handdator

Visa fullständig version : Blodsockersvar ifrån 150g chips - endast 92mg /dl?

RökteUppMinKatt
2023-08-28, 09:15
Åt igårkväll

250g kyckling
50g valnötter
60g olivolja
40g majonäs
20g psyliumfrön
150g chips

Mätte blodsockret 2 timmar efter att jag började äta (vilket blev 1 timme och 15 minuter efter jag slutade äta det sista som var chips).

Jag antar att jag mätt rätt och resultaten stämmer, men blev lite överraskad.

Vet att fett, protein och fibrer sänker blodsockersvar vilket är anledningen till att jag åt så mycket av det, men hade ändå förväntat mig högre än detta ifrån chipsen.

Magrauta
2023-08-28, 10:31
150g chips är ju inte jättemycket. Sen är det väll resistent stärkelse i potatis? (lägre gi).

Förövrigt inte så insatt, i min värld känns det bättre att äta lite kvalitativa kolhydrater än att bomba med 150-200g fett.

Pepz
2023-08-28, 10:44
är du diabetiker?

stridis
2023-08-28, 10:58
Fick väl 8.5 (whatever enhet) som topp efter att ha druckit glukosvatten på fastande mage.

Du behöver nog ta lite mer insulin.

RökteUppMinKatt
2023-08-28, 11:35
är du diabetiker?

Nä, men mäter allt jag kan för att ha stenkoll på min kropp, diet och hälsa.

Ett Orm
2023-08-28, 13:14

Vet du vad du ska göra med siffrorna du mäter fram och hur de förhåller sig till varandra?
Om inte är det ju ganska meningslöst och kan i värsta fall skapa en optinoja av en samling tal som inte egentligen är relevanta.

Lite som när de röntgade ryggen på en grupp människor och såg att flertalet hade både det ena och andra men var helt utan besvär.
Eller som att få för sig att fixa en lite skev vägg i kåken för att sedan bli tvungen att renovera hela klabbet.

Pepz
2023-08-28, 13:46

https://tyngre.se/artikel/forskning/blodsockerkontroll-och-langsiktig-halsa-vad-vet-vi-idag/

Hur tolkar du dina siffror?
Vad är bra och vad är dåligt?

CoKEmaN
2023-08-28, 14:52
Åt igårkväll

250g kyckling
50g valnötter
60g olivolja
40g majonäs
20g psyliumfrön
150g chips

Mätte blodsockret 2 timmar efter att jag började äta (vilket blev 1 timme och 15 minuter efter jag slutade äta det sista som var chips).

Jag antar att jag mätt rätt och resultaten stämmer, men blev lite överraskad.

Vet att fett, protein och fibrer sänker blodsockersvar vilket är anledningen till att jag åt så mycket av det, men hade ändå förväntat mig högre än detta ifrån chipsen.

Du åt ju inte direkt några kolhydratbomber, men du fick ju ändå förhöjt blodsocker, rätt kraftigt (antar jag beroende på vad du brukar ha).
Vad hade du förväntat dig? Chipsen ger ju motsvarande ca 75g kolhydrater, samma som vid ett glukosbelastningstest, där man efter 2h förväntas ha mindre än 8,9mmol/l, 9 eller mer så räknas det som att man har nedsatt glukostolerans.

Vad har du för värde fastande?

edit: olika källor anger olika värden, tyngre-länken anger 7,8mmol/l som gräns för nedsatt glukostolerans, den jag kollade på är från diabeteshandboken.

har du förresten verkligen mg/dl som mätvärde, eller är det mmol/l ? om du bara har 9,2mg/dl så låter det istället oerhört lågt, typ inte förenligt med liv-lågt. Eller ska det stå 92mg/dl? I så fall är det bra värden ...
Jag är jätteförvirrad.

