:19
Vi har en situation då löst anknutna grupper testar USAs förmåga att strida i området genom attacker på amerikanska baser i Syrien, Irak. Ett halvdussin amerikaner har dött och ett hundratal skadade. Houthi testar förmågan röda havet. Och Iran jävlas på andra fronter.
Israel var inne och rensade minor vid Libanons gräns. Vilket indikerar att Israels ledare vill attackera Hisbollah.
Eller så vill de rensa för att kunna röra sig fritt om Hezbollah får spel och initerar något.
Hur vet vi det? Hisbollah brukar lägga upp filmer och rakt ut skriva vad Israelerna håller på med. Ganska effektiv taktik för att stärka moralen hos andra grupper.
Nasrallahs senaste tal har nog haft motsatt effekt dock, satan vad en person kan svamla och låta svag.
Samtidigt håller Israels missilförsvar på att skjuta slut på missiler. Tveksamt om Israel kan skydda sin viktiga infrastruktur mot Hisbollah missiler.
Tvivlar på detta, dels för att de har leveranser ifrån USA bland andra, samt att antalet attacker ifrån främst Hamas har drastiskt minskat i volym sedan offensiven av naturliga skäl.
Iran besköt mål i Pakistan och Syrien med missiler. Vilket i stort var en maktdemonstration. Gör en cirkel från Pakistan till Israel. "Hit når vi".
Det är lite av en förenkling av politiken och konflikten i området.
Sedan svarade Pakistan med en attack på Iran och visade att nu gick ni över gränsen och Iran lade svansen mellan benen och lät saken bero
Magnus N
2024-01-30, 19:08
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/sverige-stoppar-utbetalningar-till-unrwa/
"Biståndsmyndigheten Sida har beslutat att inte genomföra några kommande utbetalningar till FN:s flyktingorgan Unrwa.*
Det handlar om 31 miljoner kronor."
Gick snabbare än väntat, mycket bra:)
Tvivlar på detta, dels för att de har leveranser ifrån USA bland andra, samt att antalet attacker ifrån främst Hamas har drastiskt minskat i volym sedan offensiven av naturliga skäl.
https://www.jpost.com/israel-news/defense-news/article-770665
Hamas attacker har i stort redan nått sitt mål. Det finns inga leveranser från USA.
Magnus N
2024-01-30, 21:20
https://www.ynetnews.com/article/hy2d96lqp
"IDF announces that project is operational and confirms for the first time that seawater has been pumped into the terror tunnels: 'Only carried out in tunnel routes and locations that are suitable'"
Rätt intressant, precis som man gör med sorkarna hemma på gräsmattan :laugh:
Magnus N
2024-02-10, 18:59
"Breaking: Extensive terror tunnel network found under
@UNRWA
headquarters in Gaza
It was used as Hamas' intelligence center, with full knowledge and active support of UNRWA."
https://twitter.com/DrEliDavid/status/1756369328184734024
From Emannuel Fabian's Telegram:
Beneath UNRWA’s Gaza Strip headquarters, the IDF has uncovered one of Hamas’s most significant and top secret assets: a subterranean data center used by the terror group for intelligence and communications.
The terror group built the server farm, complete with an electrical room and living quarters for the Hamas IT staff, directly below the UN agency’s complex in Gaza City’s Rimal neighborhood, to ensure Israel would never target it.
On Thursday, I joined the 401st Armored Brigade, Shaldag unit and Yahalom unit for a tour of the underground passages and data center, as well as the UNRWA headquarters above.
Full story on The Times Of Israel in one hour.
https://www.timesofisrael.com/directly-beneath-unrwas-gaza-headquarters-idf-uncovers-top-secret-hamas-data-center/
Magnus N
2024-02-13, 21:00
"The IDF has a recording of the Hamas leader in the Gaza Strip , Yahya Sinwar , which was taken a few months ago, apparently in the first week of the war. At this point, it was decided in the army not to publish it. Sinwar was recorded in a strategic Hamas tunnel in Khan Yunis, which the IDF has been operating in for the past few days."
https://www.ynet.co.il/news/article/rk1n211yia
Kan bara hoppas de får tag i honom snarast
Samt fortsätter Hamas att använda civila
"The IDF says troops of the 646th Reserve Paratroopers Brigade killed and nabbed dozens of Hamas operatives hiding in a civilian shelter southern Gaza's Khan Younis."
https://twitter.com/manniefabian/status/1757405119837016130?s=46
Magnus N
2024-02-14, 15:32
"Israel har inlett en serie attacker mot Libanon.
Det uppger den israeliska militärens talesperson, Daniel Hagari.
”Stridsflyg har inlett en omfattande våg av attacker mot libanesiskt territorium, fler detaljer kommer”, skriver han på X."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P4K9j7/israel-attackerar-libanon
Dags för Hezbollah känna av lite
Magnus N
2024-02-14, 19:40
Herzi Halevi uttalat sig gällande norra delen och Hezbollah
"During an assessment in northern Israel, IDF Chief of Staff Lt. Gen. Herzi Halevi says the IDF is preparing for war in the north, amid Hezbollah’s daily attacks from Lebanon.
“We are not finishing this without returning the residents to Metula and all the communities in the north, with a very high level of security,” Halevi says, referring to some 80,000 Israelis displaced by Hezbollah’s attacks.
“We are now focused on being ready for war in the north. If it does not end in war, it will not end with any compromise to the achievements,” he says."
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/idf-chief-says-current-military-focus-is-being-ready-for-war-in-the-north/
lördagsgrogg
2024-02-15, 16:21
Det är onekligen märkligt att man föser alla palestinier söderut för att koncentrera dom. För att sedan bomba där.
Två partier i regeringen med ministerposter säger också lite sådär vanligtvis också att man vill utplåna palestinier. Det är ingen nyhet så har dom gjort både innan och efter regeringen bildades.
Och sen oops råkar allt bli precis så.
Den ärade presidenten råkar ju också vara anklagad för brott som skulle få honom inlåst på livstid om han inte vore just president. Men visst han gör bara vad som är bäst för Israel, absolut inte vad som är bäst för honom personligen.
Sen tycker jag personligen att dom gärna får låsa in alla hamas-terroristerna på livstid. Men dom får gärna låsa in den som finansierade med dom. Hamas hade varit ingenting om inte Netanyahu personligen packat miljarder dollars i väskor och skickat till dom.
För att PLO blev för starka och han ville ha religiösa dårar starkare.
Magnus N
2024-02-29, 21:17
"IDF Spokesman Rear Adm. Daniel Hagari says that in the past 10 days, troops have killed more than 450 Hamas operatives in Gaza.
"In total, since the beginning of the war, we have eliminated more than 13,000 terrorists," he says."
https://twitter.com/manniefabian/status/1763279190508364135
Jobbar på bra, med inget fredsavtal i närheten att skrivas under på så ser en offensiv in i Rafah vara högst sannolik.
