Visa fullständig version : Kan jag leva på det här under länge tid?
Kraftsportis1
2023-06-27, 11:39
Tjena,
Har nyligen börjat äta en ADHD-medicin som genuint dödar all aptit, och då jag ändå är i processen att bli av med flabb tänkte jag kapitalisera på detta så långt det går.
Jag har under de senaste två veckorna ätit såhär:
06.30
300ml mandelmjölk
50g Whey-100
09.30 (efter träning)
300ml mandelmjölk
50g Whey-100
(här tar jag medicinen)
13.00
300ml mandelmjölk
50g Whey-100
19.00
250g lax
300g broccoli
50g spenat
1/2 avocado
3 gram Omega-3
1/2 dos av "Mitt Val - Sport"
Blir totalt ~1500 kcal, 200g protein och ~70g fett med lite strömängder kolhydrater
Enligt cronometer bör jag täcka mitt näringsbehov och jag mår förvånansvärt bra samtidigt som vikten rasar så tänkte höra om det finns någon anledning att inte fortsätta såhär?
Tänker givetvis inte äta såhär under resten av livet, men tänker mig ändå en period på 12-16 veckor
Tack!
Tjena,
Har nyligen börjat äta en ADHD-medicin som genuint dödar all aptit, och då jag ändå är i processen att bli av med flabb tänkte jag kapitalisera på detta så långt det går.
Jag har under de senaste två veckorna ätit såhär:
06.30
300ml mandelmjölk
50g Whey-100
09.30 (efter träning)
300ml mandelmjölk
50g Whey-100
(här tar jag medicinen)
13.00
300ml mandelmjölk
50g Whey-100
19.00
250g lax
300g broccoli
50g spenat
1/2 avocado
3 gram Omega-3
1/2 dos av "Mitt Val - Sport"
Blir totalt ~1500 kcal, 200g protein och ~70g fett med lite strömängder kolhydrater
Enligt cronometer bör jag täcka mitt näringsbehov och jag mår förvånansvärt bra samtidigt som vikten rasar så tänkte höra om det finns någon anledning att inte fortsätta såhär?
Tänker givetvis inte äta såhär under resten av livet, men tänker mig ändå en period på 12-16 veckor
Tack!
Fetstilt. Du är väl redan lean? 1500 kcal i 12-16 veckor, när vikten rasar redan? Tror kroppen kommer säga ifrån ganska fort. Hur vet jag inte. Är inte aptitdämpningen av medicinen insättningssymtom? Kommer inte aptiten tillbaka (kanske inte helt) när kroppen vant sig vid den?
Hur är energin, humör och gymprestation (styrka, pump, träningstryck) dessa två veckor? Känns som kommer fallera ganska snart.
Jag vet, jag svarade inte på frågeställningen.
Kraftsportis1
2023-06-27, 12:04
Fetstilt. Du är väl redan lean? 1500 kcal i 12-16 veckor, när vikten rasar redan? Tror kroppen kommer säga ifrån ganska fort. Hur vet jag inte. Är inte aptitdämpningen av medicinen insättningssymtom? Kommer inte aptiten tillbaka (kanske inte helt) när kroppen vant sig vid den?
Hur är energin, humör och gymprestation (styrka, pump, träningstryck) dessa två veckor? Känns som kommer fallera ganska snart.
Jag vet, jag svarade inte på frågeställningen.
Sorry - insåg att jag helt glömde att ge kontext. Jag har varit skadad under en längre tid vilket jag hanterat genom att tröstäta mig till att vara genuint osmakligt fet (svagt överviktig enligt BMI-skalan med horribel kroppskompisition).
På grund av skadeläget är jag också väldigt inaktiv - träningen består av 5 timmar rehab i veckan + 4 mycket försiktiga pass för ben och armar/rygg. I övrigt stillasittande jobb och ~10k steg om dagen.
Det är alltså på grund av kombinationen av ett uruselt startläge kropssmässigt och min oförmåga att träna hårt som jag överväger det här. Tror precis som du säger att aptitdämpningen kommer försvinna efter ett tag och därför tänkte jag att det kan vara en idé att köra på så aggressivt som möjligt så länge den håller i sig.
Förhoppningen är att parallellt med detta rehaba mina skador och på så vis ta mig till ett "nytt utgångsläge" där jag kan börja träna på och bygga efter att skadorna löst sig. Känns liksom riktigt segt att rehaba i ett halvår och sen hoppa rakt in i ett halvårs deff - börjar hellre i motsatta änden.
Hos mig kvarstår dämpningen av aptit fler år senare. Elvanse är värre på den punkten än tex ritalin, men betydligt bättre överlag.
Jag ser helt enkelt till att äta regelbundet oavsett aptit, annars kommer hungern när medicinen går ur och jag panikäter skräp eller vad jag nu kan hitta.
Rutiner är bajs att följa men viktiga om saker ska funka.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.