handdator

Visa fullständig version : Intervjupersoner sökes olika träningsresultat

JennieA
2023-09-08, 16:27
Hej! Jag heter Jennie Aquilonius och skriver en artikel för Svenska Dagbladet om att olika personer får olika resultat av samma träning. Jag vill gärna intervjua två personer som tränar tillsammans där den ena är vältränad och den andra inte får samma resultat. Känner du igen dig eller vet vem jag borde prata med? Skicka PM eller mejla jennie.aquilonius@gmail.com.

Allt gott!
Jennie

skyffelmördarn
2023-09-08, 17:13
Hej! Jag heter Jennie Aquilonius och skriver en artikel för Svenska Dagbladet om att olika personer får olika resultat av samma träning. Jag vill gärna intervjua två personer som tränar tillsammans där den ena är vältränad och den andra inte får samma resultat. Känner du igen dig eller vet vem jag borde prata med? Skicka PM eller mejla jennie.aquilonius@gmail.com.

Allt gott!
Jennie

Ofw5q7WYMpk

Lafayette
2023-09-08, 17:24
Laffe i Svenska Dagbladet hade varit något det

Ladugårdsdörr
2023-09-08, 18:46
Det är väl ingen här som tränar längre?

Lafayette
2023-09-08, 19:11

Varför skulle det inte vara det?

tjabon
2023-09-08, 21:03
Kvalificerade dumheter, om man vet lite om träning.
Finns väl inte 2 personer som tränar exakt likadant?
Även om dom skulle göra det: Äter dom likadant, sover dom likadant, tar dom samma kosttillskott, har dom samma genetik, lika gamla, m.m. m.m.?
Billigt sensationsskapande, tycker jag det verkar som.

skyffelmördarn
2023-09-08, 21:19

kzHnVw-kTa4

mer än någonsin tidigare

trädgårdsmöbel
2023-09-10, 14:57
Jag kan tänka mig att det här kan gälla heterosexuella par som tränar ihop att träningen blir i ofas.

Tex. herr och fru Grovf skall träna pecs och triceps. Första övningen för dagen är bänk: Herr kommer köra tior på 200kg. Fru kör tior på 60. Fru har redan kört sina arbetsset klart lagom till herr har slutat stegra upp till 200kg och börjar sina arbetsset.

Fru gör inget vettigt på en halvtimme Nästa övning, snedbänk går lite bättre mer i fas, men eftersom fru kör tior på 50kg och herr tior på 170 kommer fru återhämta sig snabbare mellan seten och herr skynda på eftersom fru inte skall behöva vänta igen, vilket betyder att det bara blir ett set med den vikten, resten får han köra på 120kg eftersom han behöver vila 5 minuter mellan men vilar bara 2.

Enbart 2-3 avslutande maskinövningövningar där de inte behöver lasta på och av viktplattor utan bara flytta en sprint mellan seten funkar att köra ihop ok, men även där får herr köra på lägre vikter eftersom fru är snabbare återhämtad mellan sina set. Eller så får fru vänta onödigt mycket igen.

Nu vet jag inte hur det där inverkar på resultaten men det kan säkerligen göra det.

Dogmatix
2023-09-10, 23:01
Träningsupplägg är extremt kvantifierbart och det är inte så att olika personer behöver träna på olika sätt. Det finns så klart en viss genetisk variation som gör att vissa svarar bättre, men det innebär inte att man ska träna annorlunda.

Om två personer tränar på samma sätt och den ene inte får resultat så finns det två möjliga anledningar. Antingen tränar de inte på samma sätt, eller så har de olika genetiska förutsättningar. Vet inte riktigt vad man vill göra för poäng med en sån artikel mer än sensationsjournalistik.

Pseudoracle
2023-09-11, 05:49
varför använder en journalist från en stor tidning en gmail istället för en jobbmail?

Mental
2023-09-11, 07:30
varför använder en journalist från en stor tidning en gmail istället för en jobbmail?

För att den stora merparten frilansar skulle jag tro. Redaktioner krymper stadigt och mängden frilans ökar.

Mental
2023-09-11, 07:32
Träningsupplägg är extremt kvantifierbart och det är inte så att olika personer behöver träna på olika sätt. Det finns så klart en viss genetisk variation som gör att vissa svarar bättre, men det innebär inte att man ska träna annorlunda.