På väg mot en svältkatastrof i Gaza. Får erkänna att jag har en svaghet emot
att se svältande barn.
Magnus N
2024-03-01, 05:39
att se svältande barn.
Ja. Det är inte bra
att se svältande barn.
Vem kunde ana att det var obra att rösta på en terroristorganisation vars mål är att förgöra den Israeliska staten och döda varje jude.
Är det barnens fel, nej givetvis inte. Men barn lever i dom vuxnas värld och om dom vuxna ägnar sig åt vuxensagor (religion) och terrorism så får barnen lida.
Det är Hamas uttalade mål att många civila skall dör så att pressen på Israel ökar.
Ingen hade dött och inte en enda stad hade blivit bombad om inte Hamas hade attackerat.
Detta visste givetvis de om också.
Vem kunde ana att det var obra att rösta på en terroristorganisation vars mål är att förgöra den Israeliska staten och döda varje jude.
Är det barnens fel, nej givetvis inte. Men barn lever i dom vuxnas värld och om dom vuxna ägnar sig åt vuxensagor (religion) och terrorism så får barnen lida.
Det är Hamas uttalade mål att många civila skall dör så att pressen på Israel ökar.
Vad har du för belägg för det fetstilta? Israles agression lika motiverad religiöst som hamas eller andra islamistiska miliser, det är symptomatiskt för de abrahamitiska öken religionerna, slutmålet är världsherravälde.
Flera rabbiner + deras skrifter talar ju om att goyer icke-judar har mindre värde och bara finns till för att tjäna dom, netanyahu refererade till "amalek/goyim" i höstas när han propagerade för militär aktion mot folket i Gaza.
Det går nog att läsa mellan raderna att Hamas är beredda att offra civila för deras slutgiltiga mål. Har något minne av att jag har sett citat som pekar på liknande.
Vad har du för belägg för det fetstilta? Israles agression lika motiverad religiöst som hamas eller andra islamistiska miliser, det är symptomatiskt för de abrahamitiska öken religionerna, slutmålet är världsherravälde.
Flera rabbiner + deras skrifter talar ju om att goyer icke-judar har mindre värde och bara finns till för att tjäna dom, netanyahu refererade till "amalek/goyim" i höstas när han propagerade för militär aktion mot folket i Gaza.
Israels aggression är, denna gången, ett direkt svar på Hamas terrorattack och har inget med religion att göra.
Men visst, israeliska bosättare är jordens avskum såsom alla religiösa terrorister är. Israeliska bosättare är lika mycket terrorister som vissa muslimska grupper.
Men dom är ett symptom på att det aldrig kan bli fred. Flera gånger har fredsuppgörelser erbjudit araberna generösa palestinska gränser, egen stat m.m. Men dom har konsekvent vägrat och har alltid som mål att Israel skall upphöra och hela området skall vara en palestinsk stat trots att det aldrig någonsin funnits en palestinsk stat men väl ett judiskt kungadöme dvs en faktiskt stat även om det är jävligt länge sedan.
Huvudansvaret för allt elände är arabernas. Israel har inte haft som uttalat mål sedan 1948 att hela området skall bli Israel och hela palestina skall bort och territoriet tillföras Israel. Det omvända har dock varit arabernas uttalade mål hela tiden. Och araberna har startat flera krig för att det skall bli så. Varenda gång får dom smisk och varenda gång vägrar dom ett riktigt slutgiltigt fredsavtal så skiten bara fortsätter.
Magnus N
2024-03-01, 13:05
Man behöver inte läsa mellan raderna. Flera ledare ifrån Hamas har gång på gång sagt att palestinierna gärna och villigt blir martyrer för att befria Gaza etc.
Sedan om man enbart ser på handling: bygger man tunnlar för terrorattacker, gömmer sig i sjukhus etc etc så visat man tydligt man skiter i civila och gärna ser att dessa dör då hjärndöda västerlänningar därmed lägger skulden på Israel istället.
Man behöver inte läsa mellan raderna. Flera ledare ifrån Hamas har gång på gång sagt att palestinierna gärna och villigt blir martyrer för att befria Gaza etc.
Sedan om man enbart ser på handling: bygger man tunnlar för terrorattacker, gömmer sig i sjukhus etc etc så visat man tydligt man skiter i civila och gärna ser att dessa dör då hjärndöda västerlänningar därmed lägger skulden på Israel istället.
Sjukt hur de offrar människor så lätt och att folk tar Hamas ord som sanning. Riktigt rövgäng.
Magnus N
2024-03-06, 20:04
Lite bra nyheter nerifrån Gaza idag:
"The IDF and Shin Bet say the commander of Hamas’s rocket unit in central Gaza was eliminated in an airstrike in the past day."
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/commander-of-hamass-central-gaza-rocket-unit-taken-out-in-airstrike-idf-and-shin-bet-say/
"The IDF's 98th Division has continued its operations in the Hamad area in western Khan Yunis, eliminating terrorists in the area.
Soldiers of the Maglan and Egoz units of the Commando Brigade, in cooperation with Shayetet 13, arrived covertly in the area and began moving from building to building together with the ISA coordinators, through terrorist infrastructure in "Hamad Towers," which are significant multi-story buildings in the area used by the Hamas terrorist organization.
The soldiers apprehended many terrorists who surrendered, including a Hamas sniper cell commander and two Hamas squad commanders."
https://www.israelnationalnews.com/news/386335
Samt en dålig nyhet och något som gör en redan spänd situation än mer diger:
https://www.theguardian.com/world/2024/mar/06/houthis-strike-ship-in-gulf-of-aden-yemen
"Two sailors have died and six more have been injured after a Houthi missile attack on a ship in the Gulf of Aden, US officials have said – the first fatalities of crew of commercial shipping since the Houthis began launching strikes at ships in waters off Yemen last year."
Agitator
2024-03-06, 21:10
Ta över skiten bara och låsa ner båda sidorna. Så de kan leva under hårt kontrollerat styre från tredjepart istället för slakta varandra.
Till slut kuvas dem eller så får man asfaltera. Orka massa ondöigt lidande bara för idioter inte kan komma överens 2024.
Antingen låter omvärlden ena sidan vinna så det blir slut på krigandet eller så tar man över.
8tIdCsMufIY
Magnus N
2024-03-06, 21:15
Ta över skiten bara och låsa ner båda sidorna. Så de kan leva under hårt kontrollerat styre från tredjepart istället för slakta varandra.
Till slut kuvas dem eller så får man asfaltera. Orka massa ondöigt lidande bara för idioter inte kan komma överens 2024.
Antingen låter omvärlden ena sidan vinna så det blir slut på krigandet eller så tar man över.
