handdator

Visa fullständig version : Ang. ubåten Titan

Lafayette
2023-06-21, 11:00
Nu är det fyra timmar kvar till syret tar slut på ubåten Titan där turister betalade dyra summor för att få se Titanic-vraket. Jag är usel på matte så någon får rätta mig om jag har fel, men tror det var vid 16 svensk tid.

Vid sju igår hörde de ljud.

Tror ni resenärerna överlever?

stridis
2023-06-21, 11:13
Nope.

Lafayette
2023-06-21, 11:15
Nope.

När de hörde ljud igår fick jag upp hoppet men det ser inte ljust ut nu.

Vedervärdig död

agazza
2023-06-21, 11:43
äh den största lär ha dödat de andra för att få mer tid

skyffelmördarn
2023-06-21, 12:24
äh den största lär ha dödat de andra för att få mer tid

Gör ju av med en del syre dock att ha ihjäl dom.

stridis
2023-06-21, 12:41
Gör ju av med en del syre dock att ha ihjäl dom.

Får göra strypgrepp och hålla sig lugn likt Hannibal Lecter. Först psykar man de andra så de i shock bara ser på...

Eller något.

Ett Orm
2023-06-21, 13:03
Knäböj är enda räddningen.

stridis
2023-06-21, 13:10
Föredrar "ubåt" på Titan.

Dåren
2023-06-21, 13:23
På P4 Extra hade man en gäst som påpekade att det inte är en undervattningsbåt utan en farkost.

StarkaUlf
2023-06-21, 13:25
På P4 Extra hade man en gäst som påpekade att det inte är en undervattningsbåt utan en farkost.

Fark vet jag inte vad det är, men ost är gott. Så det måste vara positivt *popcorn*

Ett Orm
2023-06-21, 18:47

Finns det verkligen båtar för att vattna under vattnet?
När man tror man hört allt..

rbn
2023-06-21, 19:11
Hur kan en ubåt ens försvinna? Jag menar, det är 2023, finns inte super GPSer, radar o kommunikations/säkerhetsutrustning såpass avancerade att något sånt här aldrig kan hända?

Det satt ju enligt utsago miljardärer i ubåten. De om några borde väl ha råd att endast sätta sig i det mest säkra och högteknologiska som finns?

Lafayette
2023-06-21, 20:34
Hur kan en ubåt ens försvinna? Jag menar, det är 2023, finns inte super GPSer, radar o kommunikations/säkerhetsutrustning såpass avancerade att något sånt här aldrig kan hända?

Det satt ju enligt utsago miljardärer i ubåten. De om några borde väl ha råd att endast sätta sig i det mest säkra och högteknologiska som finns?

https://twitter.com/flakita408/status/1671457375025262595?s=46&t=43SqhafSZBoxE-ezEozniw

skyffelmördarn
2023-06-21, 22:21

"Ubåten" är ju ingen riktig ubåt utan ett dåligt hemmabygge. Helt otroligt att någon satt sig i den där frivilligt, måste handlat om masspsykos eller något.

Undra om dom körde stråkvinjetten från titanic innan dom dog?

O5zGkqAWsWE

40plus
2023-06-22, 06:46

Radiosignaler fungerar inte under vattnet, inte heller gps etc. Då måste ha trådad förbindelse. Brister denna så är det kört.

Uncle Joe
2023-06-22, 08:38
Skulle ubåten implodera dör alla på ett ögonblick. De hinner inte märka det ens. Hellre det än långsamt dö av koldioxidförgiftning.

G.W
2023-06-22, 09:11
Skulle ubåten implodera dör alla på ett ögonblick. De hinner inte märka det ens. Hellre det än långsamt dö av koldioxidförgiftning.

Det beror väl på hur starkt psyke man har. Jag hade då lätt orkat med en lång och utdragen död för att få leva lite längre.

Som Björn Afzelius uttryckte:

"Man vill ju känna att man
ändå gör nå't av sitt enda liv."

rbn
2023-06-22, 11:54
https://twitter.com/flakita408/status/1671457375025262595?s=46&t=43SqhafSZBoxE-ezEozniw

Herregud.. Med andra ord en "upplevelse" som till 80% var dömd att gå åt helvete redan från början.