Om två personer tränar på samma sätt och den ene inte får resultat så finns det två möjliga anledningar. Antingen tränar de inte på samma sätt, eller så har de olika genetiska förutsättningar. Vet inte riktigt vad man vill göra för poäng med en sån artikel mer än sensationsjournalistik.

På vilket sätt vore det sensationsjournalistik att belysa hur genetik påverkar träningsresultat? Det är ju en poäng som sällan lyfts fram. Oftast fastnar fokus på viktminskning. Att skriva informativt och populärvetenskapligt om hur resultat av samma träning kan variera tror jag kan bli en bra artikel, och snarare motsatsen till sensationell.

trädgårdsmöbel
2023-09-11, 08:09
Journalisten verkar helt ok och legit (Dessutom: Hngnnn!) så hade jag stämt in på frågeställningen hade jag inte vart orolig att bli intervjuad.

Ladugårdsdörr
2023-09-11, 08:41
Journalisten verkar helt ok och legit (Dessutom: Hngnnn!) så hade jag stämt in på frågeställningen hade jag inte vart orolig att bli intervjuad.

Hon jobbar ju med en del annat också: https://www.svd.se/a/4ovBR9/anders-33-har-inte-haft-sex-sedan-gymnasiet

Ribcage
2023-09-11, 08:46
Det känns om att det är få av sorten "träning biter inte på mig" som hänger på forum dedikerat till styrketräning. Undrar om de sedan får följdrågan, har du testat att träna hårdare? Äta bättre?

skyffelmördarn
2023-09-11, 08:49
Hon jobbar ju med en del annat också: https://www.svd.se/a/4ovBR9/anders-33-har-inte-haft-sex-sedan-gymnasiet

Kunde varit jag, vem är den här journalisten egentligen? Är det något personligt?

Lafayette
2023-09-11, 09:27
Svarar inte i tråden heller utan bara förväntar sig att folk ska ställa upp på hennes experiment gratis.

Oförskämt. Nej tack. Aldrig.

Pseudoracle
2023-09-11, 09:46
För att den stora merparten frilansar skulle jag tro. Redaktioner krymper stadigt och mängden frilans ökar.

jo men har man en svd.se mail (vilket en snabb googling antyder finns på det namnet) och uppger att artikeln ska dit så känns det än på något sätt rimligt att använda den mailen i sådana här syften.
men det kanske inte är något konstigt, jag har ingen aning om hur frilansare jobbar.

skyffelmördarn
2023-09-11, 09:54
jo men har man en svd.se mail (vilket en snabb googling antyder finns på det namnet) och uppger att artikeln ska dit så känns det än på något sätt rimligt att använda den mailen i sådana här syften.
men det kanske inte är något konstigt, jag har ingen aning om hur frilansare jobbar.

Jag skrev till henne privat för ett par dagar sedan och frågade och hon skrev att de va för att hon frilansade.

Fick dåligt samvete för att jag trodde det var något sorts troll.

Mental
2023-09-11, 10:50
Svarar inte i tråden heller utan bara förväntar sig att folk ska ställa upp på hennes experiment gratis.

Oförskämt. Nej tack. Aldrig.

Experiment? Hon vill intervjua om träningserfarenheter och träningsresultat. Och nej, normalt brukar man inte få betalt för att svara på några intervjufrågor. På sin höjd bjuds man på lunch och resekostnader om man ses för intervjun.

Tycker snarare det är du som är den oförskämda här, vill du inte bli intervjuad är det ju bara att du låter bli att kontakta?

Lafayette
2023-09-11, 10:54
Experiment? Hon vill intervjua om träningserfarenheter och träningsresultat. Och nej, normalt brukar man inte få betalt för att svara på några intervjufrågor. På sin höjd bjuds man på lunch och resekostnader om man ses för intervjun.

Tycker snarare det är du som är den oförskämda här, vill du inte bli intervjuad är det ju bara att du låter bli att kontakta?

Det är bara för hon är en kvinna som ser bra ut. Hon nyreggar sig på ett forum och kan inte ens bemöda sig med att svara på några frågor eller prata med medlemmarna. Det är inte bara några frågor utan man ska göra hennes arbete åt henne.