Just därför bör man stötta Israel och deras krig mot Hamas. Utan denna terrorgrupps utrotande kommer inget ens ha en chans att förändras
Magnus N
2024-03-29, 17:17
Israel - Palestina DEBATT #65 Aron Flam VS Liam McCarthy
3-yri8vmO-E
En blodtryckshöjande debatt/diskussion minst sagt :hbang:
Liam är ju körd i huvudet, liksom de flesta som ska försvara hamas tillvägagångssätt. Skitdålig kanal dock, de andra sitter ju bara och lyssnar utan att ställa försöka moderera iaf lite.
Magnus N
2024-03-30, 05:42
Liam är ju körd i huvudet, liksom de flesta som ska försvara hamas tillvägagångssätt. Skitdålig kanal dock, de andra sitter ju bara och lyssnar utan att ställa försöka moderera iaf lite.
Tycker ledarna skötte detta som de borde. Hade debatten går överstyr ska de såklart gripa in men tills dess, låt gästerna föra samtalet då det är de man vill lyssna på
Magnus N
2024-04-02, 19:57
Iom dagen igår kunde man tro detta var ett dåligt skämt men som tur är var det helt sant och då får man vara lite glad :cheers:
https://twitter.com/IranIntl_En/status/1774872220248035829
#BREAKING The IRGC in an official statement confirmed the deaths of two senior generals, Mohammad-Reza Zahedi and Mohammad-Hadi Haji-Rahimi, as well as five other officers identified as Hossein Amanollahi (earlier identified as Amirollah), Mehdi Jalalati, Mohsen Sedaghat, Ali Agha-Babaei, and Ali Salehi Rouzbahani.
Tigerkotten
2024-04-03, 08:04
Israels aggression är, denna gången, ett direkt svar på Hamas terrorattack och har inget med religion att göra.
Men visst, israeliska bosättare är jordens avskum såsom alla religiösa terrorister är. Israeliska bosättare är lika mycket terrorister som vissa muslimska grupper.
Men dom är ett symptom på att det aldrig kan bli fred. Flera gånger har fredsuppgörelser erbjudit araberna generösa palestinska gränser, egen stat m.m. Men dom har konsekvent vägrat och har alltid som mål att Israel skall upphöra och hela området skall vara en palestinsk stat trots att det aldrig någonsin funnits en palestinsk stat men väl ett judiskt kungadöme dvs en faktiskt stat även om det är jävligt länge sedan.
Huvudansvaret för allt elände är arabernas. Israel har inte haft som uttalat mål sedan 1948 att hela området skall bli Israel och hela palestina skall bort och territoriet tillföras Israel. Det omvända har dock varit arabernas uttalade mål hela tiden. Och araberna har startat flera krig för att det skall bli så. Varenda gång får dom smisk och varenda gång vägrar dom ett riktigt slutgiltigt fredsavtal så skiten bara fortsätter.
Bara för att Israel inte utalar att området skall bli Israels, så betyder det inte att det inte är så. Det är bara titta faktiskt på hur de beter sig. Samt hur Palestinas landområde blir mindre och mindre.
Jag stöttar absolut inte Hamas och deras aktioner för 5 öre, men Israels agerande i den här situationen är helt sjukt. Det har dött enorma mängder oskyldiga och nu är det en svält katastrof på gång också.
Magnus_N borde se lite mera sidor är just pro Israels, hur helikoptrarna var stora anledningar till massvis med oskyldigt döda på Festivalen bland annat.
Att Israels inte svarade på Hamas offensiv på så många timmar, säger en del också.
Magnus N
2024-04-03, 08:11
Bara för att Israel inte utalar att området skall bli Israels, så betyder det inte att det inte är så. Det är bara titta faktiskt på hur de beter sig.
Jag stöttar absolut inte Hamas och deras aktioner för 5 öre, men Israels agerande i den här situationen är helt sjukt. Det har dött enorma mängder oskyldiga och nu är det en svält katastrof på gång också.
Det har dött en stor del civila absolut men hitintills så ser kriget ut att ha en väldigt lågt civila till stridande ratio gällande döda så tycker absolut Israel hanterar det ypperligt även med en del misstag givetvis
Magnus_N borde se lite mera sidor är just pro Israels, hur helikoptrarna var stora anledningar till massvis med oskyldigt döda på Festivalen bland annat.
Hur så? Dödade de sina egna i en stor utsträckning menar du? Isf läser jag gärna på om det
Att Israels inte svarade på Hamas offensiv på så många timmar, säger en del också.
Att de inte var förberedda ? Eller har du köpt in dig i konspirationen att styret ville ha en massaker för att kunna gå in kraftfullt ?
Bara för att Israel inte utalar att området skall bli Israels, så betyder det inte att det inte är så. Det är bara titta faktiskt på hur de beter sig. Samt hur Palestinas landområde blir mindre och mindre.
Ja fram tills nyligen hade jag liknande syn. Det är fritt att se hur detta sker år efter år.
Men skrapar man på ytan och kollar dom fredsförslag som förhandlats fram så har det alltid fallit på arabernas ovilja och med deras uttalade mål att hela Israel ska bort i grunden.
Om Litauen konsekvent bedrivit mord på dina medborgare under mer än 50 års tid samt i anhang med andra stater startat flera krig mot dig med det uttalade målet att du ska förgöras och all din mark tillfalla dom, då hade du kanske också sett dig nödgad att expandera ditt territorium in i deras i syfte att skydda ditt eget.
Vi kan ta Gaza som exempel. Genom avtal och förhandlingar skede detta:
By 22 September 2005, Israel's withdrawal from the entire Gaza Strip to the 1967 Green Line, and the eviction of the four settlements in Samaria, was completed.
Vad hände sedan, blev det lugnt? Började Israel kriga igen? Nej, folket i Gaza valde Hamas som kampanjade på att utrota staten Israel och snart började raketerna flyga mot Israel igen.
Nej, det är fan araberna som har mest skuld i att det fortfarande är ett jävla elände där.
Summan av kardemumman är att det inte räcker med at läsa aftonbladet eller en artikel här och där för att kunna sätta sig in i det hela.
Barn och kvinnor där och blir mördade, finns för många videos där IDF skrattar och säger att de letar efter barn att mörda för att de är alla blivande terrorister, IDF dödar även reportrar.
Sanningen är att de "krigar" mot Hamas som varken har flygplan, tanks eller annat medan IDF har allt plus satelliter osv... Och de har hållt på i 6 månader nu, målet är att sakta men säkert förstöra så mycket som möjligt och kontrollera Gaza.
Titeln borde vara Israel eller Hamas inte Palestina...
Magnus N
2024-04-03, 18:05
Summan av kardemumman är att det inte räcker med at läsa aftonbladet eller en artikel här och där för att kunna sätta sig in i det hela.
Barn och kvinnor där och blir mördade, finns för många videos där IDF skrattar och säger att de letar efter barn att mörda för att de är alla blivande terrorister, IDF dödar även reportrar.
