handdator

Visa fullständig version : Bra form med lite protein?

Okarin
2023-09-02, 10:59
Tror ni det är möjligt? Vi snackar kanske 1 gram protein per kilo kroppsvikt och dag, i kombination med styrketräning 4-5 dagar i veckan.

Med bra form tänker jag en smal rackare med lite muskler. Kanske strax över 70 kilo på 188 cm med lite muskler. Men tråkigt om träningen alltid kommer stå still för evigt med så "lite protein"

Sverker
2023-09-02, 11:22
Ja. Det är säkert möjligt. Kommer däremot kräva att man får i sig protein av yppersta klass.

Finns säkert forskning på detta, med personer som har nedsatt njurfunktion eller använder dialys.

-squat-
2023-09-02, 13:27
Tror ni det är möjligt? Vi snackar kanske 1 gram protein per kilo kroppsvikt och dag, i kombination med styrketräning 4-5 dagar i veckan.

Med bra form tänker jag en smal rackare med lite muskler. Kanske strax över 70 kilo på 188 cm med lite muskler. Men tråkigt om träningen alltid kommer stå still för evigt med så "lite protein"

Varför vill du äta så lite protein? För att du vill fortsätta vara smal med lite muskler?

söderkisen
2023-09-03, 00:19

Att vara smal och spänstig med hyfsad definition är definitivt möjligt med lite protein. För de statsen du beskriver skulle jag säga att du inte behöver tänka på proteinet ö h t. Ät tillräckligt med energi av bra råvaror för att prestera och må bra helt enkelt.

Okarin
2023-09-03, 07:45
Varför vill du äta så lite protein? För att du vill fortsätta vara smal med lite muskler?

Tycker inte att muskler är så snyggt. Men vill inte bli smalfet heller. Sen experimenterar jag med min hy. Mjölk är inga problem, inte heller gluten. Men kanske överdrivet mycket protein och kanske fett gör min rodnad i ansiktet värre. När jag var vegetarian och åt jätteliteprotein vasr huden (tyvärr)bättre tycker jag. Sen är det svårt eftersom allt hänger ihop med stress. Väldigt synd, för jag gillar generellt proteinrika livsmedel.

Okarin
2023-09-03, 07:51
Också synd eftersom jag tycker att högproteindiet gör det mycket enklare att hålla formen. Man blir mätt och överäter inte. Om det visar sig att mina hudproblem endast beror på stress och dålig sömn är det ju segt att has undvikit protein haaha

exevision
2023-09-03, 09:38
Om du inte tycker muskler är snyggt, vad vill du ha ut av träningen?
Ökar du i styrka så kommer då även få en del muskler.

Okarin
2023-09-03, 10:31
En tonad kropp är snyggt. Deffad med lite muskler.

skyffelmördarn
2023-09-03, 12:06
Som motionär är skillnaden mellan optimal och inte optimal liten. Det är när du tävlar och behöver ha i alla växlar som det börjar spela roll, sett över en lång karriär på 15-20 år.

exevision
2023-09-03, 15:08
En tonad kropp är snyggt. Deffad med lite muskler.

Okej, men vad menar du med att du är rädd för att träningen skulle stå still?
Vad vill du få ut av träningen?

Är det enbart att vilja deffa?

Okarin
2023-09-05, 13:46
Okej, men vad menar du med att du är rädd för att träningen skulle stå still?
Vad vill du få ut av träningen?

Är det enbart att vilja deffa?

Mer att vara slank. En känsla av att vara ganska lätt och funktionell med chinsstången och armhävningarna. Jag har gett upp prestationsmål för länge sedan. Nu handlar träningen om långsiktig hälsa och att inte se ut som en påse bajs.

Med det sagt var jag i min absolut bästa form när jag formligen vräkte i mig protein. 3 gram per kilo kroppsvikt. Mycket kvarg. Ganska billigt också. Nu är jag inne på att grönsaker är the way to go för hälsa men helvete vad det är dyrt med typ grönkål och frukt.

Okarin
2023-09-05, 19:04
+ att det är jävligt svårt att överäta om man inte trycker protein och nojar över det hela tiden.