Ett Orm
2023-06-22, 13:18
Herregud.. Med andra ord en "upplevelse" som till 80% var dömd att gå åt helvete redan från början.

Mmm, och folk i kommentarerna tycker det är vansinne att de inte hade dykardräkter så de kunde simma ut..
Från mer än 3000 meters djup.
Öpna en mm och dö direkt.

StarkaUlf
2023-06-22, 13:23
Mmm, och folk i kommentarerna tycker det är vansinne att de inte hade dykardräkter så de kunde simma ut..
Från mer än 3000 meters djup.
Öpna en mm och dö direkt.

Tur att astronauterna har fallskärmar om något skulle hända där uppe i alla fall.

Bandid0
2023-06-22, 13:26

Blir man inte euforisk till slut av syrebristen? Har för mig jag såg en dokumentär om detta för ett tag sedan där det föreslogs som human avrättningsmetod att sitta i en kammare där mängden syre minskar gradvis så att man inte plågas. Som jag minns det blev man lite trög, fnittrig och glad och sedan till slut svimmade man och dog.

Nattljus
2023-06-22, 13:35
Tur att astronauterna har fallskärmar om något skulle hända där uppe i alla fall.
Fast rymden besöker man ju för vetenskapliga skäl, så det är värt lite risker. Iofs är det bara en tidsfråga innan den gryende rymdturismen dödar någon cofffee

stridis
2023-06-22, 13:43

http://www.projectrho.com/public_html/rocket/images/advdesign/lifeboat13.jpg

lördagsgrogg
2023-06-22, 14:24

3-4000 meter under fungerar inget sådant.

Jag är väl kanske lite kvar i 90-talet men inte ens militära ubåtar kunde då kommunicera då utan att gå till ytan.

Jag tror inte det förändrats mycket och för civila farkoster gäller det nog i än mer grad.

Ang. miljardärer så är det nog just den utsattheten dom är ute efter, precis som Bezos små "rymdfärder".

Något jag är nyfiken på är dock exakt vad som händer om skrovet fallerar vid låt oss säga 4000 meters djup. Blir det en sfär med radie 100cm eller vad händer?

Skot och annat är väl kanske byggda för mer och är starkare så kanske en 3 meters skrotklump?

lördagsgrogg
2023-06-22, 14:34
"Ubåten" är ju ingen riktig ubåt utan ett dåligt hemmabygge. Helt otroligt att någon satt sig i den där frivilligt, måste handlat om masspsykos eller något.

Undra om dom körde stråkvinjetten från titanic innan dom dog?

O5zGkqAWsWE

Jag är inte så insatt men har dom inte haft den här idrift ett tag och kört några vändor förut? Jag tänker att annars skulle dom inte haft tid att få den kritik som nu tidningarna skriver om.

Om så är det ju inte något dåligt hemmabygge utan något helt fantastiskt. Men tyvärr med en idiot till VD för företaget som inte tar till sig kritik.

Dåliga hemmabyggen duger kanske till att dyka 15 meter och stycka journalister i. Men inte till att sänkas 4000 meter och navigera.

Vår svenska stolta u-båt Gotland som lurade hela den amerikanska flottan på övningar dyker väl som jämförelse endast till 200 meter eller så.

Men det är ju två helt ojämförbara storheter.

Nåja jag lyckades ändå jämföra ;-)

Ett Orm
2023-06-22, 18:54
Om jag fattat det rätt har de hållt på med det rätt länge. James Cameron var väl nere flera vändor inför just Titanic.
För att något ska tåla det enorma trycket bör man ha så lite svaga punkter som möjligt. Propellrar mm blir en sådan iom vibrationer bla. I obemannade kan man fylla tomrum med vätskor eller gas under högt tryck som jämnar ut det.

Lafayette
2023-06-22, 20:38
Det är nu bekräftat att den imploderat nära Titanic-vraket

Fredszky
2023-06-22, 21:30
De inne i ubåten lär ju inte ens uppfattat vad som hände.

trädgårdsmöbel
2023-06-22, 21:32
En ganska snabb politisk poäng har gjorts av att det var "diversity hires" som anställda. "No 50 year Old White guys" på Oceangate.

