Visa fullständig version : Pasta Carbonara
Jag vet ej hälsokost men jag ÄLSKAR denna rätt
Så det duger ej med vanlig pasta, det ska vara bronsvalsad
det duger ej med bacon, det ska vara griskind, giancuale
det duger ej med ost utan äkta peccorino
så enligt lifesum är det 455kcal, 36g proteiner och 17g fett
men vill helst ej hälla av fettet(smak) men är det en ok maträtt att äta 2-3 dagar i veckan
StarkaUlf
2023-08-21, 07:57
Ja, det är inget fel på carbonara.
helgas gommen växer magen (gammalt djungelordspråk)
Dra i lite vitlök och en skvätt grädde för smak, och lite gröna ärtor för att få i lite grönsaker så blir det bättre!
Dra i lite vitlök och en skvätt grädde för smak, och lite gröna ärtor för att få i lite grönsaker så blir det bättre!
Håller med!
bunkrulle
2023-08-21, 09:48
Håller med!
Idioter
Raschmus
2023-08-21, 09:49
Håller med!
https://www.youtube.com/watch?v=-Wg_2zYPIYw
Idioter
Ge inte carbonara till trollen
Ge inte carbonara till trollen
Vi vill ha carbonara++.:d
Glöm inte det viktigaste ingrediensen till en perfekt carbonara:
Mängder med Felix ketchup, och inte den där osötade äckliga saken utan den med mest socker i.
MasterChief
2023-08-21, 10:47
Håller med!
Instämmer, en skvätt grädde gör en carbonara godare.
Och jag är även väldigt trött på alla töntar som skriker direkt man experimenterar med ett recept.
När det gäller carbonara kan man ju läsa på lite så ser man att det första dokumenterade receptet så var ingredienserna bacon, gruyere-ost och vitlök! Och det var i en amerikansk bok från 1952. Sedan har recepten varierat massor under åren där vitt vin, persilja, grädde har varit vanliga ingredienser. Även i Italien använde man grädde.
Det är bara sista två decennierna som töntarna har dykt upp och pratar om hur en carbonara exakt måste vara. Och följer man inte deras recept exakt så är man en idiot. Stort lol på den. Carbonara blir godare med en skvätt grädde. Och i ett blindtest tror jag 99,9999999999999 % skulle hålla med. Antagligen ännu fler.
https://www.barillagroup.com/en/press-room/press-releases/6-april-2019-carbonaraday/
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbonara
bunkrulle
2023-08-21, 12:03
https://youtu.be/A-RfHC91Ewc
Folk som inte kan göra en carbonara gräddig och god utan grädde är värdelösa
https://youtu.be/A-RfHC91Ewc
Folk som inte kan göra en carbonara gräddig och god utan grädde är värdelösa
Väldigt elakt att kalla alla italienare värdelösa
bunkrulle
2023-08-21, 12:15
Väldigt elakt att kalla alla italienare värdelösa
Det är väldigt få Italienare som använder grädde i carbonara.
MasterChief
2023-08-21, 12:17
Det är väldigt få Italienare som använder grädde i carbonara.
Hur många av de 61 miljonerna?
bunkrulle
2023-08-21, 14:14
Hur många av de 61 miljonerna?
8014645. Ungefär.
bunkrulle
2023-08-21, 15:31
Den enda rimliga anledningen till att ha grädde är om man inte har tillgång till eller inte har råd med den större mängden ägg som krävs. Jag använder minst 5 gulor till 5 personer
Pastavattnet som ska i är det viktiga med osten och ägg
Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
Grädde låt gå… men ärtor?????
MasterChief
2023-08-21, 17:11
Den enda rimliga anledningen till att ha grädde är om man inte har tillgång till eller inte har råd med den större mängden ägg som krävs. Jag använder minst 5 gulor till 5 personer
Det blir godare. Alla pastarätter blir godare med grädde. Så enkelt är det.
Nä ingen grädde, lite vitlök tycker jag är ok.
Griskind ger ju massor av smak(och fett)
dluddeckens
2023-08-22, 07:17
Struntsamma vad orginalreceptet innehåller, gör det som man själv gillar :)
Struntsamma vad orginalreceptet innehåller, gör det som man själv gillar :)
Jo
men
Funderade om det var helgalet med så mycket fett, så extra grädde är ju heltokigt.
MasterChief
2023-08-22, 14:53
Jo
men
Funderade om det var helgalet med så mycket fett, så extra grädde är ju heltokigt.
Om du älskar carbonara utan grädde så finns det såklart ingen anledning att ha i grädde.
dluddeckens
2023-08-22, 15:00
Jo
men
Vad är det som blir tokigt menar du?