Sanningen är att de "krigar" mot Hamas som varken har flygplan, tanks eller annat medan IDF har allt plus satelliter osv... Och de har hållt på i 6 månader nu, målet är att sakta men säkert förstöra så mycket som möjligt och kontrollera Gaza.
Märks du köpt in dig i narrativet att Israel och IDF är blodtörstiga och målet är att bara förstöra.
Vill du se hur en armé i krig som är som du beskriver idf beter sig kan du bara kolla i Ukraina.
Märks du köpt in dig i narrativet att Israel och IDF är blodtörstiga och målet är att bara förstöra.
Vill du se hur en armé i krig som är som du beskriver idf beter sig kan du bara kolla i Ukraina.
Och man kan ju tillägga att Hamas som så modigt gruppvåldtog kvinnor för att sedan mörda dom samt sköt flyende civila i ryggen den 7:e Oktober kan minska dom civila palestinska dödsfallen eller helt få dom att upphöra genom att sluta gömma sig bland befolkningen och strida i uniform istället för civila kläder.
Dom civila dödsfallen är på Hamas händer. Hamas startade våldsvågen och Hamas använder civila som mänskliga sköldar. Hamas ledare förkunnar stolt att alla palestinier gladeligen offrar sina liv för palestina.
Hamas gamblar på att Israel inte ska kunna komma åt dom genom sitt användande av mänskliga sköldar och att ha civila kläder bland civila människor.
Men efter 7:e Oktober så finns ingen återvändå. Israel försöker så gott det går att inte döda civila i onödan men dom tänker fan inte sluta jaga och döda Hamas för att skydda civila. Civila som valt Hamas som deras ledare, som lär ut död åt alla judar i grundskolan, som drömmer om att deras son skall bli självmordsbombare och döda och lemlästa så många civila israeler som möjligt. Är alla palestinier så här? Nej. Men det är fan många. En civil kan definitivt vara en del av problemet även om denne inte är krigförande med vapen i hamn.
Lär israeliska grundskolor ut, till 10-åringar, att alla araber ska dö eller alla palestinier ska dö? Att det är fint att vara självmordsbombare? Drömmer israeliska mödrar om att deras son skall gruppvåldta, mörda och lemlästa civila palestinier? Blir hon för evigt stolt om hennes som spränger sig till döds på en palestinsk buss och mördar och lemlästar 12 småbarn, mammor och några pensionärer?
Det är skillnad på folk och folk.
lördagsgrogg
2024-04-04, 19:05
Ja fram tills nyligen hade jag liknande syn. Det är fritt att se hur detta sker år efter år.
Men skrapar man på ytan och kollar dom fredsförslag som förhandlats fram så har det alltid fallit på arabernas ovilja och med deras uttalade mål att hela Israel ska bort i grunden.
Om Litauen konsekvent bedrivit mord på dina medborgare under mer än 50 års tid samt i anhang med andra stater startat flera krig mot dig med det uttalade målet att du ska förgöras och all din mark tillfalla dom, då hade du kanske också sett dig nödgad att expandera ditt territorium in i deras i syfte att skydda ditt eget.
Vi kan ta Gaza som exempel. Genom avtal och förhandlingar skede detta:
By 22 September 2005, Israel's withdrawal from the entire Gaza Strip to the 1967 Green Line, and the eviction of the four settlements in Samaria, was completed.
Vad hände sedan, blev det lugnt? Började Israel kriga igen? Nej, folket i Gaza valde Hamas som kampanjade på att utrota staten Israel och snart började raketerna flyga mot Israel igen.
Nej, det är fan araberna som har mest skuld i att det fortfarande är ett jävla elände där.
Jag håller väl egentligen med dig i allt, fakta är fakta. Men jag tycker att man måste hålla Israel till en högre standard då dom åtminstone låtsas vara en västerländsk demokrati.
En smula omvänd rasism kanske men så tycker jag. Ska västerländsk demokrati segra som styrelsesätt måste den vara bra. Och aldrig någonsin degregera till samma brutalitet som arabernas.
Sen har ju nuvarande styre i Israel gjort allt för att förhindra palestinas moderata partier. Jag skrev tidigare om hur Netanyau skickat miljarder till Hamas och det är efter detta numera belagt i medier.
Två minuter efter Israels inte längre säger sig vara i krigstillstånd blir han åtalad och dömnd till långt fängelsestraff. Tacka fan för att han skickar bomber lite hit och dit. Att bomba ett annat lands diplomatiska residens är helt utan like. Ingen gör sådant.
Han är desperat som en valfri afrikansk diktator och gör allt för att hållla kriget pågående.
Ska man kriga ska man definiera fienden. Det är första steget. Israel har inte gjort det, man säger vagt Hamas. Hamas var ett politiskt extremparti som vann ett val på ytterst vaga grunder. Men jag tvivlar inte på att dom vann.
Det är för övrig oerhört svårt att finna resultat från valet 2006. Men om fienden är Hamas är det då dom 40 eller 60 procent som röstade på dom? Israels har inte definierat detta.
Deras aktioner säger att det är alla som någonsin röstat på dom. Och när dom säger att dom vill utplåna Hamas vill dom utplåna 40-60 procent av den palestiniska befolkningen.
Hade dom rätt i det skulle dom vara ärliga och säga så.
Magnus N
2024-04-04, 19:43
Jag håller väl egentligen med dig i allt, fakta är fakta. Men jag tycker att man måste hålla Israel till en högre standard då dom åtminstone låtsas vara en västerländsk demokrati.
En smula omvänd rasism kanske men så tycker jag. Ska västerländsk demokrati segra som styrelsesätt måste den vara bra. Och aldrig någonsin degregera till samma brutalitet som arabernas.
Det tycker jag Israel upprätthåller i stor del med, att vi ser misstag som den i veckan när de bombade nödkonvoj tar inte bort detta.
Sen har ju nuvarande styre i Israel gjort allt för att förhindra palestinas moderata partier. Jag skrev tidigare om hur Netanyau skickat miljarder till Hamas och det är efter detta numera belagt i medier.
Visst har det kommit in pengar till Hamas, dels för att splittra mellan Hamas och PA, men det är även styret i Gaza och att sedan Hamas använder bidragen till ändamål som det inte är tänkt ligger på dem.
Två minuter efter Israels inte längre säger sig vara i krigstillstånd blir han åtalad och dömnd till långt fängelsestraff. Tacka fan för att han skickar bomber lite hit och dit. Att bomba ett annat lands diplomatiska residens är helt utan like. Ingen gör sådant.
Han är desperat som en valfri afrikansk diktator och gör allt för att hållla kriget pågående.
Att han kommer åtalas och troligtvis fängslas när kriget är över är jag med på.
Angående ambassaden, för att vara korrekt. De bombade ej ambassaden i sig utan en militär byggnad som låg i anslutning till denna.