Nehe du Mental såhär svag får du inte vara

Mental
2023-09-11, 11:08
Det är bara för hon är en kvinna som ser bra ut. Hon nyreggar sig på ett forum och kan inte ens bemöda sig med att svara på några frågor eller prata med medlemmarna. Det är inte bara några frågor utan man ska göra hennes arbete åt henne.

Vad har hennes utseende med något att göra? Stalkingtendeser hos dig laffe? Jag antar att du vet hur en intervju går till? Det är knappast att göra någons jobb att ställa upp och svara på frågor. Eller tänkte du även skriva artikeln till henne?

kvarnis
2023-09-11, 11:13

Ser bra ut? Simpa mer, Googlade henne och hon ser högst genomsnittlig ut, knappast snygg.

mangs
2023-09-11, 11:22
Även om dom skulle göra det: Äter dom likadant, sover dom likadant, tar dom samma kosttillskott, har dom samma genetik, lika gamla, m.m. m.m.?

Vi har ju faktiskt en studie inom detta från Kolozzeums guldålder i form av:

2 snart hårda killars journal (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=7898)

Dogmatix
2023-09-11, 11:31
På vilket sätt vore det sensationsjournalistik att belysa hur genetik påverkar träningsresultat? Det är ju en poäng som sällan lyfts fram. Oftast fastnar fokus på viktminskning. Att skriva informativt och populärvetenskapligt om hur resultat av samma träning kan variera tror jag kan bli en bra artikel, och snarare motsatsen till sensationell.

Nej, när du presenterar det på det sättet så låter det inte helt värdelöst. Jag fick inte intrycket att det var den infallsvinkeln från trådstarten dock, utan det är vi i tråden som har spånat vidare hur man med god vilja kan tolka in något bra. Men det var kanske så man hade tänkt, en viktig del kan ju då vara att belysa vad man egentligen har tänkt så att internetkrigare som jag inte dissar upplägget direkt.

Dogmatix
2023-09-11, 11:34
Ser bra ut? Simpa mer, Googlade henne och hon ser högst genomsnittlig ut, knappast snygg.

Nu är vi väl ändå under forumets värdighet när vi diskuterar och klankar ner på folks utseende? Skärpning.

Mental
2023-09-11, 11:50
Nej, när du presenterar det på det sättet så låter det inte helt värdelöst. Jag fick inte intrycket att det var den infallsvinkeln från trådstarten dock, utan det är vi i tråden som har spånat vidare hur man med god vilja kan tolka in något bra. Men det var kanske så man hade tänkt, en viktig del kan ju då vara att belysa vad man egentligen har tänkt så att internetkrigare som jag inte dissar upplägget direkt.

Men om du bara läser vad hon skriver, utan försöka varken fintolka eller fultolka, " olika personer får olika resultat av samma träning. Jag vill gärna intervjua två personer som tränar tillsammans där den ena är vältränad och den andra inte får samma resultat. Känner du igen dig eller vet vem jag borde prata med? "

Jag tycker det är neutralt formulerat, och ganska precist. Anledningen till att jag "fintolkar" är ju för att halva forumets icketränande klick slängde sig in och betedde sig som de brukar :)

Passar man in, och gillar att snacka, så hör man av sig om mer om vinkel och upplägg med mera tänker jag?

Jag har blivit intervjuad av någon sjukhustidning, DN, och en studenttiding. Det har alltid vart kul och positivt och jag har fått haft synpunkter och inflytande över vinkling, bilder mm.

Det här typen av intervju är ju betydligt mera feelgood än om man är utsatt för ett gräv/drev, är man myglande politiker eller annan ful fisk är det ju inte lika kul att bli intervjuad kan jag tro.

skyffelmördarn
2023-09-11, 12:29
Nu är vi väl ändå under forumets värdighet när vi diskuterar och klankar ner på folks utseende? Skärpning.

Värdighet? Vi har väl aldrig haft värdighet

Ett Orm
2023-09-11, 19:09
Av det lilla jag såg verkade artiklarna inte vara altför illa faktiskt.