Du blir ju inte direkt fet av fett. Du blir en tjockis av dina totala vanor och totala intaget av kalorier, i relation med vad du förbrukar.
Vad är det som blir tokigt menar du?
Du blir ju inte direkt fet av fett. Du blir en tjockis av dina totala vanor och totala intaget av kalorier, i relation med vad du förbrukar.
70-75% fett i griskind , typ 100gram fett per portion
tillkommer ju fett i osten och ägget.
Det är väl ca den dubbla RDI, men äter man inget annat så?
bunkrulle
2023-08-22, 17:52
RDI på protein är inte ens tillräckligt för vad man behöver för en optimal hälsa.
Med tanke på smutskastningen av fett genom åren så kan du nog förbise RDI
dluddeckens
2023-08-22, 22:50
Stirra dig inte blind på daglig intag. Slå ut det över en längre tid; antar att du inte äter en fläskig carbonara alla årets dagar?
Så, du och lifesum är inte överens om recept/portionsstorlek?
Så, du och lifesum är inte överens om recept/portionsstorlek?
Nope
100g är 71gram fett och jag tar 150gram gianciale och
ost /ägg/pasta
så ca 170 gram fett,, men jag får hålla mig till en gång i veckan, dagen innan benträning( och tror ca 55-60 gram fett är normalt för min kropp)
Obs
Jag söker ej optimal diet men man kan ju hålla sig ungefär eller inom rimliga gränser
så enligt lifesum är det 455kcal, 36g proteiner och 17g fett
men vill helst ej hälla av fettet(smak) men är det en ok maträtt att äta 2-3 dagar i veckan
Nope
ost /ägg/pasta
så ca 170 gram fett,, men jag får hålla mig till en gång i veckan, dagen innan benträning( och tror ca 55-60 gram fett är normalt för min kropp)
Obs
Jag söker ej optimal diet men man kan ju hålla sig ungefär eller inom rimliga gränser
????
Rätt stor skillnad där.
Jag läste första posten och tyckte 455kcal lät JÄTTELITE för en carbonara, eller var det per 100g? I så fall låter det JÄTTEMYCKET.
Måste i så fall vara med okokt pasta??
Carbonara kan man väl äta dagligen om man vill det, men i rätt mängd bara, beroende på hur mycket energi du behöver/gör av med.
Nope
ost /ägg/pasta
Obs
Ja, och många recept kör med ca 150g... till 4 portioner. Så i det perspektivet blir det ju en rejäl måltid. Näringsberäkna ditt recept snarare än att höfta. så ser du hur måltiden ser ut.
Gör man carbonaran rätt så tycker jag inte det behövs grädde, fast jag dissar inte svennecarbonara heller.
Men 450 kcal på en carbonara är nog väldigt fel.
säg 80g pasta? 300kcal
1 äggula 50? kcal
ost iaf 15-20g 75-100kcal
fläsk typ 50g? 150-300kcal. Bacon är ju runt 300kcal per 100g medans guanciale verkar vara närmare 600?
Så typ 600-800 kalorier lätt på en portion.
Gör man carbonaran rätt så tycker jag inte det behövs grädde, fast jag dissar inte svennecarbonara heller.
Men 450 kcal på en carbonara är nog väldigt fel.
säg 80g pasta? 300kcal
1 äggula 50? kcal
ost iaf 15-20g 75-100kcal
fläsk typ 50g? 150-300kcal. Bacon är ju runt 300kcal per 100g medans guanciale verkar vara närmare 600?
Så typ 600-800 kalorier lätt på en portion.
smaken är ju extremt beroende på ingredienserna för en så enkel rätt. de flesta svenskar gör väl carbonara med bacon. Men guanciale är ganska mycket godare skulle jag säga, och släpper mer fett som gör "såsen" god.
Sen är en annan viktig grej att använda en parmesan som lagrats ett tag, rätt stor skillnad på 9 månader vs 22 månader, dvs 22 månader har mycket mer smak, och denna skillnad förstärks bara med fettet från guancialen som framhäver smakerna.
När jag använt guanciale så får man en rejäl pöl fett i pannan, ganska självklart att grädde inte behövs då för att ge en krämig sås tillsammans med lite pastavatten. Bacon carbonara är faktiskt rätt tråkig i jämförelse. Det är lite synd att guanciale inte är mer lätt-tillgängligt här.. dock är det ju väldigt fett, den jag köpte från lidl på någon tema vecka hade lite över 60g fett per 100g, så blir ju rejält med kalorier.
Mängden äggulor som vissa pratar om känns inte så viktigt i kontextet, om man kör guanciale.