Ska man kriga ska man definiera fienden. Det är första steget. Israel har inte gjort det, man säger vagt Hamas. Hamas var ett politiskt extremparti som vann ett val på ytterst vaga grunder. Men jag tvivlar inte på att dom vann.
Vad är det vaga i att säga Hamas?
Det är för övrig oerhört svårt att finna resultat från valet 2006. Men om fienden är Hamas är det då dom 40 eller 60 procent som röstade på dom? Israels har inte definierat detta.
Deras aktioner säger att det är alla som någonsin röstat på dom. Och när dom säger att dom vill utplåna Hamas vill dom utplåna 40-60 procent av den palestiniska befolkningen.
Hade dom rätt i det skulle dom vara ärliga och säga så.
Hur drar du denna slutsats? Du ser inte det i hur de utövar sitt krigande eller övrigt.
trädgårdsmöbel
2024-04-05, 05:44
Vad jag tror man kan lära sig av det här är att det inte går att samexistera med muslimer. Det leder ofrånkomligen till krig eller total underkastelse till dem.
lördagsgrogg
2024-04-05, 14:12
Det tycker jag Israel upprätthåller i stor del med, att vi ser misstag som den i veckan när de bombade nödkonvoj tar inte bort detta.
Visst har det kommit in pengar till Hamas, dels för att splittra mellan Hamas och PA, men det är även styret i Gaza och att sedan Hamas använder bidragen till ändamål som det inte är tänkt ligger på dem.
Att han kommer åtalas och troligtvis fängslas när kriget är över är jag med på.
Angående ambassaden, för att vara korrekt. De bombade ej ambassaden i sig utan en militär byggnad som låg i anslutning till denna.
Vad är det vaga i att säga Hamas?
Hur drar du denna slutsats? Du ser inte det i hur de utövar sitt krigande eller övrigt.
Jag är lite lat idag (läs bakis) så svarar bara lite fegt selektivt på det fetade.
1. Är inte detta ytterst anmärkningsvärt. Du verkar släta över det som om det vore något normalt att en stat stöder ett extremparti som motverkar den. I stället för att välkomna partiet som är mer moderat. För mig luktar det som man vill ha en fiende att bekämpa för att vinna egen makt. Och bortser ifrån hur många liv det kostar.
2. Jag menar bara att när israel säger att dom vill utplåna Hamas menar dom då de i själva politiska partiet som är hardcore eller även alla dom som då röstade på dom? För dom vann ett demokratiskt val och jag är inte människa nog att veta huruvida allt gick rätt till. Men att många "normala" palestinier röstade för dom går inte att bortse ifrån.
Magnus N
2024-04-05, 15:41
Jag är lite lat idag (läs bakis) så svarar bara lite fegt selektivt på det fetade.
1. Är inte detta ytterst anmärkningsvärt. Du verkar släta över det som om det vore något normalt att en stat stöder ett extremparti som motverkar den. I stället för att välkomna partiet som är mer moderat. För mig luktar det som man vill ha en fiende att bekämpa för att vinna egen makt. Och bortser ifrån hur många liv det kostar.
Visst är det lite bisarrt men du får inte glömma att Hamas är de facto det "demokratiskt" valda styret på Gaza med. Vad hade reaktionen varit om Israel helt strypt allt bistånd till regionen?
2. Jag menar bara att när israel säger att dom vill utplåna Hamas menar dom då de i själva politiska partiet som är hardcore eller även alla dom som då röstade på dom? För dom vann ett demokratiskt val och jag är inte människa nog att veta huruvida allt gick rätt till. Men att många "normala" palestinier röstade för dom går inte att bortse ifrån.
Du ser inte Israel jaga civila va? Så denna teori att de är efter Hamas valboskap ser jag inga bevis för alls.
Så som det ser ut strider de mot Hamas väpnade gren och andra militära organisationer som befinner sig i Gaza och som gömmer sig och tar civila som sköldar.
Joe Rogan Experience #2125 - Kurt Metzger
https://www.youtube.com/watch?v=_FPUuL2W2oI&t=3952s&ab_channel=PowerfulJRE
Magnus N
2024-04-05, 19:15
Två genier ;)
lördagsgrogg
2024-04-07, 12:56
Visst är det lite bisarrt men du får inte glömma att Hamas är de facto det "demokratiskt" valda styret på Gaza med. Vad hade reaktionen varit om Israel helt strypt allt bistånd till regionen?
Nu är det inte något slags humanitärt bistånd vi diskuterar. Utan rent partipolitiskt stöd till Hamas som Netanyahu ägnat sig åt i över tjugo år. Dom hade knappas kommit till makten utan hans ansträngningar.
Magnus N
2024-04-07, 13:17
Nu är det inte något slags humanitärt bistånd vi diskuterar. Utan rent partipolitiskt stöd till Hamas som Netanyahu ägnat sig åt i över tjugo år. Dom hade knappas kommit till makten utan hans ansträngningar.
Hamas hade garanterat kommit till makten oavsett kanske något senare.
Ni som talar ärligt här om vilka Hamas är och vad dom gör och hur situationen egentligen ser ut....
hur låter det i lunchrummet på jobbet när frågan tas upp?
Sitter ni tysta och nickar när dom andra pratar om hur hänsynslösa Israel är osv?
:)
Magnus N
2024-04-07, 13:34
Ni som talar ärligt här om vilka Hamas är och vad dom gör och hur situationen egentligen ser ut....
Sitter ni tysta och nickar när dom andra pratar om hur hänsynslösa Israel är osv?
Dras det upp så givetvis säger man samma sak som man skriver här. Sällan politik eller liknande är ämnet dock men ibland sker det.
Sedan är man inte anställd någonstans där sympatier för Hamas är direkt noterbart
Scratch89
2024-04-07, 13:55
Om det blir en diskussion, nej. Men från andra sidan går det ganska snabbt över till det klassiska skrikandet, gapandet, ad hominem och faktaresistens. Den roligaste frågan jag fick var "JAHA MEN OM MAN SER DET UR ETT HISTORISKT PERSPEKTIV DÅ?!) varpå jag svarade att ju mer historia man ger det, desto mer kött på benen ger man faktiskt Israel. Det blev svårt att fortsätta den diskussionen, faktiskt.
trädgårdsmöbel
2024-04-07, 18:20
Då jag har gravt vänsterblivna i samma företag som älskar att att anmäla saker så tycker jag ingenting om ingenting.
Då jag har gravt vänsterblivna i samma företag som älskar att att anmäla saker så tycker jag ingenting om ingenting.
Mannen, stå upp för dina värderingar.
trädgårdsmöbel
2024-04-07, 19:20
Nej. Jag gillar mitt jobb och de där människorna har makten att ta det ifrån mig om de klagar tillräckligt mycket.
Scratch89
2024-04-07, 21:55
Nej. Jag gillar mitt jobb och de där människorna har makten att ta det ifrån mig om de klagar tillräckligt mycket.