RökteUppMinKatt
2023-08-28, 16:41
Du åt ju inte direkt några kolhydratbomber, men du fick ju ändå förhöjt blodsocker, rätt kraftigt (antar jag beroende på vad du brukar ha).
Vad hade du förväntat dig? Chipsen ger ju motsvarande ca 75g kolhydrater, samma som vid ett glukosbelastningstest, där man efter 2h förväntas ha mindre än 8,9mmol/l, 9 eller mer så räknas det som att man har nedsatt glukostolerans.

Vad har du för värde fastande?

edit: olika källor anger olika värden, tyngre-länken anger 7,8mmol/l som gräns för nedsatt glukostolerans, den jag kollade på är från diabeteshandboken.

har du förresten verkligen mg/dl som mätvärde, eller är det mmol/l ? om du bara har 9,2mg/dl så låter det istället oerhört lågt, typ inte förenligt med liv-lågt. Eller ska det stå 92mg/dl? I så fall är det bra värden ...
Jag är jätteförvirrad.

Var lite snabb när jag skrev rubriken och skapade tråden.

92mg / dl ska det stå i rubriken - inte 9.2. Jag mäter i mg / dl, inte mmol.

Referensvärde är att det ska ligga mellan 70 - 180 så jag fick väldigt lite svar av det.

Har inte mätt fastande än, får göra det, men måste köpa fler stickor.

Frukost på 1kg broccoli, 2 äpple, 250g selleri, 40g olivolja, 2 ägg och 100g kyckling gav mig 106 mg / dl.

RökteUppMinKatt
2023-08-28, 16:46
https://tyngre.se/artikel/forskning/blodsockerkontroll-och-langsiktig-halsa-vad-vet-vi-idag/

Hur tolkar du dina siffror?
Vad är bra och vad är dåligt?

Inte läst det där men av det jag läst så ska bloodsockret vara mellan 70 och 130 mg/dl på morgonen och 70 – 180 mg/dl alla andra tillfällen på dagen.

Så jag var positivt överraskad till 92 mg/dl efter 150g chips även om jag åt mycket fett, protein och fibrer.

Men tror jag har väldigt hög insulinkänsklighet.

RökteUppMinKatt
2023-08-28, 16:47
Ber för övrigt om ursäkt för den slarviga trådstarten. Kan inte editera nu, men var väl yrvaken när jag skrev den.

Ekko
2023-08-28, 20:34
Förväntade du dig en spike? Det tas ju upp långsammare om det har mycket fett.

Här är en video där L.A Beast äter 60 reeses peanut butter cups och mäter blodsockret efter. Hans blodsocker hade gått ned snarare än upp när han mätte 30 min efter att ha ätit dem https://www.youtube.com/watch?v=wrEXq_0R5f8

RökteUppMinKatt
2023-08-28, 21:31
Förväntade du dig en spike? Det tas ju upp långsammare om det har mycket fett.

Här är en video där L.A Beast äter 60 reeses peanut butter cups och mäter blodsockret efter. Hans blodsocker hade gått ned snarare än upp när han mätte 30 min efter att ha ätit dem https://www.youtube.com/watch?v=wrEXq_0R5f8

Jag förväntade mig mer än 92 mg/dl, men det var även avsiktligt att jag åt mycket fibrer och fett just för att hålla nere blodsockersvaret.

För inte alltför längesedan brukade jag äta stora portioner pasta på helgen (500g) och inte tänka alls på blodsockret. Men nu har jag helt ändrat om hur jag äter så testar mig fram vad olika måltider ger.

Var helt enkelt positivt överraskad :)

Vore intressant att veta hur mycket chips eller snabba kolhydrater som skulle behövas för att höja blodsockret nämnvärt med samma mängd fett och fibrer.

Pepz
2023-08-29, 07:24
För inte alltför längesedan brukade jag äta stora portioner pasta på helgen (500g) och inte tänka alls på blodsockret. Men nu har jag helt ändrat om hur jag äter så testar mig fram vad olika måltider ger.