Den godaste carbonaran jag ätit är by far en jag gjorde med guanciale och 22 månader parmesan (använde allt fett från guancialen så blev nog väldigt kaloririkt dock).
smaken är ju extremt beroende på ingredienserna för en så enkel rätt. de flesta svenskar gör väl carbonara med bacon. Men guanciale är ganska mycket godare skulle jag säga, och släpper mer fett som gör "såsen" god.
Sen är en annan viktig grej att använda en parmesan som lagrats ett tag, rätt stor skillnad på 9 månader vs 22 månader, dvs 22 månader har mycket mer smak, och denna skillnad förstärks bara med fettet från guancialen som framhäver smakerna.
När jag använt guanciale så får man en rejäl pöl fett i pannan, ganska självklart att grädde inte behövs då för att ge en krämig sås tillsammans med lite pastavatten. Bacon carbonara är faktiskt rätt tråkig i jämförelse. Det är lite synd att guanciale inte är mer lätt-tillgängligt här.. dock är det ju väldigt fett, den jag köpte från lidl på någon tema vecka hade lite över 60g fett per 100g, så blir ju rejält med kalorier.
Mängden äggulor som vissa pratar om känns inte så viktigt i kontextet, om man kör guanciale.
Den godaste carbonaran jag ätit är by far en jag gjorde med guanciale och 22 månader parmesan (använde allt fett från guancialen så blev nog väldigt kaloririkt dock).
Smaken ja men tycker dom flesta använder grädden i carbonara för att få till såsen.
Använder man pastavatten, ägg och ost på rätt sätt så får man ju till en krämig sås.
Däremot är svenne carbonara mycket bättre i matlådeform. Utan grädde så blir såsen värdelös där.
Med grädde blir det pasta med baconsås. Inget fel med det men det är en annan rätt. Lite som att man inte har grädde i en kalops och kallar det kalops.
För egen del tycker jag att en äggula per portion blir för lite - vet att många italienare hävdar 1 äggula per portion + 1 ägg. Jag vill nog ha två gulor. Men kanske det är för att jag oftast inte går all-out guanciale med tillhörande fett.
Puritanerna säger att det ska vara guanciale och pecorino. Jag tycker nog att bacon, pancetta och parmesan eller grana padano är gott nog.
Oavsett är det ingen deffmat, så jag äter den tidigast nästa år :)
Att göra Carbonara utan guanciale och pecorino är ingen carbonara
men jag tar ibland pasta,bacontärningar , halv gul lök7purjo o parmesan men då är det baconpasta ej carbonara.
Men jag har fått svar på min fråga... äkta carbonara ligger på nästan 1000kcal så en gång i veckan blir bra.
Jo egna ägg gör gaktiskt en del med,,, iallafall för känslan
StarkaUlf
2023-08-27, 08:46
Om du nu äter 150g guanciale varje gång som du skrev, så har du ju 1000 kalorier i bara den.
Om du nu äter 150g guanciale varje gång som du skrev, så har du ju 1000 kalorier i bara den.
ok, men planen är fortfarande 1 gång i veckan.
Jag ska testa att ta bort lite fett då såsen räcker gott o väl...
Jag har inga mål att ha 10% kroppsfett men vore kul att hålla mig under 20%
bunkrulle
2023-08-27, 12:39
ok, men planen är fortfarande 1 gång i veckan.
Jag ska testa att ta bort lite fett då såsen räcker gott o väl...
Jag har inga mål att ha 10% kroppsfett men vore kul att hålla mig under 20%
Nu svär jag i kyrkan. Men fettet i carbonara är nog inte det största problemet för din kroppsfettsnivå, det är pastan.
Att göra Carbonara utan guanciale och pecorino är ingen carbonara
men jag tar ibland pasta,bacontärningar , halv gul lök7purjo o parmesan men då är det baconpasta ej carbonara.
Men jag har fått svar på min fråga... äkta carbonara ligger på nästan 1000kcal så en gång i veckan blir bra.
Jo egna ägg gör gaktiskt en del med,,, iallafall för känslan
Det är en rätt modern rätt, "uppfunnen" på 40-talet. Lite roligt att det uppstått så många absoluta sanningar i köket numera. Vad hände med att helt enkelt laga god mat? Men visst, någonstans ska ju gränsen gå för att kalla saker vid dess rätta namn. Det roliga med carbonara är mest att "facit" är ganska nytt. I en rätt som i sig redan är rätt modern.
En läsvärd artikel: https://www.bbc.com/travel/article/20230331-carbonara-the-iconic-pasta-causing-a-dispute
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.