Sverker
2023-09-05, 19:15
Vassleprotein måste vara något av det mest lättätna som finns:confused:

Trodde först att det fanns ett intresse av att utnyttja jordens resurser på bästa sätt. Att äta kolhydrat och fettrika vegetabiliska livsmedel och komplettera med precis lagom mängd animaliskt protein. Utnyttja vegetabilierna på bästa sätt. Ligger man på energiunderskott lär proteinet omsättas till energi fortare. Utan att hinna byggas in i något värdefullt, nytt, protein.

Sheikah
2023-09-05, 19:53
https://www.youtube.com/watch?v=NGa6BPj3Mcw&t=25s

Rippade in till benet. Tror ni dom käkade 2g protein per kilo kroppsvikt 1962 i high school?

Okarin
2023-09-16, 16:40
Jag ångrar så mycket min tidigare träning där jag vräkte protein och styrketränade varje dag. Tjejer gillar inte ens muskler.

Det här är typ idealkroppen bland tjejer jag känner. Timothee Chalamet.

Don H
2023-09-16, 19:12
WUT? Vad umgås du med för tjejer?

Okarin
2023-09-16, 19:15
Två har varit professionella modeller. Övriga är råsnygga Taylor Swift liknande.

Inga botoxläppar med grandiosa pattar. Den typen av tjejer vill inte sällan ha Zac Efron i baywatch. Men gemene tjej tycker det är direkt fult. Smal med bra käklinje går hem hos på riktigt snygga tjejer.

1x0
2023-09-16, 19:15
WUT? Vad umgås du med för tjejer?

+1 xD

Eljest
2023-09-16, 22:21
Om man vill hålla sig riktigt deffad är det ju proteinet man ska äta? Lagras inte som fett och mättar.

3g/kg kv. Håller fläsket borta. Mindre kul diet kanske.

Dogmatix
2023-09-16, 23:23
Om man vill hålla sig riktigt deffad är det ju proteinet man ska äta? Lagras inte som fett och mättar.

3g/kg kv. Håller fläsket borta. Mindre kul diet kanske.

Fet kan du bli av protein också, det handlar främst om hur stort kaloriöverskott du har. Men visst, om din kost endast består av 3g protein/kg så blir det inte många kalorier, sannolikt inte tillräckligt för att bygga muskler heller.

King Grub
2023-09-17, 07:47
Det är svårt att lägga på sig fett av protein.

Protein overfeeding or the consumption of a high protein diet may not result in a gain in body weight or fat mass despite consuming calories that exceed one’s normal or habitual intake.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5786199/

Eljest
2023-09-17, 09:30
Är det ohälsosamt med så mycket protein?

Om man inte är rik som Joakim von Anka så blir det en del mjölkprotein (kvarg/keso).

King Grub
2023-09-17, 09:37
Det finns ingen känd övre gräns för proteintag.

King Grub
2023-09-17, 09:39
”No Tolerable Upper Intake Level for protein consumption has been established, and no adverse consequences (including cancer, kidney disease, kidney stones, and osteoporosis) of high protein intakes have been identified.”

https://www.cengage.uk/c/advanced-nutrition-and-human-metabolism-8e-gropper-carr-smith/9780357449813/

Eljest
2023-09-17, 09:40
Tänkte mer på cellhälsa. Är det bra att trycka i sig protein och stimulera tillväxt så mycket. Fast det kanske handlar mer om kalorierna.

Ett Orm
2023-09-17, 10:57
Två har varit professionella modeller. Övriga är råsnygga Taylor Swift liknande.

Inga botoxläppar med grandiosa pattar. Den typen av tjejer vill inte sällan ha Zac Efron i baywatch. Men gemene tjej tycker det är direkt fult. Smal med bra käklinje går hem hos på riktigt snygga tjejer.

De gillar långa snygga killar med andra ord. Kläder sitter ofta snyggt på en sån där tanig kropp.

Tränar och bygger gör man bäst för sin egen skull och inte för att få brudar. Var snygg och självsäker så är det i princip klart.

