Visa fullständig version : Nedkylning av mat
Funderar på det här med nedkylning av mat. Jag har lärt mig att den ska kylas ner så fort som möjligt. Men lägger man in maten i en matlåda direkt och in i kylen så blir det ju kondens och blött i lådan. Men låter man maten stå ute 30-40min och bli helt kall så är väl det inte särskilt bra heller? Hur resonerar ni? Oftast blir det något mellanting.
skyffelmördarn
2023-10-07, 07:27
Kallbad eller nu såhär års funkar ju utomhus också
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-och-forvaring/avsvalning
Det är inget dåligt med att ta bort maten från spisen och låta den ånga av under kanske 20 minuter. Det är en stor mängd energi som går bort under den stunden. Det viktiga börjar när maten egentligen är ätvarm och att få den kylskåpskall.
Aldrig varit med om att lådan blivit dålig av att ha stått 40-50 minuter innan den åker in i kylen. Nu höst / vinter brukar jag dock ställa ut matlådorna på balkongen.
Funderar på det här med nedkylning av mat. Jag har lärt mig att den ska kylas ner så fort som möjligt. Men lägger man in maten i en matlåda direkt och in i kylen så blir det ju kondens och blött i lådan. Men låter man maten stå ute 30-40min och bli helt kall så är väl det inte särskilt bra heller? Hur resonerar ni? Oftast blir det något mellanting.
beror lite på vad det är för mat.
vanlig husman har jag inga problem att vänta en timme eller två innan det åker in i kylen. Men då räknar jag med att matlådorna är uppätna dagen efter. Skulle jag preppa för en vecka skulle jag vara mer noga
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.