Jag känner också en oro kring detta, både nu under utbildningen men troligen också i framtiden under kommande yrkesliv.
trädgårdsmöbel
2024-04-07, 23:21
Jag känner också en oro kring detta, både nu under utbildningen men troligen också i framtiden under kommande yrkesliv.
Jag har anammat en rätt trist attityd med "ingen kommentar" "Jag har ingen åsikt". Det är riktigt trist med vänsteraktivister på mellanchefspositioner. De kan inte ge mig sparken direkt, men kan och kommer arbeta för det så att det blir så om de får något på en. Sparken och referens i form av "Han är rasist! Han är islamofob! Han är transfob!" innebär att jag får torka bajs fram tills jag själv dör (eller uppnår pensionsålder).
Magnus N
2024-04-08, 19:43
https://www.jpost.com/breaking-news/article-795999
"Prime Minister Benjamin Netanyahu announced that the IDF must enter Rafah to achieve complete victory and return the hostages while also claiming that Israel has decided on a date for entry in a video published on Monday."
Inte förvånande men låter bra att han håller fast vid att ett intåg i Rafah är ett måste.
Att sedan Hamas ej vill gå med på vapenvila gör det enbart mer sannolikt att ett intåg kommer ske.
Scratch89
2024-04-08, 20:33
https://www.jpost.com/breaking-news/article-795999
"Prime Minister Benjamin Netanyahu announced that the IDF must enter Rafah to achieve complete victory and return the hostages while also claiming that Israel has decided on a date for entry in a video published on Monday."
Inte förvånande men låter bra att han håller fast vid att ett intåg i Rafah är ett måste.
Att sedan Hamas ej vill gå med på vapenvila gör det enbart mer sannolikt att ett intåg kommer ske.
Att Israel annonserar att de ska inta staden är ju väldigt bra för de civila; det är något jag sett att de har gjort konsekvent under det här kriget. Hur kan folk säga att Israel bedriver folkmord, när de varnar civilbefolkningen innan, så de hinner flytta på sig?
Magnus N
2024-04-08, 20:37
Att Israel annonserar att de ska inta staden är ju väldigt bra för de civila; det är något jag sett att de har gjort konsekvent under det här kriget. Hur kan folk säga att Israel bedriver folkmord, när de varnar civilbefolkningen innan, så de hinner flytta på sig?
Ingen som är ärlig i sin argumentation kan hävda att Israel skulle försöka sig på folkmord, men har man inget emot att ljuga och driva agendor så kan man absolut göra detta som man ser exempel på i medier dagligen
Scratch89
2024-04-09, 13:32
Ingen som är ärlig i sin argumentation kan hävda att Israel skulle försöka sig på folkmord, men har man inget emot att ljuga och driva agendor så kan man absolut göra detta som man ser exempel på i medier dagligen
Det är ju bara att backa en sida i tråden för att se just den argumentationen.
Magnus N
2024-04-09, 15:53
Det är ju bara att backa en sida i tråden för att se just den argumentationen.
Ja.vi är inte förskonade på den sida heller tyvärr
Magnus N
2024-04-10, 19:20
https://edition.cnn.com/2024/04/10/middleeast/hamas-israel-hostages-ceasefire-talks-intl/index.html
"Hamas has indicated it is currently unable to identify and track down 40 Israeli hostages needed for the first phase of a ceasefire deal, according to an Israeli official and a source familiar with the discussions, raising fears that more hostages may be dead than are publicly known."
Tyvärr inte förvånande, vem hade trott att terrorister skulle behandla gisslan väl och hålla dessa i liv.
Samt verkar som USA är säkra på att något kommer komma ifrån Iran inom det närmsta:
"Bloomberg: US believes a missile attack by Iran and its proxies on Israel is imminent - millitary and governent sites are expected to be targeted"
Ser ut som att IDF haft ihjäl en del släktmedlemmar av en av Hamas ledare
"Three sons of Hamas leader Ismail Haniyeh were killed in an Israeli bombing in Gaza City's Shati Camp, Al Jazeera reports.
The report says several of their children, Haniyeh's grandchildren, were also killed in the strike.
There is no immediate comment from the IDF on the strike.
Haniyeh, who lives in Qatar, is the political leader of Hamas."
https://twitter.com/manniefabian/status/1778067965964878121?t=o-QNcXiQvSccfmfHQ3VcfQ&s=19
Hans kommentar på att hans barn och barnbarn dödats:
"Hamas leader Ismail Haniyeh confirms to @AJENews the deaths of 3 of his children & three of his grandchildren. "Thanks be to God, the Palestinian people have paid a heavy price and so have I, my 3 sons and 3 grandchildren have become shahids.""
https://edition.cnn.com/2024/04/10/middleeast/hamas-israel-hostages-ceasefire-talks-intl/index.html
"Hamas has indicated it is currently unable to identify and track down 40 Israeli hostages needed for the first phase of a ceasefire deal, according to an Israeli official and a source familiar with the discussions, raising fears that more hostages may be dead than are publicly known."
Tyvärr inte förvånande, vem hade trott att terrorister skulle behandla gisslan väl och hålla dessa i liv.
Samt verkar som USA är säkra på att något kommer komma ifrån Iran inom det närmsta:
"Bloomberg: US believes a missile attack by Iran and its proxies on Israel is imminent - millitary and governent sites are expected to be targeted"
Ser ut som att IDF haft ihjäl en del släktmedlemmar av en av Hamas ledare
"Three sons of Hamas leader Ismail Haniyeh were killed in an Israeli bombing in Gaza City's Shati Camp, Al Jazeera reports.
The report says several of their children, Haniyeh's grandchildren, were also killed in the strike.
There is no immediate comment from the IDF on the strike.
Haniyeh, who lives in Qatar, is the political leader of Hamas."
https://twitter.com/manniefabian/status/1778067965964878121?t=o-QNcXiQvSccfmfHQ3VcfQ&s=19
Hans kommentar på att hans barn och barnbarn dödats:
"Hamas leader Ismail Haniyeh confirms to @AJENews the deaths of 3 of his children & three of his grandchildren. "Thanks be to God, the Palestinian people have paid a heavy price and so have I, my 3 sons and 3 grandchildren have become shahids.""
Avskummet tackade gud för att hans söner fick bli martyrer. Jävla dödskult, vidriga jävla människor. Det är dessa vänstern vurmar för, människor som gläds åt sina barns död. Sedan kan man ju tillägga att alla hans söner var medlemmar i Qassambrigaderna dvs legitima militära mål.
Magnus N
2024-04-14, 05:36
Så. Då har Iran svarat på Israels attack för ett tag sedan.
100tals drönare, kryssningsmissiler etc. 99% nedskjutna, Iran hälsar att saken är utagerad ifrån deras sida om Israel inte ger gensvar.
Såklart Iran inte vill eskalera detta då de ser hur genuint inkapabla de är jämte Israel med allierade.