Wain
2023-06-22, 21:51
Det är nu bekräftat att den imploderat nära Titanic-vraket

Då kan man ju passa på att turista två vrak samtidigt. Blir bra inlägg i sociala medier.
cofffee

Lafayette
2023-06-22, 21:58
F2RnxZnubCM

skyffelmördarn
2023-06-22, 22:06
X2WH8mHJnhM

Fixade det åt dig

Hoppas den spelas på begravningen.

Uncle Joe
2023-06-23, 10:12
250k usd för att åka med i ett källarbygge. Fanns verkligen inga andra säkrare alternativ än ett hemmabygge vars titthål var certifierad till 1300m?
Kan ju inte varit snålhet från passagerarnas sida att välja just titan?

trädgårdsmöbel
2023-06-23, 13:41
250k usd för att åka med i ett källarbygge. Fanns verkligen inga andra säkrare alternativ än ett hemmabygge vars titthål var certifierad till 1300m?
Kan ju inte varit snålhet från passagerarnas sida att välja just titan?

Men det var ungt och inspirerande. All female maintenance crew som rekryterades för att de var content creators på tik tok osv.

https://youtube.com/shorts/avHgfBslKtQ?feature=share

stridis
2023-06-23, 14:34
Det här gick ju viralt!

Uncle Joe
2023-06-23, 19:55
Men det var ungt och inspirerande. All female maintenance crew som rekryterades för att de var content creators på tik tok osv.

https://youtube.com/shorts/avHgfBslKtQ?feature=share

Det där uttalandet kommer oceangate få stå till svars för. Stämningarna kommer att hagla.

Lafayette
2023-06-23, 20:04
Någon som vet hur mycket av Titanic har man lyckats se? Är detta det enda?

https://media-cldnry.s-nbcnews.com/image/upload/rockcms/2023-02/titanic-mc-230216-02-f703cd.jpg

trädgårdsmöbel
2023-06-23, 20:10
Det där uttalandet kommer oceangate få stå till svars för. Stämningarna kommer att hagla.

Tror jag faktiskt inte. Det där är bara något som kommer diskuteras på högersiter och av högerdebattörer, tyst från mainstreammedia och ingen jurist vill driva det.

Ladugårdsdörr
2023-06-23, 20:14
Då kan man ju passa på att turista två vrak samtidigt. Blir bra inlägg i sociala medier.
cofffee

Har den imploderat på djup nära Titanic lär det inte vara mycket kvar att titta på. Möjligen framdelen och bakdelen, halvsfärer i titan, går att hitta, men mittendelen i kolfiber (en dålig idé förövrigt) är troligen finfördelad. Det samma gäller kropparna. En implosion på det djupet motsvarar flera tiotals kilo sprängämne.

stridis
2023-06-24, 10:44
https://pbs.twimg.com/media/FzWvgW4WIAA7Hl-?format=jpg&name=small

PixelMiner
2023-06-24, 13:32
Någon som vet hur mycket av Titanic har man lyckats se? Är detta det enda?

https://media-cldnry.s-nbcnews.com/image/upload/rockcms/2023-02/titanic-mc-230216-02-f703cd.jpg

Detta är en 20 minuter lång 4K-film ifrån en av deras tidigare expeditioner.
UCwg2h7i4Ac

lördagsgrogg
2023-06-24, 14:23
Om jag fattat det rätt har de hållt på med det rätt länge. James Cameron var väl nere flera vändor inför just Titanic.
För att något ska tåla det enorma trycket bör man ha så lite svaga punkter som möjligt. Propellrar mm blir en sådan iom vibrationer bla. I obemannade kan man fylla tomrum med vätskor eller gas under högt tryck som jämnar ut det.

Jag tror dock Camerons poäng var att hans expeditioner var och är i högsta grad experimentella. Och inget man tar betalande turister med på.

Men jag är inte väldigt insatt så jag kan ha fel.

Min första fråga kvarstår dock, har denna Titan gjort många resor förut? Att det inte var den första förstår jag.

Och för den delen även den andra, vad blir kvar efter en implosion på 4000 m? Ölburksjämförelsen har ju gjorts men jag inser ju att det inte är sant (även om jag förstår liknelsen av förloppet). Blir det en taggig sfär om 2-3 meter?