Visa fullständig version : Mindre fettinlagring efter träningspasset??
Kralligare
2023-08-18, 10:41
Man har alltid hört att efter ett hårt träningspass är kroppen mer förlåtande för "mindre nyttig mat", ligger det något i det eller är det bara en skröna? T.ex. man tar en bärs och en pizza på fredagen efter ett hårt träningspass mot att inte träna den dagen utan man åker hem efter jobbet och tar sin bärs och pizza. Då säger sägnen att man inte lagrar in så mycket fett utan kroppen använder pizzan till muskeluppbyggnad, lite överdrivet förstås, men alla fattar nog vad jag menar. Finns det någon sanning i detta? Sedan fattar nog alla att man inte kan äta pizza varje dag bara för man tränar, men vissa vill ju alltid missförstå ;)
Jag deffade på pizza varje dag.
Fördelana med det första senariot kommer från träningen. Sen är det mer det totala kcal-intaget som styr hur mycket fett du lagrar in.
Decepticon
2023-08-20, 13:40
Det där har man alltid hört. Efter ett hårt träningspass behöver kroppen näring för återuppbyggnad så en viss sanning ligger i skrönan, mot att inte träna innan maten. Jag tänker också att jag kan unna mig lite extra på fredagen om jag först kört ett hårt träningspass.
Det där har man alltid hört. Efter ett hårt träningspass behöver kroppen näring för återuppbyggnad så en viss sanning ligger i skrönan, mot att inte träna innan maten. Jag tänker också att jag kan unna mig lite extra på fredagen om jag först kört ett hårt träningspass.
Så Pappa hade rätt?
Efter 5-7km löpning har man rätt att ta en öl i bastun?
Nä men om jag säger om du ska ta en pizza i veckan
när har den pizzan minst negativ effekt?
Likadant Om du vill ta några öl med kompisarna, när är dessa öl minst skadliga?
sämst borde vara 2h innan passet men kan man tänka så långt som möjligt innan det tuffa passet?
alltså tränar man ppl 3 dagar träning så en dag vila om man då ska ta en öl är det bäst(minst dåligt)efter 3e dagen då man har vilodag.
skyffelmördarn
2023-08-20, 16:09
Fett nej men kolhydrater går ju till glykogeninlagring istället eftersom det töms när du tränar om du nu inte legat väldigt högt på kolhydrater tidigare under dagen.
godassured
2023-08-22, 09:31
Faktum är att din kost kommer att förändras när du gör en viss typ av träning. Se till att ha rätt mängd kalorier, så blir anorexi mindre vanligt. När du är bekant med en diet är det ofta svårt att njuta av en annan. När du till exempel väljer sparsam mat som din favoritmat är det svårt för dig att äta mat som innehåller mycket fett.
geometry dash lite (https://geometrydashlite.co/)
Fett nej men kolhydrater går ju till glykogeninlagring istället eftersom det töms när du tränar om du nu inte legat väldigt högt på kolhydrater tidigare under dagen.
Slänger in att det beror på vad för träning också. Så mycket glykogen tömmer inte ett gympass att det skulle göra någon stor skillnad.
Så Pappa hade rätt?
Efter 5-7km löpning har man rätt att ta en öl i bastun?
Nä men om jag säger om du ska ta en pizza i veckan
när har den pizzan minst negativ effekt?
Likadant Om du vill ta några öl med kompisarna, när är dessa öl minst skadliga?
sämst borde vara 2h innan passet men kan man tänka så långt som möjligt innan det tuffa passet?
alltså tränar man ppl 3 dagar träning så en dag vila om man då ska ta en öl är det bäst(minst dåligt)efter 3e dagen då man har vilodag.
Om man funderar i dessa banor bör man så är man ju helt ute och hojjar, fullständigt.
Bygger man upp sitt liv på en pizza och/eller några öl i förhållande till att det skulle förstöra träningen så är man inte med i matchen.
Alternativt så har man nått den absoluta yppersta eliten och behöver fundera på hur mycket ett gram av x eller y sabbar för min guldmedalj eller världsrekord.
Är man här så vet man nog redan att det inte spelar någon som helst roll.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.