Jag och min polare skulle nog passa egentligen.
Han ser ut som en tjock Arnold och jag typ motsatsen.
Vi har nog tränat lika länge, jag tom längre.
Han var nog som jag är nu när han var 16.
Tyvärr är jag inget vidare sugen på att bli intervjuad.

jmk
2023-09-12, 08:36
ställer gärna upp :thumbup:

inga förväntningar om medial konsensus ok?

https://m.youtube.com/watch?v=ATa52K0Jde8&pp=ygUbbmFzc2VyIGVsIHNvbmJhdHkgaW50ZXJ2aWV3

JennieA
2023-09-14, 10:12
ställer gärna upp :thumbup:

inga förväntningar om medial konsensus ok?

https://m.youtube.com/watch?v=ATa52K0Jde8&pp=ygUbbmFzc2VyIGVsIHNvbmJhdHkgaW50ZXJ2aWV3
Hej, vad roligt att du vill vara med! Kan vi höras på telefon och prata lite mer?

Allt gott! Jennie

JennieA
2023-09-14, 10:15
Av det lilla jag såg verkade artiklarna inte vara altför illa faktiskt.

Jag och min polare skulle nog passa egentligen.
Han ser ut som en tjock Arnold och jag typ motsatsen.
Vi har nog tränat lika länge, jag tom längre.
Han var nog som jag är nu när han var 16.
Tyvärr är jag inget vidare sugen på att bli intervjuad.
Vad roligt att du tycker det, tack! Fint att ni skulle passa artikeln, säg till om lusten att bli intervjuad skulle ändra sig :)

JennieA
2023-09-14, 10:19
Tack :)

Men om du bara läser vad hon skriver, utan försöka varken fintolka eller fultolka, " olika personer får olika resultat av samma träning. Jag vill gärna intervjua två personer som tränar tillsammans där den ena är vältränad och den andra inte får samma resultat. Känner du igen dig eller vet vem jag borde prata med? "

Jag tycker det är neutralt formulerat, och ganska precist. Anledningen till att jag "fintolkar" är ju för att halva forumets icketränande klick slängde sig in och betedde sig som de brukar :)

Passar man in, och gillar att snacka, så hör man av sig om mer om vinkel och upplägg med mera tänker jag?

Jag har blivit intervjuad av någon sjukhustidning, DN, och en studenttiding. Det har alltid vart kul och positivt och jag har fått haft synpunkter och inflytande över vinkling, bilder mm.

Det här typen av intervju är ju betydligt mera feelgood än om man är utsatt för ett gräv/drev, är man myglande politiker eller annan ful fisk är det ju inte lika kul att bli intervjuad kan jag tro.

JennieA
2023-09-14, 10:20
Vi har ju faktiskt en studie inom detta från Kolozzeums guldålder i form av:

2 snart hårda killars journal (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=7898)
Åh det hade ju varit perfekt! Synd att det är 20 år sedan.

JennieA
2023-09-14, 10:24
Hej!

Jag hade en svd-mejl när jag jobbade fast på SvD, nu jobbar jag som frilans och har därför en gmail-adress.

Allt gott!
Jennie

JennieA
2023-09-14, 10:27
Kunde varit jag, vem är den här journalisten egentligen? Är det något personligt?
Hej,

Jag är frilansjournalist och skriver bland annat för Svenska Dagbladet och Modern Psykologi. Jag skriver mycket om psykologi och även om träning i SvDs vinjett Träning för livet. Här kan du läsa ett gäng artiklar jag skrivit för SvD: https://www.svd.se/av/jennie-aquilonius

Allt gott!
Jennie

JennieA
2023-09-14, 10:34
Hej,

Jag vet inte hur ni känner, men jag tänker att det kan vara frustrerande att träna hårt och inte få samma resultat som andra som t.ex. följer samma program. Absolut spelar livsstilsfaktorer som sömn, kost etc stor roll, men enligt de forskare jag pratat med påverkar genetiken träningssvaret vid konditionsträning till 50 %, generna påverkar även hur vi svarar vid styrketräning, men där finns inte samma tydliga procentsiffra i forskningen. Träningsartiklarna i SvD är forskningsbaserade och tar upp ämnen som läsarna är intresserade av. Blir nyfiken på vad i det här som skulle vara sensationsjournalistik?