Fogel
2023-09-17, 11:30
Jag ångrar så mycket min tidigare träning där jag vräkte protein och styrketränade varje dag. Tjejer gillar inte ens muskler.

https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=233895

Evolution equips sexually reproducing species with mate choice mechanisms that function to evaluate the reproductive consequences of mating with different individuals. Indeed, evolutionary psychologists have shown that women's mate choice mechanisms track many cues of men's genetic quality and ability to invest resources in the woman and her offspring. One variable that predicted both a man's genetic quality and his ability to invest is the man's formidability (i.e. fighting ability or resource holding power/potential). Modern women, therefore, should have mate choice mechanisms that respond to ancestral cues of a man's fighting ability. One crucial component of a man's ability to fight is his upper body strength. Here, we test how important physical strength is to men's bodily attractiveness. Three sets of photographs of men's bodies were shown to raters who estimated either their physical strength or their attractiveness. Estimates of physical strength determined over 70% of men's bodily attractiveness. Additional analyses showed that tallness and leanness were also favoured, and, along with estimates of physical strength, accounted for 80% of men's bodily attractiveness. Contrary to popular theories of men's physical attractiveness, there was no evidence of a nonlinear effect; the strongest men were the most attractive in all samples.

Cues of upper body strength account for most of the variance in men's bodily attractiveness. Proceedings of the Royal Society, 20 December 2017
Volume 284, issue 1869.

Based on 69 scanned Chinese male subjects and 25 Caucasian male subjects, the present study showed that the volume height index (VHI) is the most important visual cue to male body attractiveness of young Chinese viewers among the many body parameters examined in the study. VHI alone can explain ca. 73% of the variance of male body attractiveness ratings. The effect of VHI can be fitted with two half bell-shaped exponential curves with an optimal VHI at 17.6 lm−2 and 18.0 lm−2 for female raters and male raters, respectively. In addition to VHI, other body parameters or ratios can have small, but significant effects on male body attractiveness. Body proportions associated with fitness will enhance male body attractiveness. It was also found that there is an optimal waist-to-hip ratio (WHR) at 0.8 and deviations from this optimal WHR reduce male body attractiveness.
Keywords: male body attractiveness, volume height index, body mass index, body proportion, waist-to-hip ratio

Fan J, Dai W, Liu F, Wu J. Visual perception of male body attractiveness. Proc Biol Sci. 2005 Feb 7;272(1560):219-26. doi: 10.1098/rspb.2004.2922. PMID: 15705545; PMCID: PMC1634963.

Pseudoracle
2023-09-17, 12:24

på ett styrketräningsforum så är det där nog inte det där man primärt tänker på när det handlar om ”bra form”. ställer du frågan på något ”modellforum” (om det finns sådana?) så får du nog andra svar än här. med det sagt. du kommer troligen inte lägga på sig någon betydande muskelmassa om du inte vill det oavsett hur mycket eller lite protein du äter. att bygga muskler sker oftast inte av misstag. det kräver ganska mycket hårt jobb. så du kan nog äta hur lite protein du vill om din önskan är att se ut som på bilden.

Scratch89
2023-09-17, 18:13
Tänkte mer på cellhälsa. Är det bra att trycka i sig protein och stimulera tillväxt så mycket. Fast det kanske handlar mer om kalorierna.

Nu är jag ingen cellbiolog, men stimuleringen av muskelproteinsyntes sker främst via signalering och inte så mycket via proteinintaget. Den signaleringen kommer främst via belastningsträning (men säkert även via fria aminosyror i blodet). Att bara äta mycket protein kommer inte stimulera tillväxt på en "skadlig" nivå.

EnergiÖverskott
2023-09-18, 16:10

För den fysiken behöver du typ bara äta på energibalans och inte bry dig mer än så om varken kost eller rörelse.

Garlegi
2023-09-19, 17:06
Tänkte mer på cellhälsa. Är det bra att trycka i sig protein och stimulera tillväxt så mycket. Fast det kanske handlar mer om kalorierna.Enligt Donald Layman så finns det inte bra data som stödjer att det är bra att äta lite protein.

https://youtu.be/6NNBgm0c3zY?feature=shared&t=3813

tomten1
2023-09-30, 09:40
The longevity benefits of proper protein intake and strength training | Rhonda Patrick & Peter Attia

aeCIjz9013w