handdator

Visa fullständig version : glutamin eller proteinpulver.

Wraith
2002-06-01, 17:49
hej.

ska man köra med proteinpulver(whey) efter träning eller reäcker det med att bara hällai sig glutamin efter träning?

man läser ju så mycket gott om glutamin överallt så det borde ju räcka?

Tack

Joachim B
2002-06-01, 18:34
Ett snabbt och enkelt svar medan jag väntar på ett telefonsamtal:

Du behöver samtliga livsnödvändiga aminosyror - helst alla 22 som muskelväven består av. De viktigaste är:

Glutamin
Taurin
Asparginsyra

och till viss mån:

Leucin
Glycin
Isoleucin
Valin
Alanin

Du behöver alltså ett proteinpulver som har mycket av dessa ovanstående aminosyror. Detta är en av anledningarna till varför jag undviker vissa proteintillskott även om de är "rena" och billiga. Det är inta alltid mängden "protein" per 100g som är viktigast, utan aminosyreprofilen!

Ta t.ex. ett billigt skitpulver som innehåller lite taurin och asparginsyra - i värsta fall måste du ta dubbla portioner av det för att få samma muskeluppbyggande effekt som ett pulver som kanske är lite dyrare men har mer av dessa aminosyror. Vilket pulver är då billigast??? ;)

Wraith
2002-06-01, 22:07
tack Joachim.

Hur är det med triple whey fuels aminosyreprofil? jag har letat och letat men inte hittat den, försöker de dölja något?

Hur är det med STAR NUTRITIONS WHEY -80?
den aminosyreprofilen döljer GG inte.. är den profilen något att lita på? Är den bra om den stämmer?

tack!

GhostFace
2002-06-01, 22:44
Ursprungligen skickat av Wraith:
<STRONG>Hur är det med triple whey fuels aminosyreprofil? jag har letat och letat men inte hittat den, försöker de dölja något?
</STRONG>

Ja, de är allt ena riktiga lurendrejare dem där på Twinlab, va`? ;) :D

Vet inte varför de inte skriver med aminosyreprofilen, en riktig praktfull miss skulle jag vilja döpa det till...

Sverker
2002-06-02, 06:32
Joachim Bartoll !

Nu slängde du in ett köttben med mycket taurin i ?

Vad skulle taurin vara bra för då ?

Att välling-tillverkare tillsätter det till välling för mycket, mycket små barn vet jag, men vad vet du ? och vad kan det göra för mina muskler ?

Sverker

eiselt
2002-06-06, 16:26
Lite fakta om Taurin:

Taurin är en aminosyra som inte ingår i strukturella proteiner (=muskelvävnad) och man anser rent kliniskt att den inte har någon inverkan på kroppens kvävebalans. Taurinpoolen i kroppen är väldigt stor och det är svårt att få brist på taurin eftersom det har en väldigt lång turnovertid. Dessutom innehåller de flesta typer av dieter stora mängder taurin. Vid taruinbrist bildas taurin från cystein.

Ref: Erik Vinnars

Nikkodemus
2002-06-08, 10:10
Eiselt Protec+ innehåller la typ allt sånt + protoein! eller är jag helt ute och cyklar? =)