Tror dock att Israel kommer svara och det är något de behöver göra med, det enda jag är 50/50 på är om de väljer en direkt konfrontation eller tar proxys.
Det är bara bra att Israel fick den här knäppen på näsan.
Med tanke på hur oblodigt det blev.
Magnus N
2024-04-14, 07:42
Det är bara bra att Israel fick den här knäppen på näsan.
Med tanke på hur oblodigt det blev.
Hur får du det till att Israel fick en knäpp på näsan? När den största attacken Iran utfört på väldigt länge i princip blev helt neutraliserat.
Vill höra den logiken
Iran verkar vara väldigt nöjda med att allvarligt ha skadat en 10-åring flicka som hämnd för att en iransk terroristdiplomat dog i kriget.
Ja tråkigt, påminner om när judar mördade en 18 månader barn och firade det under ett bröllop.
https://www.dailymail.co.uk/video/news/video-1239333/Jewish-wedding-celebration-guests-mock-dead-Palestinian-baby.html
Angående att Israel varnar innan de bombar kan man ju tycka är bra, men sen så bombas dem när de flyr just där det ska vara säkert enligt israel, gg...
Magnus N
2024-04-14, 09:21
Vad för relevans har det ? Kan lägga upp bilder på muslimer som firar 7 oktober med
Kan alltid räkna med att någon av de judehatande medlemmarna på forumet dyker upp
Idioter finns i alla folkslag.
Här berättar de hur mysigt de hade det förr när de kunde mörda dem i lugn och ro.
https://9gag.com/gag/aAyRKDp?utm_source=copy_link&utm_medium=post_share
Magnus N
2024-04-14, 09:41
Kan inte vara lätt för er hantera nattens nederlag. Måste försöka vrida fokus
Jobba på Iliyas
Kan inte vara lätt för er hantera nattens nederlag. Måste försöka vrida fokus
Jobba på Iliyas
Jag ogillar nog Iran mer än Israel. Alla som dödar oskyldiga är fega människor.
Magnus N
2024-04-14, 09:48
Jag ogillar nog Iran mer än Israel. Alla som dödar oskyldiga är fega människor.
Bra höra
Ja tråkigt, påminner om när judar mördade en 18 månader barn och firade det under ett bröllop.
https://www.dailymail.co.uk/video/news/video-1239333/Jewish-wedding-celebration-guests-mock-dead-Palestinian-baby.html
Angående att Israel varnar innan de bombar kan man ju tycka är bra, men sen så bombas dem när de flyr just där det ska vara säkert enligt israel, gg...
Du väljer ut ett klipp på personer som israeliska regeringen själva anser är avskum och undersöks om dom kan åtalas som firar en händelse som israeliska regeringen själva betecknar som "judisk terrorism".
Att det finns militanta judiska bosättare och ultrahöger vet alla och den absoluta majoriteten av israeler anser att dessa människor är kriminella terrorister. Likvärdiga med dom muslimska terrorister som attackerar oskyldiga civila och dödar barn, du vet typ Hamas.
Du väljer ut ett klipp på personer som israeliska regeringen själva anser är avskum och undersöks om dom kan åtalas som firar en händelse som israeliska regeringen själva betecknar som "judisk terrorism".
Att det finns militanta judiska bosättare och ultrahöger vet alla och den absoluta majoriteten av israeler anser att dessa människor är kriminella terrorister. Likvärdiga med dom muslimska terrorister som attackerar oskyldiga civila och dödar barn, du vet typ Hamas.
Märks att många inte har den blekaste aningen om vilka Hamas och hizbollah är eller deras religion och Irans religion och vem deras grundare till religion var.
Kristendomen och Judendomen är närmare islam än Hamas religion.
Men när aftonbladet är ens källa så kommer man inte långt.
Märks att många inte har den blekaste aningen om vilka Hamas och hizbollah är eller deras religion och Irans religion och vem deras grundare till religion var.
Kristendomen och Judendomen är närmare islam än Hamas religion.
Men när aftonbladet är ens källa så kommer man inte långt.
Det är ganska irrelevant vilken religion någon tillskriver sig själv. Hamas anser själva att dom är muslimer. Och att dom är terrorister finns svart på vitt, finns mängder med filmklipp från 7:e oktober.
Magnus N
2024-04-15, 19:23
Ser ut som att enligt senaste rapporter att Israel kommer svara militärt på Irans attack.
Undrar vilket omfång vi får på den
Magnus N
2024-04-15, 19:59
Biden med på bollen:
US official says President Biden will not stop Israeli retaliation against Iran; Israeli source says “Iranians are sweating for now, and that’s good.”
via @ynetalerts https://twitter.com/IsraelRadar_com/status/1779946792093692130?s=19
Samt Israel har varit inne på Libanons mark :
Earlier today, reports came out of 4 IDF soldiers getting injured in various degrees (1 serious, 2 medium, 1 light) on the northern border from an IED
IDF has just revealed that those soldiers were operating several hundred meters deep inside Lebanese territory
Doron Kadosh
Magnus N
2024-04-15, 20:01
Samt senaste gällande Hamas och deras "vilja" att förhandla om gisslan
https://www.i24news.tv/en/news/israel-at-war/artc-hamas-offers-to-release-only-20-hostages-in-ceasefire-deal-report
"The Hamas terrorist group has reportedly changed its demands for a hostage and ceasefire deal.
According to reports from Barak Ravid of Axios, the terrorist group is now willing to release fewer than 20 hostages in exchange for a six-week truce.
Additionally, Hamas is calling for international guarantees to ensure Israel's compliance with the ceasefire agreement.
These guarantees would include a halt to Israeli military operations, the withdrawal of IDF forces from certain areas in the Gaza Strip, and the return of displaced Palestinians to their homes in the northern part of the enclave.
Israeli officials have expressed skepticism about Hamas's latest offer, suggesting that the group's leadership may not be genuinely interested in reaching a compromise. One official cited "ridiculous excuses" provided by Hamas to justify the reduced number of hostages included in the deal."
Vem kan fortfarande köpa att Hamas förhandlar i god anda och inte enbart fördrljer fördröjer och fördröjer, de bryr sig inte ett skit om gisslan eller sina egna
Det blev färre fångar nu när de insåg att de hade dödat de flesta.
Ingen har väl trott att Hamas någonsin har spelat med rena händer. De kommer nog försöka förhandla sig till ett så bra avtal som möjligt med de resterande överlevande kidnappade personerna. De som redan är döda kommer de använda till att beskylla Israel för i framtiden vid nya omöjliga förhandlingskrav som inte accepteras. ”Israel made us do it”.
Magnus N
2024-04-20, 19:13
Samtidigt som de röstade igenom mer stöd till Ukraina röstades även det igenom mer till Israel
"Aid in the legislation to support Israel and provide humanitarian relief to citizens of Gaza comes to more than $26 billion.