Hälsar,
Jennie

King Grub
2023-09-14, 10:56
påverkar genetiken träningssvaret vid konditionsträning till 50 %, generna påverkar även hur vi svarar vid styrketräning, men där finns inte samma tydliga procentsiffra i forskningen.

Det finns en hel del forskning på saken. Generna avgör minst lika mycket när det gäller muskelmassan, upp till 80 %.

Genetic factors account for approximately 50-80% of inter-individual variation in lean body mass, with impacts detected on both 'training-naive' muscle mass and its growth response.

https://link.springer.com/article/10.2165/11593200-000000000-00000

Fast många vill inte tro på genetikens betydelse. Särskilt amerikanska "influencers" påstår att viljan är allt och att alla kan bygga sin drömfysik med hårt arbete. Vilket är nonsens.

JennieA
2023-09-14, 11:41
Det finns en hel del forskning på saken. Generna avgör minst lika mycket när det gäller muskelmassan, upp till 80 %.

https://link.springer.com/article/10.2165/11593200-000000000-00000

Fast många vill inte tro på genetikens betydelse. Särskilt amerikanska "influencers" påstår att viljan är allt och att alla kan bygga sin drömfysik med hårt arbete. Vilket är nonsens.
Stort tack för den länken! Siffran om 80 procent verkar vara en uppskattning från en studie på kvinnor i klimakteriet från 1990-talet, forskaren i studien från 2012 skrev då att forskningen om hur gener påverkar prestation fortfarande var i sin linda. De svenskar forskare jag pratat med nu berättade att man för tio år sedan trodde att man snabbt skulle komma att veta betydligt mer om genernas påverkan på hur man svarar på styrketräning, men att det har visat sig vara mycket mer komplext än vad man trodde då, kring tex vilka gener som är viktiga. Med kondition är det tydligen lättare att få mer tydliga forskningsresultat och exakta procentsiffror för hur stor del av träningsresponsen som beror på generna.

Jaa det känns amerikanskt rent generellt, att allt i livet skulle handla om individens egen vilja.

skyffelmördarn
2023-09-14, 12:10
Hej,

Jag vet inte hur ni känner, men jag tänker att det kan vara frustrerande att träna hårt och inte få samma resultat som andra som t.ex. följer samma program. Absolut spelar livsstilsfaktorer som sömn, kost etc stor roll, men enligt de forskare jag pratat med påverkar genetiken träningssvaret vid konditionsträning till 50 %, generna påverkar även hur vi svarar vid styrketräning, men där finns inte samma tydliga procentsiffra i forskningen. Träningsartiklarna i SvD är forskningsbaserade och tar upp ämnen som läsarna är intresserade av. Blir nyfiken på vad i det här som skulle vara sensationsjournalistik?

Hälsar,
Jennie

Ibland är det bra när det är motigt folk som får allt serverat brukar oftast inte ta sig lika långt inom träning/vissa idrotter utan det krävs även ett otroligt driv som oftast kommer ifrån motgångar och att bli utmanad.

JennieA
2023-09-14, 18:03
Ibland är det bra när det är motigt folk som får allt serverat brukar oftast inte ta sig lika långt inom träning/vissa idrotter utan det krävs även ett otroligt driv som oftast kommer ifrån motgångar och att bli utmanad.
Absolut! Många av läsarna är väldigt träningsintresserade och tränar ofta hårt, så det är mer den målgruppen som artikeln riktar sig till.

Anders The Peak
2023-09-14, 19:00
Tror på skanna av Instagram istället för att hitta ett representativt urval.
För 15-20 år sedan hade du fått det här eller på body.se, Exhale.com etcetera. Men inte idag. De som du efterfrågar har idag andra preferenser.

JennieA
2023-09-15, 11:00
Tror på skanna av Instagram istället för att hitta ett representativt urval.
För 15-20 år sedan hade du fått det här eller på body.se, Exhale.com etcetera. Men inte idag. De som du efterfrågar har idag andra preferenser.
Toppen, tack för tips! Är det några särskilda Instagramkonton som du tror skulle vara bra att kolla in? (Jag är mer en fb-person och inte så mkt på Insta).