Ingen behöver tänka på blodsockret om man är frisk och tränande.
Det sköter sig själv

Även vid 500g pasta

Lucipha
2023-08-29, 07:41
Det sköter sig själv

Även vid 500g pasta

Vissa vill veta vad man maxar i bänk, eller sitt Vo2 Max. Andra gillar att kolla sitt blodsocker. Nyfikenhet behöver inte ursäktas.

Pepz
2023-08-29, 08:51
Vissa vill veta vad man maxar i bänk, eller sitt Vo2 Max. Andra gillar att kolla sitt blodsocker. Nyfikenhet behöver inte ursäktas.

du jämför konstiga saker.

Vad gör man med informationen kring att du får ett blodsocker x efter y gram av livsmedel z på dagen ö med påverkan av faktorerna cdefghijklmn?
är 7,8bra? är 7,6 bättre? Det vet inte ens vetenskapen. varför ens lägga energi på sånt som med det vi vet idag inte spelar någon som helst roll.

Jag har sett alldeles för mycket ätstörda människor för att låta sånt här bara passera som nyfikenhet och en kul grej.
Speciellt som de flesta hämtar "kunskap" och värden från bloggar och inte vetenskapen.

Bänkpressmax och v02 max är värden du kan använda i syfte att förbättra dig. ovan nämnda siffror är det inte

Mental
2023-08-29, 09:20
du jämför konstiga saker.

Vad gör man med informationen kring att du får ett blodsocker x efter y gram av livsmedel z på dagen ö med påverkan av faktorerna cdefghijklmn?
är 7,8bra? är 7,6 bättre? Det vet inte ens vetenskapen. varför ens lägga energi på sånt som med det vi vet idag inte spelar någon som helst roll.

Jag har sett alldeles för mycket ätstörda människor för att låta sånt här bara passera som nyfikenhet och en kul grej.
Speciellt som de flesta hämtar "kunskap" och värden från bloggar och inte vetenskapen.

Bänkpressmax och v02 max är värden du kan använda i syfte att förbättra dig. ovan nämnda siffror är det inte

Träna sitt blodsocker och maxa sitt PB! Högst glukos vinner!

exevision
2023-08-29, 10:04
Det sköter sig själv

Även vid 500g pasta

Minns när jag var på VC och hade just tryckt en stor portion pasta. Hade stressat tidigare på dagen och stressat till VC för att hinna. Hade aningens förhöjt blodsocker. Då togs det mer tester och både faste och ett riktig glukostest visade typ perfekta värden. Inget senare test har visat förhöjt värde. Märkligt vad stress kan påverka.

RökteUppMinKatt
2023-08-29, 11:33
Det sköter sig själv

Även vid 500g pasta

Mig veterligen är det inte hälsosamt att regelbundet ha blodsockertoppar.

Sen kan man givetvis ifrågasätta om det spelar någon roll om man äter 500g pasta en gång i veckan.

Men jag min maxar min kost. Jag är en yngre variant av Bryan Johnson. Longevity och leva för evigt är det jag brinner för.

Sen spelar det mindre roll om ingen förstår det. Så länge som jag är lycklig och gör det jag tror på.

Pepz
2023-08-29, 13:13
Mig veterligen är det inte hälsosamt att regelbundet ha blodsockertoppar.

gissningsvis läste du inte artikeln jag länkade till

Det finns nog en sanning i blodsockertoppar OM regelbundet är flera gånger om dagen och att "topp" är en bra bit över det normala.

Att blodsockret stiger efter måltid är kroppens sätt att hantera födointaget på och bör inte ses som något farligt eller något som man bör undvika. Alltså en normalnivå.

Problemet med mycket av dessa påhitt är att man tror att allt över fastenivå är farligt, en slags förlängning av LCHF-sektens dödsrädsla för insulin.

Pepz
2023-08-29, 13:15
Minns när jag var på VC och hade just tryckt en stor portion pasta. Hade stressat tidigare på dagen och stressat till VC för att hinna. Hade aningens förhöjt blodsocker. Då togs det mer tester och både faste och ett riktig glukostest visade typ perfekta värden. Inget senare test har visat förhöjt värde. Märkligt vad stress kan påverka.

ja det är helt absurt hur lösryckta värden kan tolkas.