The amount of money dedicated to replenishing Israel’s missile defense systems totals about $4 billion in the House and Senate bills. An additional $2.4 billion for current U.S. military operations in the regions is also the same in both bills."
https://apnews.com/article/ukraine-israel-gaza-aid-speaker-johnson-9097da3511a7cd9b0e9a7b9ce52141b3
Magnus N
2024-04-24, 20:36
Dagens glädjebesked ifrån mellanöstern
"Defense Minister Yoav Gallant says half of Hezbollah’s commanders in southern Lebanon have been killed by the Israeli military.
The remarks are made following a visit to the IDF Northern Command in Safed, where Gallant held an assessment with the chief of the command, Maj. Gen. Ori Gordin, and other top officers."
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/gallant-idf-has-eliminated-half-of-hezbollahs-south-lebanon-commanders-remainder-are-in-hiding/
lördagsgrogg
2024-04-25, 14:00
Dagens glädjebesked ifrån mellanöstern
"Defense Minister Yoav Gallant says half of Hezbollah’s commanders in southern Lebanon have been killed by the Israeli military.
The remarks are made following a visit to the IDF Northern Command in Safed, where Gallant held an assessment with the chief of the command, Maj. Gen. Ori Gordin, and other top officers."
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/gallant-idf-has-eliminated-half-of-hezbollahs-south-lebanon-commanders-remainder-are-in-hiding/
Inte för att lägga sordin på din glädje men är det inte lite skrämmande hur landsgränserna i mellanöstern suddas ut. Diverse gerillor och militär slår till lite här och där oavsett vilket land.
I detta fall så är det ju staten Israel och ett Libanon som ju knappt är ett land längre. Och helt i linje med Netanyahus doktrin om att hålla landet i ständig konflikt. För så fort situationen stabiliseras blir han avsatt och åker han i fängelse, en väldigt märklig situation.
Och flera andra stater i regionen är så svaga och suddiga att någon kommer försöka sig på kupper. Och när efter en kupp en ny regim försöker stabilisera sig är det enklaste att elda på konflikter.
Tur man är gammal, dom närmaste hundra åren ser inte bra ut. Sen måste det ju bara vara en tidsfråga innan något kaosland eller gerilla får tag på ett kärnvapen. Nuförtiden behöver dom knappast ens försöka för Putin sätter det i händerna på dem ifall han behöver en distraktion.
Nåja han tar väl lite betalt bara för att han kan, men det finns alltid någon saudisk prins som kan hitta några miljarder dollar bland sina växelpengar.
Magnus N
2024-04-25, 16:09
Att bomba Hezbollah i Libanon är tyvärr ett måste. Det hade hänt oavsett om Netanyahu suttit som ledare eller ej, de måste helt enkelt antingen raderas eller förflyttas längre in i Libanon om det någonting ska kunna bli en relativ fred där.
Ser dock inte hur du genom detta menar att gränserna suddas ut?
Helt klart är det en ostabil region därav än viktigare att den stabila nationen Israel får vårat stöd för att stå emot dessa olika terrorgrupper.
Scratch89
2024-04-25, 19:49
Inte för att lägga sordin på din glädje men är det inte lite skrämmande hur landsgränserna i mellanöstern suddas ut. Diverse gerillor och militär slår till lite här och där oavsett vilket land.
I detta fall så är det ju staten Israel och ett Libanon som ju knappt är ett land längre. Och helt i linje med Netanyahus doktrin om att hålla landet i ständig konflikt. För så fort situationen stabiliseras blir han avsatt och åker han i fängelse, en väldigt märklig situation.
Och flera andra stater i regionen är så svaga och suddiga att någon kommer försöka sig på kupper. Och när efter en kupp en ny regim försöker stabilisera sig är det enklaste att elda på konflikter.
Tur man är gammal, dom närmaste hundra åren ser inte bra ut. Sen måste det ju bara vara en tidsfråga innan något kaosland eller gerilla får tag på ett kärnvapen. Nuförtiden behöver dom knappast ens försöka för Putin sätter det i händerna på dem ifall han behöver en distraktion.
Nåja han tar väl lite betalt bara för att han kan, men det finns alltid någon saudisk prins som kan hitta några miljarder dollar bland sina växelpengar.
Varifrån har du fått informationen att han vill hålla landet i ständig konflikt? Hans förtroende från folket har ju minskat sedan 7 oktober så om det skulle vara en PR-kupp så lyckas han väldigt dåligt.
Magnus N
2024-04-25, 20:05
Varifrån har du fått informationen att han vill hålla landet i ständig konflikt? Hans förtroende från folket har ju minskat sedan 7 oktober så om det skulle vara en PR-kupp så lyckas han väldigt dåligt.
Den delen kan jag se ligga lite uns av sanning i även om det inte är en drivande sak.
Så länge han kan ha "krigsläge" så har de krigskabinett med samlingsregering och därmed kan inget åtal gå vidare mot honom.
Men för den sakens skull ser jag inte att han skulle vilja driva på för mer krig enbart för denna sakens skull, kan väl säga det är en positiv bieffekt för honom.
Scratch89
2024-04-25, 20:27
Den delen kan jag se ligga lite uns av sanning i även om det inte är en drivande sak.
Så länge han kan ha "krigsläge" så har de krigskabinett med samlingsregering och därmed kan inget åtal gå vidare mot honom.
Men för den sakens skull ser jag inte att han skulle vilja driva på för mer krig enbart för denna sakens skull, kan väl säga det är en positiv bieffekt för honom.
Det känns ganska far-fetched att han skulle be Hamas och arabländerna runtom att angripa Israel för att slippa åtal om korruption. Eller på vilket sätt skulle det annars ske, tänker du/ni?
Magnus N
2024-04-25, 20:40
Det känns ganska far-fetched att han skulle be Hamas och arabländerna runtom att angripa Israel för att slippa åtal om korruption. Eller på vilket sätt skulle det annars ske, tänker du/ni?
Nu skriver du saker som jag inte sagt.
Jag skrev även att jag inte köper in mig i denna tanke mer än att det är ett faktum att så länge de är i krig kommer han inte åtalas.
Jag har iaf inte påstått att han velat bli attackerad, eller ha "bett" runt om att så ska ske. Men att man i den aktuella situation som pågår kan driva på för att förlänga kriget och expandera det är en annan sak.
Scratch89
2024-04-26, 12:01
Nu skriver du saker som jag inte sagt.
Jag skrev även att jag inte köper in mig i denna tanke mer än att det är ett faktum att så länge de är i krig kommer han inte åtalas.
Jag har iaf inte påstått att han velat bli attackerad, eller ha "bett" runt om att så ska ske. Men att man i den aktuella situation som pågår kan driva på för att förlänga kriget och expandera det är en annan sak.
Jag förstår! Tack för förtydligandet!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.