Visa fullständig version : Morgonträning, sämre trots att man är van?
Luddsson
2023-07-02, 16:06
Jag har alltid tänkt att jag inte är så påverkad av att träna innan frukost. Har ocksp läst att det inte spelwr någon roll för muskelbygge. Men i två dagar har jag tränat på eftermiddagen, och jag har haft betydligt bättre tryck. Det blir lite annan logistik, men det får nästan vara värt det.
När på dagen presterar ni som bäst på gymmet?
bunkrulle
2023-07-02, 17:27
Ingen aning. Jag tränar på morgonen för det är den tiden på dygnet som träning bli av för min del.
Efter lunch, när man har smält färdigt maten.
King Grub
2023-07-02, 17:49
De flesta presterar bättre på sen eftermiddag / tidig kväll
Tränar man ofta på morgonen jämnar det ut sig en del.
Vår cirkadiska rytm är optimerad för fysisk prestation senare på dagen.
https://www.nature.com/articles/s41598-020-66342-w
Dessutom är vår kroppstemperatur högre då.
Några speciella skillnader i muskeltillväxt har man dock inte sett beroende på när man tränar.
Dogmatix
2023-07-02, 19:21
Är ingen morgonmänniska och har sällan motivation att komma iväg och träna på morgonen, speciellt inte om jag måste ställa klockan för att komma upp. Däremot händer det att jag tränar på förmiddagen ibland. Även om passet inte känns lika bra, så är det en härlig känsla att ha det avklarat och inte behöva bry sig om det resten av dagen.
Rikard Jansson
2023-07-02, 19:28
Man är definitivt svagare tidigare på dagen iaf. Tunga baslyft brukar gå sämre och tydligen säger de som är greppintresserade att det är helt värdelöst att träna grepp på morgonen.
mrheavensmile
2023-07-13, 11:04
Vet inte om det är bara jag men det känns genrellt som det verkligen har blivit populärt med att träna på morgonen och förmiddagen de senaste åren. Inte minst känns det som man ser många unga på gymmet tidigt på dagen. Kanske har något att göra med att de flesta helst vill och göra annat på kvällen nuförtiden och inte ägna sig åt just hård fysisk träning. Däremot så känns det ju som många mer gillar att gå promader utomhus på kvällen.
Langster
2023-07-13, 12:43
Man vänjer sig. Numera känner jag mig seg om jag tränar senare på dagen.
Började träna tidigt för att det passade vardagen bättre, nu föredrar jag det.
Man utvecklar en morgonritual som gör att man blir redo, lika redo som på eftermiddagen. Får man bara till det så har man en full tank av energi efter gårdagens matintag och nattens sömn. Den energin är ju annars den man utnyttjar under dagen fram till eftermiddagsträning.
skyffelmördarn
2023-07-13, 13:08
Känns bättre att träna på morgonen på ett sätt för att man inte är sliten efter en 8timmar+ arbetsdag med allt vad det kan innebära.
Tycker jag presterar bäst med vid eftermiddag tidig kväll. Men samtidigt skönt att börja dagen med ett träningspass med känns som dagen blir bättre då.
MasterChief
2023-07-13, 20:21
Morgonträning funkar klart bäst för mig. Men då är jag en extrem morgonmänniska...vaknar ofta runt 04:00 och är pigg som en mört. På eftermiddagar är jag seg som kola.
Presterar nog bäst 2-4 timmar efter att jag har vaknat. Men tränar ofta direkt när jag vaknar innan frukost. Skönt att bli färdig med träningen innan man startar dagen.
Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
Scratch89
2023-07-17, 07:07
Jag kommer troligen börja morgonträna nu till hösten igen. De perioder jag tränat på morgonen har det gått bra efter någon veckas tillvänjande. Tunga baslyft kan fortfarande vara väldigt jobbigt, men det kör jag inte så mycket längre.
kväll > morgon
som natt och dag
Har man möjlighet att träna mellan 12-15 så känns det bäst. Sen föredrar jag alltid tidig morgon före sen kväll.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.