RökteUppMinKatt
2023-08-29, 19:53
gissningsvis läste du inte artikeln jag länkade till

Det finns nog en sanning i blodsockertoppar OM regelbundet är flera gånger om dagen och att "topp" är en bra bit över det normala.

Att blodsockret stiger efter måltid är kroppens sätt att hantera födointaget på och bör inte ses som något farligt eller något som man bör undvika. Alltså en normalnivå.

Problemet med mycket av dessa påhitt är att man tror att allt över fastenivå är farligt, en slags förlängning av LCHF-sektens dödsrädsla för insulin.

Nej, inte haft tid tyvärr. Livet är ganska fullpackat. Men jag sparade den och ska se till att läsa den till helgen. Uppskattar det! :)

Jag minns inte riktigt hur jag kom in på att undvika blodsockertoppar då det var ganska många månader sedan nu som jag la om kosten för att minimera kolhydrater och verkar inte ha noterat något om det heller.

Men kan ändå säga att jag trivs med en kost som baseras på fett, frukt och grönsaker. Baserar man fettintaget på olivolja och nötter t.ex. får man i sig betydligt mer näring än pasta, etc. Slipper gluten dessutom.

Däremot behöver jag kanske inte vara så hård mot mig själv om jag någon gång vill käka något kolhydratsmål bara för njutningens skull. Dock gillar jag ändå att mäta. Uppskattar kunskapen av att veta hur min kropp svarar på olika saker och vad den har för värden.

Finns en forskare - Michael Lustgarten - som håller en viss kost, mäter flera värden i kroppen och sedan gör små justeringar i kosten för att se hur hans värden och biologiska ålder förbättras eller försämras.

Hade varit en dröm för mig att göra detsamma. Men har inte riktigt de resurserna :D

Pepz
2023-08-30, 06:22
Finns en forskare - Michael Lustgarten - som håller en viss kost, mäter flera värden i kroppen och sedan gör små justeringar i kosten för att se hur hans värden och biologiska ålder förbättras eller försämras.

Yes har koll på honom, vi lämnar det därhän :)

Lycka till med det du gör.
Men glöm inte att leva också!

RökteUppMinKatt
2023-09-02, 11:16
Yes har koll på honom, vi lämnar det därhän :)

Lycka till med det du gör.
Men glöm inte att leva också!

Läste igenom artikeln nu och uppskattar den.

Grävde dock även lite i mina dokument och hittade att jag noterat att AMPK och Sirtuin aktivering främjas av lågt blodsocker vilket i så fall vore en anledning till att hålla blodsockret nere.

Den här länken säger samma sak i följande stycke

"Recent studies indicate that keeping fasting glucose levels in the range of 70-85 mg/dL and not allowing after-meal glucose levels to spike higher than 40 mg/dL over your fasting value, favorably influences our longevity genes. (72)"

https://www.lifeextension.com/magazine/2011/1/glucose-the-silent-killer

Pepz
2023-09-04, 08:59
Läste igenom artikeln nu och uppskattar den.

Grävde dock även lite i mina dokument och hittade att jag noterat att AMPK och Sirtuin aktivering främjas av lågt blodsocker vilket i så fall vore en anledning till att hålla blodsockret nere.

Den här länken säger samma sak i följande stycke

"Recent studies indicate that keeping fasting glucose levels in the range of 70-85 mg/dL and not allowing after-meal glucose levels to spike higher than 40 mg/dL over your fasting value, favorably influences our longevity genes. (72)"

https://www.lifeextension.com/magazine/2011/1/glucose-the-silent-killer

du visar lite min poäng med att du argumenterar för enormt små grejer som dessutom påverkas av massvis andra faktorer än blodsockret och du har denna sida som källa för det du gör och tror

Slutsatsen i den artikeln du länkar till är att man ska ta tillskott innan måltider för att få ner blodsockret. och gissa vad - det går att köpa tillskotten där